Kirjoittaja Aihe: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa  (Luettu 45280 kertaa)

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #45 : Kesäkuu 02, 2024, 09:06:22 ap »
Ei sitä Molykotea tarvitse käyttää vanhoissakaan jos käyttää kunnon öljyjä perässä. Mielelläni näkisin nelikuulakokeen tulokset mineraaliöljy+Molykote- seokselle, että olisi vähän villoja tähänkin ikuisuusaiheeseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #46 : Kesäkuu 02, 2024, 12:04:49 ip »
Niin, nykyöljyissa on paremmat luistokomponentit moneen käyttötarkoitukseen.  Ynnä lisäaineet.
Mutta eipä vanha perävaihdekaan, silloin aikanaan, neljäkymmentä vuotta sitten, kun oli aikaa ja tarmoa puuhastella ja hifistellä purkamalla, säätämällä, kokoamalla ja kokeilemalla niin osan perävaihteista sai shimmaamalla melko täydelliseksi. Mutta siihen meni aikaa. Ei tunteja, vaan päiviä. Talvella oli aikaa. Tein perävaihteita, eri välityssuhteilla kilpakäyttöön myös. Toimitetuista osista oli, toisinaan, mahdotonta koota toimivaa perää. Sen verran olivat toleranssit pielessä.
Mutta useimmista, kunhan aikansa sovitti, tarkastusvärillä testasi, mittasi, purki ja kasasi, sai aikaan toimivia laitteita.

Mutta nykyperiä pidän varsin tasokkaina eli tämän vuosituhannen malleissa. Toki kaikki muukin on muuttunut ja haparoiva vanha koneistustekniikka poikkeavuuksineen on mennyttä aikaa. Nyt en ole käynyt Mandellossa kun on uusi aika ja koneet mutta silloin kun kävin niin oli analogiakoneita suurin osa.
Sitä kyllä ihmettelen että vaihteistot ovat nykyään suorahampaisia jollottajia kun ennen ne olivat varsin sivistyneesti toimivia ja suht äänettömiä vinohampaisia. Epäilenpä että hinta on tässä kyseessä. Suorahampaisessa kun tarvitaan huomattavasti vähemmän laakerointeja.

Saa nähdä että elänkö niin pitkälle että pitää isolohkoisen suorahampainen 6-pykäläinen vaihteisto purkaa ja kunnostaa.

Kaljee

  • Viestejä: 57
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #47 : Kesäkuu 02, 2024, 16:06:35 ip »
Sitä kyllä ihmettelen että vaihteistot ovat nykyään suorahampaisia jollottajia

Muistan hyvin kun Brevaa selailin netistä jokunen vuosi sitten. Eräs pyörä oli liikkeessä myynnissä, ja liekö sitten asiaa tuntematon asiakas vai liikkeen koeajaja huomannut että vaihteisto ääntää ainakin isoimmilla vaihteilla. Oli sitten isolla alennuksella myynnissä korjattavaksi. Ei ehtinyt kauaa olla kaupan kun uusi omistaja oli löytynyt. Myöhemmin samana kesänä liike oli ilmeisesti saanut selville että tämä vollotus on ominaisuus eikä vika: seuraavassa myydyn pyörän ilmoituksessa oli varusteena 5-vaihteinen suorahampainen, moottorista erillinen vaihteisto ;D

Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #48 : Heinäkuu 14, 2024, 21:53:37 ip »
Vuotaa se perä sittenkin. Sotkee takavanteen parinsadan kilsan ajolla. Jos ei tuosta pahene, niin putsailen vannetta tiheämmin kesän aikana ja  perehdyn asiaan talvella. Jos vaikka kokeilisi shop manualin konstia; kardaaniputken tukkeeksi laippa ja siihen rengasventtiili, perään painetta vähän ja vesialtaaseen. :o

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #49 : Heinäkuu 15, 2024, 09:26:28 ap »
Taitaapi se pikku stefa vuotaa. Se on uloimpana siinä paketissa. Vaihto ei ole sinänsä mitään raketin huoltoa, mutta saattaa tarvita erityiskaluja, kuten aiemmin olen kirjoittanut. Jos ei ole, niin hermoja ( ja rahaa ) säästävänä konstina on mainitsemani moottorikoneistamo / korjaamo.
Stefat maksavat joitain euroja, mutta se neulalaakeri on suht. arvokas. Kaikki osat saatavana Suomesta. Vain shimmitiivisteet pitää hankkia esim. Stein-Dinseltä Germaaniasta.

