Kirjoittaja Aihe: Nakutusongelma  (Luettu 40004 kertaa)

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #75 : Toukokuu 27, 2025, 12:15:40 ip »
Jos laittaisin MilleGT:n koneeseen 5W-40 öljyä, koko kylä kerääntyisi ihmettelemään että nytkö toi muinaislaite viimein räjähtää palasiksi.

Tiedän siitä, että kerran laitoin Mobil1 5W-50 öljyt koneeseen. Toimi öljyn ollessa uutta, mutta parin tuhannen kilsan jälkeen kone kuulosti kylmänä siltä kuin venttiilinvälykset olisi toista milliä. Käyntiääni kuulosti tosi pahalta verrattuna normaaliin vienoon kalkatukseen. Kun vaihtoi takaisin 15W-50:een ääni palasi normaaliksi.
Mutta 2000-luvun koneet voivat tosiaan olla eri asia.
Vielä yksi GT, kiitos.

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #76 : Toukokuu 27, 2025, 13:41:06 ip »
Minulla on nyt Valvoline VR1 10W-60 öljyt koneessa. Sisältää sinkkiä ja kun kilinä kasvaa lämmetessä niin ajattelin että ei ihan niin lirua ole ylälämmöissä.
Tuota oli jossain MotoGuzzeihin suositeltukin, mutta tarkempaa en siitä löytänyt.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #77 : Toukokuu 27, 2025, 14:35:58 ip »
Kilistikö jo ennen nokka-akselin hiontaa? Miksi ja miten nokat on hiottu? Nokan voi myös hio väärin ilman ramppia niin, että venttiili iskeytyy jarruttamatta  seetiin. Sellaista ei saa venttiileitä säätämällä hiljaiseksi.

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #78 : Toukokuu 27, 2025, 14:43:02 ip »
Kilisi. Se oli syy miksi hiotuttiin.

Voi olla että hiontakin on syy. Työn teki PajaWorks (https://www.camshaftworks.com/) ja ainakin vaikutti osaavalta.
Onko lämpötilakäyttäytyminen tässä tapauksessa jotenkin selitettävissä ? Kylmänä hiljainen, kuumana kilisee. Öljy tietysti notkistuu.

...mutta jos jollakin on tietoa tuohon sytytysennakkoon mitä kysyin alkujaan eli mitä Guzzidiag pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä ? En löydä tuota tietoa, ja vähän vaihtelukin mietityttää.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #79 : Toukokuu 28, 2025, 18:18:43 ip »
Öljy voisi vaikuttaa lämpötilariippuvuuteen. Samoin lämpölaajeneminen. Isolohkossa ilmeisesti kuumana suuremmat venttiilivälykset, joten komeemmat kilinät.

En osaa sanoa Jackalin sytytysennakkoa, mutta yleensä joutokäynnillä 10 +- astetta.
Detonaatio esiintyy yleensä vasta kuormituksessa, jos sytytys on edes hehtaarilla. En usko kilinän syyksi, kuulostaisi huomattavasti kipeemmältä.

Tarkista ne MM:n mainitsemat tönärien päätyholkit, niitä on irronnut.

En nyt muista, onko isolohkossa säätöruuvit venttiilin vai tönärin päässä keinuvipuja. Kuitenkin, jos venttiilin varren pää tai keinuvivun kosketuspinta on kulunut, menee välysten säätö vaikeaksi. Ei oikein liuskamallisella välysmitalla onnistu.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #80 : Toukokuu 28, 2025, 18:37:18 ip »
Joko ollaan aivan uuden ääressä tai sitten vaiva on yksinkertainen. Eikä ne tönärin päätypalat, tai en ole koskaan nähnyt, ole irronneet vaan vain hölskyvät mukana omaa tahtiinsa. Silmällä asiaa ei näe vaan pitää ottaa tanko kouraan sekä nykäistä päädystä. Varhaisempi ilmiö vaivasta on se että ylä- tai alapään osat pyörivät työntötangon sisällä. Se ilmenee hitaasti kilometrin myötä välyksen lisääntymisenä. Omassa pyörässäni oli ko. vaiva. Varaosia korjaamiseen ei tarvittu. Vaiva ei ilmene silmällä katsoen jos ei ole tullut työntötangon alumiiniin pursetta.
Kuitenkin, kaikesta luettuani, vaiva voi olla jokin ihan muu. Toki on mainittu nokka-akseli ja pari muutakin aiemmin läpikäytyä ongelmaa. Joko ne eivät olleet sitä mitä todettu tai sitten tämä "korkea raati" ei ole päässyt asian perille. Mielenkiinnolla odotellen ratkaisua.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #81 : Toukokuu 28, 2025, 19:04:25 ip »
Irronneet tai ovat löysällä. Semantiikkaako? Lienet ymmärtänyt, mitä tarkoitin?

