Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Pende - Heinäkuu 28, 2015, 07:54:15 ap
-
Kävinpä tuossa eilispäivänä R.M. Heinolla koeajamassa uutta Grisoa. Muutenhan tuo oli upean oloinen pyörä muttä 3000 kierroksen kohdalla moottori on ponneton ja rykii, nykii ja pykii. Kun kierrokset nostaa yli neljän tonnin kaikki toimii hienosti. Kaupunkiajo on kaikkea muuta kuin nautinto.
Asiaa myynnissä kysyessäni on kuulemma moottorin ominaisuus jolle ei mitään ole tehtävissä. Nyt voisi muut Griso kuskit kommentoida oletteko saaneet omista pyöristänne Powercommanderilla tai GuzziDiagilla moiset pykimiset siloiteltua pois?
-
Aikaisempia Grisoja testanneena en ole havainnut kovin radikaaleja nykimisiä. Olen koeajanut kourallista sekä 1100, että 1200 8v malleja.
En tiedä olisiko sittemmin korjailtu ohjelmaa väärään suuntaan?
-
Asiaa myynnissä kysyessäni on kuulemma moottorin ominaisuus jolle ei mitään ole tehtävissä.
Justiinjoo ;D
Vuosi takaperin virallisia tehtaan reittejä pitkin oli ainakin ihan kelvoton grison ohjelma liikkeellä. Korjaantui vanhemmalla versiolla.
-
Kuten Ikkala tuossa mainitsi on ollut liikkeellä tehtaan sätöksiä jotka eivät toimi kunnolla.
Olen perehdyttänyt paria 8v Grison omistajaa tekemään säädöt kohdalleen ja palautteen mukaan homma on tullut kuntoon. Ruiskutuskartassa on selvästi havaittavissa kuopat parissa kohtaa. Niiden oikominen hoitaa nykimiset kuntoon. Rohkeasti vain käyttämään GuzziDiagia ja TunerProta. Ensin tietysti harjoittelua että homma tulee tutuksi.
Ensimmäinen vaihe on moottorinohjaustiedoston kopioiminen tietokoneelle ja siitä varmuuskopion teko. Sen jälkeen voi aloittaa ruiskutuskartan korjauksella ja jos kiinnostusta ja tarvetta on säätää myös sytytyskarttaan ennakkoa lisää ruiskutuskarttaan muutettuihin kohtiin. Maltillisesti ja työlistaa pitäen mitä muutoksia kuhunkin karttaan on tehty ja nimeämällä eri versiot.
Lisää aiheesta Työkalupalstan GuzziDiag -osioissa.
-
kuulemma moottorin ominaisuus jolle ei mitään ole tehtävissä
???
Yllättävä toteamus noin maahantuojan suunnalta tulleeksi, jossa pitäisi asua hyvä tietämys. Toki heillä lienee se ongelma että ei ole mitään muuta mahdollisuutta ecun tiedostojen kanssa kuin käyttää aina uusinta. Järjestelmä ei edes anna mahdollisuutta päivittää takaisin vanhempaan, vaikka se toimisi paremmin. Jos ei itsellä ei ole mahdollisuutta paneutua asiaan, löytyy asioista perillä olevia tahoja, tässä yksi:http://www.proitalia.fi/411336762 (http://www.proitalia.fi/411336762). Ja tässä hyvä saitti tutkia Griso -asioita: http://www.grisoghetto.com/f2-grisology (http://www.grisoghetto.com/f2-grisology). Ensimmäisenä aina nousee esiin ohje että karttamuutokset eivät tuo toivottua tulosta jos perusasiat eivät ole ensin kunnossa ja siihen ei aina voine luottaa että ne tehtaan kokoonpanolinjan jäljiltä olisivat kunnossa; asiat kuuluu hoitaa viimeistään luovutushuollossa. Lähinnä on kyse ymmärtääkseni imupuolen säädöistä (tasapaino, ilmaruuvi/t) ja siihen liittyvästä tps -reset ja itseopittavien arvojen nollauksesta. 8V Grison kohdalla tunnutaan painottavan myös että venttiilien säätö kuuluu tähän, ehdottomasti oltava ensin kohdallaan. Jopa vaihdon rullanostimiin kerrotaan vaativan karttojen optimointia, jos haluaa että meno pysyy samana.
edit 30.7.[P.Roper/Grisoghetto 27.7.]
"
Jos säädöt eivät ole kohdallaan, tai erittäin lähellä sitä, karu totuus on että teitpä mitä tahansa karttojen kanssa peli ei käy kunnolla. Valitettavasti, olipa syy mikä hyvänsä, monet korjaamot tuntuvat ajattelevan että on OK tehdä öljyjen ja suodattimien vaihto ja sitten laskuttaa täydestä huollosta ja säädöistä. Tai vain yksinkertaisesti heillä ei ole ketään kuka todella tietää miten tällainen toimi tehdään. Tiedän että kaikki eivät halua ja kaikilla ei ole aikaa huoltaa omaa pyöräänsä. Se on OK mutta on hyvä tietää miten säädöt tehdään jotta voi tarkistaa huollon jälkeen mitä siellä on tehty. Tekeekö huoltoliike mitä pitää? Sitten tiedät että kaikki on hyvin tai viedä pyöräsi jonnekin missä tiedät että hommat tehdään oikein. Jos käy ilmi että he eivät ymmärrä asioita? Mene muualle."
-
3000 kierrosta/min on aika vähän ???
-
Ensimmäisenä aina nousee esiin ohje että karttamuutokset eivät tuo toivottua tulosta jos perusasiat eivät ole ensin kunnossa ja siihen ei aina voine luottaa että ne ...
Eilen juuri kävin säätämässä kaverin pyörän, kun eivät olleet saaneet synkattua. Ei kuulemma riittänyt letkussa mitta, kun toinen pytty meinasi imaista nesteet letkusta. Kaksi kaasarinen vehjes ja cv-kaasuttimet. Oli mehumaijat olleet kuulemma oikein ultraäänipesussa ja kasattu oikein. Aloitin säädön irroittamalla ilmanputsarin putket ja tutkimalla, että kaikki on oletuksena asennettu oikein. Kun sain imutötsän irti kaasarista, huomasin jo sen oikean vian; etupytyn kaasuttimen luisti oli katossa ja jumissa. Sai ihan voimaa käyttäen irroittaa, kun oli niin likainen! Puhdistuksella luisti ryhtyi liikkumaan kuten pitää. Kävi vaan mielessä, että onko joku pässi pessyt kaasuttimet (vieläpä useasti!) kokonaisina siinä ultraäänipesurissa? Sitten säätö olikin ihan helppoa, nestepatsaat sai säädettyä ihan tasaan tyhjäkäynnillä ja kaasua avattaessa eroa ei syntynyt. Ehkä tuolla nyt Jänkhälle pääsee.
Perusjutut siis ensin kuntoon, ennen kuin säädetään yhtään mitään.
-
3000 kierrosta/min on aika vähän ???
Ei kaupunkiajossa viitihe huudattaa, 2500-3000rpm on mukavaa kyytiä.
-
Mulla oli kuoppa enemmänkin 4K kohdalla joka aiheutti ponnettomuutta, mutta se on jo 5 vuotias pyörä. Niin tai näin, kun sitä säätää (tai pyytää ghetton veljiltä lähes valmiin kartan) on maukas ajettava. Vaatinee kyllä laajakaistaseosmittarin avuksi. Jos palataan kuitenkin lähtöruutuun, niin ei tuollaisia "ominaisuuksia" ("nykii & pykii") saisi uudessa pyörässä olla, kyllä pää rupeaa tähyämään muille maille.
-
3000 kierrosta/min on aika vähän ???
Ei kaupunkiajossa viitihe huudattaa, 2500-3000rpm on mukavaa kyytiä.
Mikä ettei, mutta aikoinaan Piikkiössä sanoi Make, että 2500 rpm on Guzzin voimansiirrolle alaraja. Ja olen sitten koettanut pitää kierrokset 3000 rpm tai yli - niin Guzzeilla kuin muillakin twineillä.
Kyllä kaupungissa pienillä vaihteilla ja tehoilla toki menee tasaisesti allekin tuon.
-
Ostaa hujautin juuri Griso 8V:n mallia 2010. Samat tuntuu olevan oireet, rykii tasakaasulla kaupunkinopeuksissa jos kierrokset ovat alle 3200. Kadunkulmissa melkoista kytkinrulettia, ampuu putkeen moottorijarrulla. Vakiputki vaihdettu QD:n pätkään, kat ja db-killeri paikallaan.
3500 rpm ja yli, nopeudesta 65 ylöspäin käy ja kiihtyy hyvin.
Ei aavistustakaan karttaversiosta, mutta selkeästi liian laihalla käy, enkä usko balanssinkaan olevan kohdallaan. No, V11sen metkut oppi joten miksei Grisonkin. Kartan kanssa kylläkin apu kelpaisi.....
-
En ole oikein ymmärtänyt että miksi pitää vaihtaa alkuperäiset putket pois jos ei laiteta PowerCommanderia, tms lisäboksia tai säädetä alkuperäistä moottorinohjausta uuden pakohormin edellyttämälle tasolle.
