Kirjoittaja Aihe: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa  (Luettu 45255 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #30 : Maaliskuu 17, 2024, 11:57:14 ap »
Astinlaudoista. Samat, ilmeisesti "kiinankromiset" astinlaudat ovat yhteiset amerikanpelissä siinä missä italialaisessakin. Alihankintaosia. Useita erilaisia mallejakin.

Jos ei löydy valkoisia kumipolkimia niin ne voi kyllä tehdä kovakumista. Tarvitaan vain osaava sorvari. Tehdään siis sorvissa mutta terän sijasta käytetään käsivaraisesti kulmahiomakonetta.
Ensin kumikappaleeseen tehdään reikä, sitten siihen laitetaan napakasti sopiva akseli jolla se kiinnitetään porakoneen tai sorvin pakkaan ja laitetaan pyörimään. Lopputulos onkin sitten vain tekijän kädessä ja silmässä. Mustaa kumia on helppo löytää mutta valkoistakin tiedän olevan mutta missä?

Kumi pitää sittemmin kiinnittää polkimeen. Eikä sen pidä pyöriä. Keskireiän koolla on silloin merkitystä. Pitää olla sellaista liukastetta joka haihtuu tai muutoin auttaa myohemminkin. Ei siis öljyä. Itse olen käyttänyt bostikkia tai uretaania liukasteena. Samalla se estää osan pyörimistä kunhan kovettuu. Asennukseen voi tarvita, riippuen kumiosan kimmoisuudesta, viilapenkkiä ja siinä alumiini- tai muovileukaa ettei kromi kärsi.

Katselen tässä samalla, kuudennen kerroksen akkunasta länteen, että ei ole vielä kevätkiirus eikä hätä Verstaalle tai Kerholle. Maa valkoisena. Pari projektia on kesken. Jää nähtäväksi valmistuuko niistä vain toinen. Taitaa laiska olla toinen nimeni...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #31 : Maaliskuu 17, 2024, 21:46:55 ip »
Elintarviketeollisuus käyttää valkoista kumia. Eiköhän löydy Etran vinkeillä.
Kyllä kumiakin sorvata voi. Terä pitää vaan hioa sopivasti, aika veitsimäisen teräväksi ja koneeseen kierroksia. Vähän sama kuin nylonin kanssa, että syötön kanssa ei pidä arkailla. Toki eri kumilaadut haukkaavat terään erilailla, mutta se on kokeiltava. Ennalta haluttuihin mittoihin kumin sorvaaminen on sitten haastavampaa. Jotkut kumilaadut kovettuvat pakastamalla sorviystävällisemmiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #32 : Maaliskuu 18, 2024, 08:54:34 ap »
... ei ole vielä kevätkiirus ...

Voit olla Matti huoletta vielä uuninpankolla. Täällä syvässä etelässä - maan syrjällä - oli aamusella -8,4 pakkasen puolella. Joten - käännä vain kylkeä...




motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #33 : Maaliskuu 18, 2024, 19:28:44 ip »
Jäitten polttelua...

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #34 : Maaliskuu 18, 2024, 20:46:09 ip »
Italian poika olikin kiinnittänyt ne astinlaudat runkoon kiinni M7 pulteilla. Ja arvatkaapa sainko yhden katkaistua? Oli mutteri hapettunut kiinni..... mistä löytää korvaajan? Ei kehtaisi porata reikiä M8 pultille ja M6 jää väljäksi. Pitää kaapunnin ruuvikauppiaille soitella.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #35 : Maaliskuu 18, 2024, 22:09:51 ip »
Toki ammattilaisliikkeissa M7 löytyy. Ota vielä rosterisena ja siihen oheen rosterimutteri jossa on nylock. Ehkä aluslaatatkin. Saa jämptin liitoksen eikä ala hölskyä kun on sopivasti kiristetty.
Jos ei millään löydy niin voi tehdä kuten minä taannoin: ostin rautakaupasta 8-millin tankoa ja M8 kierrepakan. (C. 1400:ssa on 8mm alkuperäisesti.) Tein täyspitkät akselit. Kuluu hitaammin. Siihen saa myös jousen kätevästi joka palauttaa astinlaudan aina perusasentoonsa ja estää rakenteen helisemisen.
Tässä 1400:sen muutostyö: http://www.motomatti.fi/2016/12/astinlautojen-asennon-muutostyo.html
Nyt en löytänyt, tähän hätään, vastaavaa juttuani California 1000-malliin. Jos ostat ruuveja niin osta sellainen jossa on ei-kierreosaa siinä kohtaa missä se on läpiviennin alueella. Ei ryhdy "klotaamaan".

