Kirjoittaja Aihe: grison rykiminen  (Luettu 76994 kertaa)

Machiavelli

Vs: grison rykiminen
« Vastaus #90 : Syyskuu 19, 2015, 23:21:25 ip »
  Sitten kun musta tulee oikea Guzzimies tämän noviisikauden jälkeen niin hommaan rykimättömän Grison, nyt täytyy mennä rykivällä Stonella, liekö mahdollista että Lafranconien asennuksen jälkeen ei asialle ole tehty muuta kuin fiilistelty soundeilla... jotain karttoja ja TPS -juttuja ja sen sellaista pitäisi tsekata, eihän IFK -mies tule toimeen TPS -juttujen kanssa... hetken jo mietin että pitäisikö asentaa se jumalasta seuraava, Guzzidiag, tietokoneelle... no eipä siitä varmaan paljoa hyötyä olisi kun ei ole mitään hajua miten sitä käytetään...
  Joten ei muutakuin kovaa ajoa ja huolimatonta hoitoa!  ;D

motomatti

« Vastaus #91 : Syyskuu 19, 2015, 23:59:39 ip »
Ei se ole vaikeaa: lue ja sisäistä ensin kuvaukset järjestelmästä: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0
Siitä se lähtee. Loppu neuvotaan jos vain kysyy.

lemppari

« Vastaus #92 : Syyskuu 20, 2015, 09:41:50 ap »
Jos meikäläinen on päässyt ymmärryksen alkuasteille ankaran IT-haasteellisena henkilönä, niin äivan varmasti sinäkin onnistut. Tietsikkaan tarvittavat ohjelmat ja kokeilemaan. Mitään peruuttamatonta ei tapahdu ennenkuin laitat Writerilla uuden kartan sisään. Kun on vanha muistissa tallessa, voi aina palata siihen.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

« Vastaus #93 : Syyskuu 20, 2015, 12:24:55 ip »
Ns. ruiskutuskartan (Fuel Main) perussäätö on varsin helppo homma: ruiskutuskartassa kun on tehtaan jäljeltä selkeästi näkyvissä kohdat jotka aiheuttavat heikkoa etenemistä. Ilman mitään virittämistä saa ne kohdat kertakäynnillä tyydyttävään kuntoon.

Vasta sitten kun ryhdytään hakemaan erityisominaisuuksia menee homma hankalammaksi kun pitää säätää useampia kohteita kuten sytytystä ja rikastuksia. Mutta kuten näistäkin keskusteluista voi lukea on saavutettu merkittäviä tuloksia.

Liitteenä malliksi erään tukkoisesti etenevän pyörän tehdasasenteinen 3D ruiskutuskartta. Kyseisiä kohtia "oikomalla" syntyi parannusta välittömästi. Myöhemmin kajottiin hieman myös vastaaviin kohtiin sytytyksessä että lisääntyneelle polttoainemäärälle olisi saatu lisää aikaa palamiselle. Mutta yksi asia kerrallaan ja testiajoa välillä.

Terminologia voi olla outoa mutta tässä on ensiapua: http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzidiag-suomi-sanakirja.html

ALi

« Vastaus #94 : Syyskuu 20, 2015, 16:19:33 ip »
No kylläpä on taas mukavaa luettavaa - koko tämä ketju !!
Ero oli uskomaton.  ...
Helvetti kun on naama kipee kun ei saa hymyä loppumaan. ;D
Muistuttaisin, että karttoja eri pyöriin saa ladattua myös foorumin työkaluosastolta
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5298.msg42412#msg42412

Sinne kannustaisin myös ihan ujostelematta laittamaan omiakin karttoja toisten ladattavaksi ja kokeiltavaksi.
Laittakaa pyörän malli ja tietoa kartasta, esim. mille pohjakartalle on tehty ja mitä muutoksia siinä on.
Pakkaamalla zip muotoon niitä mahtuu viestin liitteeksi useampikin. Jos tulee jotain mokia tai kartta ei vaikka toimi, niin sitä omaa viestiä voi aina muokata tai halutessaan vaikka poistaa sieltä kokonaan.
Joskus ei pyörä lähde käyntiin karttapäivityksen jälkeen, mutta toistaiseksi toivottoman ja epätoivoisen tuntuisen tilanteen on aina pelastanut tappokytkimen kääntö takaisin käyntiasentoon ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

lemppari

« Vastaus #95 : Syyskuu 20, 2015, 18:53:17 ip »
Tänään laitoin +5 CO-arvoon ja eikun koeajolle. Vääntö tuntui persdynolla paremmalta 3000 kohdalta kapulaa kääntäessä, mutta tasakaasulla siitä alle tuntui nykyttelevän taas. Kotiin ja CO nollaan ja taas ajoon, tällä kertaa kaupunkiympäristöön. Tasakaasulla 2500 ei nykyn nykyä, kadunkulmassa moottorijarrulta kaasua antaessa ei pelättyä äkillistä ryntäystä.

2700-3000 välillä 3D-kartassa näkyvää kuoppaa saatan tasotella mainfuel-kartalla, mutta muuten on tulos niin hyvä, että tällä mennään kausi loppuun.

