Kirjoittaja Aihe: Pestävistä ilmansuodattimista  (Luettu 6193 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Pestävistä ilmansuodattimista
« : Marraskuu 06, 2011, 21:49:47 ip »
Kesällä tuli puhetta saksalaisen pajan kanssa Guzzin moottorinohjauksen optimoinnista ja siihen liittyen erään nimeltä mainitsemattoman ilmansuodatinvalmistajan tuotteista. Itsellä sellainen on ollut käytössä Calissa ja V11:ssa (sama suodatinmalli) ja talon nuorella herralla on sellainen myös autossaan. Tuli nyt taas mieleen kun kyseinen nelipyöräinen meni moottorinohjauksen optimointiin.

Sain nimittäin silloin kesällä ”negatiivista” palautetta näistä ”tuning” –suodattimista.  Että melua vaan tulee…

Tässä pari melko tuoretta kannanottoa teutoonien palstalta (koskevat pelkkää ilmansuodattimen vaihtamista, ei koko imu-/pako -hengityksen optimointia moottorinohjauksen muutoksineen).

Kokenut ruuvaaja:


Säästäkää pyöränne siltä puuvillalumpulta. Metelöi pelkästään eikä tee työtään kunnolla. Pelkkä puuvillalumppu yksistään ei tuo mitään, pelkkä yksittäinen suodatin on todellista anti-virittämistä. On yksinkertaisesti sanottava kaikessa selkeydessään: kaikki kotiautotallin keinot saada moottori hengittämään paremmin ovat puutaheinää. Mopoajat ovat olleet ohi jo kauan sitten. Ja ongelmat, joita tuollaiset muutokset tuovat tullessaan eivät ole alkuunkaan tiedossa. Mutta Luigihan on hölmo ja autotallivirittäjät sen sijaan tietävät kaiken...


Virallinen Guzzikorjaaja:


Miksi vakavasti otettavat kilpatallit eivät käytä näitä suodattimia, vaan ainoastaan täysin tuntemattomat teamit kuten suodatinvalmistajan sivut kertovat?  Miksi yksikään tunnettu autovalmistaja ei asenna näitä suodattimia jo tehtaalla?  Jos leikkaan alkuperäisen Guzzi –suodattimen auki, minulla on vajaa 0,5 neliötä suodatuspinta-alaa. Paljonko on tuollaisella öljytyllä likaisella puuvillalumpulla?  Voiko tuollainen likainen öljyinen puuvillalumppu suodattaa yhtä pitkään ja yhtä tiheästi samana pysyvällä läpäisykyvyllä kuten alkuperäinen paperisuodatin voi? Enemmän läpäisykykyä puuvillasuodattimella tarkoittaa myös enemmän likaa ja hiukkasia moottoriin.  Jos leikkaan käytetyn puuvillasuodatiimen auki, löydän emulsion, joka muodostuu vedestä, öljystä, epäpuhtauksista ja hiekanjyväsistä. Ja tuollaisen pitäisi suodattaa?



Onko siis vanhassa vara parempi?
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pestävistä ilmansuodattimista
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2011, 08:46:47 ap »
Kyse on jällen kerran kompromisseita. Nyt pitää valita suodatuskyvyn ja virtaavuden väliltä. Myös huoltotyön määrä merkitsee. Paperisuodatin on nopea vaihtaa tai puhaltaa puhtaammaksi. On myöskin halpa valmistaa. Öljytyn suodattimen huolto on enemmän käsityötä, koska pitää pestä ja uudestaan öljytä. On myöskin kalliimpi valmistaa, koska vaatii enemmän tukirakenteita, jotta suodatinelementti pysyy muodossa. Jotta tässä asiassa pääsisi totuuden äärelle, pitäisi olla mittaustulokset virtauksesta ja tiedot huokoisuudesta. Siihen asti voi spekuloida vapaasti tai luottaa suodatinvalmistajien mainosargumentteihin ja keskustelupalstojen asiantuntijalausuntoihin.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pestävistä ilmansuodattimista
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2011, 10:00:00 ap »
Tässä tulee keskustelupalstan asiantuntijalausunto:

