Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
Tekniikkapalsta / V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 21, 2025, 13:57:41 ip »

Olen poistanut käytöstä(muiden muutosten myötä..) ko.pyörästäni SAS-järjestelmän, eli sen mikä pumppaa puhdasta ilmaa pakokaasujen sekaan, jotta pakokaasujen puhdistus toimisi paremmin. Asensin pumpun tilalle eliminaattorin, minkä pitäisi kertoa eculle, että pumppu toimii. Heti ensimmäisessä startissa pyörän näyttöön syttyi kuitenkin moottorin varoitusvalo. Tutkin Guzzidiagilla virheilmoitukset ja sieltä löytyi vain yksi, eli PO 401, No Signal. Moottori toimii kyllä erinomaisen hyvin, mutta tuo valohan ei saisi palaa. Olen ollut useaan kertaan yhteydessä Smart MotoElectronicsiin, mistä ostin sarjan millä tuo muutos tehdään, mutta he eivät tunnusta tilannetta, vaan tuo eliminaattori pitäisi poistaa ja lähettää heille Kreikkaan. Omalla kustannuksellani, vaikka takuu on edelleen voimassa. En haluaisi enää jatkaa tuon firman kanssa ja olenkin nimennyt sen Bad MotoElectroniksi... ;D Löytyyköhän tuollaisten valmistajia kotimaasta tai maailmalta? Kolvikin pysyy kädessä, mutta ei taida olla niin yksinkertaista tuollaisen valmistus? Yksi vaihtoehto olisi tietysti ottaa eliminaattori pois ja antaa pumpun pumpata, ei pakoventtiilin kautta pakoputkeen, vaan ilmaan. Näin olen lukenut ja sekin siis toimii.

Jouko
32
Tekniikkapalsta / Vs: Käytetyn Bellagion ja Nevadan fiksaaminen hyvin toimiviksi
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 21, 2025, 13:56:49 ip »
Tiivisteisiin on viitattu ja niitä saa liikkeistä eri laatuisia. Itsellä kun on ollut, ja on vieäkin, useita moottoripyöriä niin olen turvautunut tekemään tiivisteeni itse. Siihen tarvitaan vaurautta varsin vähän mutta sakset, rei'itystuurnasarja ja matto/katkoteräveitsi sekä kynä auttavat.
Materiaali joko Biltemasta tai Mototonetista kunhan ovat korkealaatuista kamaa.

Tyypillinen tiiviste on venttiilikopan alle laitettava. Siinä voi käyttää mallina irrotettua koppaa kun venttiileitä säädetään. Samoin öljypohjan tiiviste. Muita tiivistettyjä kohteita tarvitsee harvemmin aukoa.

Venttiilikopan tiiviste syntyy varsin helposti em. välineillä ja hyödyntämällä irrotettua koppaa. Alkaessa ei kannata ryhtyä vielä tekemään tarkkoja muotoja kunhan sen verran että aiottu tiiviste, tai kaksikin kerrallaan, on leikattu siten että se asettuu sylinterikanteen venttiilikoneiston ympärille. Pöytätasolla koppa tiivisteen päälle ja piirretään reikien kohdat. Merkintöjen mukaan reikämeistillä napautetaan reiät sileää puista tai muovista "leikkuulautaa" vasten. Kopan sisä- että ulkomuotoja ei tarvitse kovin noudattaa tässä vaiheessa. Sen verran pitää keskialueelta leikata tiivistemateriaa pois että tiivisteaihiot mahtuvat paikoilleen. Väripastaa sivellään venttiilikopan tiivistepiinalle ja kun koppa tiivisteineen on kiristetty sylinterikanteen, vähintään neljällä ruuvilla, avataan ne ja nostetetaan koppa pois. Näin saadaan myös selville minkä verra tiivistetaperia pitää leikata sisäpuolitse. Noin senttimetrin tarkkuus riittää. Ylimääräinen tiivistepaperi ei sieltä mihinkään haihdu.

Kun tiivisteet ovat asennetut kohteisiinsa niin ulkopuolen voi viimeistellä veitsellä pelkäämättä että tapahtuu tiivistevaurio. Väripastaa saa kun tuhoaa hieman kuulakärkikynän säiliötä.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-osat/oljytulpan-tiivisteet/tiivistepaperi-arkki-04-mm-2000055023
Muitakin vaihvuuksia saa ja kun ostaa arkin em. "paperia" niin saa siitä vuosiksi hätävaraa.

