Tiivisteisiin on viitattu ja niitä saa liikkeistä eri laatuisia. Itsellä kun on ollut, ja on vieäkin, useita moottoripyöriä niin olen turvautunut tekemään tiivisteeni itse. Siihen tarvitaan vaurautta varsin vähän mutta sakset, rei'itystuurnasarja ja matto/katkoteräveitsi sekä kynä auttavat.
Materiaali joko Biltemasta tai Mototonetista kunhan ovat korkealaatuista kamaa.
Tyypillinen tiiviste on venttiilikopan alle laitettava. Siinä voi käyttää mallina irrotettua koppaa kun venttiileitä säädetään. Samoin öljypohjan tiiviste. Muita tiivistettyjä kohteita tarvitsee harvemmin aukoa.
Venttiilikopan tiiviste syntyy varsin helposti em. välineillä ja hyödyntämällä irrotettua koppaa. Alkaessa ei kannata ryhtyä vielä tekemään tarkkoja muotoja kunhan sen verran että aiottu tiiviste, tai kaksikin kerrallaan, on leikattu siten että se asettuu sylinterikanteen venttiilikoneiston ympärille. Pöytätasolla koppa tiivisteen päälle ja piirretään reikien kohdat. Merkintöjen mukaan reikämeistillä napautetaan reiät sileää puista tai muovista "leikkuulautaa" vasten. Kopan sisä- että ulkomuotoja ei tarvitse kovin noudattaa tässä vaiheessa. Sen verran pitää keskialueelta leikata tiivistemateriaa pois että tiivisteaihiot mahtuvat paikoilleen. Väripastaa sivellään venttiilikopan tiivistepiinalle ja kun koppa tiivisteineen on kiristetty sylinterikanteen, vähintään neljällä ruuvilla, avataan ne ja nostetetaan koppa pois. Näin saadaan myös selville minkä verra tiivistetaperia pitää leikata sisäpuolitse. Noin senttimetrin tarkkuus riittää. Ylimääräinen tiivistepaperi ei sieltä mihinkään haihdu.
Kun tiivisteet ovat asennetut kohteisiinsa niin ulkopuolen voi viimeistellä veitsellä pelkäämättä että tapahtuu tiivistevaurio. Väripastaa saa kun tuhoaa hieman kuulakärkikynän säiliötä.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-osat/oljytulpan-tiivisteet/tiivistepaperi-arkki-04-mm-2000055023Muitakin vaihvuuksia saa ja kun ostaa arkin em. "paperia" niin saa siitä vuosiksi hätävaraa.
Suurin syy venttiilikopan tihkumisesta johtuu liian kireäksi vedetyistä ruuveista. Kopan korvake taipuu helposti jos ylikiristää. Sen takia näppivoimia ei kannata tuhlata vain saadakseen vuotavan "tiivisteen". Jos osoittautuu että on syytä epäillä venttiilikopan tasopinnan poikkeavuutta on siihen helppo tarkastusmetodi: käytetään tasoa kuten sileäksi hiottu kivilaatta tai valurautainen taso. Siihen levitatään ohut kerros väripastaa ja puhdasta kopan alapintaa liikutellaan tasolla. Ne kohdat joihin jää väriä ovat virheellisiä. Jos kopassa ei ole murtumia tai muuta vikaa, tarvitaan vain tasohionta, Se tapahtuu tasopinnalla johon on teipattu arkki hienoa hiomakangasta tai -paperia. Kerrottakoon että varsin monta venttiilikoppaa on tullut oikohiotuksi.