Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Heinäkuu 13, 2024, 17:00:47 ip »
Vaikea uskoa että olisi isokaan riski.
Joissakin tapauksissa on ollut tilanne että keinuvivun välys on hieman isompi säätökohdan vieressä. Oletko sen tarkistanut? On kuitenkin epätodennäköistä mutta kaikenlaista on tullut vastaan eikä se johdu jakopään toiminnasta. Mutta äänettömyyttä ei pidä tavoitella. Kilkatusta pitää kuulua.
72
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut Vanha Heinäkuu 13, 2024, 15:42:34 ip »
Testasin ilman venttikoppaa ja en ainakaan silmämääräisesti huomannut pysty liikettä. Jostain syystä myös kilkatus vaimeampaa kun koppa irti tai sitten muu kahina vain peittää sen. Shimmilevyt paikoillaan.

Nostajan holkin välys vaikuttaisi olevan ok. Ainakin näin tulkitsisin kun pientä välystä tuntuu kun kuivana mutta kun öljytipan laittaa niin ei enään tunnu.

Olen myös kuunnellut stetoskoopilla. Selkein ääni nostajan kiinnitysmutterin päässä kun koppa auki. Kun kiinni niin selkein sylinterikannen pakoventtiilin kohdalla mutta niin myös toisella puolella joten hankala tehdä johtopäätöksiä.

Venttiilitvälykset on säädetty nimenomaan vauhtipyörän merkkien mukaan.

Tutkimatta on vielä tuo venttiiliohjuri. Paras varmaan viedä se koneistamolle tutkittavaksi. Ehkä kuitenkin ajelen vielä riskillä jonkin aikaa.
73
Työkalupalsta / Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Heinäkuu 13, 2024, 13:13:31 ip »
Lainaus
En ole vielä alkuperäistä kunnolla toimivaa 8v 5AM karttaa nähnyt. Osa on siedettäviä, osa on tehty varmasti huumorimielessä. Se uusin versio ei yleensä tee elämästä ainakaan helpompaa...


Karttahan voi olla vaikka kuinka hyvä mutta ei vain sovi muihin yksilöihin. Kovin vähän olen nähnyt karttojen mukana tulleita tiedostoja joissa kerrotaan missä olosuhteissa kunkin kartan tulee toimia.

Helpointa on silloin kun pyörä on täysin vakio. Heti kun muokataan ja laitetaan vapaavirtaussuodattimia, avarampia pakoputkia, onko lambdasäätö käytössä vai ei ja muitakin muuttujia voi olla kuten, Euroopan alueella kin, hieman erilaista bensiiniä käytössä alueilla kun valtionrajoja ylitellään. Sekä käyttölämpötila.

Kun olen muuttanut omien pyörieni ruiskutusta niin olen luottanut, ensin kapeakaistaiseen mutta sittemmin laajakaistalambdaan ja sen näyttämien mukaan olen saanut koneen hyrräämään mieleiselläni tavalla, vieläpä, polttoainetta säästäen. Olen huomannut että monelle ei ole jälkimmäinen asia merkityksellinen. Itselle on. Köyhälle.
74
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Heinäkuu 13, 2024, 12:04:17 ip »
Venttiilikopasta kuuluvia kilkatuksia on useita. Tyypillisin, kuten jo aiemmin mainitsin, on TimoEV:nkin veikkaama keinuvipujen päittäisvälys. Se ei ole vika. Mutta voi harmittaa. Kauppias myy siihen vaivaan tarkoitettuja "välysprikkoja" tai "säätölevysarjoja". Päittäisvälyksen voi mitata liuskamitalla silloin kun keinuvipu on siinä asennossa jossa venttiilivälyksetkin säädetään. Välysprikkojen asentamisessa pitää huomioida lämpölaajeneminen. Tiedän entisiä Guzzinomistajia jotka ovat vaihtaneet pyöränsä toisen merkkiseen juurikin tämän kilkatuksen vuoksi. Se voi siis olla rasite joillekin.

(Osalla on monta nimeä: shimmilevy, säätölevy, sovitelevy, sovitelaatta, jne.)

Jos haluaa tarkemmin kuunnella niin siihen on väline: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/stetoskoopit/stetoskooppi-2000018564
Toisaalta voi ottaa venttiilikopat pois ja laittaa koneen käyntiin ja seurata silmällä katsomalla miten keinuvipuakselit liikkuvat päittäisesti ja paljonko on välystä.

Edelläolevat sillä perusteella että tiedetään ehdottomasti että venttiilit ovat säädetty asianmukaisiin välyksiin moottorin käyntikierron oikeilla kohdilla. Asia ei ole ollut aina kaikille ihan selvä. Oikea kohta löytyy vauhtipyörän kehältä.

Jos olisi kyseessä paljon ajettu kone niin myös keinuvipujen liukulaakeroinnit ovat voineet kulua. Mutta myöskään se ei ole fataalia.
75
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Heinäkuu 13, 2024, 07:30:32 ap »
Jälkimmäinen kilkattaa selvästi ja vaikuttaa hieman tavallisuudesta poikkeavalta. Erityisesti verrattuna toiseen.
Mielestäni kuuluu selvästi venakoneistosta. Voiskos olla keinuvivun päittäisvälys?  Työntötangon pään kuluma kompensoidaan venavälyksellä? Venttiilin ohjurin hiuksenhieno kuluma ja venttiilin varren taipuma?
Jos ei itsellä ole riittävää mitaausvarustusta, niin jos irrottais kannen ja purkamatta enempää ja veis tarkistukseen johonkin moottorikoneistamoon? Sen väki ei juurikaan arvaile, vaan mittaavat / tekevät asialle jotain.

