Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42945 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #210 : Syyskuu 06, 2022, 10:34:27 ap »
Lainaus
...yläkierroksilla huomasi että kaikki ei ollut kohdallaan...
Pyörääsi tehdyt muutokset on tähdätty juuri yläkierroksille.
Lainaus
...mutta eiköhän sekin kuntoon tässä tule...
Ei ole epäilystäkään.
Lainaus
Noita telaio rossoja on ilmeisesti vain LM1 mk1:siä?
Ensimmäiset 150 vuonna 1971 valmistetuista Moto Guzzi V7 Sporttia ovat telaio rossoja - 850 Le Mansit ovat "telaio neroja". Tarkemminhan löytyy tuolta:https://it.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_V7_Sport
Google Kääntäjä - Dall'Italia alla Finlandia :)

T,
Jukka

Ps. 2,5kg:n keventämisetä on vain hyviä kokemuksia - maltillinen mielestäni. "Hakkaamista", havaittavaa, esiintyy vain ylimmällä vaihteella vedättäessä alle neljästä tuhannesta kierroksesta - eipä tuota kannata muutenkaan tehdä.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #211 : Syyskuu 06, 2022, 10:35:06 ap »
Telaio Rossot on V7:n malleja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #212 : Syyskuu 06, 2022, 10:57:01 ap »
Lainaus
Tuollainen agostinin pönttö siellä näytti olevan ja kuulaventtiili moottorin päällä siinä lyhyessä putkessa.
Kuulaventtiili kumiputkessa on kadonnut monelta kun letku on murtunut ja irrotettu sekä heitetty roskikseen. Sen jälkeen voikin ihailla öljyvuotoa sieltä tai tuolta mutta ei aina. Monet tuoreemmat mallit eivät omaa kyseistä venttiiliä. Sekä läppäventtiili että kuulaventtiili meluavat tietyissä olosuhteissa. Pyrin erästä kunnostamaani pyörää myymään mutta koeajaja-ostajakandidaatti sanoi että koneessa on vikaa. Ei tullut kauppoja.

Lainaus
Seuraavaksi rungon pesu ja sitten kiikutan pintakäsittelyyn.

Rungossa on sekä hieno- että karkeakierteitä. Kierteiden suojaaminen onnistuu helpoimmin halpiskaupan ruuveilla kunhan jättää kannan ja maalauskohteen välille tilaa eikä ruuvin kierre tule näkyviin toiselta puolen vaan jää "tasalle". Suosittelen ns. polttomaalausta. Prosessi on nopea sillä vanha maali ja epäpuhtaudet poistetaan mekaanisesti koneella ja kokolailla maalauskin tapahtuu käsin koskematta. Työ on nopea eli valmistuu työpäivän aikana ja laatu huomattavasti kovempaa tasoa kuin ruiskumaalauksessa. Olen maalauttanut runkoja ja alla kuvalinkissä tekemiäni osia. Maksu on ollut käteisellä kun kama kulkee linjan läpi muun tuotannon ohessa. https://1.bp.blogspot.com/-pT04MI3uDwg/VxEERVecReI/AAAAAAAAPKc/T_p24-tHXOQeyCsAaPAJ34BL_d5j1Of-QCLcB/s640/Cali1400_etukaatumaraudat_maalattu_oik.jpg

Mikäli haluaa em. maalauksen niin se on niin kovaa että kierteiden korjaus jälkikäteen on todella kova jobi eikä, lämpökovetuksen vuoksi salli öljyjäämiä, palavia tai sulavia materiaaleja lainkaan.


FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #213 : Syyskuu 06, 2022, 11:01:16 ap »
Meinasi unohtua, mutta onneksi muisti palailee ainakin pätkittäin...
Lainaus
Hmb:n kanssa sähköpostiteltu, eivät pysty starttikehästä tekemään keveämpää kun on pidelty..
Tarvittaessa minulta löytyy sopiva starttikehä.
Sekä myös tuolta:https://urly.fi/2LLF
Uusi RAM kytkinkään ei ole huono vaihtoehto:
https://hmb-guzzi.de/RAM-single-disc-clutch

T,
Jukka

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #214 : Syyskuu 06, 2022, 14:23:08 ip »
Lainaus
...yläkierroksilla huomasi että kaikki ei ollut kohdallaan...
Pyörääsi tehdyt muutokset on tähdätty juuri yläkierroksille.

