Kirjoittaja Aihe: Nakutusongelma  (Luettu 40023 kertaa)

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #105 : Heinäkuu 03, 2025, 09:31:52 ap »
Kiitos linkistä. Vaikka englanti menee kyllä niin sanasto oli hiukan outoa. Laitoin ChatGTP:n tekemään keskustelusta yhteenvedon niin pääsin vähemmällä kääntämisellä.
Aikaisemmin käytin bensatestiä tiiviyden tarkastamiseen, mutta nyt en hoksannut sitä tehdä. Koneistamo väitti tehneensä imutestin niin ajattelin että on hyvä. Tarkistan tämän uudelleen kun vaihdan jouset. En taida kannen irroittamiselta välttyä jos ne vaihdan, mutta olen sen niin monta kertaa tehnyt ettei purku ja kasaus vie tuntia enempää yhteensä.

Mitä olette mieltä jousien väsymisestä ? Tästä oli paljon eri mielipiteitä netissä. ChatGTP totesi seuraavaa:
"Venttiilijouset voivat väsyä ajan ja rasituksen myötä, erityisesti korkeilla kierroksilla tai pitkän seisonta-ajan jälkeen. Tyypillisiä väsymisen merkkejä ovat alentunut jousivoima, joka voi johtaa venttiilin pomppimiseen (valve bounce) tai epätäydelliseen sulkeutumiseen, sekä muodonmuutokset. Yleisesti laatujouset kestävät pitkään, mutta esimerkiksi 10+ vuoden varastointi moottorissa voi johtaa pieneen jännityksen alenemiseen, erityisesti jos jousi on ollut puristuksissa.

Lämpötila vaikuttaa jousen jännitykseen: metallin kimmokerroin pienenee lämpötilan noustessa, mikä tarkoittaa, että sama puristus aiheuttaa hieman pienemmän voiman kuumana kuin kylmänä. Tämä vaikutus voi olla merkittävä, jos jousi on jo ennestään heikentynyt, ja voi edesauttaa esimerkiksi venttiilin resonointia tai kilinää tyhjäkäynnillä lämpimänä"







Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #106 : Heinäkuu 08, 2025, 19:30:20 ip »
Vaihdoin uudet venttiilijouset vaan eipä silläkään vaikutusta. Vanhojen jousien puristusvaimo oli ehkä muutaman kilon heikompi, mutta eipä mittaus pylväsporakoneen ja vaa'an avulla ollut kovin tarkka. Voi mennä mittausvirheen piikkiinkin. Tarkasti myös että istuvuus venttiilin ja istukan välillä on hyvä. Läppäsin kertaalleen. Tarkistin tiiviyden että neste pysyy hyvin kupissa kun venttiilit kiinni. Tarkistin jousen shimmien tarpeen ja alkuperäiset kävi hyvin. Aluksi mittasin ilman jousia ja sain eri tuloksen mutta oletan että jousien kanssa oikein.

Vaihdoin myös keinuvipupukin toiseen, eikä silläkään vaikutusta.

Kuumana selvästi isompi metallinen kilinä kuuluu stetoskoopista kannesta, ei sylinteristä, joten jotenkin se venttiilikoneistoon viittaa. Ehkä tämä menee nyt niin mystiseksi että pitäneekö jättää MotoGuzzin ominaiskilinän syyksi. Jos jotain vielä keksii, voisi sitä myöhemmin kokeilla jos jaksaa. Nyt taidan vaan ajella. Jos hajoaa, niin sitten hajoaa.

Kiitos vinkeistä! Jos jotain tulee mieleen niin otan mielelläni edelleen vastaan.