Muokkaus: niin ja onko tuo alkuperäinen ilmanottoratkaisu, tuollainen harmaa muovinen putki jossa verkko päässä ihan hyvä ratkaisu vai kannattaisiko tuohon jotain suodatinta suunnitella, jos niin mikä on todettu hyväksi?
Jos ei ole alkuperäistä suodatinkoteloa ja sen osia tallessa niin riittävän isot, kuten yllä mainittiin K&N:n pestävät ja voideltavat suodattimet. Eivät suodatustehossa pärjää paperisuodattimelle mutta kätevin ja helppohuoltoisin ratkaisu ovat nämä pestävät filtterit. Jos mahdollista niin suodattimen sisälle olisi hyvä jättää nuo virtausta kiihdyttävät imukartiot tai -suppilot jotka mainittiin olevan pyörässä. Jos sen verkon eli oravasuodattimen saa pois niin vielä parempi. Kaasuttimen imupuolella oleva pitkulainen putki parantaa ilmanottoa ilman massavoiman parantaessa ilmavirran tasaisuutta.
Itselläni on kädet "savessa" ihan omien pyörienkin suhteen ja nyk. verstaani on vain yhdelle pyörälle kerrallaan. Tosin olen puolittanut pyörieni määrän, enää ei ole kuin puoli tusinaa ynnä polkupyöräkokoelman alku.
En ole hiljakkoin käynyt Lempäälässä Tmi. Rautapyörän tontilla mutta siellä on Guzzeja huollettu ja osakorjauksiakin on tehty. J-P on jo iäkäs mutta yhteystiedot löytynevät nettihaulla. Jos tulee työsuhde niin kerro motomatilta terveiset.
Ennenkuin viet perävaihteen remontoitavaksi on helppo testata ja tarkistaa sen toiminta ettei teetä remppaa tarpeettomasti: Takapyörä irti, oik. takaiskari irti, neljä mutteria kardaanin takapäästä auki niin perävaihteen voi vetää taaksepäin pois. Jos perää etupäästään kallistaa niin öljyt valuvat pois. Pinionakselin eli pienen hammaspyörän akselin ja sen laakeripesän voi vetää pois paikoiltaan mitään rikkomatta. Huom! asennusasento. Yleensä on o-rengastiivistys ja alan liikkeessä niitä on mallin tai mitan mukaan saatavissa pikkurahalla. Voi olla myös paperitiivistys ja se vaikuttaa myös hammasvälykseen.
Merkittävin perävaihteen hammaspyörien kulumisen syy on se että pinionakselin laakereiden kuluttua väljiksi ei hammaskosketus ole enää oikea. Laakeritikin ovat standardikamaa eli muutaman kympin suoritus. Mutta jos ei ole säätölevyjä niin asia menee kotiasentajalta ohi tätä tarkastusta lukuun ottamatta.
Bräkleen tai vast. on hyvä aine jolla pestä hammastuksista öljyn, niin ison kuin pienenkin hammaspyörän hammastukset ja katsoa silmällä onko lovia, huonoa kosketusta tai kosketus ei olekaan hampaiden keskilinjalla. Asian voi tarkistaa väripastalla. (Kotiasentaja käyttää kuulakärkikynän säiliön mustetta.) Nämä kaikki jutut ovat säädettävissä niin pienen kuin isonkin hammaspyörän osalta. Pinionakselin laakerivälys kylmänä on kokolailla nolla mutta hammasvälystä pitää olla hieman ja hammastuksien suhteen oikealla kohtaa. Jos tässä tekee virheen niin tulee kalliiksi. Myös ison hammaspyörän eli kiinnitykseltään "uivan" lautaspyörän sijainti pienen vetopyörän suhteen on säädettävissä shimmeillä sekä niiden väleihin tulevilla ohuilla paperitiivisteillä. Päälaakeri on iso kuulalaakeri ja pienempi laakeri neulalaakeri ja sen oikealla puolella on messinkinen päittäislevy ja laitimmaisena huulitiiviste. Kuvat kertovat aiheesta enemmän. Voin kertoa että harvalla, joka ei ole opiskellut ajoneuvotekniikkaa, onnistuu perävaihteen remontointi kerrasta. Usein kyllä kuulee että ei tarvinnut tehdä kuin yksi säätö mutta näkisin asian niin että jos yhtä paikkaa säädetään niin toistakin pitäisi. Perävaihteen kunnostus ei ole rakettitiedettä mutta on vaativaa ja aikaavievää jos haluaa hyvää. Tarvitaan lisäksi muutama erikoistyökalu helpottamaan hommaa.