Sellaista tärinää oli että alkoi pää sanomaan että nyt ei ole kaikki balanssissa.

Meinasi unohtua, mutta onneksi muisti palailee ainakin pätkittäin...
Lainaus
Hmb:n kanssa sähköpostiteltu, eivät pysty starttikehästä tekemään keveämpää kun on pidelty..
Tarvittaessa minulta löytyy sopiva starttikehä.
Sekä myös tuolta:https://urly.fi/2LLF
Uusi RAM kytkinkään ei ole huono vaihtoehto:
https://hmb-guzzi.de/RAM-single-disc-clutch


kiitos tarjouksesta

Lainaus
Tuollainen agostinin pönttö siellä näytti olevan ja kuulaventtiili moottorin päällä siinä lyhyessä putkessa.
Kuulaventtiili kumiputkessa on kadonnut monelta kun letku on murtunut ja irrotettu sekä heitetty roskikseen.

Lainaus

Jäsentelin huonosti, eli kun moottorin päältä nousee pieni putken natsa johon tuo kuminen kulma tulee, siinä putken sisällä on minulla kuulaventtiili jonka saa nostettua pois. Pitäisikö vielä jossain letkussakin olla vastaava kuulaventtiili?

.

Rungossa on sekä hieno- että karkeakierteitä. Kierteiden suojaaminen onnistuu helpoimmin halpiskaupan ruuveilla kunhan jättää kannan ja maalauskohteen välille tilaa eikä ruuvin kierre tule näkyviin toiselta puolen vaan jää "tasalle". Suosittelen ns. polttomaalausta. Prosessi on nopea sillä vanha maali ja epäpuhtaudet poistetaan mekaanisesti koneella ja kokolailla maalauskin tapahtuu käsin koskematta. Työ on nopea eli valmistuu työpäivän aikana ja laatu huomattavasti kovempaa tasoa kuin ruiskumaalauksessa. Olen maalauttanut runkoja ja alla kuvalinkissä tekemiäni osia. Maksu on ollut käteisellä kun kama kulkee linjan läpi muun tuotannon ohessa. https://1.bp.blogspot.com/-pT04MI3uDwg/VxEERVecReI/AAAAAAAAPKc/T_p24-tHXOQeyCsAaPAJ34BL_d5j1Of-QCLcB/s640/Cali1400_etukaatumaraudat_maalattu_oik.jpg

Mikäli haluaa em. maalauksen niin se on niin kovaa että kierteiden korjaus jälkikäteen on todella kova jobi eikä, lämpökovetuksen vuoksi salli öljyjäämiä, palavia tai sulavia materiaaleja lainkaan.



Näin ajattelin toimiakkin  :)
Ohjauslaakereitten ulkokoolit on suojana emäputkessa, samaten swingin kartiolaakereitten.

Kardaanitunneliin jätin vielä ristinivelen laakerin, saa nähdä kestääkö se siellä, tai siis pölysuojat, sulamatta.
mitä mieltä startin staattorista/rungosta, kestääköhän pulverimaalauksen/uunin, sisukset on muuten poistettu, ja sen jälkeen vain kasattu tyhjänä..?

Meinasi unohtua, mutta onneksi muisti palailee ainakin pätkittäin...
Lainaus
Hmb:n kanssa sähköpostiteltu, eivät pysty starttikehästä tekemään keveämpää kun on pidelty..
Tarvittaessa minulta löytyy sopiva starttikehä.
Sekä myös tuolta:https://urly.fi/2LLF
Uusi RAM kytkinkään ei ole huono vaihtoehto:
https://hmb-guzzi.de/RAM-single-disc-clutch