Eilen viimeksi yksi Guzzin omistaja sanoi vaihtavansa pakoputket tarvikkeisiin kun pitää saada kunnon jytinät. Kun tiedustelin että mitäs vanhoille niin sanoi että ne jää liikkeeseen missä vaihto tehdään. Ilmoitin tarjoavani alkuperäisputkista pari sataa rahaa. Kättä lyötiin päälle. Uskonpa että saan myydä hänelle alkuperäisputkiston jossain vaiheessa takaisin. Eri hinnalla. Jos lukee tämän niin ehkä vielä miettii kertaalleen.
-
Niinpä, onneksi kaupassa tuli mukaan myös orkkisputki. Grisossa ymmärrän kyllä vaihdon kun orkkis painaa puoli tonnia ja muistuttaa joukkueteltan kamiinaa. Aion kysellä Grisoghetton kautta josko jollain olisi vastaavan kombon kanssa ajettu kartta. Edellisen omistajan mukaan olet Matti tästä yksilöstä täytellyt kartan kuoppia, tosin en tiedä, onko viimeisessä takuuhuollossa lykitty uusin , kuulemma on huono päivitys taas tilalle.
V11:n säädöt ja oikut oli jo opittu, nyt on se tie taas alullaan Grison kanssa. Täytyy aloittaa tutustumalla Guzzidiag-ohjelmaan ja TunePro:hon sekä säätää venttiilit, TPS ja balanssit.
-
En ole oikein ymmärtänyt että miksi pitää vaihtaa alkuperäiset putket pois jos ei laiteta PowerCommanderia, tms lisäboksia tai säädetä alkuperäistä moottorinohjausta uuden pakohormin edellyttämälle tasolle.
Eilen viimeksi yksi Guzzin omistaja sanoi vaihtavansa pakoputket tarvikkeisiin kun pitää saada kunnon jytinät. Kun tiedustelin että mitäs vanhoille niin sanoi että ne jää liikkeeseen missä vaihto tehdään. Ilmoitin tarjoavani alkuperäisputkista pari sataa rahaa. Kättä lyötiin päälle. Uskonpa että saan myydä hänelle alkuperäisputkiston jossain vaiheessa takaisin. Eri hinnalla. Jos lukee tämän niin ehkä vielä miettii kertaalleen.
Esim Bellagio on vakiona niin rikkaalla, että kärsii suoraan laittaa avarat putket.
-
Edellisen omistajan mukaan olet Matti tästä yksilöstä täytellyt kartan kuoppia, tosin en tiedä, onko viimeisessä takuuhuollossa lykitty uusin , kuulemma on huono päivitys taas tilalle.
Virheellistä tietoa! En ole syöttänyt kyseiseen pyörään yhtäkään tiedostoa. Kyllä tiedoston siirrot teki edellinen omistaja itse. Saitko muutetut ja aiemmin pyörässä olleet moottorinohjaustiedostot kaupan yhteydessä? Jos et niin kannattanee ottaa edelliseen omistajaan yhteyttä ja kysyä niitä niin pääset vertailemaan.
Viimeksi ajaessani kyseisellä yksilöllä se tuntui varsin käteen sopivalta hitaissakin kulmankierroissa. Tehoa siitä varmaan olisi saanut enemmänkin hierottua mutta sillä kertaa tehtiin vain välttämättömin että pyörä olisi helppo ajaa.
-
Aloittelee sellaisesta, joka on säädetty meidän kesäaikaan. Voi kelit olla lähempänä Härmän keliä kun siellä on talvi..
-
Aloitetaan mieluummin perusasioista, eli venttiilien välykset, TPS, tyhjäkäynti ja ruiskun balanssit. Sitten kengurumaan karttoja kenguruilmiötä vähentämään. Pyörä on tosin ollut pari tonnia sitten Rautapyörässä Lempäälässä takuuhuollossa ja se mies on yleensä tarkka ja huolellinen, mutta.....
-
venttiilien välykset, TPS, tyhjäkäynti ja ruiskun balanssit
Ruiskun balanssilla ymmärrän että tarkoitat imubalanssia (ruiskun balanssin säätö tapahtuu "offset" -kartan säädöllä TunerPro:n avulla). Yleisellä tasolla: aina, aina ja taas, jaksavat siellä ghettossa noitua "merkkihuoltoja" joiden jäljiltä joku on koskenut "pyhään ruuviin" tai jos on molemmat ilmaruuvit auki... vaikuttaa oikein italialaiselta Griso. Sähisee, raapii ja kenkkuilee mutta antaa hyvät kyydit.
-
Jep, kunhan saan administraattorin lisäämään mut jäseneksi ghettoon, niin opeteltavaa riittää, mm. juuri TB-balanssi. Menee varmasti vähän eri tavalla kuin V11 säädöt Micha-metodilla, joka olikin naurettavan helppo!
Voihan toi rykiminen olla ihan esim. vettä bensassa, täytyykin lisätä listaan tankin huuhtominen ja pa-suodattimen vaihto. Ja uudet tulpat. Ja......
-
Nykyään täytyy olla vettä bensassa melko reilusti että se saisi ruiskutuspyörässä oireita aikaiseksi. Kaksi syytä: Vesi menee ruuttasysteemistä läpi siinä missä bensakin ja toisena se että bensiinissä on bio-osuutena sen verran alkoholia että enää ei tarvitse syksyllä auton tankkiin masinolia lisätä jäätyvän veden varalta.
-
Tietysti jos on kovinkin seissyt pyörä, niin kannattaahan se ajaa tankki tyhjäksi, tankata ja kokeilla uuden bensan vaikutusta.
-
Jotkin pyörät lähtee yli vuodenkin vanhalla esanssilla käyntiin kuin ei mitään. Pakokaasu saattaa haista erilaiselle.
Kaasutinpyörässä vanha bensa tekee jekkuja melko helposti: lupaa mutta ei jää käymään. Sitten saatetaan etsiä vikaa muualta vaikka gasoasemalla käynti korjaisi kaikki vaivat. Nähty taas tänäkin kesänä.
-
Jotkin pyörät lähtee yli vuodenkin vanhalla esanssilla käyntiin kuin ei mitään. Pakokaasu saattaa haista erilaiselle.
Kaasutinpyörässä vanha bensa tekee jekkuja melko helposti: lupaa mutta ei jää käymään. Sitten saatetaan etsiä vikaa muualta vaikka gasoasemalla käynti korjaisi kaikki vaivat. Nähty taas tänäkin kesänä.
Juh. Kyllä käyntiin lähtee, mutta käynti saattaa ontua.
-
Nyt kyselen taas huolella...
Miten reilusti on liian paljon :o Tuli vaan mieleen kun on taas se vesikaivo tukossa tankista... Pesun jälkeen kun avasin korkin, niin sinne lurahti yskänlääkekorkillinen vettä + muut kesän pesut + Guzziralliviikonloppu kaatosateessa + muut sateet. Aihetta koskevassa ketjussa vesimömmöä oli joltain löytynyt enemmältikin tankin pohjalta (olikohan Breva).
Onko muuten nykybensa vihreänsameaa? Siltä näyttää kun tankattu täyteen. Ruohonleikkurin pikkutankissa näyttää kirkkaalta sama aine... Olisko indikaatio vedestä? Täytynee tutkia ja voisi olla myös aika vaihtaa polttoainesuodatin ja tarkastella besaletkujen kunto.
Rykii toki siksikin, että on alkuperäinen kartta kokeeksi käytössä, mutta täytyy tämäkin selvittää.
Mites, onko suositusta imubalanssimittarista, millainen hyvä? Vai ajaako saman asian Biltemasta hankitut alipainemittarit ja letkunpätkät?
Nykyään täytyy olla vettä bensassa melko reilusti että se saisi ruiskutuspyörässä oireita aikaiseksi.
-
Mielestäni moottoripolttoaine, jota joskus bensiiniksi kutsuttiin, on kirkasta. Tankkiin pääsee vettä lähinnä vain tankin korkin kautta. Kylmässä säilyttäen voi muodostua kondenssivettä.
Jos tankin korkin vedenpoisto on rikki niin on todennäköistä että vettä pääsee tankkiin silloin kun korkkia avataan jos korkin ympärillä on ollut vettä. Eiköhän kyseinen vaiva pitäisi korjata?
Jos kyseessä on vain vesi tankissa niin siitä pääsee kätevästi tankkaamalla RE85 (E85) moottorietanolia neljänneksen tankillisesta ja loput tavanomaista moottoripolttoainetta. Siihen settiin vedet sekoavat ja menevät polttoaineen palamisen mukana vesihöyrynä taivaalle. Molempia aineita saa ABC, Shell ja St1 -asemilta vaan ei kaikilta.
Jos tankissa on roskia tai muuta kiinteää niin siihen ei auta kuin tankin puhdistus.
Läpinäkyvästä letkusta tulee tarkin ja halvin balanssimittari mutta kyllä kahdesta viisarimittaristakin, jos ne ovat nollattavia, saa balanssimittarin aikaiseksi. Lisäksi tarvitaan kuristimet etteivät viisarit vatkaa painevaihteluissa.
