Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42957 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #180 : Syyskuu 02, 2022, 10:45:21 ap »
Onko Le Mansissa (ei valu)teräksinen vauhtipyörä vai valua?

En osaa kyllä sanoa vielä tässävaiheessa, joku tietäväisempi kertokoon.

Vauhtipyörän jälkeen tulee kytkin... sitten vaihteisto... kardaani... ja perä sekä takapyörä kumisine sysäyksenvaimentimineen...

Vaihteiston sisäisen sysäyksenvaimentimen jousen kunnon tarkastus olisi hyvä tehdä sillä se takaa että vaihteisto, kardaani sekä perävaihde kestävät paljon pidempään. https://3.bp.blogspot.com/-WRLtOCKdwso/VkNz_Yr9DUI/AAAAAAAANx0/OWJZUficsGI/s640/Purkupy%25C3%25B6r%25C3%25A4_vaihteisto_kytkinakselit_jouset.jpg

Nykyään myydään myös pyöreästä langasta tehtyjä sysäyksenvaimentimen jousia. Itsellä on yksi ja vielä ehyt mutta ei voi tehdä päätelmiä. Lisäksi oli sellainen ongelma että pyöreälankaista jousta asennettaessa havaitsin että on sama vika kuin venäläisessä dildossa eli ei mahdu eikä surise. Akselia piti pikkuisen sorvata. Sitten mahtui.

Tarkastusta varten ei vaihteistoa tarvitse purkaa eikä edes irrottaa.



Kerro toki lisää, kuinka oireilee jos jousi poikki? Näköjään oli kahdenlaista jousta myynnissä, pyöreää ja litteää. Pitäisikö pyöreän olla jonkinlainen parannus vai tarjolla vaan kun litteää ei saa?
Eilen hetken vaan katselin pyörää ja mietin jatkoa.. pitkä talvi edessä niin miksi ei sitten tekisi samalla kaikkea. Runko raakaksi ja maalaukseen. Ainoa miinus- joutuu auto ulkoruokintaan…

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #181 : Syyskuu 02, 2022, 11:36:40 ap »
Takapyörä ilmassa, vauhtipyörä lukittu, ykkönen päällä ja takapyörää pyöritetään käsin. Jos pyörii pitkähkön matkan tyhjää niin jousi on poikki, jos vain vähän nytkähtää niin jousi on ehyt.

Oletan että pyöreäprofiilinen jousi on tarvike ja korvaa kanttimallisen jousen. Ainoa ongelma on että pitää akselia hieman ohentaa. Yhdessä pyörässäni on ja on myös toiminut.
https://1.bp.blogspot.com/-GORwozrfmUw/VmCYh6RF9DI/AAAAAAAAOCs/Lc7o2y4H6As/s640/Sys%25C3%25A4yksenvaimennin_jouset_vertailu.jpg

Jousen asennus: https://3.bp.blogspot.com/-DVE9B6Cnifw/VmCPuhD5h4I/AAAAAAAAOBc/pG11hdVDRbk/s640/Varavaihteisto_sys%25C3%25A4yksenvaimennin_lukitus.jpg

Akseli korjattuna: http://2.bp.blogspot.com/-JxGffUTPqCU/VmCddii7oNI/AAAAAAAAODE/moZ1utSrx_I/s1600/Varavaihteisto_kytkinakseli_uusi_jousi.jpg

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #182 : Syyskuu 02, 2022, 12:29:04 ip »
Lainaus
Onko Le Mansissa (ei valu)teräksinen vauhtipyörä vai valua?
Lainaus
En osaa kyllä sanoa vielä tässävaiheessa, joku tietäväisempi kertokoon.

Valua lienee, koska sorvatessa ei tule sievää lastua, mutta ei myöskään pelkkää purua eli laadukasta materiaalia - starttikehän hampaat karkaistu.
Varmistettu eli kilautettu kaverille ;)

T,
Jukka


alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #183 : Syyskuu 02, 2022, 19:35:42 ip »
Mahtaakohan alkuperäinen starttikehä olla tämän näköinen vai onko tätä jo kevennetty?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #184 : Syyskuu 02, 2022, 20:41:30 ip »
Ei ole alkuperäinen, mutta onko reiät porattu alkuperäiseen, niin sitä ei kuvan perusteella pysty sanomaan.
Alkuperäinen LM1:n vauhtipyörä painaa 3,3kg + starttikehä, kytkinlevyt, välilaippa...
HMB:n työstämä vauhtipyörä+starttikehä painaa 3kg (minun 2.975kg) eli vähän yli puolet alkuperäisestä.
Tällä kevennyksellä kierrosherkkyys ja vaihteiston toiminta paranee huomattavasti luujuudesta tinkimättä.
Mielestäni asia kannattaa tutkia - vaaka kertoo ;)

