Kirjoittaja Aihe: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa  (Luettu 45254 kertaa)

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« : Elokuu 15, 2023, 19:48:01 ip »
Kuvittelenko vain vai onko niin että moneen vanhempaan guzziin on vaihdettu ne kartiomaiset tarvikesuodattimet? Ainakin kun katselee mitä netissä löytyy kuvia ja videoita. Mikäs vika siinä alkuperäisessä systeemissä on vikana? Elementin saatavuus vai mikä?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2023, 13:16:35 ip kirjoittanut Bluestone »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2023, 21:49:00 ip »
Pikkulohkoissa varmaan se alkuperäisen filtterin käytettävyys. Se kotelo on vähintään hankala käyttää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2023, 06:43:26 ap »
Onko ne kartiot pahempi ääniset, tuleeko imuäänet enemmän esille? Dellorton korinat.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2023, 08:29:03 ap »
Mikä nyt on vanhempi ? Ainakin nelikymppisiin isolohkoihin saa ilmansuodattimia vaikka Motonetistä. Niitä koteloitakin saa esim. Stein&Dinseltä, jos vaikka korvake sattuu lohkeamaan.

Aikoinaan kokeilin tuollaisia suppiloita. Ei toiminut sellaisenaan. Käsittääkseni pitää tehdä muutoksia suuttimiin tms, koska imuvastus muuttuu. Imuäänetkin kovenivat, jos nyt oikein muistan. Taitaa muutaman päivän ajetut suppilot olla hyllyssä vieläkin.

Saa ne varmaan toimimaankin, koskapa tosiaan niitä näkee käytössä.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2023, 09:43:57 ap »
Kartiot saa kyllä toimimaan, mutta esimerkiksi tonnisessa LeMansissa, jossa on lisäksi paremmin hengittävät Lafranconi Competizionit, piti vaihtaa kaasareihin luistit, seosputket, neulat ja suuttimet. Noissa tosin on ilmeisesti ihan vakionakin kaasareiden speksit kaikkea muuta kuin optimaaliset.

G5:n sain hengittämään kunnolla ilman muita muutoksia, kun kartioiden tilalle vaihdoin K&N MG-2640- putsarin. On ollut nyt aika monta kesää käytössä, ongelmitta.

Alkuperäinen kotelo on aina hyvä, jos on ehjä ja tallessa koska suodatinelemnttejä kyllä saa. Noista kahdesta puuttui orkkiskotelo kokonaan, kun mulle tulivat enkä alkanut niitä sitten metsästämään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2023, 10:31:39 ap »
Vanhemmissa pikkulohkoissa, kuten Nevada, on monilla ollut vaikeuksia suodattimen vaihdossa.
Ohjekirja neuvoo että kun suodatinta vaihdetaan niin suodatinkotelon kansi avataan kiinnikeistään, nostetaan ylös runkoputkien väliin jonne se jää. Silloin voi suodattimen vetää vasemmalle etuviistoon pois paikoiltaan ja vastaavasti asentaa uuden.
Hommassa on vain yksi hankaluus: suodattimen takaosaa tukee kulmarauta joka on kotelon takapäässä poikkipäin. Se putoaa pois paikoiltaam tai on tarttunut vanhan suodattimen kumitiivisteeseen ja lentänyt roskikseen suodattimen mukana. Jos kulmarauta puuttuu tai on pudonnut kotelon pohjalle on kutakuinkun yhdentekevää vaihtaako suodatinta koskaan. Ilma kulkee silloin suodattimen ohi.

Toinen juttu on se että kauppias myy halusta "tehokkaamman" suodattimen jossa on kolmannes enemmän suodatuspinta-alaa. Se on niin paksu että sen pujotteleminen ehyenä paikoilleen on työlästä. Tällöin on helpointa laskea moottorin etupäätä hieman alemmas irrottamalla ja löysäämällä ao pultteja.

Tuo kulmaraudan puuttuminen tai sen sijainti kotelon pohjalla on suht yleistä.

Tämä kertookin siitä että virheitä voivat tehdä niin huollot kuin pyörän omistajahuoltaja.

Vakiopyörissäni olen käyttänyt vakiosuodattimia mutta muissa, muutetuissa ajoneuvoissani pestäviä suodattimia: niitä on kaksi paria: Edullinen tarvikesuodatinpari joka palvelee öljyttynä (suodatinöljy) silloin kun K&N-pari on pesussa ja kuivamassa. Suodattimia ei saa puhdistaa paineilmalla. Ihan vain pestään suositellussa pesuaineessa, huuhdellaan ja kuivataan.