Tämä ihan esimerkin vuoksi: https://www.ikh.fi/fi/pultti-m7x50-8-8-din933-10kpl-pkp07050a
Varmaan on muitakin pituuksia. Myös perinteisestä ruuviliikkeestä voi kysyä.

Minulla kun on "haritusta" jaloissa niin Guzzin ajosuuntaiset astinlaudat eivät sovi minulle. Pitää kääntää etureunaa ulospäin.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #36 : Huhtikuu 15, 2024, 11:26:35 ap »
Tuntuu guzzi pelaavan ihan ok noilla kartiosuodattimilla, onhan siitä tosin nyt säädetty katkojat ja sytty kohdalleen ja korjattu rikastimen vaijeri. Toinen vaijeri oli ruostunut jumiin ja ryyppy puoliksi päällä. Ei siis ihme että oli kaasareiden seos säädöt niin kaukana toisistaan ja oli kuulema joskus pimentänyt kaupunkiajossa toisen tulpan.... synkronointi pitää vielä tehdä, nyt on menty ihan korvakuulolta. Kunhan nyt kelit antaisi periksi ajohommille...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #37 : Huhtikuu 15, 2024, 12:02:52 ip »
Itsellänikin, laiskuuttani, on yhdessä pyörässä kartiosuodattimet. Niiden ainoa vika on että eivät kovin kummoisesti suodata. Parempi olisi paperisuodatin. Ns. vapaavirtaussuodattimissa on paljon eroja, muussakin kuin hinnassa. Kalliimpi on parempi vaan pinta-alaa ei mikään voita. Mahdollisimman iso pinta-ala parantaa suodatusta merkittävästi eli kartiosta seuraavaksi parempi on ovaali-suodatin. (Iso pinta-ala = alhaisempi paine-ero.)

Tällä suodattaa paremmin vaikka ei tämäkään paperista voita suodatustehossa: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/suodattimet/ilmansuodattimet/kn-yleissuodattimet/ovaalit-kartiofiltterit/54mm/kn-yleismallinen-ilmansuodatin-knf-rc-2890/
Lisäksi tarvitaan suodatinöljyä, suodattimen pesuainetta ja viitseliäisyyttä pesuhommiin. Kevät on pahinta aikaa.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #38 : Toukokuu 20, 2024, 17:55:12 ip »
Helteestäkö tuo nyt otti itseensä kun alkoi perä roiskimaan öljyä? Eilen huomasin että takavanne on öljyinen ja perän proppujen ympäristöt kaikki kosteina. Pohjaroppua vähän kiristin kun se muka oli löysä ja puhdistin paikat, ajoa 30 km ja aamulla huomasin että tiputtanut renkaan kyljen märäksi. Voiko olla että kuumuus pistää mehimään, onko tuossa edes huohotusta mihinkään? Huohottaako kardaaniputkeen, tuliko siitä liika tiivis kun uusin sen nivelen suojakumi. Pitää paremmalla ajalla tutkia.  :-[