Aikaa kuluu varsinaiseen purkuun ja kokoamiseen vajaa päivä, palikoita on niin vähän. Lisäksi koneistamon toimitusaika ja tietenkin shimmaus - johon voi mennä päivä...


Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #50 : Heinäkuu 15, 2024, 16:31:35 ip »
Onko se neulalaakeri pakko vaihtaa?

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #51 : Heinäkuu 15, 2024, 17:25:47 ip »
Sen laakerin ulkooli pitää saada pois että stefa ja välirengas saadaan pois ja takaisin. En tiedä miten sen saa pois täysin ehjänä. Neulakehä kyllä pysyy käyttökelpoisena, jos se on muuten ok. ,Minulla oli uusi laakeri, joten vanha poistettiin säälimättä sitä. Moottorikoneistamo hoiti sen stefan vaihdon rips-raps. Ja työ maksoi 80€. Ymmärsin, että kooliin hitsattiin pyöreä levy parilla hepillä ja sitten peräreiästä lyötiin tuurnalla...

Voi olla, että se liukuu pois hyvin ao. ulosvetovehkeellä.Semmosta en saanut käsiini, Kaitsu K:llakaan ei ollu sopivaa ulosvetosarjassa. Ja takashan se täytyy saada ja sitten ihan suoraan ja tasaisesti.
Motomatti on varmaan niitä irroitellut.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #52 : Heinäkuu 15, 2024, 17:54:00 ip »
Nyt ehkä ymmärrän. Pitää motomattia jututtaa, kun tässä samoilla kylillä vaikutan ajoittain.
Ulkomaan foorumeilla puhuvat jostain "röyhtäyttämisestä"....perä ajamalla kuumaksi ja sitten käytetään täyttöproppua auki jotta "paine" poistuu. ::)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #53 : Heinäkuu 17, 2024, 18:32:22 ip »
Vakioperä, toki välityssuhteet vaihtelevat mallien mukaan, jossa painevaihtelut hoitelevat kardaaniputki ja viimekädessä kumihaitari nivelen kohdalla. Perän öljytila on siis samaa tilaa kuin oikean puolen haarukkaputki aina vaihdelaatikon takakanteen asti. Se on pitänyt painevaihtelut kurissa osassa mallistoa.

Niissä perissä joissa tämä ei ole mahdollista on joko huohotinventtiili tai aivan umpiperä.

Centaurossa ja Daytonassa on, alunperin, umpiperät koska niissä on avokardaani.
Jälkimmäisissä on auttanut tehdä perän täyttöproppuun kierrereikä johon asennetaan kierteellinen holkki ja holkkiin läpinäkyvä letku joka jatkuu ylöspäin runkorakenteeseen. Letkun päässä on suodattava huohotin.

Jälkimmäinen rakenne on lievästi ongelmallinen sillä se pyrkii keräämään vettä letkuun lämpötilavaihdoksien myötä. Tosin pieni vesimäärä letkussa ei haittaa kunhan ei pääse isommin perävaihteen sisään emulgoimaan öljyä.

Perävaihteessa on kaksi huulitiivistettä jotka pitävät ulkoilman ja öljyn erillään. Oikeanpuolimmainen, pienempi huulitiiviste on melko varma pitämään ilman ja öljyn eri puolilla ja jos se kuitenkin vuotaa tapahtuu se takapyörän navan sysäyksenvaimentimen vetospoorin suuntaan. Vasemmanpuolimmainen, isompi huulitiiviste, vuotaa selkeämmin öljyä perän ja takanavan väliin. Jos on vuotaakseen.

Kun todetaan huulitiivistevuoto on se, yleensä, tiivisteen vika. Laakeriviat tai kolhiutumat ovat harvinaisempia.
Vasemmanpuoleinen, iso tiiviste on kohtuullisen kätevästi vaihdettavissa kun sen laippa on irrotettu perävaihteesta. Toki siinä kärsivät paperitiivisteet jotka ovat samalla hammaspyöräparin välyksen säätöosia. Akselin kaulan hionta on tällöin helppoa. Samalla voi tehdä katsauksen missä kunnossa hammaspyörät ovat.