-
onko suositusta imubalanssimittarista
"Vanha ja kuuluisa"(?):http://www.carbtune.co.uk/ (http://www.carbtune.co.uk/). Vaikuttaa edullisemmalta kotiin toimitettuna, oikeat liittimet pitänee huolehtia mukaan. Itse ostin tämän:https://www.louis.de/en/artikel/synchrontester-boehm-mit-kapselfeder/10002866 (https://www.louis.de/en/artikel/synchrontester-boehm-mit-kapselfeder/10002866). Silloin tällöin kalibrointi niin että mukana tulevalla Y-haaralla imuetkut samaan pyttyyn. Saa kyllä säädellä kaiken aikaa kuristuksia että mittarineulat vipattavat tyhjäkäynnillä sopivan "herkällä" mutta kun näytöt ovat niin lähellä toisiaan kyllä 2-pyttyisen hyvin säätää niin tarkalle mitä tuo mittari kykenee näyttämään. Että olisko tuollainen nesteellä toimiva yksinkertaisempi ja luotettavampi?
-
On. Ekun Carbtunen (?) jäljiltä nestepinta heitteli vielä 50-100mm öljyssä. Eli jos oikeasti haluaa tasan, niin nestepatsaalla mittaus. Sillä näkee myös miten pienillä muutoksilla saa liikettä nesteeseen.
-
Mulla on sama kokemus kaupallisista mittareista kuin TunturiTT:lä. Niillä saa useimmiten riittävän lähelle kohdalleen mutta ei tarkalleen kuten letkuversiolla. Monilla laatukorjaamoilla on käytössään juurikin U-letkuun perustuva mittaustapa sähköisten tai viisarimittarien rinnalla.
-
Kyllä tällä: https://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/tyokalut/moottorityokalut/syncpro-kaasuttimen-synkronointityokalu/ saa säädettyä hyvinkin tarkkaan balanssiin. Nestepatsaat liikkuu rauhallisesti, joten mittari on helppolukuinen. Varaosiakin saa mukavasti nesteineen ja niiden vaihto on helppoa, jos sattuu nesteet karkaamaan. Kaverilla on tuo Cabtune ja sitä en kyllä vähässä kummassa laittaisi.
Jouko
-
Omassa on sisähalkaisijaltaan alle kymmenmillinen letku, noin 2.5m molempiin imukurkkuihin ja u niiden välissä. Nippoina käytän nollakasia tai millistä mig/mag-suutinta. Siinä on sopiva kierre kurkun ruuviin ja supistaa letkua sopivasti, rauhoittaen pinnan liikettä. U on liitetty noin metriseen lautaan ja letkussa on noin puolimetriä kaksitahtiöljyä. Molemmissa letkuissa on puristimet käynnistyksen ajan. Kun pyörä käy, otan klipsut/puristimet pois samaan aikaan. Yksikään kone ei ole kerennyt imaista nesteitä letkusta. Tässä vähän aikaa sitten kaverin 1400 Intruder yritti, kun toinen kaasari oli jumissa auki-asentoon. Helposti kerkesi laittaa klipsut takaisin letkuun. Rahamies asentelisi letkuihin hanat.
Tämä huipputarkka instrumentti koostui noin vitosen osilla. Ja kalibrointi on automaattinen. Mittarimallit pitäisi kuitenkin kalibroida aika ajoin, jotta niihin voi uskoa.
-
Stormin mittari on myös nestemittari. Ehkä sillä pääsee hyvään tulokseen. Reilulla satasella. Taitaa jäädä kymppeihin jos tekee mittarin itse: lauta, muoviletkua sekä kiinnitys letkulle jolla sen saa lautaan kiinni. Näppärämpi ajaa yläjyrsimellä lautaan uran johon letku kiinnittyy. Letkun sisään nesteeksi jotain värillistä lientä esimerkiksi värjättyä alkoholia tai automaattivaihteistoöljyä. Letkuihin kuristimet ettei liemi karkaa vahingossa laitteesta.
Periaate-erokin on: Kun nuo kaupalliset mittarit mittaavat eroja vallitsevan ilmanpaineen suhteen, letkumittari mittaakin imukanavien keskinäistä painetta toisiinsa. Periaatteessa kaksinkertainen tarkkuus saavutettavissa verrattuna kaupallisiin laitteisiin. Ja halvalla.
-
Harrastuksen alkuaikoina tuli hankittua "5€" viisarimittarit. Ovat helpot kalibroida ja niillä saa sellaisten Guzzien kaasuttimet, missä luisti roikkuu vaijerin päässä, riittävän hyvin kohdalleen. Sama koskee sellaisia kaasuvivustoja missä on hillitön määrä vipuja ja niveliä, tai jos säätöruuvien paikallaan pysyminen on hoidettu jousikuormalla.
Joskus oli hämmentävää todeta että BMW:n elektroninen mittari ei toiminut Guzzissa, mutta toimi vastaavankokoisessa boxerikoneessa. Säätö onnistui kyllä Guzzissakin mutta se piti tehdä minuutissa,
muuten mittari vissiin ehti tunnistaa letkujen päässä olevan laitteen vääränmerkkiseksi ::)
Muuten oli hyvä laite, se kun piirsi käppyrän painevaihtelusta kaasuläpän ja sylinterin välillä.
Joitain alullaan olevia moottorivikojakin sillä huomasi.
-
No niin, näillä vinkeillä pääsee taas eteenpäin; 85:sta moottoripolttoainetta tavallisen joukkoon ja vedet taivaalle ensitoimenpiteenä.
Sitten imubalanssimittari. Stormista saa valmiin, mutta voisiko noista letkuversioista saada kuvia ja mahdollisesti a-ö -rakennusohjeen tai linkin. Voi olla asialla laajempaakin mielenkiintoa kun näitä rykimisiä yksi jos toinen koettaa saada hallintaan.
-
Luinpa juuri juttua Griso 8V:n tulppahattujen vioista, lyövät kuulemma läpi kanteen ja oireet vastaavat melko tarkkaan oman Häjyn käytöstä joten aloitetaan tulpista ja tulppahatuista, samalla voi harjoitella venttiilien välysten kanssa. Huomiseksi on meille luvattu sadetta, joten se on sopiva iltapuhde kun konekin on valmiiksi kylmä.
-
No niin, näillä vinkeillä pääsee taas eteenpäin; 85:sta moottoripolttoainetta tavallisen joukkoon ja vedet taivaalle ensitoimenpiteenä.
Sitten imubalanssimittari. Stormista saa valmiin, mutta voisiko noista letkuversioista saada kuvia ja mahdollisesti a-ö -rakennusohjeen tai linkin. Voi olla asialla laajempaakin mielenkiintoa kun näitä rykimisiä yksi jos toinen koettaa saada hallintaan.
Tuossa havaintoesitys.
Tuohon kun laittaa vaikka Bilteman n.12mm pvc letkua ja ne jatkaa tuosta yläpäästä notkealla bensaletkulla (joka menee napakasti migin suuttimen ympärille) tms imukurkuille. Parisen metriä kun on bensaletkua puolellaan, niin on helppo työskennellä. Sitten vaan jotkut jousipurisimet siihen pehmeään letkuun, että saa suljettua.
-
Venttiilit laitettu jiiriin, tulpat vaihdettu iridiumtulppiin ja tulppahatut vaihdettu NGK:n hattuihin. Käynti parani oleellisesti jo näillä toimenpiteillä, mutta tuossa illalla laitoin vielä ruiskurungot balanssiin. 3500 kierroksilla balanssi oli kohdallaan, mutta tyhjäkäynti oli aika tavalla toispuoleinen. Vielä en ehtinyt käydä ajelulla tuon viimeisen säädön jälkeen mutta toiveissa on, että kaupunkiajo helpottuu.
2-2800 kierroksilla tasakaasulla kulku on OK, mutta 3-3200 välillä tasakaasu nykii edelleen, täytyy kai ruveta tutkimaan ECU:n karttaa kunhan saan hankittua tarvittavat piuhat. Niin ja lääkitsemään palovammoja joita taas tuli säätäessä.
-
Nonni, piuhat tilattu Lontoon suunnalta, joten eiköhän jo ensi viikonloppuna pääse tutkimaan Guzzidiagin kanssa Grisoa. Jos vaikka saisi vielä ghetton pojilta kartan.....
-
Tänä aamuna kun lähdin aamun viileässä (6 astetta) ajelemaan, kävi Griso tasaisen nätisti jopa tasakaasulla pienemmillä kierroksilla. Iltapäivällä kotiinpäin ajellessa oli sevästi lämpimämpää (17) ja nykytys oli taas vahvaa. Voisiko olla, että Musta Paholainen käykin rikkaalla?
Eilen sain Lontiiniumista mukavaa postia, liitosjohdot tulivat ja tänään sain läppärin ja ecun keskustelemaan keskenään. TPS näytti 4.5 astetta ja Guzzidiagilla sain sen säädettyä nyt kohdalleen. Huomenna kokeillaan, onko säädöllä vaikutuksia käyntiin. Ainakin alkuun on päästy.
-
Rikkaaltahan tuo kuulostaa.
-
Hmmmm, eikös CO-säädöllä saa seosta ainakin jonkinverran laihemmalle?
-
Tänä aamuna kun lähdin aamun viileässä (6 astetta) ajelemaan, kävi Griso tasaisen nätisti jopa tasakaasulla pienemmillä kierroksilla. Iltapäivällä kotiinpäin ajellessa oli sevästi lämpimämpää (17) ja nykytys oli taas vahvaa. Voisiko olla, että Musta Paholainen käykin rikkaalla?
Eilen sain Lontiiniumista mukavaa postia, liitosjohdot tulivat ja tänään sain läppärin ja ecun keskustelemaan keskenään. TPS näytti 4.5 astetta ja Guzzidiagilla sain sen säädettyä nyt kohdalleen. Huomenna kokeillaan, onko säädöllä vaikutuksia käyntiin. Ainakin alkuun on päästy.