Monta kertaa nähty ihan itse dynossa, että muuttuuhan se teholukema filtterinvaihdolla. Siinä voi samalla nimittäin rukata bensakarttoja, kun menee vakioilla yleensä laihalle jollain alueella. Netistä löytyy myös ihan tarpeeksi dynokäppyröitä, joista sama ilmenee.
Ei liene ihme, että liiketoimintaa harjoittava asentaja mainostaa papaerifiltterin pätevyyttä. Mikäpä sen helpompaa, kuin vaihtaa omasta hyllystä uusi paperiputsari koteloon käsiä likaamatta ja saada siitä vielä rahaa. Pestävän kanssa joutuisi pesuhommiin, filsun öljyämiseen ja jäisi uusi (sikahintainen) papruputsari myymättä.
Joku tietenkin liputtaa siihen suuntaan, että paperisuodatin on niin ja niin halpa, ettei kannata K&N:ää hommata. Aina ei ole näin; appiukon Hondaan etsin filtteriä ja sen hinnaksi muodostui Keski-Suomessa +50€. K&N:n saa parhaimmillaan 70€:on. Pyörä ei edes ole mikään harvinainen, päinvastoin CBR1100XX..

Omaan Isolohkoon menee talvella vapaavirtausputsari, se on varma juttu. Imuäänetkin toivottavasti lisääntyvät. Mitataan sitten rullilla, mitä muutos sai aikaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pestävistä ilmansuodattimista
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2011, 11:47:40 ap »
Guzzin osalta, tai BMW:N, en ole havainnut sellaista ongelmaa joka on ollut joillekin merkeille tai mallille tyypillistä: alimitoitettu ilmansuodatuskapasiteetti. Guzzeissa on käytetty alkuperäissuodattimena sellaisia suodatinpatruunoita joita löytyy isomman kuutiotilavuuden omaavien autojenkin pellin alta. Alkuperäinen suodatin on siis ollut riittävän iso siihen tehoasetukseen kuin tehtaalla moottorista on tehty.
Tämä ei silti tarkoita sitä että ns vapaavirtaussuodattimen vaihtaminen ei olisi avuksi tehoa haettaessa, tai kustannuksien vähentämiseksi pitkällä aikavälillä, mutta näkisin sen turhana silloin kun alkuperäisen suodattimen teho ja hinta ei aseta estettä niiden käytölle. Meillähän on tässä maassa kovasti puhdas ilma verrattuna joidenkin muiden paikkojen vastaavaan.

Molempien suodatintyyppien tapauksessa on ongelmallista se että on hyviä ja huonoja suodattimia. Guzzin joidenkin mallien kohdalla on lisäksi sellainen ongelma että hyvälläkään suodattimella ei tee mitään koska ilmakotelon suunnittelu on sellainen että se vuotaa jo valmiiksi suodattimen ohi mikäli suodattimen vaihtaja ei rakenteesta tietoinen.

Kun muutetaan ilmansuodatusta radikaalisti, erityisesti silloin kun laitetaan erilliset suodattimet, tulee pari ongelmaa: Saako kone ilmaa tasapuolisesti, erityisesti yläkierroksilla, ja miten kampikammion huohotus on järjestetty. Useimmissa pyörissä on kampikammion tuuletus hoidettu imukanaviston alipaineen avulla ja samassa systeemissä on myös öljysumun keräysjärjestelmä joka palauttaa öljyn takaisin öljytilaan. Näille on olemassa ratkaisumalleja mutta kaikki kotivirittäjät eivät tule ottaneeksi niitä huomioon.

Itse käytän vapaavirtaussuodattimia niissä pyörissäni joissa on haettu tehoa merkittävästi lisää muuttamalla muitakin asioita kuin pelkästään suodatinta.
Pyörässä jossa en ole muuttanut mitään olen kovin tyytyväinen alkuperäissuodattimen käyttäjä.

mm

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Pestävistä ilmansuodattimista
« Vastaus #4 : Marraskuu 07, 2011, 16:45:02 ip »
Ainakin ihan silmällä imukanavaa ja kaasuläpää havainnoiden on eroa paljon
pestävien suodattimien suodatus ominaisuuksissa. Omakohtaiset kokemukset näyttävät sellaista että, K&N otaa vain suurimmat rojut talteen ja Pipercross
suodattaa kuten alkuperäinen suodatin. Perstuntumalla kulkupuolella en
havaitse eroa.
Suodattimia olen huoltanut tuotemerkkien omilla tuotteilla ja ohjeilla.
Tiedä sitten miten alkuperäisellä kulkisi näihin verrattuna.

http://www.pipercross.net/

http://www.knfilters.com/

Pekka
Sohc van Helmi.