Kirjoittaja Aihe: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa  (Luettu 45255 kertaa)

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #15 : Marraskuu 21, 2023, 18:06:21 ip »
Kiitos motomatti tiedoista  ;D, vielä en sitä letkua ole irrottanut, jospa kuula löytyy. Mutta tarviiko ko venttiiliä jos käytän esittämääni purkkia? Kardaanin suojakumi on risa, se pitää vaihtaa ja samalla tutkia perän välyksiä ja akselin kuntoa kun ovat irrallaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #16 : Marraskuu 21, 2023, 19:58:16 ip »
Joissain vanhemmissa isolohkoissa oli pikku pönttö jossa oli reiällisen kolikon muotoinen läppäventtiili. Reiässä oleva ohut tappi piti venttiilin toimialueellaan. Laite ei ole rikkomatta purettavissa. Yleensä ylämäessä ja kovemmassa kiihdytyksessä kuului iloinen kilkatus. Muunmuassa 850 GT:ssä on sellainen. Siis 60-luvun alun malleissa. Kuulaventtiili tuli myöhemmin käyttöön. Kuulaventtiili ei ole niin "herkkä" kuin läppäventtiili.

Monessa huoltamassani pyörässä kyseistä venttiiliä ei ole ollut. Kun kuluneessa koneessa on runsaammin männän ohipuhallusta ei venttiilistäkään ole apua. Öljy ryhtyy pyrkimään ulos muualta kun paine kampikammiossa nousee. Siitä viimeistään tietää että koneremontti on tarpeen. Jos sylinteripinnoite on ehyt eikä ylemmän männänrenkaan jättämää lovea sylinterin yläpäässä ilmene niin männänrenkaiden vaihto auttaa kovasti. Samalla voi holkituttaa venttiilinohjurit ja kunnostaa tai vaihtaa venttiilit. Muunmuassa Tammer Diesel tekee kansiremontin kohtuuhinnoin. Olen aika paljon työllistänyt.

Toisaalla olen jo julistanut paperisuodattimen hyvyyttä. Hyvällä suodattimella on merkitystä erityisesti ajokauden alkaessa.

Itsekin käytän ns, vapaavirtaussuodattimia koissakin pyörissäni mutta vain siksi että alkuperäinen suodatinkotelo on jo entinen. Pelkkä, nk. oravasuodatin, eli teräsverkko imupuolella on sekin parempi kuin ei mitään. Vapaavirtaussuodattimissa on myös merkkikohtaisia eroja. Mitä isompi suodatuspinta-ala on niin sitä pienempi paine-ero pinta-alayksikköä kohden. Ts. paine-ero ulkoilman ja imun suhteen laskee ja likapartikkeli jää helpommin suodattimeen. Käytännössä ovaali on parempi kuin pyöreä. Lisäksi suodatin olisi hyvä saada noin viisi senttiä taaemmaksi kuin että laittaisi suoraan kaasuttimeen kiinni. Noin niinkuin virtausteknisesti.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #17 : Joulukuu 10, 2023, 17:03:49 ip »
Stein Dinseltä tilasin osia. Paketissa oli 4 tilattua tuotetta ja 3 lahjaa: lippalakki, ensi vuoden kalenteri ja mp piparkakkumuotti. Kaveri arveli, että firma koittaa koukuttaa asiakkaan koska tietää sen joutuvan tilaavan paljon guzzin osia  :P. Liekö totta?

RStone

  • Viestejä: 115
  • "Well, hang in there"
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #18 : Joulukuu 10, 2023, 18:49:57 ip »
Hemmetti! Epistä!   :(  ;)
Viime viikolla tuli paketti samasta paikasta Stein Dinseltä, jossa oli myös viisi kipaletta tilattua tuotetta, mutta ei mitään lahjoja!
Osat olivat nopeusmittarin kiinnitykseen ja alle viiskymppiä rahteineen yhteensä - olisiko siinä syy lahjattomuuteen?
Muuten firman palvelu on hyvää ja vastaavat myös kiitettävästi sähköposteihin.


Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #19 : Helmikuu 03, 2024, 19:44:24 ip »
Nyt ehti taas jatkaa T-3 huoltoa. Piti tehdä varuilta tuon käyttögessun kausihuolto alta pois. Sen alkuperäisen repaleiseksi särjetyt  ilmanputsarin vaihdan niihin kartiosuodattimiin. Pyörän mukana kun tuli vanhemman guzzin se huohotinpurkki ja netistä löysin siis kytkentäkaavion niille letkuille. Tilasin uudet akun ja tankin kiinnikekumit, mutta en saanut vielä pähkittyä niitä paikoilleen, mallia kun ei ole enkä sopivaa kuvaa ole löytänyt. Takaswingin otin irti. Perässä tuntuu ihan pieni välys kun siitä kardaanin spoorista kokeilee, pitääkö siinä olla joku back-lash? Ristikkonivelissä on myös pikku välykset, ne pitää vaihtaa. Löytyykö niitä miten Suomesta? Koko 22×49 mm jos sain oikein mitattua. Perän öljyt pitää vaihtaa mutta mikä esim Motonetin molykote korvaa sen alkuperäisen aineen. Seuraavaksi osien pesua ja tarkastelua.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #20 : Helmikuu 03, 2024, 20:50:27 ip »
Kartiosudattimista: laita neljä - kuusi senttiä kaasuttimien imupuolelle putkea imusuunnassa ennen suodatinta. Alavääntö paranee.

Jos en väärin muista niin T-malleissa on viisi tankin kiinnittyskumia. Niihin on kiinnityskohdat rungossa.

Perävaihteessa kuuluu olla pieni kiertovälys. Molykoten voi korvata RVS:llä. Tai säätää perän välykset (hammaskosketuksen) tarkemmin kohdilleen ja ajaa pelkillä öljyillä. Lisäaineen käyttö on ollut vain siksi että tehtaalla ei ole vaivauduttu säätämään hammaspyörien keskinäistä kohtauskulmaa ja välystä tarkasti. Pinionakselin/lautaspyörän hammaskosketuksen välysten säätö vaikuttaa toisiinsa. Jos toista muutat pitää toistakin säätää. Muutaman tunti saattaa mennä säätäessä väritahnan kanssa. Pura - kokoa - mittaa - pura - säädä - mittaa - jne kunnes kaikki välykset ovat kohdallaan. Malttia hommaan. Heittokello on tarpeen. Pinionakselin laakerivälys, kylmänä, pitää olla hieman tahmea.

Ristikoissa ei ole välystä. Vakiolaakereita ovat. Sen verran on eroa, riippuen mallista, että lukkorenkaita ei saa uriinsa. Olen itse ratkaissut ongleman lyhentämällä laakerikuppien pohjia hiomalla.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #21 : Helmikuu 04, 2024, 09:45:30 ap »
Mistä olette hankkinut noita ristkoita? Stein Dinsellä on koko nivel (kallis) ja yhdeltä firmalta (Kentso Oy) löytyy hintaan 169€ kpl... :o

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #22 : Helmikuu 04, 2024, 12:45:51 ip »
Kyse on kaksoisnivelestä jossa on kaksi ristikkoa ja runko. Pelkkiä ristikoita voi kysellä laakeriliikkeistä mittojen tai mallin mukaan. Hinnat alkaen muutamasta kympistä per ristikko. Runko-osan voi käyttää uudelleen. Hieman siinä on hydrauliprässille tai vastaavalle puristimelle töitä. Toki helpoin tapa on hankkia koko nivelpaketin valmiina. Mutta vanhasta jää yksi osa ehjäksi eli kaksoisnivelen runko. Sillä voi olla käyttöä myöhemmin vaikka toiselle guzzistille.
Tässä em. toimelle yksi tapa: http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html

Yleensä käy niin että ristiniveliin ja kardaaniin yleensä kohdistetaan vasta sitten huomiota kun on jo vikaa. Huoltamalla saa nivelille ja muille kardaanin osille lisää kestoa. Hieman purkamista se toki vaatii. Merkkihuolto ei pyytämättä ja maksamatta tätä toimenpidettä tee, jos silloinkaan.
Yksikertaisimmillaan ristikon purkaminen ja kokoonpano käy näin: https://www.youtube.com/shorts/Nsem4oOHFIk
Homma onnistuu myös viilapenkissä tai hydrauliprässissä kuten kokoonpanokin. Laakerikuppeja ei pidä painaa pohjaan asti vaan vain sille kohtaa milloin saa lukkorenkaan mahtumaan uraansa. Laakerineulojen kaatumisen kuppien pohjille toimenpiteiden aikana välttää käyttämällä vaseliinia. Liika kyllä tursuu pois. Ristikko ja laakerikupit asennetaan yhtä aikaa yksi kuppi kerrallaan.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #23 : Helmikuu 06, 2024, 11:36:55 ap »
Kiinnikekumeilla tarkoitan niitä kumihihnoja, joita tuli SD:ltä tähän malliin kaksi erilaista: pitempi (pitkillä metalliosilla) ja lyhempi. Ei vaan vielä ole kuvaa miten nuo tulee paikalleen. :-\