Ilmeisesti lambda on vielä päällä?
Aamulla oli kylmärikastukset päällä ja lambda vielä off tilassa koska kone ei lämmennyt tarpeeksi -> kävi rikkaammalla eikä nypytellyt. Iltapäivällä rikastukset oli pois ja lambdakin alkoi säätää, eli nypytti. Näin äkkiää ajatellen.
Näkyy olevan Grison "68" kartassa välillä 0 +7 lämpötiloissa rikastuskerroin noin 10-12%.
-
josta johtuikin mieleeni, että GD:n vikamuistissa oli rekisterimerkintä 'vasen lambda-anturi off'. eikös Grisossa ole vain yksi Lamdaheebeli? Neuvokaapa vielä tyhmää, mitä tapahtuu jos kytken lambdan pois?
-
mitä tapahtuu jos kytken lambdan pois?
Moottori käy tällöin oletusmoottorina oletusarvoilla kun palautetta ei tule. Näin ovat toimineet moottorit ennenkuin lambda-takaisinkytkentä otettiin käyttöön.
Tosin lambda-korjausta tapahtuu lambdan päällä ollessa vain tietyillä asetuksilla. Ei koko käyttöalueella kuten kiihdytys, moottorijarrutus ja matalat kierrosluvut. Lambda-takaisinkytkentä ohjaa moottorinohjausta pääasiassa silloin kun mennään tasakaasulla.
Ainakin teoriassa altistat lambda-anturin ja katalysaattorin vioittumiselle kytkiessäsi jäännöshappimittauksen pois päältä. Jäännöshappimittauksen tarkoitus on suojella moottoria ja pakoputkiston komponentteja virheelliseltä seokselta sekä huolehtia että moottorin päästöt ovat laillisuuden rajoissa.
Voit tarkastella seoksenmuodostusta ajon aikana tekemällä loggausta GuzziDiagilla niin näet mitä palotilassa on tapahtunut. Huom! lambda antaa signaalia koko ajan mutta ECU noteeraa sitä vain tietyissä tilanteissa kuten tasakaasuajossa. Voit myös haaroittaa lambdasignaalin mittaristoon laitettavaan lambda-näyttöön. Edullisimmat ovat 20€ hintaisia mutta suosittelen hieman laadukkaampaa kapinetta.
-
Mitä ovat matalat kierrosluvut? Alle 2000? 3000? Kone käy kylminä aamuina tosi nätisti, saatan jopa pöristellä 2 tonnin tietämissä tasakaasulla, josta nätisti kaasua kiertämällä pääsen kiihdyttämään ilman epäröintiä. Iltapäivällä asia on toinen, rykii jatkuvasti jos on kierrokset alle 3600 ja kun kiertää kapulaa, on niin kuin olisi kuminauha kaasuvaijerina.
Tuo Ikkalan posti käy järkeen, ihan kuin lämpimämmällä lambdakorjaus veisi mopon tosi laihalle. Mulla on tosin vielä tuo venttiilien välysten suureneminen tarkkailussa, ja sehän vaikuttaa koneen balanssiin jos vasurin välykset on koko ajan liian suuret. Mr. Roper kirjoitti juuri aiheesta, sanoi 1200 8V:n olevan äärimmäisen herkkä balanssin suhteen.
-
Mitä ovat matalat kierrosluvut? Alle 2000? 3000? Kone käy kylminä aamuina tosi nätisti, saatan jopa pöristellä 2 tonnin tietämissä tasakaasulla, josta nätisti kaasua kiertämällä pääsen kiihdyttämään ilman epäröintiä. Iltapäivällä asia on toinen, rykii jatkuvasti jos on kierrokset alle 3600 ja kun kiertää kapulaa, on niin kuin olisi kuminauha kaasuvaijerina.
Tuo Ikkalan posti käy järkeen, ihan kuin lämpimämmällä lambdakorjaus veisi mopon tosi laihalle. Mulla on tosin vielä tuo venttiilien välysten suureneminen tarkkailussa, ja sehän vaikuttaa koneen balanssiin jos vasurin välykset on koko ajan liian suuret. Mr. Roper kirjoitti juuri aiheesta, sanoi 1200 8V:n olevan äärimmäisen herkkä balanssin suhteen.
Muistelen että alle 4500rpm ja alle 20 asteen (tai 25) kaasunkulmien olisi lambdasäätö päällä. Noin, en muista varmaksi. Siis silloin kun moottori on tarpeeksi lämmin.
Samat oireet mulla oli sportin kanssa. Kylmällä kelillä tai kylmällä koneella toimi hienosti mutta annappa olla kun lambda alkoi säätämään niin taas mentiin nypien. Melko ärsyttävää. Juuri kokeilin syöttää monella eri asetuksella huijattua lambdasingnaalia laajakaistan kautta mutta ei hyvä niinkään. Mun mopottimessa ECU laittaa jostain syystä seokset vaeltelemaan lambdan kanssa. Vuoroin rikasta ja laihaa. Ja minähän en sitten siedä yhtään sitä nykytystä. Eli ilman anturia mennään vastakin.
-
Hyvähän se on täältä matkan päästä huudella mutta minä kyllä jos asuisin jossain Seinäjoelta reilut 100 km, varaisin Ikkalalta ajan ja pöräyttäisin johdot ja läppäri matkassa vastaanotolle, jos tämä käy pirtaan. Siinä ei johdot kauaa kletaja ja tulisi kerralla tieto miten softaa käytetään ja paluumatkalla voisi jo kokeilla jotain lambda off -karttaa. Saattas olla veto paree ja meininki koree.
Oho, tos on asiat hyvin koottuna perussäädöistä: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78994.msg1241094#msg1241094 (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78994.msg1241094#msg1241094)
-
varaisin Ikkalalta ajan ja..
Pöh, mitäs siinä mulla tekee jos johdot on ja ohjelmat löytyy netistä.
Mikäs putki muuten lempparin grisossa? Minä noista muista tiiä mutta sportissa tuntuu avonainen putki haittaavan lambdan toimintaa kun mittauspiste on keskiputkessa. Että voisit kokeilla vakioputkistolla jos on vaihdettu.
Vakiputki vaihdettu QD:n pätkään, kat ja db-killeri paikallaan.
Jaa, olihan se tuola edempänä sanottukin.
-
Tästä on jo ennenkin keskusteltu että tarvikeputken vaihtamalla pääsee säätöhommiin...
Säätö alkuperäisputkistollakin on varsin tyydyttävää lopputuloksen kannalta.
-
Pelkän putken vaihto vain korostaa omaa karttaa ja sen puutteita. Jos vaihdetaan filtterikin, niin sitten on erittäin suotavaa säätää.
-
josta johtuikin mieleeni, että GD:n vikamuistissa oli rekisterimerkintä 'vasen lambda-anturi off'. eikös Grisossa ole vain yksi Lamdaheebeli?
Tuo "vasen lambda off" jäi mieleen kummittelemaan...
Jos griso on 2010 niin sehän pitäisi olla yhdellä anturilla, sielä väliputkessa, eikös?
Miten se voi muka tunnistaa että vasen lambda on off vaikka sillä ei pitäisi olla mitään tietoa ko anturista? Josta taas tulee mieleen että mikähän bin tiedostosto sielä ecussa mahtaa olla sisällä...? Joku kakslambdasen josta on mulkattu "sopiva" vanhempaan ja ehkä jopa rullanostajille tarkoitettu...? (En yhtään ihmettelisi jos on päivitetty "huollossa")
Laitahan guzzidiag reader lukemaan se nyt sisällä oleva kartta, ihan mielenkiinnosta. Lähetä se mulle sähköpostilla jos et ole vielä tunerprohon perehtynyt. Jos on eri kuin tehtaan "68" kartta niin kokeile sitä seuraavaksi, laitan paluupostina. Sitä grisokuskit tuntuu pitävän parhaana tehdaskarttana.
edit:
HEPS vielä! Katso ihan ekaksi mikä päivämäärä näkyy itse guzzidiagissa sielä vasemmalla alhaalla. Näyttää koska ecu on päivitetty.
-
Laitetaan readeri lukemaan tänä iltana! Jolsei mikään kartta pelitä, teen saman kuin Ikkala, eli lambda irti ja katillekin kyytivä. Kuten on jo todettu, pyörä toimii aina viileinä aamuina loistavasti eli tuntuu tuo lambda olevan tässä palapelissä se ylimääräinen pala ???
-
Kyllä se lambdakin saa siellä olla toiminnassa mutta pieni puuhastelu TunerProlla ruiskutusaikojen suhteen korjaa puutteen.
Ei voi alkuperäiset tehtaan kartat olla toimivia kun rakennekokonaisuutta on muokattu. Ruiskutus- ja sytytyskartta pitää vain muokata nykyiseen kokonaisuuteen sopivaksi.
Siksi ehdotin lambdatiedon haaroittamista erilliseen näyttöön mittariston kupeeseen tai vielä tieteellisemmin tehdä ajon aikana taltiointia jossa näkyy lambda-arvo ja muut toimintoarvot.
Niiden tietojen perusteella sitten muutetaan olemassa olevaa "karttaa" niin että lambdakaan ei keksi siitä huomautettavaa. Jos kuitenkin lambda vielä häiritsee ja sen poiskytkemällä tilanne korjautuu niin "karttojen" ollessa kunnossa ei lambdaa enää tarvita.