Toinen tapa on vaihtaa tiiviste perä kokonaisena. Siinä on virheiden mahdollisuus mutta tehtävissä. Lievän hankaluuden aiheuttaa se että tällöin tiiviste on irrotettava asiallisesti naarmuttamatta kohteita ja sen jälkeen suorittaa akselin pinnan hionta. Tiivisteen asennus on myös hankalaa jos ei ole sopivaa asennustyökalua. Tiiviste ei saa jäädä vinoon, laineille tai siihen ei saa asentaessa tulla kolhuja. Tiivisteen sisällä oleva metallirakenne ei ole kovin paksua peltiä. Lyömistä astalolla ei tiiviste siedä vaan asennus tulee olla tasainen voima koko kehälle.

Akselin pinnan hionta siksi että edellinen huulitiiviste on syönyt siihen minimaalisen uran ja sen uran kahta puolen on myös akseliin tarttunutta muuta töhkää. Hionnalla nämä haitat minimoidaan.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #54 : Elokuu 13, 2024, 20:33:58 ip »
Taitaa mulla olla se tiiviste vähän vinossa. Kaverin pajalla tehtiin asennustyökalu ja sillä pystyy lyömään vastapuolen  haarukan akselin reijästä tuurnalla tiivisteen suoraan/pohjaan.
Meni renkaat vaihtoon ja kun pyörät on irti niin pitää tarkistaa stefa.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #55 : Syyskuu 22, 2024, 19:59:35 ip »
Taas jotain pientä: vaihtui vanha sekarengastus uusiin Heidenau renkaisiin. Malli niissä on ajanmukainen retro. Kun pyörä oli ns pukilla niin aloin etsimään minne se jarruvalo on taas kadonnut. Virrat päälle avaimesta niin ei syttynyt mitään muita valoja kuin etuparkki, ei edes mittarivaloja. Sulakkeita pyörittelemällä löytyi sitten kaikki, se kadonnut jarruvalokin. Pitää varmaan uusia kaikki hapettuneet sulakkeet ja talvella käydä kaikki liittimet läpi, puhdistella hapettumat ja laittaa jotain kontaktisprayta. Niin ja vaihdoin ne metalliverkkokartio ilmansuodattimet K&N suodattimiksi. Joku malli mitä useammilla sivustoilla suositeltiin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #56 : Syyskuu 22, 2024, 20:10:06 ip »
Ovaalit K&N ovat kelpoiset. Tarpeeksi imupinta-alaa ja öljyttynä. Muutaman tuhannen kilometrin välein pesu. Keväällä voi tarvita pestä useammin. Sitten öljyäminen. Tosin eivät nämä kartiosuodattimet voita puhdistuskyvyssä alkuperäiskokoista paperisuodatinta.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #57 : Marraskuu 04, 2024, 16:07:45 ip »
Vanhan viisauden mukaan toimivia laitteita ei pidä mennä aukomaan, mutta jos kuitenkin käytän tuosta nuo kaasarit pöydällä ja puhdistan/tarkastan ne niin löytyykö suomesta tiivistesarjoja? Condor A350:n pienempään lorttoseen löytyi Moposportista (?), mutta noihin VHB 30 malleihin ei ole listattu.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #58 : Marraskuu 05, 2024, 21:20:17 ip »
motomatti ei nyt kyllä lainkaan vastannut noiden kaasarin tiivistesarjojen saatavuuteen. Meniköhän edellinen kirjoitus väärään ketjuun? ???  :o

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #59 : Marraskuu 07, 2024, 16:42:44 ip »
Vastaan tuohon tiivisteiden saatavuuteen, vaikkei minulta kysyttykään.
Täältä näyttäisi löytyvän:

https://hmb-moto.de/index.php?jtl_token=91ffdfb7c74e6928b7d86cf7e8c0a79e86a7c815539cc6e721ebaa475f6ace49&qs=VHBT+30&search=

On omakin lehmä ojassa sikäli että minulla on kahdet VHBT 30 kaasuttimet. Toiset pyörässä ja toiset hyllyssä. Sain muutama vuosi sitten könttäostoksen mukana juuri kunnostetut kaasuttimet, jotka ruuvasin paikoilleen ja hyvin toimivat. Toiset on odottaneet huoltoa hyllyssä sitten kun aikaa on. Ei ole kai eläkeläisellä ollut, muta nyt tiedän mistä löytyy tiivisteet. Esim. S&D:llä, mistä usein osia tilaan, ei niitä näy olevan.