Itse en enempää tusta osaa tietää. Motomatti joskus totesi:" Ei oo sähkövika, kun mulle soitat!"  ;)
76
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut Vanha Heinäkuu 12, 2024, 22:12:47 ip »
Kiitos hyvistä ohjeista!

Palaan vielä ketjun alkuperäiseen asiaan eli nakutukseen/kilkatukseen. Venttiilit on säädetty, halkeilleet tuloilmakumit vaihdettu, öljyt vaihdettu + x1r käsittely, tulpat vaihdettu. Jotenkin tuntuu että kilkatus olisi pienempää mutta voi johtua siitäkin että olen tottunut jo siihen. Laitan ohessa linkit äänitiedostoihin jossa vasen ja oikean puolen sylinterin kannen kohdalta äänitetty. Ääni on tosin puhelinäänitys joten voi olla hankala päätellä tästä kovin hyvin varsinkin kun koira haukkuu taustalla ja putken äänekkäät. Jos joku Calin omistaja viitsii kuitenkin kuunnella ja kommentoida olisiko nuo kilkatukset jo normaalia.

https://drive.google.com/file/d/1IO_sLVjeZjPer00-tjOg5-kVcM6D4Dem/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1IJR9L0TapQeZ4levHKbrxpZAzLS1I8kt/view?usp=drivesdk

77
Tekniikkapalsta / Vs: T-3 California nopeusmittari
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Heinäkuu 12, 2024, 20:13:31 ip »
Ei liity T-3:een, mutta sopii yhteyteen.
Calissa on mittarivaijerin yläpäässä pulssianturi nopeusmittaria varten. Anturi kiinnittyy sormimutterilla vaijerin kuoreen. No, nyt sitten kuoren pääte olikin irti => pulssianturi irtosi. Kiinnitin komeuden riittävällä määrällä sähköteippiä.

Varsinainen asiani: Uusi vaijeri kuorineen maksoi Stein Dinsellä 11€. Ostin varalle, kun muutakin tilasin. Kun nyt veljeskunnalla on vanhenevaa kalustoa, niin joitain osia voisi miettiä kuin vastaisuuden varalle - voi kohta olla saamatta. Kukin tätä katsokoon oman pyörän suunnalta.
Ja - se surullisen kuuluisa vaihdevipstaaki tuli TLM:lta. Varalle sekin...

Guzziralli lähestyy... ;D

78
Tekniikkapalsta / Imuvuoto ?
« Uusin viesti kirjoittanut s151669 Heinäkuu 12, 2024, 20:06:24 ip »
Vaihdoin Nevadan (-98) ilmanputsarin. Tein toki vähän muutakin, fiksailin merkkivaloja - nyt toimii kaikki paitsi latausvalo - ja tasapainotin takarenkaan.

No, muuten meni hyvin mutta taitaa olla imuvuoto jossain, tyhjäkäynti noin 3500rpm. Vähän liikaa. Ryypyllä tasoittuu.

Eipä siinä, tankki pois ja tutkimaan. Venttiilikopista menee letkut sinne etupurkkiin josta valuu öljyt yhtä letkua pitkin "jonnekin" ja menee haitariputki sinne ilmanputsarin puhtaalle puolelle. Mitään vikaa en löytänyt. Tankki penkillä ja pitemmällä bensaletkulla kävi tyhjää kuten pitääkin.

Tankki takaisin, käy tyhjää normaalisti. Ajelulle. Ekat valot -> tyhjäkäynti taas taivaissa.

Mikä jäi huomaamatta ? Tänään ei enää jouda tutkimaan, ensi viikkokin on niin ja näin.

Ai niin, se tankin pohjaan tuleva letku, mihin se oikein menee tankin päässä ? Täyttökauluksen vedenpoistoreikä ? Joku muu, mikä ?
79
Tekniikkapalsta / Vs: T-3 California nopeusmittari
« Uusin viesti kirjoittanut Bluestone Heinäkuu 12, 2024, 18:55:40 ip »
Juuresta oli vaijeri poikki. Kosteutta päässyt aikojen saatossa ja ruostunut haperoksi ja poikki. Uuden vaijerin voitelin Sisu kunnossapitoöljyllä ja asentelin paikoilleen ja taas viisari värähtää.
Onko yleistä että nopeusmittari on ylioptimistinen? Tuo näyttää n 20 km/h liikaa?
80
Tekniikkapalsta / Vs: Nevadan kytkinvaijerin alapää
« Uusin viesti kirjoittanut s151669 Heinäkuu 11, 2024, 20:40:53 ip »
Itse itselleni vastaillen: näköjään akun pohjalevyn poistamalla onnistuu helposti. Vaatii vaan ketterän hylsyavaimen, muutama ruuvi on "vähän" ahtaasti.

Ei mun pitänyt - mutta kun pudotin runkopultin vastamutterin niin piti purkaa joka tapauksessa tuonne asti.

Vaijeri itse näytti ihan kunnossa olevalta. Katsotaan sitten kun katkeaa...
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10