-
Jaaha, ankaran tappelun jälkeen sain kun sainkin luettua ECUn kartan läppärille. Nyt on sitten ongelmana, ettei TunePro avaa .bin tiedostoa. Joskus kyllä v......ttaa ankarasti olla tämmönen IT- rajoitteinen. Mikäs tommosen kartan koko on yleensä? Mulle tallentui tommonen 320 kt tiedosto. Mä jo määritin, että sen avaamiseen käytetään aina TunerPro-ohjelmaa. Entä sitten?
-
320kt on oikea koko.
Oletko ladannut XDF fileen tunerprota varten? http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ alhaalla TunerPro XDF files ja sieltä 5AM kohdasta (kai) V1.29 One Lambda.
Minkä nimisen bin. fileen se tallensi?
Katsoitko ecun päivämäärää guzzidiagista?
-
Drawing: CM227001
Hardware: IAW5AMHW610
Omologation: 5AMCC
Software: 2230G803
Tester: WLoad1039T
Date: 2014.09.18
Kävin lataamassa sen XDF:n. Avaankos sen nyt TuneProlla?
-
Laita se mulle sähköpostilla sami.ikkala ät kotikone.fi
Ei näytä hyvältä :P
Aiheeseen: http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/gb_en_complex-technical_8v-griso.htm "The GRS8V068 map is a must." "An open pipe is a disaster. when choosing make sure that the pipe you purchase has a decent and fairly restrictive dB killer or your fuelling will go up the shit."
-
Lähetä kopio tiedostosta Ikkalalle.
Siellä TunerPron ikkunan vasemmassa yläkulmassa on kohdat "file" johon se .bin-tiedosto ja kohtaan XDF .XDF-tiedosto. Silloin alkaa jotain näkymään: vasemmalle tulee listaus katseltavista kohteista.
Voit myös ladata toisen .bin-tiedoston kohdasta "Compare" ja niin voit suorittaa vertailua kahden tai useammankin moottorinohjauksen välillä sekä voit tehdä erotuskarttoja kahden eli kartan välillä.
-
Tämä olikin mulle uusi tuttavuus, tosin samalla sytkäkartalla kuin se viimekesäinen kamaluus, ei luulisi että toimii mitenkään.
Kokeile sitä minkä lähetin ja kerro miltä tuntui. Ja unohdin mainita että sillä pitäisi kiertää 500rpm ylemmäs.
-
Onko tuo nyt huollossa räpätty "päivityskartta"?
-
Todennäköisesti on. Laitetaan toi 068 nyt sisään, tosin ymmärsin, että autolearn enable saattaa tuottaa aikaviiveen ennenkuin käynti vakiintuu. Huomiselle luvassa sen verran paskaa keliä, että koeajo jää lavvantaille. Olen saamassa lähiaikoina myös mukavaa postia Australiasta, eli räätälöidyn kartan. Perkele kun kausi loppuu pahasti kesken.
Niin ja onhan vielä tuo venttiilien välysten seuranta. Vasen puoli ääntää taas kovempaa kuin oikea.
-
Onko tuo nyt huollossa räpätty "päivityskartta"?
Lisäselvityksen jälkeen se on justiin se sama mikä tuli vastaan edelliskesänä. Kun viette 8v Grison merkkiliikkeeseen huoltoon niin ÄLKÄÄ antako päivittää ecua >:( Jos vaihdettu rullanostajat niin asia erikseen.
-
Kokeile sitä minkä lähetin ja kerro miltä tuntui.
Ainakin on nyt todennäköisesti parempi pohja lähteä tekemään "rautapuolen" vaatimia muutoksia.
Me statistit olemme täällä hieman...statisteja kun emme pääse näkemään missä mennään vaikka olenkin aika hyvä arvaamaan mitä koeajolla tapahtuu. Huomenna taitaa vain olla Pohjanmaalla huonot testiolosuhteet. Huominen on hyvä päivä tehdä TunerPro-harjoituksia hartaudella.
-
Onko tuo nyt huollossa räpätty "päivityskartta"?
Lisäselvityksen jälkeen se on justiin se sama mikä tuli vastaan edelliskesänä. Kun viette Grison merkkiliikkeeseen huoltoon niin ÄLKÄÄ antako päivittää ecua >:( Jos vaihdettu rullanostajat niin asia erikseen.
Miksi ne laittavat sen kysymättä? Onko se joku tehtaan ohje?
-
Miksi ne laittavat sen kysymättä? Onko se joku tehtaan ohje?
Juurikin tästä syystä pitäisi jokaisen kopioida pyörästään se viimeksi toiminut tiedosto.
Jos sitten huollossa "väkisin" laitettu tiedosto ei ole hyvä tai ei pyörä sillä pelaa niin on varmuuskopio olemassa. Vahinko vain että siellä merkkihuollossa eivät voi palata siihen vanhaan tiedostoon.
Olisin kyllä aika hyvä nöyryyttämään merkkihuollon päällikköä jos antaisivat mulle huollon jälkeen heikosti toimivan pyörän. Anteeksipyyntö ei riittäisi.....
-
Mikä Lempparilla on Grison moottorin sarjanumeron edessä oleva luku, A5 vai A8?
-
Tarkistan illalla, samalla kun ajan sisään aussipojilta saadun kartan. Jätän sen 068:n bäkapiksi.
-
Uusi kartta syötetty, TPS kalibroitu ja autlearn mahdollistettu. Tyhjäkäynti oli silkinpehmeä! Huomenna tie kutsuu. ;D
-
Täältä myönteinen kannuste!
-
Onko aussien kartta lambdalla vai ilman?
Viittikkö lähettää senkin kartan mulle, mielenkiinnosta kattoisin...
-
Se on Termignonin putkelle katilla, killerillä ja lambdalla, tassunostimille, noita Beetlen räätälöimiä. Huomennahan totuus tulee selville pitkällä koeajolla, autolearn päällä ;D. Laitan postia.
EDIT: Koneen sarjan:o alkoi A8:lla, eli pitäisi olla uudemmilla nostinkupeilla. Ans kattoo ajan kanssa....
-
Pikkusen arveluttaa noi 0-arvot, paukkuukohan pahasti putkessa moottorijarrulla ja onkohan kadunkulmissa on/off kaasu, hmmmm.....
-
Pikkusen arveluttaa noi 0-arvot, paukkuukohan pahasti putkessa moottorijarrulla ja onkohan kadunkulmissa on/off kaasu, hmmmm.....
Sait näköjään tunerpron toimimaan!
Ne nollat on, sanotaanko , hanurista...
-
Täytyy tietysti ensin testata, mutta samaa pelkään. Sitten vaan TuneProlla 068 kartasta nollien tilalle muuta. Miten TuneProssa saa sen 3D-diagrammin näkymään toisella tavalla? Mulla se näkyy oudosti takaviistosta ylhäältä.
-
Miten TuneProssa saa sen 3D-diagrammin näkymään toisella tavalla? Mulla se näkyy oudosti takaviistosta ylhäältä.
Oikeanpuoloinen hiirennappi pohjaan ja liikuttele hiirtä.
killerillä ja lambdalla,
Tuossa jonka lähetit lambda on pois päältä.
Ensimmäinen kartta joka tuli vastaan jossa on muutettu "throttle positive movement" taulua. (Kokeilempa kopsia sen...)
Veikkaan että kylmällä kelillä on liian laihalla. Sytkäkartassa on nyt semmoset ennakot kun pitääkin. Se edellinen tehdaskarttasi oli pilattu sillä. Se tehtaan päivityskartta täytyy olla jonkunsortin huono vitsi... Eikun kokeilet vaan, sittempä näkee. Varmasti parempi mutta onko tarpeeksi... ;D
Voisit kyllä ihan kuriittaan kokeilla sitä 68 karttaa ja vakioputkea jossain välissä, saisit kunnollisen lähtötason selville.
-
Mitä jos laitan CO-säätöä vähän plussalle kun on kylmä? Eikös silloin tuu vahvempi seos kautta koko kartan?
-
Parempi ehkä olisi muokata "Fuel Engine Temp Correction" -karttaa. Silloin rikastus tulisi vain silloin kun oikeasti on kylmää eikä tarvisi miettiä säätöjä sään lämmettyä.
Mutta kannattaisin malttamaan ja tekemään vain yhden asian kerralla. Syystä että jos tekee useita säätöjä yhtä aikaa niin ei tiedä mikä säätö vei mihinkin suuntaan. Joutuu palaamaan alkuun. Siksi on syytä tallentaa kaikki muutokset .bin-tiedostoiksi. On helpompi palata takaisinpäin kun on se edellinen asetus, joka vielä toimi, tallessa.
-
Enpä aatellukaan muuttaa vielä mitään ennenkuin olen ajellut tarpeeksi, sekä oman tuntuman, että selflearnin vuoksi.
-
Mieluummin "fuel: pressure-Air Temp correction" tauluun ne muutokset. 8v nostaa moottorinlämmöt pakkasellakin suht ylös, vaikeampi kikkailla tuon moottorinlämmön kanssa koska se on aina suht sama kelistä riippumatta.
CO säätö vaikuttaa koko karttaan kaikissa tilanteissa. Neuvoisin että unohdat sen kokonaan, vei ainakin mua mettään yhdessä vaiheessa pahasti.
Alkaa tuo sinun touhu kuulostaa siltä että tarvit pian mittarin...