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #39 : Toukokuu 24, 2024, 23:09:48 ip »
Kyllä sen kardaaniputken tilavuus riittää huohotukselle, vaikka olisi tiivis. Jos on puhtaat öljyt ollut perässä, niin silloin ilmeisesti stefa on antautunut tai pois paikaltaan. Jos olisi vettä öljyn seassa, niin se lämmetessään voi työntää tiivisteitä pois paikaltaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #40 : Toukokuu 25, 2024, 17:48:02 ip »
Minä vääntelin taannoin perävuodon ( PYÖRÄSSÄ!!! ) kanssa. Vaihdoin sisemmän  - eli ison - stefan, mutta pieni - ulompi - vuoti öljyn akseliputkeen ja edelleen renkaalle. Perä piti purkaa ja siinä oli hommaa: Luigi oli tehtaalla saanut käsiinsä iso purkin tiivisteliimaa ja sitä oli... Toisaalta, olin myös liian varovainen, etten rikkonut valukuorta. Lopulta Karvisen Kaitsulta sain avun ja moottorikoneistamo hoiti rips-raps loput.

Stefa on uloimpana, seuraava on välirengas ja sen jälkeen neulalaakerin ulkokooli. Ulkokoolin irroitus vaatii ao. työkalun ja osaamista. Kaikki tarvittavat osat saa näppärästi Laakerinetti.fi.
Samalla kannattaa vaihtaa takalaakerit ja puhdistaa sekä voidella sysäyksenvaimenninkumit. Kun ovat siinä framilla. Stein Dinsen kuvastossa on hyvät räjäytyskuvat.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #41 : Toukokuu 26, 2024, 14:05:59 ip »
Näyttää siltä, että tuo isompi stefa on syyllinen. Uusi jo ostettu, kunhan ehtisi vaihtaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #42 : Toukokuu 26, 2024, 16:48:16 ip »
Siinä kohtaa missä tiivisteen huuli kohtaa hammaspyörän tiivistepinnan on usein syntynyt minimaalinen ura. Siitä ei ole varsinaista haittaa mutta kannattaa hyvin hienolla hiomakankaalla tai "karhunkielellä" puhdistaa kyseinen alue. Näin säästää hermoja ja öljyä.

Bluestone

  • Viestejä: 44
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #43 : Kesäkuu 01, 2024, 10:24:42 ap »
Stefa vaihdettu ja samalla tietysti perän öljyt. Fixus liikkeestä löytyi sitä moly lisäainetta. Ei tuo näytä vuotavan muutaman kymmenen kilsan koeajon perusteella. Ja eteenpäin.....

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanhempien Guzzien ilmanputsarit / huoltoa
« Vastaus #44 : Kesäkuu 01, 2024, 21:23:45 ip »
Tämä tarina on jo kerrottu muutama kerta mutta ei kertaus haittaa: Molykoten, tai muiden lisäaineiden käyttö hyvän öljyn seassa ei ole millään lailla tarpeellista mikäli perän hammaspyörät ja niiden suuntaus on tehty oikein.

Siihen aikaan kun Guzzien periä on tehty analogisilla välineillä niin toleranssi oli laaja. Hammaskosketusta ei pystynyt määrittämään mitoituksella kun koneistuksessa tuli mitä tuli. Lisäksi tarvittiin shimmejä (Välyksensäätöosia) tarkempaan asennukseen. Mutta kun sellaisen epäparirattaan sekaan laittoi öljyn mukana liukastetta niin homma toimi. Ehkä ei parhaalla hyötysuhteella mutta toimi.
Nyttemmin on kehitys kehittynyt ja työstötekniikka varsin tarkkaa. Enää ei, nyky-Guzzeissa, tarvita lisäaineistusta vaan ihan normi peräöljy. Nyky-Guzzilla tarkoitin lähinnä pikkulohkoisia, joiden valmistus jatkuu, uusien mallien ohella ja lopppupään viho-viimeisiä isolohkoja. Mutta tuskin lisäineista haittaakaan liene. Guzzikannan ikäjakauman huomioiden, maassamme katsellen, niin Molya tarvitaan vielä pitkään...