Vasemman puolen venttiilit pitävät taas selvästi kovempaa ääntä kuin oikealla puolella, joten parin päivän sisällä täytyy taas tarkistaa säädöt. Epäilen nostinkuppeja.....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Makestain

« Vastaus #96 : Syyskuu 20, 2015, 21:06:25 ip »
Tässä ennakot jotka toimii 8v koneessa. Pientä viilausta sinne tänne mutta kauas ei näistä luvuista tarvi mennä.

Viittikkö lähettää tämän mulle (markku.huurinainen63 ät kmeil piste kom), niin voin verrata omaani ja ehkä testata vielä ennen Grison talviunia. Näyttäis että tässä on jonkin verran enemmän ennakkoa osalla alueista kun nopeasti vilkaisin. Tuo huollon ennakkokartta herättää hilpeyttä...
Kasi vee ei vee kasi

Makestain

« Vastaus #97 : Syyskuu 28, 2015, 21:02:49 ip »
Tuli kirjoitettu aussin sytkykartta muutoin poislukien omat korjaukset alueelle: 3750 rmin & tps8 ja 4500 rmin & tps 19. Korjaukset oli maksimissaan +6 (mitälie) eli lisää ennakkoa ja pääsääntöisesti paljon alle keskiarvo noin +2. En muuttanut mitään muuta edelliseen karttaan ja kävin eilen koajolla kun ilma oli 3 astetta viileämpää mitä edellisen kartan testiajon kanssa oli. Mitä kävi - käynnissä ei persdyno juurikaan sanonut mitään - ihan hyvin kulki mutta seosmittari antoi nolla muutoksia edelliseen tai joitakin noin 0,5 afr laihempia lukemia. Mielenkiintoista. Lämpötilan muutos huomioiden seos pitäisi olla paksumpaa. Tuliko liikaa ennakkoa kun seos laiheni vai meneekö mittaepätarkkuuteen (erilainen tien malli vaikka pyrin ajamaan aina saman reitin, mutta liikenteestä johtuen en aina samassa kohtaa ota arvoja ylös)? Seos olisi kaiken järjen mukaan ollut vieläkin laihempi jos mittauslämpötila olisi ollut sama kuin edellisen kartan testauskeikalla. Pysyköhän kukaan kärryillä mun tulostaessa tajunnanvirtaa. Täytyy ajaa pari testiajoa lisää mutta alkaa kausi loppumaan ...kele.
Kasi vee ei vee kasi

MG noviisi

« Vastaus #98 : Lokakuu 24, 2015, 00:11:46 ap »
Minulla on ollut (luullakseni) juuri nyt koeajossa tuo aivan ketjun alussa mainittua Griso (eka koskaan kokeilemani Moto Guzzi) ja jotain erikoista "karismaa" pyörässä on. Kaikki järkisyyt puhuvat pyörää vastaan, mutta jotenkin se vaan...
No, en mene tähän pidemmälle, tästä selviän vielä omin avuin. En kuitenkaan halua itselleni pyörää, jota pitää itse rusikoida koko ajan. Minulla ei ole siihen sopivaa paikkaa, välineitä, aikaa eikä haluakaan.
Pyörä on omalla tavallaan todella hieno ajaa, mutta tarkoittaako Guzzin omistaminen uusienkin pyörien kohdalla sitä, että jotain pitää ruveta heti säätämään.
Uusi griso on omintakeinen, vahva ja hyvän näköinen pyörä, jonka kanssa kehtaa mennä minne vaan, mutta tuo säätö...
Pyörä on ollut minulla sen aikaa, että olen näiden viestien jälkeen ollut tuntevinani välillä rykimistä ja toisaalta ehkä pientä voiman puutetta tuossa kierrosten keskialueella (4-6 krpm). Voi olla että myös kuvittelen kun olen perehtynyt asiaan liikaa.

Tiivistettynä: jos on tarvetta säätöön, niin saako asioita niin ojennukseen? Ja jos saa niin onko kallista kun ei itse tee?

Totean vielä, että jo tämän lyhyen kokeilun jälkeen ymmärrän kaikkia himoguzzilaisia. Mutta minulla ei ole halua eikä mahdollisuutta tehdä itse noita kaikkia säätöjä.

Kiitän etukäteen kommenteista ja kaikesta mitä asian tiimoilta mieleen tulee!

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #99 : Lokakuu 24, 2015, 01:22:49 ap »
Tiivistettynä: jos on tarvetta säätöön, niin saako asioita niin ojennukseen? Ja jos saa niin onko kallista kun ei itse tee?

Saa. Sielä on nyt mitä luultavammin se tehtaan kamala päivityskartta sisällä.