-
Sillä opilla mainitsin tuon lämpötilakartan koska se asia on ollut nyt mulla kovasti "päällä" 2V-versiossa. Unohdin jo että 8V-malleissa on hieman erilainen viritys lämpöanturoinnin suhteen. Se voipi hyvinkin olla tuo Ikkalan esittämä kartta kohteena hyvä.
Mittarikin on hyvä asia.
-
Olikos tässä nyt syttykarttaakin sorkittu? Siinä etenisin aika varovasti.
-
Olikos tässä nyt syttykarttaakin sorkittu? Siinä etenisin aika varovasti.
Siinä tehtaan päivityskartassa (joka lempparilla oli ennemmin grisossa) on sytytys alle 4000 rpm paikoin lähes 20 astetta pielessä. Ja muuallakin on kovia heittoja. Nyt tuossa aussikartassa on oikeat ennakot, samat jotka on kaikissa 8v koneisten (paitsi stelvio) toimivissa kartoissa. Ne ei paljoa säätöä kaipaa.
-
Niin joo, eli ne oli "päivityskartassa" päin helvettiä. Ymmärsin päinvastoin. Silloin varmaan enemmän kui ok.
-
Liitteenä kuva siitä sytkäkartasta jonka saa kun maksaa ittensä kipeeksi huollosta ja antaa päivittää ecun. Punaisella ympyröity se pahin alue jolla nyt normaalisti ajetaan. Se ei vaan voi toimia noin pienillä ennakoilla.
-
Miltäs näyttää "erokartta" toimivaan nähden, paljonko on eroa plussaa/miinusta ?
-
Tässä ennakot jotka toimii 8v koneessa. Pientä viilausta sinne tänne mutta kauas ei näistä luvuista tarvi mennä.
Onkos se niin että Beetle ei siis kovin paljoa ennakkoja ole muuttanut siihen "68" -karttaan nähden ?
Ei ole muuttanut. Koska ei tarvikkaan muuttaa. Pieniä eroja sielä on, ei mahottomia. Tuo kuva on beetlen kartasta.
-
Miltäs näyttää "erokartta" toimivaan nähden, paljonko on eroa plussaa/miinusta ?
Tuolta:
-
Katselin 068kartan arvoja sillä alueella jossa Markin kartta on vedetty nollille. Näyttää siltä, että voin suoraan kopioida aussikartan 3. sarakkeen arvot kahteen vasemmanpuolimmaiseen, jotka on nyt nollilla. Ainakin siinä 068:ssa on samat arvot kolmessa vasemmanpuolimmaisessa juuri sillä kohdalla. Riittääkö jos muutan vain main fuel kartan?
-
Toki voit kopioda.
Kun karttoja muuttaa niin vain yksi toimi kerralla ja taltionti tietokoneelle nimettynä tiedostona ja sitten moottorinohjaustiedoston syöttö ECUun. Mitään osatiedostoa ei voi erikseen syöttää ja siksi pitää olla tarkkana ettei epähuomiossa muuta jotain muuta kohtaa koska joka kerta käsitellään koko moottorinohjaustiedoston sisältöä vaikka vain yhteen kohtaan puututtaisiin. Voisi verrata siihen että tarvitsisit gotlermakkarasta vain yhden lihaisan siivun mutta joudut ostamaan koko makkaran. Joka kerta.
Itsellä on todistettavasti huono kyky käsitellä ja ymmärtää ja hahmottaa numeroita. Siksi olen tehnyt kaikki moottorinohjausmuutokset, öpaut kymmenneen pyörään, yksinomaan 3D-karttojen kautta. Mielestäni se on selkeämpää ja käy äkkiä kartan pisteitä siirtelemällä ja on helppo vertailla muihin kartan arvoihin.
Tiedän että kyseistä menetelmää ei suositella mutta en ole kohdannut vaikeuksia totuteuttaa muutoksia tällä tavoin. 3D-karttaan tehdyt muutokset näkyvät punaisina numeraaleina taulukossa. Siitä voi sitten tarkistaa siirtyivätkö arvot asianmukaisesti eri ilmaisumuotojen välillä. Myös "Compare"-toiminnon käyttö kartan muutoksen ja taltioinnin jälkeen kertoo miten homma onnistui.
-
Kiitos! Mietinkin voisiko 3D-karttaa hyödyntää kun siinä noi kuopat näkyy hyvin.
Tulin juuri autolearn-kierrokselta, 140 kilsan lenksu vaihtelevaa ajoa, kiihdyttelyä ja tasakaasuajoa eri kierrosalueilla. Ero oli uskomaton. Ensinnäkin tämä säie pitäisi nimetä uudestaan: Grison rykimättömyys!! Olipa kiva tulla pieniin kyläpahasiin 60:n rajoitukseen vain moottorijarrulla ja ajella 2500 kierroksilla tasakaasulla ilman pienintäkään nykimistä. Eri lähtökierroksilta kahvaa kääntämällä kokeilin kiihdytystä, 3000-3700 välillä ei ollut samalla tavalla raakaa voimaa kuin vanhalla kartalla, 4300 yläpuolella meno muuttui aika hätäiseksi. Koneen käynti oli niin paljon rauhallisempi, että huomasin ajelevani yhtä vaihdetta pienemmällä kun kone ei täristellyt, mutkatiellä oli mukavaa kääntää kapulaa mutkan puolessa välissä ja Griso lähti kuin hauki rannasta!
Tuohon 3000 kieppeille voisin loihtia vähän lisää hauista, tyhjäkäynti aavistuksen korkea eli CO-säätöä hieman plussalle. Se nollaseosalue ei haitannut kadunkulmissa niinkuin etukäteen olin pelännyt. Helvetti kun on naama kipee kun ei saa hymyä loppumaan. ;D
-
Joo, Mr. Roper varsinkin tähdensi useampaan kertaan, että välykset pitää olla ,15 imu ja ,20 pako. Myöskin tähdensi TB balanssia ja TPS:n resettiä, muuten on kuulemma aivan toivotonta ;)
Aavistuksen korkea tyhjäkäynti tulee myös laihalla seoksella, joten ennenkuin puutun muuhun, lisään CO:ta +5.
-
Sitten kun musta tulee oikea Guzzimies tämän noviisikauden jälkeen niin hommaan rykimättömän Grison, nyt täytyy mennä rykivällä Stonella, liekö mahdollista että Lafranconien asennuksen jälkeen ei asialle ole tehty muuta kuin fiilistelty soundeilla... jotain karttoja ja TPS -juttuja ja sen sellaista pitäisi tsekata, eihän IFK -mies tule toimeen TPS -juttujen kanssa... hetken jo mietin että pitäisikö asentaa se jumalasta seuraava, Guzzidiag, tietokoneelle... no eipä siitä varmaan paljoa hyötyä olisi kun ei ole mitään hajua miten sitä käytetään...
Joten ei muutakuin kovaa ajoa ja huolimatonta hoitoa! ;D
-
Ei se ole vaikeaa: lue ja sisäistä ensin kuvaukset järjestelmästä: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0
Siitä se lähtee. Loppu neuvotaan jos vain kysyy.
-
Jos meikäläinen on päässyt ymmärryksen alkuasteille ankaran IT-haasteellisena henkilönä, niin äivan varmasti sinäkin onnistut. Tietsikkaan tarvittavat ohjelmat ja kokeilemaan. Mitään peruuttamatonta ei tapahdu ennenkuin laitat Writerilla uuden kartan sisään. Kun on vanha muistissa tallessa, voi aina palata siihen.
-
Ns. ruiskutuskartan (Fuel Main) perussäätö on varsin helppo homma: ruiskutuskartassa kun on tehtaan jäljeltä selkeästi näkyvissä kohdat jotka aiheuttavat heikkoa etenemistä. Ilman mitään virittämistä saa ne kohdat kertakäynnillä tyydyttävään kuntoon.
Vasta sitten kun ryhdytään hakemaan erityisominaisuuksia menee homma hankalammaksi kun pitää säätää useampia kohteita kuten sytytystä ja rikastuksia. Mutta kuten näistäkin keskusteluista voi lukea on saavutettu merkittäviä tuloksia.
Liitteenä malliksi erään tukkoisesti etenevän pyörän tehdasasenteinen 3D ruiskutuskartta. Kyseisiä kohtia "oikomalla" syntyi parannusta välittömästi. Myöhemmin kajottiin hieman myös vastaaviin kohtiin sytytyksessä että lisääntyneelle polttoainemäärälle olisi saatu lisää aikaa palamiselle. Mutta yksi asia kerrallaan ja testiajoa välillä.
Terminologia voi olla outoa mutta tässä on ensiapua: http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzidiag-suomi-sanakirja.html
-
No kylläpä on taas mukavaa luettavaa - koko tämä ketju !!
Ero oli uskomaton. ...
Helvetti kun on naama kipee kun ei saa hymyä loppumaan. ;D
Muistuttaisin, että karttoja eri pyöriin saa ladattua myös foorumin työkaluosastolta
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5298.msg42412#msg42412
Sinne kannustaisin myös ihan ujostelematta laittamaan omiakin karttoja toisten ladattavaksi ja kokeiltavaksi.
Laittakaa pyörän malli ja tietoa kartasta, esim. mille pohjakartalle on tehty ja mitä muutoksia siinä on.
