Kiitos linkistä. Vaikka englanti menee kyllä niin sanasto oli hiukan outoa. Laitoin ChatGTP:n tekemään keskustelusta yhteenvedon niin pääsin vähemmällä kääntämisellä.
Aikaisemmin käytin bensatestiä tiiviyden tarkastamiseen, mutta nyt en hoksannut sitä tehdä. Koneistamo väitti tehneensä imutestin niin ajattelin että on hyvä. Tarkistan tämän uudelleen kun vaihdan jouset. En taida kannen irroittamiselta välttyä jos ne vaihdan, mutta olen sen niin monta kertaa tehnyt ettei purku ja kasaus vie tuntia enempää yhteensä.
Mitä olette mieltä jousien väsymisestä ? Tästä oli paljon eri mielipiteitä netissä. ChatGTP totesi seuraavaa:
"Venttiilijouset voivat väsyä ajan ja rasituksen myötä, erityisesti korkeilla kierroksilla tai pitkän seisonta-ajan jälkeen. Tyypillisiä väsymisen merkkejä ovat alentunut jousivoima, joka voi johtaa venttiilin pomppimiseen (valve bounce) tai epätäydelliseen sulkeutumiseen, sekä muodonmuutokset. Yleisesti laatujouset kestävät pitkään, mutta esimerkiksi 10+ vuoden varastointi moottorissa voi johtaa pieneen jännityksen alenemiseen, erityisesti jos jousi on ollut puristuksissa.
Lämpötila vaikuttaa jousen jännitykseen: metallin kimmokerroin pienenee lämpötilan noustessa, mikä tarkoittaa, että sama puristus aiheuttaa hieman pienemmän voiman kuumana kuin kylmänä. Tämä vaikutus voi olla merkittävä, jos jousi on jo ennestään heikentynyt, ja voi edesauttaa esimerkiksi venttiilin resonointia tai kilinää tyhjäkäynnillä lämpimänä"