Ei ole kallista, ei maksa mitään. Aja vaikka tänne Seinäjoelle tai johonkin jossa on guzzidiag yms ja grison "68" kartta.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Makestain

« Vastaus #100 : Lokakuu 24, 2015, 08:19:38 ap »
Onnistuu Knummellakin. Nykyinen kartta kannattanee varmuuden vuoksi ottaa readerilla talteen. "Kaikki järkisyyt..." rohkenen olla eri mieltä, mutta ymmärrän ajatuksesi - hieno pyörä!
Kasi vee ei vee kasi

MG noviisi

« Vastaus #101 : Lokakuu 24, 2015, 10:16:20 ap »
Kiitos nopeista vastauksista, täällä tuntuu olevan todella aktiivista porukkaa.

Työstä pitää maksaa korvaus, se on selvä, mutta mukava tietää että mahdollisiin ongelmiin löytyy siis apua. Kysyn vielä että onko teillä kokemusta siitä, vaikuttaako ei-valtuutettu (käsitin näin) pyörän säätely jotenkin takuuseen.

Ja järkisyistä sen verran, että enemmän kyse on tosiaan itse itselleni asettamista kriteereistä. Olin jo päättänyt, etten enää hanki itselleni pyörää, jossa jalat on kauhean koukussa ja jossa ajoasento on kyykky (eli edelliset pyöräni ovat näitä ns. kaikkien teiden pyöriä). Stelviota en ole nyt edes miettinyt, se olisi muuten taas ihan oma pyöränsä...

motomatti

« Vastaus #102 : Lokakuu 24, 2015, 12:10:05 ip »
GuzziDiagin ja sen oheisohjelmistojen käytöstä ei ole tapana ottaa erityistä korvausta. Myös sen käyttö, oli se omatoimista tai jonkun muun tekemää, ei muodosta vastuuta onnistumisesta tai epäonnistumisesta tekijän suhteen.

Itse olen useisiin pyöriin tehnyt muutoskarttoja mutta itse pyörän omistaja on aina tehnyt tiedoston siirron pyörään. Eli omalla vastuulla mennään kun ilmaisjärjestelmistä on kysymys.

Toisaalta kyseinen ohjelma- ja tiedostokokonaisuus, jota GuzziDiagiksi oheistoimineen nimitetään, on toiminut varsin tyydyttävällä tavalla. Kenenkään pyörän rikkoiutumista GD:n käytöstä johtuen en ole kuullut tai nähnyt kirjoitettavan. Maailmanlaajuisesti käyttäjiä on useita.

Aiheen perusteita: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0

Lisäänpä tähän vielä että lahjonta ei ole kiellettyä. Kyse on siitä että ilmaisohjelman käyttö ammatillisessa ansaintimielessä ei ole moraalisesti oikein.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2015, 14:01:10 ip kirjoittanut motomatti »

MG noviisi

« Vastaus #103 : Lokakuu 26, 2015, 21:48:19 ip »
Kyllä tää aika vahvasti alkaa siltä tuntumaan, että grisolla ensi kesä avataan.
En tiedä miten asiaan täällä suhtaudutaan, mutta olen aiemmin ollu aika kova ducatin ihailija ja jotenkin tässä tyylilaji vaihtuu.
Toisaalta minun on myös sanottava, että aivan näissä uusimmissa ducateissa eri ajomoodeineen ei kaikilta osin ole sitä samaa tunnetta, mikä oli vaikka vanhassa 1000 ds multistradassa. Ja tuosta grisosta sitä fiilistä tuntuu löytyvän.
No, vielä tässä hierotaan, mutta aika paljon pitää tapahtua, ellei ensi kesän ajoja aleta uudehkolla grisolla!

MG noviisi

« Vastaus #104 : Lokakuu 29, 2015, 23:38:31 ip »
No niin, nyt on varmistunut että ensi keväänä lähden liikenteeseen uudehkolla grisolla. Kolmannella luokalla oleva poikani, joka oli pyörän kyydissä osan koeajoa, kehui että äänet on niin hienot, että osta se. Jaksoi oikein analysoida, ettei kovat vaan silleen hienot, etenkin kiihdyttäessä.
Eihän sitä pyöräkauppaa pelkkien äänten tai pojan kommenttien vuoksi tee, mutta hauska se oli kuulla.
Kieltämättä itsekin olen aika intona. Ainoana todellisena heikkoutena pidän ABS-jarrujen puuttumista uudesta pyörästä, mutta aika harvoin asia oman kokemukseni perusteella suoralla jarruttaessa kuitenkaan aiheuttaa ongelmia. Ja toisaalta omat kokemukset on sen tyyppisiä, että jos kunnon mutkassa pitää yhtäkkiä todella kovaa jarruttaa, niin kusessa olen, oli jarrut mitkä hyvänsä.

Nyt pitää aloittaa huolellinen perehtyminen merkkiin (vielä ei ole ehtinyt). Onhan yksi iso osa mopoilun nautintoa se oman pyörämerkin ja mallin tunteminen, vaikka en itse osaakaan tehdä pyörille mitään. Ajaminen on vain yksi osa tämän ainakin minulla järkisyistä vapaan harrastuksen tuomasta mielihyvästä.

Jaaha, uusi pyörä ja jutut lähtee karkaamaan heti käsistä. Hyvä merkki, jotain spesiaalia on saatu!