T,
Jukka

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #185 : Syyskuu 02, 2022, 22:01:16 ip »
Kiitos vastauksesta. Pyörä alkaa olla aika kalju, jahka tuosta saan moottori-vaihteistopaketin pöydälle niin tulee lisää kuvia  ;D

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #186 : Syyskuu 04, 2022, 13:04:24 ip »
Pyörä on nyt purettu melkolailla kokonaan. Punaiseksi maalatut osat lähtevät maalaukseen ja saavat takaisin mustan värin. Runko, takaswingi, keulan kolmiot, lampun kannattimet nyt ainakin.

Moottorin sain pöydälle ja purin starttikehän, kytkimen ja vauhtipyörän.
Ehdottomasti siellä on käyty. Vauhtipyörä-starttikehä painoivat yhteensä 4289g. Pistin kyselyä hmb:lle että saavatko tuosta starttikehästä vielä tehtyä/käykö vaihdossa.. jää siihen sitten vielä vauhtipyörä, josta he voisivat nipistää 1070g.. ajoitusta katselin kun irroittelin vauhtipyörää, merkki kampiakselista oli hävinnyt. Kun vauhtipyörä oli vielä paikallaan, ja vasen mäntä piti olla edellisen asentajan mielestä yläkuolokohdassa (merkki näkyi ajoitusreiästä) ja kun moottoria pyöritti, niin kiertokanki mielestäni vielä nousi… vauhtipyörässä merkkejä on alkuperäisiä ainakin kaikki ennakko viivat ja ykk merkit, mutta onko vauhtipyörän asennus kohta merkki tuollainen piste samalla kehällä kuin muut merkit?
Kytkimen kitkalevyt oli 7,7mm paksut, näytti ihan hyvältä, osaakohan joku kertoa kuinka vahvat ovat uudet?
Perästä asiaa
Sysäyksenvaimentimista, jäävät ilmeisesti takapyörään tuon pellilevyn ja hammaspyörän taakse?
Onko swingissä oleva ristinivel ihan vaan laakerissa kiinni ja lähtee koputtelemalla perän puolelta?

Edit. En kyllä löydä räjäytyskuvistakaan noita sysäyksenvaimennin kumeja..

Edit 2. Ristinivel lähti kopauttamalla
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2022, 19:19:27 ip kirjoittanut alekk »

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #187 : Syyskuu 04, 2022, 17:27:48 ip »
Ne kumit ovat takapyörän keskiössä, perän puolella. Pyörä irti ja se keskiön lappa, jossa on hammaspyörä. Alla on "Elastiche kupplung". Kumit ja pesät on syytä puhdistaa huolellisesti ja voidella - vaikkapa silikonispraylla. Ja kannattaa tehdä vuoden-kahden välein ajokm:sta riippuen. Ei oo iso homma. Räjäytyskuva on Stein Dinsen sivuilla pyörämallin mukaan.
Ja samalla, kun pyörä on pöydällä kannattaa ne laakerit vaihtaa; Maksavat muutaman euron kappaleelta, eikä ole iso työ. Kunhan muistaa pistää sen väliholkin takas, eikä vasaroi laakereita hajalla "innoissaan". Minä joskus vaihdoin reissussa su-aamupäivällä Rovaniemen Shellillä...

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #188 : Syyskuu 04, 2022, 18:54:08 ip »
Kiitos vastauksesta, nojuu tuota paikkaa vähän epäilinkin, mutta kun ei räjäytyskuvassakaan näkynyt niin rupesin epäilemään. :)

Männän tapin laakerin vaihto

Korjaamokäsikirjassa näytetään asennustyyli ja puhutaan öljykanavien avaamisesta asennuksen jälkeen. Voisiko tähän saada tarkennusta, että millaisella kalulla ja miten.? Hmb:n sivuilla saatetekstinä (karkealla google käännöksellä) ” Laakeri on kalvattava sisäänpuristamisen jälkeen, öljyreiät porattava uudelleen.
 info Moto Guzzi - korjaamon käsikirjassa kuvattu menetelmä käsikalvuksella ei toimi !  Saadaksesi tarkan 90 asteen kulman kiertokankeen nähden, sinun on koneistettava sisään puristettu holkki.”