Suurin syy venttiilikopan tihkumisesta johtuu liian kireäksi vedetyistä ruuveista. Kopan korvake taipuu helposti jos ylikiristää. Sen takia näppivoimia ei kannata tuhlata vain saadakseen vuotavan "tiivisteen". Jos osoittautuu että on syytä epäillä venttiilikopan tasopinnan poikkeavuutta on siihen helppo tarkastusmetodi: käytetään tasoa kuten sileäksi hiottu kivilaatta tai valurautainen taso. Siihen levitatään ohut kerros väripastaa ja puhdasta kopan alapintaa liikutellaan tasolla. Ne kohdat joihin jää väriä ovat virheellisiä. Jos kopassa ei ole murtumia tai muuta vikaa, tarvitaan vain tasohionta, Se tapahtuu tasopinnalla johon on teipattu arkki hienoa hiomakangasta tai -paperia. Kerrottakoon että varsin monta venttiilikoppaa on tullut oikohiotuksi.


33
Tekniikkapalsta / Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 21, 2025, 12:51:37 ip »
Parikymmentä vuotta stten oli ihan trendi että muovifiltterit ja huohotusletkut hajosivat. Suodattimiin vaikutti polttoainelaadun muutos. Arvatenkin etanoli. Kumiletkujen huonouteen en ole keksinyt muuta kuin halpuuden. Jo kesän ajetusta pyörästä löytyi letkujen pintahalkeamia ja kohta puhkeamisia. Itsellä murentui Torniojokilaaksossa huohotinletku pikkulohkoisesta. Onneksi kahvilan pihasta lähtiessä ja juuri koneliikkeen kohdalla. Siinä sitten tankki ja muuta rompetta irti. liikkeestä sopivaa letkua, pari klemmaria ja matka jatkui taas. Muistaakseni Pellon kohdalla. Sivistyksen ulkopuolella olisi ollut työläs homma.

Kerrottakoon toinen tarina puolen tuntia aiemmin yllä tapahtunutta: Rovaniemen ja Pellon välinen tie nousee Muoniojoen jälkeen melko korkealle. Pysähdyttiin levikkeelle tauolle. Siellä oli jo nuori Ladan omistaja jolla oli jotakin hankaluutta kardaanin suhteen koska oli irrottanut sen takapäästään. Mulkoili meitä äreän näköisenä ja vaikutti poistuvan paikalta autoaan käynnistämättä. Mäen Pellon puoleinen rinne taitaa olla parikin kilometriä pituudeltaan. Sinne hän häipyi. Taukommekin kohta päättyi ja lähtiessäni huomasin että ladasälliltä oli jäänyt pari ruuvia ja mutteria sekä kaksi kiintoavainta levikkeelle. Otin mukaan. Mäen alla oli Lada. Pysähdyin ja ennen kuin esitin asiani eli kalujen palautuksen tämä henkilö osoittautui aggressiiviseksi joten piti nostaa kytkintä. Lenkkiavaimet ovat edelleen tallessa. Ruuveista en tiedä. Enkä ladapojan kohtalosta.
34
Asiaa ja asian vierestä / Vs: 1400 calin muutosidea
« Uusin viesti kirjoittanut Retuperä Lokakuu 21, 2025, 12:40:23 ip »
Ylempi olisi maukas versio. Vielä kun vaihtaa siihen tuon alemman pyörän kevyemmän etulokarin  :)
35
Varsinais-Suomi / Vs: V-S Gruppolaisten kahvittelut
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Lokakuu 21, 2025, 12:36:36 ip »
Muistutetaanpa jälleen, että torstaina on kulunut pari viikkoa edellisestä istunnosta eli on aika kokoontua
Orikedon Shellin pitkän pöydän ääreen jutustelemaan.

Kuuden pintaan kuten aina ennenkin.