Pakkaamalla zip muotoon niitä mahtuu viestin liitteeksi useampikin. Jos tulee jotain mokia tai kartta ei vaikka toimi, niin sitä omaa viestiä voi aina muokata tai halutessaan vaikka poistaa sieltä kokonaan.
Joskus ei pyörä lähde käyntiin karttapäivityksen jälkeen, mutta toistaiseksi toivottoman ja epätoivoisen tuntuisen tilanteen on aina pelastanut tappokytkimen kääntö takaisin käyntiasentoon ;D
-
Tänään laitoin +5 CO-arvoon ja eikun koeajolle. Vääntö tuntui persdynolla paremmalta 3000 kohdalta kapulaa kääntäessä, mutta tasakaasulla siitä alle tuntui nykyttelevän taas. Kotiin ja CO nollaan ja taas ajoon, tällä kertaa kaupunkiympäristöön. Tasakaasulla 2500 ei nykyn nykyä, kadunkulmassa moottorijarrulta kaasua antaessa ei pelättyä äkillistä ryntäystä.
2700-3000 välillä 3D-kartassa näkyvää kuoppaa saatan tasotella mainfuel-kartalla, mutta muuten on tulos niin hyvä, että tällä mennään kausi loppuun.
Vasemman puolen venttiilit pitävät taas selvästi kovempaa ääntä kuin oikealla puolella, joten parin päivän sisällä täytyy taas tarkistaa säädöt. Epäilen nostinkuppeja.....
-
Tässä ennakot jotka toimii 8v koneessa. Pientä viilausta sinne tänne mutta kauas ei näistä luvuista tarvi mennä.
Viittikkö lähettää tämän mulle (markku.huurinainen63 ät kmeil piste kom), niin voin verrata omaani ja ehkä testata vielä ennen Grison talviunia. Näyttäis että tässä on jonkin verran enemmän ennakkoa osalla alueista kun nopeasti vilkaisin. Tuo huollon ennakkokartta herättää hilpeyttä...
-
Tuli kirjoitettu aussin sytkykartta muutoin poislukien omat korjaukset alueelle: 3750 rmin & tps8 ja 4500 rmin & tps 19. Korjaukset oli maksimissaan +6 (mitälie) eli lisää ennakkoa ja pääsääntöisesti paljon alle keskiarvo noin +2. En muuttanut mitään muuta edelliseen karttaan ja kävin eilen koajolla kun ilma oli 3 astetta viileämpää mitä edellisen kartan testiajon kanssa oli. Mitä kävi - käynnissä ei persdyno juurikaan sanonut mitään - ihan hyvin kulki mutta seosmittari antoi nolla muutoksia edelliseen tai joitakin noin 0,5 afr laihempia lukemia. Mielenkiintoista. Lämpötilan muutos huomioiden seos pitäisi olla paksumpaa. Tuliko liikaa ennakkoa kun seos laiheni vai meneekö mittaepätarkkuuteen (erilainen tien malli vaikka pyrin ajamaan aina saman reitin, mutta liikenteestä johtuen en aina samassa kohtaa ota arvoja ylös)? Seos olisi kaiken järjen mukaan ollut vieläkin laihempi jos mittauslämpötila olisi ollut sama kuin edellisen kartan testauskeikalla. Pysyköhän kukaan kärryillä mun tulostaessa tajunnanvirtaa. Täytyy ajaa pari testiajoa lisää mutta alkaa kausi loppumaan ...kele.
-
Minulla on ollut (luullakseni) juuri nyt koeajossa tuo aivan ketjun alussa mainittua Griso (eka koskaan kokeilemani Moto Guzzi) ja jotain erikoista "karismaa" pyörässä on. Kaikki järkisyyt puhuvat pyörää vastaan, mutta jotenkin se vaan...
No, en mene tähän pidemmälle, tästä selviän vielä omin avuin. En kuitenkaan halua itselleni pyörää, jota pitää itse rusikoida koko ajan. Minulla ei ole siihen sopivaa paikkaa, välineitä, aikaa eikä haluakaan.
Pyörä on omalla tavallaan todella hieno ajaa, mutta tarkoittaako Guzzin omistaminen uusienkin pyörien kohdalla sitä, että jotain pitää ruveta heti säätämään.
Uusi griso on omintakeinen, vahva ja hyvän näköinen pyörä, jonka kanssa kehtaa mennä minne vaan, mutta tuo säätö...
Pyörä on ollut minulla sen aikaa, että olen näiden viestien jälkeen ollut tuntevinani välillä rykimistä ja toisaalta ehkä pientä voiman puutetta tuossa kierrosten keskialueella (4-6 krpm). Voi olla että myös kuvittelen kun olen perehtynyt asiaan liikaa.
Tiivistettynä: jos on tarvetta säätöön, niin saako asioita niin ojennukseen? Ja jos saa niin onko kallista kun ei itse tee?
Totean vielä, että jo tämän lyhyen kokeilun jälkeen ymmärrän kaikkia himoguzzilaisia. Mutta minulla ei ole halua eikä mahdollisuutta tehdä itse noita kaikkia säätöjä.
Kiitän etukäteen kommenteista ja kaikesta mitä asian tiimoilta mieleen tulee!
-
Tiivistettynä: jos on tarvetta säätöön, niin saako asioita niin ojennukseen? Ja jos saa niin onko kallista kun ei itse tee?
Saa. Sielä on nyt mitä luultavammin se tehtaan kamala päivityskartta sisällä.
Ei ole kallista, ei maksa mitään. Aja vaikka tänne Seinäjoelle tai johonkin jossa on guzzidiag yms ja grison "68" kartta.
-
Onnistuu Knummellakin. Nykyinen kartta kannattanee varmuuden vuoksi ottaa readerilla talteen. "Kaikki järkisyyt..." rohkenen olla eri mieltä, mutta ymmärrän ajatuksesi - hieno pyörä!
-
Kiitos nopeista vastauksista, täällä tuntuu olevan todella aktiivista porukkaa.
Työstä pitää maksaa korvaus, se on selvä, mutta mukava tietää että mahdollisiin ongelmiin löytyy siis apua. Kysyn vielä että onko teillä kokemusta siitä, vaikuttaako ei-valtuutettu (käsitin näin) pyörän säätely jotenkin takuuseen.
Ja järkisyistä sen verran, että enemmän kyse on tosiaan itse itselleni asettamista kriteereistä. Olin jo päättänyt, etten enää hanki itselleni pyörää, jossa jalat on kauhean koukussa ja jossa ajoasento on kyykky (eli edelliset pyöräni ovat näitä ns. kaikkien teiden pyöriä). Stelviota en ole nyt edes miettinyt, se olisi muuten taas ihan oma pyöränsä...
-
GuzziDiagin ja sen oheisohjelmistojen käytöstä ei ole tapana ottaa erityistä korvausta. Myös sen käyttö, oli se omatoimista tai jonkun muun tekemää, ei muodosta vastuuta onnistumisesta tai epäonnistumisesta tekijän suhteen.
Itse olen useisiin pyöriin tehnyt muutoskarttoja mutta itse pyörän omistaja on aina tehnyt tiedoston siirron pyörään. Eli omalla vastuulla mennään kun ilmaisjärjestelmistä on kysymys.
Toisaalta kyseinen ohjelma- ja tiedostokokonaisuus, jota GuzziDiagiksi oheistoimineen nimitetään, on toiminut varsin tyydyttävällä tavalla. Kenenkään pyörän rikkoiutumista GD:n käytöstä johtuen en ole kuullut tai nähnyt kirjoitettavan. Maailmanlaajuisesti käyttäjiä on useita.
Aiheen perusteita: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0
Lisäänpä tähän vielä että lahjonta ei ole kiellettyä. Kyse on siitä että ilmaisohjelman käyttö ammatillisessa ansaintimielessä ei ole moraalisesti oikein.
-
Kyllä tää aika vahvasti alkaa siltä tuntumaan, että grisolla ensi kesä avataan.
En tiedä miten asiaan täällä suhtaudutaan, mutta olen aiemmin ollu aika kova ducatin ihailija ja jotenkin tässä tyylilaji vaihtuu.
Toisaalta minun on myös sanottava, että aivan näissä uusimmissa ducateissa eri ajomoodeineen ei kaikilta osin ole sitä samaa tunnetta, mikä oli vaikka vanhassa 1000 ds multistradassa. Ja tuosta grisosta sitä fiilistä tuntuu löytyvän.
No, vielä tässä hierotaan, mutta aika paljon pitää tapahtua, ellei ensi kesän ajoja aleta uudehkolla grisolla!
-
No niin, nyt on varmistunut että ensi keväänä lähden liikenteeseen uudehkolla grisolla. Kolmannella luokalla oleva poikani, joka oli pyörän kyydissä osan koeajoa, kehui että äänet on niin hienot, että osta se. Jaksoi oikein analysoida, ettei kovat vaan silleen hienot, etenkin kiihdyttäessä.
Eihän sitä pyöräkauppaa pelkkien äänten tai pojan kommenttien vuoksi tee, mutta hauska se oli kuulla.
Kieltämättä itsekin olen aika intona. Ainoana todellisena heikkoutena pidän ABS-jarrujen puuttumista uudesta pyörästä, mutta aika harvoin asia oman kokemukseni perusteella suoralla jarruttaessa kuitenkaan aiheuttaa ongelmia. Ja toisaalta omat kokemukset on sen tyyppisiä, että jos kunnon mutkassa pitää yhtäkkiä todella kovaa jarruttaa, niin kusessa olen, oli jarrut mitkä hyvänsä.