Paperisuodatin on kuitenkin, suodatusteholtaan, ylivoimainen verrattuna "tötteröfilttereihin". Kun jälkimmäinen on riittävän iso pinta-alaltaan niin silloin siihen jää paremmin likahiukkaset kiinni kuin pienempään jossa virtaus on pinta-alaan nähden suurempi. Puhutaankin vapaavirtaussuodattimista sillä niistä kyllä ilma menee iloisesti läpi mutta niin menee myös pienijakoinen pölykin. Kaasuttimen tai läppärungon takapää on usein sellaisen käytön jälkeen melkoisen musta. Kevät on suodattimelle työläintä aikaa.

Oletteko tulleet koskaan laskeneeksi montako tuhatta kiloa menee ilmaa moottorin läpi kun tekee hiemankin pidemmän reissun?

Kaljee

  • Viestejä: 57
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #6 : Elokuu 16, 2023, 22:19:52 ip »
Kuinkas usein täällä muuten väki vaihtaa näitä paperisia ilmansuodatinelementtejä? Varsinkin näihin hankalasti vaihdettaviin pikkulohkoihin? ;D
Brevan korjaamokäsikirja suosittelee tarkastuksen 7500km välein, mutta varsinaista vaihtoväliä ei ole annettu. Tuntuu turhan tiheältä vaihtoväliltä ainakin ruiskukoneeseen. Jokin lähempänä 15000km vaikuttaisi järkevämmältä. En aja soramontuilla, hiekkateillä kylläkin useammin.

Korjaamokäsikirjasta en itse ainakaan löytänyt minkäänlaista ohjetta ilmansuodattimen vaihtoon :o Vai liekö sitten piilotettu johonkin, en aivan sivu sivulta selannut kaikkia 250 sivua ::) Minulla oli viimeksi polttoainetankki jo valmiiksi irroitettu polttoainesuodattimen vaihtoa varten, joten tilaa oli yllin kyllin. Seuraava vaihto vaatinee enemmän ähellystä jos ei meinaa säiliötä irti ottaa. Kuulemma onnistuu niinkin.

Oletteko tulleet koskaan laskeneeksi montako tuhatta kiloa menee ilmaa moottorin läpi kun tekee hiemankin pidemmän reissun?

Nopealla, ei lyhyellä tai pitkällä matematiikalla laskettuna ei kovinkaan montaa tuhatta kiloa. Litroja kyllä senkin edestä! Toki, asia riippuu hyvinkin reissun pituudesta  ;D

Jos kuvitellaan, että moottori kuluttaa bensiiniä 5l/100km. Bensiinin tiheys noin 0,75 kg/l. Polttoainetta palaa siis 5 kertaa 0,75kg, yhteensä 3,75kg.
Pyöristettynä yhden bensiinikilon palamiseen tarvitaan 14,5 kiloa ilmaa. Eli yhteensä 3,75 x 14,5kg = 54,4kg ilmaa.

Ilman tiheys hervantavakiolla noin 1,25 kg/kuutio, joten tilavuudeksi muutettuna 54,4 x 1,25 = 68 kuutiota ilmaa. Eli 68000 litraa. Se on monta tuhannen litran vesisäiliötä vierekkäin! Tai litran vetoista maitopurkkia jonossa... On se suodatin kyllä kovilla, jos ajatellaan että jokaisen vesisäiliön sisällä olevassa ilmassa on vaikkapa vain 1 gramman verran pölyä seassa.

Menikö Matti aivan metsään aivoituksen? ???

Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #7 : Elokuu 16, 2023, 23:17:03 ip »
Joo, hihasta vetäisin kun en jaksanut laskea joten ulkoistin. Kiitos.
Jossain olen nähnyt kyllä filtterin vaihto-ohjeen mutta käytäntö on paremmin opettanut.

Kevät, kun tiellä on kuivaa kuraa ja muuta söhnää talven jäljiltä, soratie, varsinkin jos ajaa toisen ajoneuvon takana, pöly kulkee alempana tiheämpänä eli juuri niillä tietämin mistä filtteriin joutuu ilma, siite- ja katupöly. Muutaman suodattimen olen kaivanut kotelostaan joka on saanut myös vettä ja luonnollisia orgaaneita sisäänsä ja muodostanut oikein hyvän homekasvuston. Kyseistä pyörää säilytettiin ulkona.
Myös, juuri tällä hetkellä, ovat koivut pudottaneet urvuistaan siemenet joita on tänä suvena valtavasti. Niitä löytyy suodattimista. Mahtanevatko itää. Autoni katon vesikouruissa on pienoinen viljelmä sirkkalehtisiä minikoivuja kun se on seisonut kadun varressa melko pitkään ihan käyttämättä.