36
Asiaa ja asian vierestä / Vs: 1400 calin muutosidea
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 21, 2025, 12:18:52 ip »
Tonninelisatasen, touringin omistajana, sanoisin että vanhan motoristin silmää kiehtoo ylempi versio. Jos niin käy että lopetan mp-matkailun niin tuostapa saisin idean "kylänvälipyöräksi". Poutasäällä ajoon.
37
Muut italialaiset moottoripyörät / Vs: Benelli
« Uusin viesti kirjoittanut Passo Stelvio Lokakuu 20, 2025, 22:24:21 ip »
En ole Moto Guzzia hylännyt minulla ei vaan ole tällä hetkellä Guzzia. Enkä ole ajatellut pelastaa Euroopan pyörä teollisuutta. Itsekkäästi katson köyhänä eläkeläisenä omaa lompakkoa.
Benellillä olen nyt ajellut 6500km, eikä ole mitään valittamista. Ainoa mitä olen tarvinnut kerran vuodessa on öljy ja suodatin (saa motonetistä) . Pyörä on kooltaan moottoripyörän kokoinen ja kuljettaa kaksi ihan hyvin. Ulkomaalaisilla fasen sivustoilla näillä on ajettu jopa 150.000km. Pientä polttoaine kulutusta arvostan ja isoa tankkia, kulutus on hyvinkin 3,6L sadalla. Ketjut on näemmä kehittynyt sitte 70 luvun. En ole vielä joutunut kiristämään ketjuja öljyämää kuitenkin on pitänyt. Pyörä on siististi viimeistelty mikään ei repsottaa tai muuten ole huonosti. Missään  ei lue Kiinasta mitään paitsi satulan alla missä on tietokone bokseja. Sielläkin Bosch made in China.
Ehkä jonain kauniina päivänä hankin Benellin kaveriksi Moto Guzzin.
38
Tekniikkapalsta / Griso 1200 8V 2008 värikoodi
« Uusin viesti kirjoittanut kara Lokakuu 20, 2025, 18:10:11 ip »
Onko kellään tietoa mustan Grison 1200 8V 2008 värikoodista?
39
Työkalupalsta / Vs: Tietokoneet ja niiden käyttöjärjestelmät työkaluina.
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 20, 2025, 14:41:31 ip »
Kun vanhat vehkeet ovat hyvin palvelleet niin ei niistä helposti haluaisi luopua. Kuten tuo Nevadan Anni. Kesä kesältä ajot vähenee ja alkaa olla kyseenalaista tämä turhanajon mielkkyys. Aina vaan päätän, että jospa tämän kesän vielä... Koneisiin ei saisi liikaa kiintyä. Noita läppäreitäkin kertyy nurkkiin ihan liikaa. Jotkin ovat olleet aikoinaan, ainakin varallisuuteen suhteutettuna, turkasen kalliita. Joillakin käyttäjillä laitteet ovat suhteellisen vähällä käytöllä ja säilyvät moitteettomassa kunnossa pitkään.

Kirjoitin tuon LinuxMint sepustuksen tarkoitettuna yleiseksi niille, jotka empivät lähteä kauppaan ostamaan kallista kalustoa vain siksi, että jokin ohjelmistoyhtiö simputtaa.

Tekoäly sovelluksia on saatavissa useita vaihtoehtoja ja niitä voi käyttää myös tähän Linux harkintaan apuvälineenä. Katsoo vaan tietokoneen mallin, merkin, tyypin ja työmuistin määrän tarkasti ja tärkeimmät tiedot käyttötarkoituksesta ja syöttää ne kysymyksen mukana tekoälylle, tyyliin: Minkä Linuxin asenaisin tällaiseen laitteistoon jne...? Tai tyyliin: miten tarkalleen, askel askelta, asentaisin tähän laitteistoon LinuxMint käyttöjärjestelmän?

Koska Windowsista tuttuja sovelluksia on turha yrittää, ilman Wine apuohjelmaa, ajaa Linuxissa, voi sitäkin kysyä tekoälyltä, tyyliin: Minkä LinuxMint sovelluksen asentaisin korvaamaan Windows sovellusta xyz?

Ainakin näissä asioissa tekoälyltä saa erittäin napakoita ja käyttökelpoisia vastauksia ja monin verroin helpommalla kuin ihan vaan googlettamalla.

Korostan vielä, että Linux ei halua korvata mitään käyttöjärjestelmää. Se haluaa vain olla vaihtoehto. Linux käyttäjät eivät myöskään saa mitään hyötyä Linuxin käytön lisääntymisestä. Se ei ole avoimen ja ilmaisen ja epäkaupallisen systeemin intressi. Se on kaupallisten intressi.



40
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Vanhat (<1967) Guzzit Suomessa?
« Uusin viesti kirjoittanut ei talvikunnossapitoa Lokakuu 20, 2025, 11:09:04 ap »
Se mr-yksilö on 1958 Galletto 192 ja on minulla täällä Salossa. On jälkituontia.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10