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #82 : Toukokuu 28, 2025, 20:12:01 ip »
Mielenkiintoista olen ajannu millellä 75 tkm mobil 1 5w-50 öljyllä vaihto välinä pitäny 4-5 tkm

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #83 : Toukokuu 28, 2025, 20:14:56 ip »
Kiitos vastauksista. Tiedän että aika hankala minun tarinan perusteella arvioida mikä vika on mutta hyvä kuulla aina ideoita jos jotain uutta keksisi.

Työntötankojen päät tarkistin sellaisella kilahdustestillä eli tiputin kovalle pinnalle ja kuuntelin että kilahtaa. Jos irti niin ääni pitäisi olla vaimeampi. Tällaisen ohjeen jostakin netin syövereistä löysin.
Päät on tiukasti kiinni eikä niissä kulumistakaan näy. Uskoisin että kunnossa.

Keinuvipujen päät pitäisi myös olla aika hyvät. Ihan pieni jälki oli nähtävissä ja hioin ne kevyesti pois ilman että muoto muuttuu mihinkään.
Venttiilien päät on vanhoissa hiottu koneistamossa ja pakoventtiilit uudet. Muutenkin olen nyt laittanut hiukan tiukemmat välykset ainakin kokeilun ajaksi. Ei voi sanoa että olisi tähän kilkatukseen vaikuttanut.

Hyvä kuulla tuo sytytysennakko, että on oikealla hehtaarilla. Luin Guzzidiagilla ECUn kartan ja näyttäisi olevan alle 10 arvoja tyhjäkäynnillä. Samoin koneen käydessä näin on kuten jo aikaisemmin totesin.

Onko tosiaan niin että 1100 koneessa on kuumana suuremmat venttiilivälykset ? Olen ymmärtänyt lukemastani että alumiinisylinteri laajenee enemmän kuin teräksiset työntötangot jolloin kuumana välys pienenee. Tosin yritin tätäkin mitata, mutta en huomannut kovin suurta merkitystä kylmän ja kuuman koneen välillä. Tosin tein mittaukset mittaliuskoilla joten tarkkuus huono. Olisi pitänyt mitata mittakellolla.

Kylmänä kone on niin hiljainen että ääni tulee oikeastaan vain pakoputkesta. Kun kone lämpenee niin pakoputken ääni jää taustalle.
Oikea https://1drv.ms/u/c/53e3bf9952028188/EeaN0oWAWHVFq9VSkj0n8jMBnJML12qR4CxRD0k6_PI2zg?e=9uXwja
Vasen https://1drv.ms/u/c/53e3bf9952028188/ERm8bOFEMxtGuL4VBZ7_GqQBn8ZHazu57f_GszzzD0c1FA?e=HNF9i7






GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #84 : Toukokuu 28, 2025, 20:28:28 ip »
Mielenkiintoista olen ajannu millellä 75 tkm mobil 1 5w-50 öljyllä vaihto välinä pitäny 4-5 tkm

Laitoin koneeseen uudet Mobil1 5W-50 öljyt ja kävin Lapissa. Siellä toimi ja paluumatka meni ok, mutta seuraavana päivänä kun koneen käynnisti niin kalkatus oli melkoinen.
--------------------------------------

 "teräksiset työntötangot jolloin kuumana välys pienenee."

En varma ole miten on uudemmissa, mutta eikö ne ole niissäkin alumiiniputket + teräspäät (painon takia).
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #85 : Toukokuu 28, 2025, 20:38:15 ip »
Vanha on tarkka.
Saanut hyviä neuvoja tarkistaa asioita.

Se että, ylipäätään, saan lukea että porukalla suomentamastamme GuzziDiagista on hyötyä, tai, ainakin, vahvistusta tekniikana kuntoisuudesta.
Itseltäni loppuvat kohta konstit. Tai, ainakin ne konstit, jotka, näin pikku pilsnereissä, tulevat vielä vaivoin aivokopastani nettiin.

Tätä ei tarvitse tehdä mutta on takuuvarma konsti: "kyllä se tapansa näyttää" eli ajetaan niin kauan kuin kosahtaa. Onko Autoliiton jäsenyys kunnossa?

Kun olen ymmärtänyt että perusasiat ovat selvillä eli jakoketju kiristimineen on katsottu, nokka-akseli ookoo, venttiilinohjaimet ookoo, digi-säädöt ookoo, välykset myös kunnossa, kytkinlevyjen toiminta on normaalia ja nyt otan pari lonkeroa sillä huomenna on joutopäivä... Jos, vaikka, Rouvan kanssa, keksisimme jonkin aktion.

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #86 : Toukokuu 29, 2025, 11:07:17 ap »
Myynnissä on myös teräksestä tehtyjä työntötankoja. Jos sellaiset on asennettu, niin niille on ihan eri välys.