Sitten maininta 1400:sen omistajille: heti ensimmäisenä keväänä havaitsin että ilmansuodatinkoteloon ja siten suodattimeen joutuu huomattavasti pölyä. Olin yllättynyt. Asia lievittyi kun otin kotelon kyljistä irti kumiset imuäänen vaimentimet. Ne irrotettuna aukot ovat suuremmat pinta-alaltaan eli kotelo ei ole enää niin tehokas "imuri". Arvioisin että imuaukkojen pinta-ala on ainakin kaksinkertainen verrattuna kumitorvien imuaukkoon. Ko. kapineet lähtevät irti ihan vain nyppäämällä. Eivät olleet liimatut ainakaan minun yksilössäni.
Selvittelin asiaa miksi pöly nousee niinkin ylös. Se johtuu moottorin takana olevien kapineiden rakenteesta jotka ikään kuin leikkaavat sitä ilmaa missä eturenkaan tiestä irroittama pöly kääntyy virtaamaan, osittain ylöspäin, ilmanputsarin suuntaan.
Suodatin on helppo vaihtaa tai ottaa irti ja kolistella siitä liiat pölyt pois kunhan akun nyppää ensin paikastaan pois, aukoo peltilipareet jotka kotelon takakantta kiinnittävät ja kääntää takakannen yläreunaa taapäin. Suodattimen voi nostaa pois joko sen puhdistamiseksi tai vaihtamiseksi. Homma ei ole iso eikä siinä ole isompia hankaluuksia kunhan ei pudota klipsuja abs-kotelon päälle. Silloin on hieman enemmän puuhastettavaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2023, 17:53:00 ip »
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=3271.msg20711#msg20711

Pikkusen napakkaa tekstiä reilu 10 v sitten olen jostain löytänyt. Asioissa on puolensa ja puolensa. Tuossa alla jo joskus aikaisemmin laittamani kuvat pestävä vs. alkuperäinen.

Oho: tämä onkin todella yleinen suodatinelementti (Daytona, Quota, Centauro, 1100 Cali, V11, Bellagio, Cali 1400), että vielä Cali 1400 myös sama ?
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?language=en&products_id=464698

AF1 -Aprilia (USA) firman huoltopäällikön tekstiä Millen ilmanputsarista (sama putsarielementti kuin 1100 Brevassa): "I understand that it will do little to sell more for us here at AF1 other than stock filters but I think this sort of needs to be rethought, if you are putting real miles on your bike you might want to consider stock airbox and filter. I would say it is very hard to beat."
V11 - it defines you.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #9 : Marraskuu 20, 2023, 07:20:06 ap »
Taidan laittaa ne kartiot kuitenkin. On se alkuperäinen ilmansuotimen koppa niin riekaleina, korjailtu peltilätkä - ruuvi - kuminauha (Denfeld?) virityksillä. Kun tuon paketin poistaa niin samalla poistuu siis se huohotuspurkki. Mulla on yksi vanhemman (?) Guzzin purkki, pitää jostain etsiä mikä letku mihinkä lähtöön. Siinä purkissa on pohjassa kolme lähtöä: yksi paksumpi ja kaksi ohuempaa sekä ylhäällä yksi haarautuva putki. Joku kuva näytti että siihen pohjaan tulee lohkosta siihen isoon ja pienimpään ja yhdestä lähtö vaikka pyörän alle ja siihen haarakappaleeseen tulisi venttiilikopilta letkut. Potilas tässä on siis -79 T-3 cali.
Mitähän kaikkea pitää kaasareille tehdä, jos olettaa että tuossa on alkuperäiset osat. Isompaa suurinta, neulaa ylös....?

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit
« Vastaus #10 : Marraskuu 20, 2023, 09:15:45 ap »
Mun kokemukseni takavuosilta noista ns. vapaavirtaussuodattista oli, että pääsuutinta piti pienentää, jotta sai käymään kunnolla. Ts. alkuperäiset suodattimet hengittivät paremmin.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #11 : Marraskuu 20, 2023, 13:19:42 ip »
Alkuperäistä otsikkoa muokkasin. Kirjailen tänne kaikkea mitä (kysyttävää lähinnä) ropatessa löytyy.
Selvinnee ne suutintarpeet keväällä kun ajokausi alkaa. Kaasarit tuossa on onneksi niin helpossa paikassa.
Osaako joku noista huohotusjutuista valaista?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #12 : Marraskuu 20, 2023, 19:47:31 ip »
Aloitan kysymyksellä: onko alkuperäinen huohotin olemassa?
Alkuperäinen ilmansuodatin on kartiomainen joka on kiinni peltisen huohotinkammion etureunassa.
Huohotusventtiili on kuulatyyppinen ja sijaitsee kampikammion huohotinputken yläpäässä siitä lähtevän letkun sisällä osittain.
Huohottimesta lähtee ohut letku josta huohotuksen mukana tuleva öljy valuu takaisin kampikammioon.
Korjaamokirjassa on aiheesta piirros.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #13 : Marraskuu 21, 2023, 07:04:19 ap »
Alkuperäinen riekaleinen ilmansuodatin ja sen kotelo on, se huohotinpurkki mihin suodatin kiinnittyy on (paitsi että sen suodattimen kiinnikerauta oli rutisteltu kasaan), kuulaventtiiliä en ole vielä havainnut.
Gutsibits sivuilta löytyi tämä : Crankcase Breather Box,
ENA14700 Fits Le Mans 1, Le Mans 2, V7 Sport,
Dimensions:
Box measures 110mm x 70mm x 85mm, crankcase spigots measure 8mm OD and 17mm OD respectively
Crankcase.
https://www.gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?f=d&q=ENA14157

