Niin, nykyöljyissa on paremmat luistokomponentit moneen käyttötarkoitukseen. Ynnä lisäaineet.
Mutta eipä vanha perävaihdekaan, silloin aikanaan, neljäkymmentä vuotta sitten, kun oli aikaa ja tarmoa puuhastella ja hifistellä purkamalla, säätämällä, kokoamalla ja kokeilemalla niin osan perävaihteista sai shimmaamalla melko täydelliseksi. Mutta siihen meni aikaa. Ei tunteja, vaan päiviä. Talvella oli aikaa. Tein perävaihteita, eri välityssuhteilla kilpakäyttöön myös. Toimitetuista osista oli, toisinaan, mahdotonta koota toimivaa perää. Sen verran olivat toleranssit pielessä.
Mutta useimmista, kunhan aikansa sovitti, tarkastusvärillä testasi, mittasi, purki ja kasasi, sai aikaan toimivia laitteita.
Mutta nykyperiä pidän varsin tasokkaina eli tämän vuosituhannen malleissa. Toki kaikki muukin on muuttunut ja haparoiva vanha koneistustekniikka poikkeavuuksineen on mennyttä aikaa. Nyt en ole käynyt Mandellossa kun on uusi aika ja koneet mutta silloin kun kävin niin oli analogiakoneita suurin osa.
Sitä kyllä ihmettelen että vaihteistot ovat nykyään suorahampaisia jollottajia kun ennen ne olivat varsin sivistyneesti toimivia ja suht äänettömiä vinohampaisia. Epäilenpä että hinta on tässä kyseessä. Suorahampaisessa kun tarvitaan huomattavasti vähemmän laakerointeja.
Saa nähdä että elänkö niin pitkälle että pitää isolohkoisen suorahampainen 6-pykäläinen vaihteisto purkaa ja kunnostaa.