Tämän ketjun mukaan välys on 0,002 tuumaa eli 0,05 milliä kylmänä. Guzziologyyn siellä vedotaan, että saattaa pitää paikkansakin.
"Yeah, I'm getting a bit of information from Charley Cole and Guzziology too that say just that ...... .002"

https://www.guzzitech.com/forums/threads/steel-pushrods.7219/

Kannattanee välys kuitenkin muualtakin selvittää, jos tangot tosiaan ovat terästä.
Vielä yksi GT, kiitos.

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #87 : Toukokuu 29, 2025, 12:08:20 ip »
Taisi tulla ajatusvirhe. Kyllä ne taitaa alumiini olla värin ja painon perusteella.

Voisiko sitten olettaa että lämmöllä ei suurta vaikutusta välyksiin ?

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #88 : Toukokuu 29, 2025, 12:22:30 ip »
Kun laittaa uudet tönärit pitää ottaa huomioon että niiden pitää sopeutua nostimien kuppeihin ja keinuvipujen vastimiin. Asettuminen voi tapahtua nopeastikin. Joka tapauksessa, mikäli pyörällä ajetaan, tulee vastaan kuluminen kohdalleen jossain vaiheessa ja välys muuttuu hitaammin.

Sitten käyntiin ja sen meteliin merkitsee se onko sytytyksen ajoitus suhteessa kierroslukuun sekä kulloisellakin kierrosluvun ja kuormituksen tilanteissa kohdillaan sekä onko ilma-polttoaine-suhde oikea koko em. ajotilanteen kohdalla.

Kun laitetta muutetaan tai sen rakenne muuten muuttuu kulumisen, konerempan, tms. vuoksi pitää säädöt laittaa uusiksi.
Aikanaan, kun tein paljonkin säätöjä pyörien digitaalipuolelle, juurikin jonkin oheislaitteen, MegSquirt ja Ignitech, ym. ja sittemmin GuzziDiagin säätöjen muokkaamisessa. Moni tuli verstaalleeni toivorikkaana pyytämään että jos saisi lisää vääntömomenttia ja tehoa. Vaatimus oli, toisinaan, säätöjen ulkopuolella sillä toiveet saattoivat maallikkoharrastajalla olla useita kymmeniä hevosvoimia lisää. Ei säätämällä pysty paljoon jos kone, ilmanotto, äänenvaimmennus, venttiilikoko, nokka-akseli ym. osien vaihtamista ei ole halukas hankkimaan. Mutta säädöt voi operoida kohdilleen liki optimaaliseksi siihen kokonaisrakenteeseen joka sillä hetkellä on käynnissä. Lambdan huomoiminen säätämisessä on erinomainen apu. Laajakaistalambda vielä parempi.

Em. selitys nyt ei päde kokonaisvaltaisesti tämän keskutelun ytimeen vaan yritän herättää havainnoimaan ja varmistamaan että moottori käy sopivalla seoksella, ajoitukset ovat varmasti kohdillaan eikä rakenteita ole muutettu. Jos yhtä säätää niin se edellyttää että muitakin toimintoja pitää säätää. Kyseessä voi olla nokka-akselin ajoitus, sytytysajoitus, ruiskutuksen ajoitus, nokka-akselin nosto ja venttiilien aukiolokohta asteina ja aukioloaika. Vaikka mitään näkyvää vikaa ei olisikaan. Nykypolttoaineilla äänenvaimentimen pää pitäisi olla harmaa ja sytytystulpat, tarkastettaessa, melkein kuin uusia. Ei karstaa, ei öljyisyyttä.

Mitä on tullut vastaa omalle kohtaa: jakoketjun vaihdon yhteydessä yhden hampaan virhe. Kone käy mutta ei tuota kaikkea tehoa. Joissain moottoreissa voi tulla venttiilivika.
Jos venttiilin ohjuri on väljä niin niin se aiheuttaa sekä karstaisuutta että kilinää. Sekä monta muuta kulutukseen ja käyntiääneen vaikuttavaa seikkaa.

Omalla kohdalla annan moottorin kilkattaa, varsinkin jos on kylmä sää. Kyllä se siitä sitten helteellä hiljenee. Männänhelmakin voi kolista jos on tapahtunut kulumista. Kykinkeskiökin kolkottaa, varsinkin tyhjäkäynnillä tai kun kytkinkahvaa vetää tai vaihde on vapaalla koneen käydessä. Muutama muukin kolkkeen lähde on olemassa. Olen kuullut monia valituksia Guzzien elämöimisestä. Osa äänistä johtuu pelkästään rakenteiden ominaisuuksista, osa kulumisesta ja jotkin vääristä säädöistä.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #89 : Toukokuu 29, 2025, 12:26:18 ip »
Voisiko sitten olettaa että lämmöllä ei suurta vaikutusta välyksiin ?
Siksihän ne välykset ovat että ne kompensoivat suht laajan lämpömuutosalueen kylmästä, eli isosta välyksestä hyvin kuuman koneen pieneen välykseen.