T,
Jukka

 ;D Täytyy kyllä sanoa, että on kansiremontti sen verran paisunut että johonkin täytyy laittaa raja, muuten on pitkä kaurapuurokausi edessä. Hienohan noita TopOfTheLine osia olisi tuonne tiputella mutta mutta.. Täytyy jättää jotain seuraavillekkin talville  ;)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #215 : Syyskuu 07, 2022, 12:20:32 ip »
Lainaus
Sellaista tärinää oli että alkoi pää sanomaan että nyt ei ole kaikki balanssissa.
Todennäköisin syy: Vauhtipyörän + starttikehän epätasapaino - minun LM1:ssäni oli myös yllättävän paljon.
Nyt, kun sinulla on kone pöydällä, niin tasapainoitus ainakin kannattaa tehdä.
Pyöreän kappaaleen tasapainoitukseen kyllä löytyy tekijöitä, eikä liene kovin kallis toimenpide.

T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #216 : Syyskuu 07, 2022, 12:48:26 ip »
Kokolailla, parin gramman tarkkuudella, onnistuu tavanomaisessa tasapainotuspukissa jossa tavallisesti pyöriä taspainotetaan renkaanvaihdon yhteydessä. Tarvitaan akseli ja siihen tehty, mielellään alumiininen, adapteri joka keskittää vauhtipyörän akseliin. Sitten vain pyöritellään ja otetaan painoa pois alas osoittavalta puolelta esim. pylväsporakoneessa vähitellen. Apuna voi käyttää vanhoja rengaspainoja ja maalarinteippiä pyörittelyvaiheessa. Tarkkusvaa'alla voi punnita irronneitten lastujen painon. Ei siis tarvita mitään erikoislaitteita. Haittana se että ei pysty varman päälle kymmenesosagrammoihin. Tai ainakin ottaa kovasti aikaa.
Mutta vaikuttaa, jos saa, esimerkiksi viisikin grammaa pois. Ehkä heittoa voi olla enemmänkin.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #217 : Syyskuu 07, 2022, 18:15:29 ip »
Lainaus
Sellaista tärinää oli että alkoi pää sanomaan että nyt ei ole kaikki balanssissa.
Todennäköisin syy: Vauhtipyörän + starttikehän epätasapaino - minun LM1:ssäni oli myös yllättävän paljon.
Nyt, kun sinulla on kone pöydällä, niin tasapainoitus ainakin kannattaa tehdä.
Pyöreän kappaaleen tasapainoitukseen kyllä löytyy tekijöitä, eikä liene kovin kallis toimenpide.

T,
Jukka

Totta turiset. Porauksista päätellen starttikehä on ainakin tasapainotettu- on vajaitakin reikiä.
Tänään hain kannet, toinen oli ollut kierossa, myös korkeus eroa kansissa oli ollut. Seetirenkaat koneistettu ja yksi lineri uusittu. Tämäkin on varmasti tärinää aiheuttanut. Kansissa oli kyllä ajanpatinaa ja paljon aiempia korjauksia..
Rungon ja kasan pikkuhilpettä vein tänään maalarille, ensi viikolla pitäisi olla mustaa. Löysin myös kiertokangille holkittajan joten niitä saa ruveta irroittelemaan, toivottavasti ei kansiremontti etene enään siitä pidemmälle.. ;D Onko tuosta stuchin ketjukiristimestä (jousimalli) mihinkään vai kannattaako suoraan ostaa ”paras malli” eli tämä?
https://hmb-guzzi.de/Timing-Chain-tensioner-CNC-made-HMB-design

Nimittäin pelottelevat tuossa myyntipuheessa katkenneilla jousilla ja öljypumppuun ajautuvasta muhjusta mitä sitten ilmeisesti tulee tuosta laahaimesta..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #218 : Syyskuu 07, 2022, 19:42:58 ip »
Kaikkia kolmea kiristin/ohjaintyyppiä, joita olen Guzzin koneessa nähnyt eli alkuperäinen joka on vain ohjain, Stucchi ja HBM -kiristimet, ovat olleet myös rikkinäisiä. Syyksi epäilen että jakoketjua ei ole vaihdettu vaan pyritty asia hoitamaan laittamalla kiristin korjaamaan asiaa. Löysä ketju sitten hakkaa kiristimen rikki. Omissa köröttelypyörissä on hyvin riittänyt tämä: https://4.bp.blogspot.com/-HEi-AJxUmHE/VmHD85oPBFI/AAAAAAAAOEc/Vdj9U7qcv-w/s640/Varamoottori_jakoketjun_kiristin_Stucchi.jpg

Jos uusikin ketju on kovin löysä asennettuna vanhoille ketjupyörille niin voi epäillä ketjupyörien kuntoa/kulumaa. Jos kiristimen liikerata ketjua vasten on jo liki käytetty niin se tietää isompaa osavaihtohommaa.