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #24 : Helmikuu 06, 2024, 23:56:05 ip »
Tankin takapää tulee kiinni kumihihnalla.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #25 : Helmikuu 07, 2024, 11:32:35 ap »
Saattavat olla akun kiinnityskumeja. Ainakin Cali II:ssa pidempi tulee akun taakse kotelon takaosassa olevaan koukkuun ja toinen etupuolelle. Kohtaavat akun päällä toisensa.
Tankki myös kiinni kumilenkillä kuten edellä on kerrottu

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #26 : Helmikuu 07, 2024, 12:00:54 ip »
Jos kumihihnoja ei ole, ei saa tai ovat hapertuneet niin kapeasta, soljellisesta nk. lastiliinasta voi tehdä korvaavan osan. Sehän ei juuri jousta mutta on turvallinen jos pyörä keikahtaa nurin tai tulee pikku kolari niin tankki ei lentele, lujan takakiinnikkeen ansiosta pitkin pientareita eikä synny tulipalovaaraa. Tai edes kolhuja. Pelkät neljä etukiinnikekumia ei ihmeemmin pidättele tankin omaa tahtoa. Alkuperäinen takakumi ei estä tankin irtoamista edes pikku kolarissa.

Ilmanputsareista vielä: sen lisäksi että ne tulevat hieman kauemmas kaasuttimista niin pinta-alalla on merkitystä. Eli ovaalin muotoinen on parempi kuin pyöreä. Ainakin K&N-valikoimista löytynee sopivia.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #27 : Helmikuu 07, 2024, 12:43:43 ip »
JIngtsengin akun kiinnitysremmi sopii ainakin V11:n akkuun eikä ole hinnan kiroissa.

https://moposport.fi/remmi-akku-jincheng-q7-skyteam-monkey/

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #28 : Helmikuu 14, 2024, 12:11:16 ip »
Vielä noista vapaavirtaussuodattimista.
Monta valmistajaa ja eroja on.
Kunhan imupinta-ala on mahdollisimman suuri niin paine-ero suodatinkankaan ulko ja sisäpuolella jää vähäisemmäksi kuin pienipinta-alaisessa. Siksi isopinta-alaiseen kankaaseen jää lika herkemmin kiinni.

Noita suodattimia pestessä olen huomannut että astian pohjalle jää lähinnä hiekkaa. Toki varsin pienirakeista. Verratessani paperisuodattimeen niin jälkimmäiseen jää vielä paljon pienempiäkin partikkeleitä.
Käytännössä yritän vältellä vapaavirtaussuodattimia. Vain yhdessä pyörässäni sellaiset on. Muissa on mahdollisimman isopinta-alaiset paperisuodattimet. Suodattimen suodatuskyky paranee sen vanhetessa. Vastaavasti virtausvastus kasvaa. Niin tukkoista paperisuodatinta en ole kohdannut etteikö ajo ole onnistunut.
Sen sijaan vapaavirtaussuodattimella varustettuja on tukkeutuminen haitannut. Osa suodatinöljyistä ei kestä kosteita olosuhteita vaan geeliytyvät ja meno loppuu. Erityisesti Bilteman myymä suodatinöljy on tälle ilmiölle herkkä. Tyypillistä on että suodatinöljyä holvataan vapaavirtaussuodattimiin aivan liikaa. Mutta tasaisesti sitä pitää olla.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #29 : Maaliskuu 11, 2024, 04:48:13 ap »
HD on näköjään kopioinut guzzin astinlautojen mallin, ovat nimittäin samanlaiset. Sain tuossa valkoiset hd:n astinlautakumit ja kokeilin sopiiko ne guzzin lautoihin, ovat identtiset. Nyt kun löytäisi valkoisina ne vaihde- ja jarrupolkimen kumit. :o