Nyt pitää aloittaa huolellinen perehtyminen merkkiin (vielä ei ole ehtinyt). Onhan yksi iso osa mopoilun nautintoa se oman pyörämerkin ja mallin tunteminen, vaikka en itse osaakaan tehdä pyörille mitään. Ajaminen on vain yksi osa tämän ainakin minulla järkisyistä vapaan harrastuksen tuomasta mielihyvästä.
Jaaha, uusi pyörä ja jutut lähtee karkaamaan heti käsistä. Hyvä merkki, jotain spesiaalia on saatu!
-
Eihän sitä pyöräkauppaa pelkkien äänten tai pojan kommenttien vuoksi tee, mutta hauska se oli kuulla.
Yleensä kyllä tehdään, nimittäin sen sisäisen pikkupojan kommenttien takia.
-
Moottoripyöräilyllä ja järjellä ei ole juurikaan kontaktipintaa keskenään! V11:n tilalle olisi järjellä pitänyt hankkia Norge, Stelvio tai iso Breva, koska ajoa tulee paljon 2 päällä ja matkarensselit mukana. Ei onnistunut, koska sisäinen finninaamainen teini näki ja kuuli vain Grison. ;D
Sama heppu kyttäilee nyt erilaisia äänenvahvistimia, eli pakokaasun ulospääsyteitä.....QD:n rööristä tulee kuulemma ulos vain outoa papatusta.
-
Sen totuuden sanoi ihailemani elokuvaohjaaja Alfred Hitchcock omana aikanaan, että logiikka on tylsää.
Ja siinä Alfin viitoittamassa hengessä tässä on menty, ja varmaan juuri siitä syystä ei ole sitä gsbemua tai cebarihondaa tallissa. ;D
-
Valita on menny aina fiiliksellä ja järkiselitykset kehitetty valintaan sopivaksi jälkikäteen.
Ite ruisailen Guzzin tojotalla, elikkä Breva 850llä, vaan on siinä työttömälle luonnetta tarpeeksi.
Puolet hyvästä fiiliksestä tulee täällä foorumissa norkoillessa.
-
Tässä olen kurkkuani rykiny,tuli nimittäin viikko sitten maanantaina tunnit työelämässä täytöön.Ei silti,olen vieläkin täällä,mutta ensi kertaa elämässä se on vapaaehtoista.
Ens suvena ammatti muuttuu .Musta tulee moottoripyöräilijä.Olen mä ennenkin tietenkin ollu pyöräilijä,mutta nyt on turhat esteet pois.
Niin ja parasta guzzissa on toi MOOTTORI.Tunnelmasta en tiedä,mutta se atlas copco jalkojen välissä.............,sepä se.
-
Täällä myös työelämän vastukset takana. Nyt on eläkeläisen vastukset edessä. Tarve on vähentää rahanreikiä eli myyn moottoripyöriä pois. Niitä kun on kertynyt melkoinen määrä.
Pitää aion vain pari pyörää. Ainakin Ahdettu Alkoholipyörä saa jäädä jo pelkästään ulkonäkösyistä: T3 istuu silmään niin hyvin, että!
Varaosapyörä on varaosia varten mutta en tiedä mitä teen paperilliselle rungolle. Tekisinkö siitäkin triken omaan käyttöön? Vaimolla on jo trike: California Adamant.
Breva 1100:sen osat on maalarilla naarmuuntumisen vuoksi: Se on jälleen uudenveroisen näköinen ensi keväänä: siitä saa vankan ja helppokäyttöisen yleispyörän joka sellaista tarvitsee.
Erikoisuuden tavoittelijoille Ahdettu Centauro on kova sana: ei tule toista samanlaista vastaan.
-
No moro Viitala. Tervetuloa vapaalla-ajajiin, ensi kesänä... Poikkeillaan.
-
Jos joku haluaa Calin vaihdossa, voin itsekin siirtyä huliviliketjuun. Mulle riittää kasipuolikaskin..
-
Kevät koitti viimein ja rykiminen jäi syksyyn. Syksy menikin eri karttoja kokeillessa kun tasaista käyntiä tasakaasulla alle komessa tonnissa ei löytynyt sitten millään. Venttilinvälysten huikean nopea kasvu sai epäilemään nostinkuppien kuntoa ja sainkin talven mittaan rullakonversion omituisella 'asiakas maksaa työt' järjestelyllä. Kevään kylmähköinä aamuina tuntui uusimman aussikartan seokset toivottoman laihalta joten vaihdoin vanhempaan 68V peruskarttaan. Kiihtyvyys jä vääntö paranivat tuntuvasti, tasakäynti ei. Kunnes poistokaasulinjan päähän asentui tämä:
Made in Italy by Ipothesys. Näyttää upealta, kuulostaa upealta jopa dB-killerien kanssa ( epäilen, tokko tuo kovinkaan useita dB:itä ehtii tappaa niiden pyrkiessä ulos) ja mikä parasta, käy hyvin tasakaasulla 2-3000 kierroksen välillä. Vakiokartalla! Grisoghetton gurut suhtautuivat epäillen ja jopa halveksien Ipothesyksen putkihässäkkään väittäen, että se sotkee palotapahtuman perusteellisesti. Jos rivakkaa vetoa kahdesta tonnista punarajalle pitää kutsua palotapahtumakaaokseksi, niin olkoon. Epäiltiin myös räjähtelyä putkissa moottorijarrutuksessa, mutta ei sitäkään esiinny. Ankaraa kramppia suupielten lihaksissa sen sijaan joka päivä kun hymyilyttää koko ajan.
-
Asiallisen näköinen systeemi. Sitten kun omasta Agostinista aika jättää, niin täytyypä pitää nuokin mielessä. ;)
Jani
-
Komiat on vaimentimet!
Grisoghetton gurut suhtautuivat epäillen ja jopa halveksien Ipothesyksen putkihässäkkään väittäen, että se sotkee palotapahtuman perusteellisesti. Jos rivakkaa vetoa kahdesta tonnista punarajalle pitää kutsua palotapahtumakaaokseksi, niin olkoon. Epäiltiin myös räjähtelyä putkissa moottorijarrutuksessa, mutta ei sitäkään esiinny.
Ei kaikkea tarvi, eikä pidä uskoa mitä grisoghettossa sanotaan. Ja et näköjään uskonu ;D
-
Tyylikkäät rännit. Kevyen näköiset.
-
Hahahaha! Herra Roper kommentoi juuri Ipothesyksen putkistoa sanoen sen kyllä olevan "komea, mutta se ei voi toimia hyvin". En viitsi ruveta veivaamaan asiaa Ghettossa, mutta olisi toisaalta kiva tietää mihin Hra Roper väitteensä perustaa. Semminkin kun oma pyörä käy ja kukkuu paremmin kuin koskaan. Vielä kun teen CO2 säädön ja laitan ruiskurungot balanssiin, niin saadaan pikkuasiatkin kohilleen. "Komea putkisto, mutta ei voi toimia hyvin." Hahahahaa.
-
Näin se on. Mutulla, eli perstuntumalla on menty parikymmentä vuotta
-
olisi toisaalta kiva tietää mihin Hra Roper väitteensä perustaa
Yhtään en osaa sanoa (eikä ole kompetenssia arvioida) milloin hän on mitenkin oikeassa. Jos muistan oikein, silloin kun hän vielä kirjoitteli Wildguzzi -palstalle, ainakin siellä oli esillä se yleiskäsitys useasti, että hänen nähdäkseen Guzzin edellinen 8V kone (joiden kanssa 5AM ecu käytössä) on erityisesti Grisossa sellainen, että "kaasujenvaihto" sylintereissä on omintakeinen ja kaiken A&O. Imupuolella on omanlaisensa imukanavat (ankarasti haukkuvat ne, jotka millään tavalla tehtaan originaalia imupuolta muuttavat...) ja pakopuolella pakoputket menevät yhteen, tehtyään ensin erinäisiä mutkia. Se, miten optimaalinen ilma/polttoaineseos saadaan sitten männän päälle ennen puristustahtia ja miten venttiileiden overlapping yms. vaikuttaa, olisi sitten optimoitava haluttujen raja-arvojen puitteissa (päästöt, teho yms.). Ja tässä toimessa ei tämän koulukunnan mukaan Grisossa pätisi se, mikä saattaa toimia jossain toisessa Guzzissa. Siitähän onkin jo ollut puhetta että olosuhteet kengurumaassa ovat koko lailla toiset (polttoaine, ilmanlämpö) kuin täällä mikä kai joskus saattaa estää heidän karttojensa "suoran" käytön?
Mutta sure näitä... veikkaan että tyytyväisiä Ipothesys -putkien käyttäjiä on, ja tulee lisää.
-
Siinäpä se, hra Roper arvioi Ipothesyksen putkiston toiminnan päättelemällä kuvasta. Yhtään oikeata putkea ei ausseilla ole ainakaan ghettossa ollut kokeella. Nimim. Beetle tuomitsi myös ensin Ipothesyksen täysin, mutta huomasi myöhemmin 2-1-2 osiossa kuristekartoita ja arveli valmistajalla olevan sittenkin tietoutta asiassa.
-
Onhan noita netissä henkseleitään paukuttelevia "asiantuntijoita". Itse uskon vasta kun näen jotain faktaa, kuten dynokäyriä ennen ja jälkeen.