Toisaalta, ei ole kummoinenkaan homma vaihtaa ketju koska sitä on tehty pikku kaljoissa kokoontumisajon aikanakin lauantai-iltapäivän viihteeksi. Ainoa hankaluus oli että katsojia ja kommentoijia riitti yli tarpeen.

Mainittu muovimuju jäänee suodattimeen. Katkennut jousi, sen sijaan, saattaa, kovana aineena jättää jälkiä jakopään osiin.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #219 : Syyskuu 07, 2022, 21:14:58 ip »
Kiitoksia kokemuksien jakamisesta. Ketjupyörät näyttivät ihan hyviltä. Olen edellisessä autossani nähnyt pyörät joista puuttui neljääkin hammasta peräkkäin, ne oli vaihtokunnossa ;D

Ketjun ja kiristimen tilasin jo aiemmin, eli uusi ketjukin on tulossa. Rupesin vain empimään kun mainosmiehet ovat tuonne kirjoitelleet tuollaisia.. tässä nyt lähtee vielä ainakin yksi isompi tilaus niin koitan nyt siihen sitten keräillä mahdollisimman paljon osia että saa hommaa nytkäytettyä eteenpäin.

Öljypumpuista, jäin käsitykseen että originaalillakin pärjäilee, mutta olisi suotavaa vaihtaa.
Onko tämä hyvä kapistus, https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?language=en&products_id=1248
Vai pitääkö ottaa vielä kalliimpi malli?

Ps. Selkäpuolella olevat neuvojat ovat aina etevimpiä ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #220 : Syyskuu 07, 2022, 22:08:23 ip »
Ideana tuossa pumpussa on se että koko on maksimoitu. Orjarattaan akselin pään kohdalta on pitänyt hieman jyrsäistä materiaa pois että ketjuratas sopii paikoilleen. Voipi olla oikein hyvä ratkaisu jos haluaa ison pumpputehon.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #221 : Syyskuu 07, 2022, 23:25:52 ip »
Kansiremontin jälkeistä kaurapuurodiettiä uuden öljypumpun hankinnan jälkeen voi jatkaa:
https://hmb-guzzi.de/Rocker-arm-spindle-Set-special
ettei hyöty valu hukkaan:
https://www.youtube.com/watch?v=V4JeQGNjqdg ;)

T,
Jukka

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #222 : Syyskuu 08, 2022, 00:31:26 ap »
Kansiremontin jälkeistä kaurapuurodiettiä uuden öljypumpun hankinnan jälkeen voi jatkaa:
https://hmb-guzzi.de/Rocker-arm-spindle-Set-special
ettei hyöty valu hukkaan:
https://www.youtube.com/watch?v=V4JeQGNjqdg ;)

T,
Jukka

Ja tuosta pääsee etenemään siihen että laittaa keinuvivutkin vielä siihen samaan Saksaan lähtevään laatikkoon jne jne.. ;D  Sitten oltaisiinki jo kynsidieetillä

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #223 : Syyskuu 08, 2022, 15:26:25 ip »
>>...ei ole kummoinenkaan homma vaihtaa ketju... <<

Ketjupyörät täytyy ( tietääkseni ) lukita vaihdon ajaksi. Minkäslainen värkki se lukitsin on?
Jospa vaikka talven aikana krapistelin tuota kettinkiä...

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #224 : Syyskuu 08, 2022, 16:56:48 ip »
Niin, kuinka ajokunnossa olevasta pyörästä saa nuo pyörät lukittua ajoitusmerkit kohdalleen… mieleeni ei tule kuin hyvin toimiva takajarru joka kiinnitetään pitävästi.Tietäjät kertoo kokemuspohjaista tietoa paremmin.