Mulla siis on tuo. Pitääkö tuossa olla erillinen venttiili?
Yksinkertaisinta mulla on laittaa ne tarvikesuodattimet ja tuo purkki. Ajan kanssa hankin sitten alkuperäiset osat, pitää vielä selvitellä mitä muuta puuttuu.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #14 : Marraskuu 21, 2023, 11:43:19 ap »
Kuulaventtiili on kampikammiosta kytkintilan kautta läpi moottorilohkon takareunan noin kolme - neljä senttiä lohkon yläpinnan tasosta ja sen sisässä on irrotettava venttiili. Putkeen liitettävä letku pitää sitä paikoillaan. Vieressään on pienempi putki johon menee huohotinboksista tuleva paluuletku. Putki yltää öljypinnan alle. Tosi monesta koneesta se puuttuu tahattomasti sillä kun huohotinletku irrotetaan venttiili jää letkun sisään näkymättömiin ja letkua vaihdettaessa uuteen vanha letku joutaa roskiin. Siinä on venttiilin puuttumisen tarina.

Venttiilin tarkoituksena on pitää kampikammiossa, keskimäärin, lievä alipaine. Kun männät ovat ala-asennossa on kampikammiossa ylipaine ja em. venttiili päästää ilmaa ja öljyroiskeita huohotuskammioon ja kun männät ovat ylhäällä niin silloin pienempää letkua myöden kampikammion alipaine tyhjentää huohotuskammiota. Yksinkertainen painevaihteluun perustuva pumppusysteemi. Lieviä eroja letkuissa ja putkien kulussa on mallisarjojen välillä.

Jos venttiiliä ei ole on kampikammion painevaihtelu voimakkaampaa ja aiheutta lievää tehonhukkaa. Lisäksi, korkeammilla kierroksilla, voi öljyä pursua ulos tai imuilman joukkoon.

Itselläni meni ko. venttiili tukkoon pitkän seisonnan vuoksi. (Öljylima oli kuivanut venttiiliin.) Sen aiheuttama kampikammion paineenousu pullautti kampiakselin takapään huulitiivisteen irti ja öljyä pääsi kytkintilaan ja sieltä asfaltille ja takarenkaalle.

T3:sen osaluettelossa siinä kohtaa missä ovat pakokäyrät ja ilmanputsari, tavola 2, viite 50, on ko venttiili. Ilman sitä voi tulla vaivoja ja myös sen takia sillä venttiili voi jumiintua kuten itselleni kävi. Venttiilin tarkastaminen onnistuu kyllä vaikka hieman ahdasta onkin. Osoite
https://www.guzzitek.org/parts_list/gb/850/850T3-T4_PL_Compil.pdf

Venttiili voi myös ruostua jumiin pitkän seisonnan vuoksi.

Kerrottakoon vielä että aika monesta remontoimastani Guzzista tuo venttiili on puuttunut. Yhteistä näille moottoreille on karstaiset palotilat, venttiilinvarret myös ja männän yläosa jossa ylempi puristusrengas on jo jumiintunut. Venttiili on siis saattanut puuttua jo vuosikymmeniä tai ei ole ylipäätään toiminut lainkaan. Paljon ei tarvitse purkaa päästäkseen näkemään onko venttiili kunnossa. Sen myös kuulee, varsinkin ylämäkeen kiihdyttäessä kuuluu tietynlainen kilkatus joka ei ole sytytyksestä johtuvaa detonaatiota.

Venttiilin olemassaolo on hyvä keskustelun aihe tapahtumisissa.

Seuraavaksi voinemme keskustella toisesta laiminlyödystä ongelmakohdasta joka tekee moottorista tehottoman: loppuun kuluneista keskipakosäätimistä. Mutta eri ketjussa. Tämä on toinen laiminlyöty huoltokohde ja syö tehoa merkittävästi.

(Suoritin oikeinkirjoituksen tarkastusta näin jälkikäteen. Sisältö on sama.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2023, 20:09:13 ip kirjoittanut motomatti »