kiinnostaa akun ikääntymismielessä kun on ylläpito ja lievä kulutus koko ajan toiminnassa?
Asiassa on monta kanttia.
Tietenkin akku tekee töitä jatkuvasti kun on lataus ja purkaus koko talven käynnissä. Vai onko? Sähkö kun liikkuu sinne päin missä on matalampi potentiaalitaso. Kun ylläpitolaturi on periaatteessa vain jännitelähde virtarajoituksella ja kytkettynä pyörän piirien ja akun kanssa rinnan. Jos pyörän piirit kuluttavat sähköä ja akku on tavoitejännitteessään käy niin, että kaikki virta tulee siitä laturista. Akkuun ei tule sisään eikä mene ulos juuri mitään. Jos läpötila muuttuu ja akun napajännite siksi muuttuu, mutta laturin automaatti ei osaa noteerata lämpötilaa, tapahtuu pientä varaustason tasaamista. Sekin on muutaman minuutin varaus, tai muutaman tunnin purkaus, koska laturihan ei pura vaan ne pyörän piirit. Kun ympäristön lämpötila nousee ja akku lämpenee siinä samalla, sen napajännite nousee laturia korkeammaksi ja laturi ei anna mitään ja pyörän piirit kuluttavat akusta sen vähän, mikä siinä on ylimääräistä ja jännite saavuttaa taas laturin tavoitejännitteen ja laturi syöttää taas kaiken.
En ole tavannut sellaista laturia, joka noteeraisi lämpötilaa ja muuttaisi tavoitejännitettä sen mukaan. Siinä olisi oltava lämpötilan anturi, jonka olisi oltava mieluiten akun nesteessä lillumassa. Samasta syystä ylläpitolaturi ja kaikki automaattilaturit toimivat oikein vain pienellä lämpötila-alueella.
Ostin kerran halvan automaattilaturin. Se ei ole ylläpitolaturi, katkaisee vain latauksen kun akku tulee täyteen, siinä se automaatti. Siinä on kuitenkin muutama hyvä ominaisuus. Se voidaan asettaa lataamaan erilaisi akkuja, myös litiumrautafosfaattiakkuja, sikäli kun ne ovat 12 V nimellisjännitteellä. Lisäksi se voidaan asettaa toimimaan pelkkänä jännitelähteenä. Automaattilaturihan ei lähde käyntiinkään jos sillä ei ole akku perässä. Jännitelähde-asennossa se antaa jännitteen kuten akku, riippumatta siitä, mitä se perässä on. Sillä voisi siis korvata kylmäsäilytykseen poistetun akun. Kytketään jännitelähde pyörään akkua korvaamaan, virta siihen päälle, akku pois vasta sitten. Tällöin ECU:n asetukset ja muistit säilyvät. Jos sähkökatkoja ei tule niin keväällä ei tarvitse uusia asetuksia. Mutta... tietysti joku tallilla köydessään nyppii niitä sähköroikan töpseleitä ja siinä sitä taas ollaan...
Yksi asia sitten on myös paloturvallisuus. Pitää olla todella hyvää laaua sellainen ylläpitolaturi, joka jätetään viikkokausiksi yksin sähköihin ilman silmälläpitoa. Vaatisin melkeinpä autommaattisen sammutuksen siihen talliin.
Yksi tapa voisi olla kytkeä laturi, tai vaikka useampia ylläpitolatureita, ajastimeen, joka antaisi sähköt vaikka tunniksi kerran vuorokaudessa. En tiedä, onko niitä ajastimia tuprahdellut palamaan... Niitä olisi kuitenkin vain yksi koko tallia varten, joten se voisi olla hyvää laatua.
Litiumakuilla on hiukan toisenlainen kemia. Ne eivät tykkää hyvää, jos ovat umpitäyteen ladattuna. Pikemminkin säilyvät parhaiten, jos pidetään varastossa vähän yli puolillaan. Myös käytössä kannattaa rajoittaa maksimi varaustila alle täyden, elinkaaren pidentämiseksi.
Tietokoneiden ja puhelinten asetuksissa on litiumakun suojausta varten rajoitus 80%:n varusta varten, sitä kannattaa käyttää, varsinkin silloin kun pitkällä käyttöjaksolla ei ole väliä. Jos lähtee Nuuksioon muutamaksi päiväksi ja työn, levon, tai muun sairauden vuoksi haluaa pitää sen kiusankappleen auki, niin sitten asettaa 100%.iin sen rajoituksen, ei se kerrasta vanhene.
Autojen töpselihybridi lataa aina akun umpitäyteen ja varsinkin ajossalataus tekee niin. Siksi niiden ajoakut vanhenevat n. 150t ajolla vaihtokuntoon. Ei ole halpaa se. (Näin minulle opetettiin kun olin jo vähällä ostaa sellaisen. Vnha Opelini tuli käyttöikänsä päähän ja kiireellä alon hieroa kauppoja. Onneksi valitsemani ajopeli ehti yön harkinnan aikana mennä toiselle. Päätin sitten valita täysipatteriauton. Senkin vasta sitten kun/jos saan uuden ajokortin. Kortti on tilauksessa, lääkäri lupasi vain 3 vuodeksi, mutta edes sen.) Täysipatterin lataus valitaan aina, kuinka täyteen ladataan. Se vaikuttaa tunnetusti myös latausaikaan aika paljon, joten kiusaus 100%.iin pienenee, meillä hötkyilevillä ihmisillä.