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #189 : Syyskuu 04, 2022, 19:07:58 ip »
Vauhtipyörän ja starttikehän kevennyksistä löytyy lisätietoa näiltä sivuilta haulla " Guzzi Cafe Racer" samoin muuta rakenteluun liittyvää jos lukuintoa  riittää ;)
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #190 : Syyskuu 04, 2022, 19:11:54 ip »
" Asiaa ja asian vierestä "alta :)
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #191 : Syyskuu 04, 2022, 20:24:25 ip »
En nyt puutu muuhun mutta oma mielipiteeni on että vauhtipyörää, jos käyttää pyörää maantieajossa eikä radalla, ei kannata keventää liikaa sillä käynti käy "hakkaavaksi" eli pyörällä pitää ajaa aina kierroksilla. Hakkaava käynti käy vaihteiston ja toisiovedon päälle eli nopeampaa kulumista on odotettavissa. Eli kohtuus kaikessa. Keventämisestä hyötyy vaihteisto siinä mielessä että vaihtaminen käy nopeammin. Kohtuus kaikessa.

Kun pääset perävaihteeseen asti niin se onkin erikoishommaa. Maassamme taitaa olla enää aika vähän alan taitajia...
Perässä on kaksi "ratasta" kaksi kartiolaakeria, neulaakeri ja iso, "uiva" kuulalaakeri ja kaksi huulitiivistettä. Sekä messinkirengas neulalaakerista oikealle. Perän öljytila on avoin kardaanitunneliin päin. Kardaanin ja perän välissä on uraholkki jonka pitäisi olla tiukka sekä perän että kardaanin suuntaan. Ei saisi olla "klappia" kiertosuunnassa. Perä tarvitsee Molykote A-dispersion toimiakseen. Tiedetään että hyvin säädetty ja oikein voideltu perä on vielä 200.000 km:n jälkeen ajokunnossa. Lähinnä tiivisteet saattavat ryhtyä vuotamaan vuosikymmenten myötä ajettiin tai ei. S.D:n myymälästä, tässä kohtaa, pitää unohtaa "Z"-osat. Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi Top-Osa-tiivisteitä jo vuosikymmeniä. Saa tuoretta tavaraa. Tekevät niitä myös omassa pajassaan jos muualta ei löydy. https://top-osa.fi/
Ihan voi tiskiltä tilata.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #192 : Syyskuu 04, 2022, 20:40:50 ip »
Vauhtipyörän merkeistä ja asennoista:
On tullut vastaan vauhtipyörä joka oli muutoin oikein asennettu mutta ei ollut huomioitu ajoitusta kampiakselin suhteen. Vanhoissa vauhtipyörissä on tyypillisesti viisi ajoitusmerkkiä. Vasen ja oikea ykk. vaan sytytysennakkojen merkit tulevat käyntisuunnassa ennen yläkuolokohtia. (S. ja D. Vasen ja oikea.) Vauhtipyörän asetus on merkitty maalitäpällä sekä vauhtipyörään ja kampiakselin päähän. Aina tämä merkki ei ole "tallessa". Asia on kuitenkin helppo päätellä omissa päissään.
 

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #193 : Syyskuu 04, 2022, 21:45:30 ip »
" Asiaa ja asian vierestä "alta


Kiitoksia, mielenkiintoista luettavaa paljon  :)

Niin olen motomatti ymmärtänyt  kitjoituksistasi, että ei kannata sisälle mennä pitelemään jos ei oikeasti tiedä mitä tekee, enkä ajatellutkaan sinne kajota sen kummemmin, näytti oikeen siistiltä kun ekan kerran öljyt sinne vaihdoin. Pyörän puolelle näyttäisi stefa vuotavan ja se nyt tietenkin menee vaihtoon..
Niin, eipä tuo nyt hunoltakaan vaikuttanut. Muutaman kerran sain kolmoselle vaihdon tunaroitua, en kuitenkaan ikinä kun oli ns täyskiihdytys käynnissä.. ::) joten, voisihan sen antaa olla noinkin, pitää miettiä.. odottaisin kyllä että puuttuisit myös tuohon kiertokangen männänpään  laakeri asiaan.  ;D Pientä uraa minulla niissä näkyy mutta ei kuitenkaan tunnu sormeen, siksi ne voisi vaihtaa jos noita kankia ei tarvitse ruveta irroittelemaan..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #194 : Syyskuu 04, 2022, 23:01:43 ip »
Jos ne yläsilmät ei ole väljät tapeilla kokeiltuna, niin turha vaihtaa.
Uudet asennetaan paikalleen prässäten ja sen jälkeen kalvetaan/hoonataan sopivan kokoisiksi. Öljyreikä porataan lopuksi ja sisäpuolen jäyste porauksesta poistetaan. Ei mikään ihmeellinen homma.
Hyvä pyörä, parempi mieli.