Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42910 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #165 : Elokuu 29, 2022, 20:30:24 ip »
Tuo tappi-ja-pultti-keskireikään on se ainoa turvallinen ja toimiva konsti. Itsekin tein joskus jostain kovasta pultista tapin sinne sisään. Pikkulohkossa on sama juttu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #166 : Elokuu 29, 2022, 20:45:46 ip »
Kun joskus aikanaan hain Moto Italiasta nokkaketjun ja kiristimen, Kape möi tuon tapin samalla. Hyvä että möi. Helposti irtosi laturi.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #167 : Elokuu 29, 2022, 21:48:11 ip »
Irtoshan se kun sai kovempaa tankoa, laittamani tappi oli sisällä aivan sekaisin.. onneksi ei mitään hajonnut.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #168 : Elokuu 30, 2022, 18:27:15 ip »
Onko oikein että nokkapyörien ajoitusmerkit kohtaavat s-yläkuolokohta merkin kanssa? Ihmettelen vaan, kun ajoitus, tuossa minun boksissa säädetään d puolen ajoitusmerkin kanssa.. Tuo s minulla paremmin kohdalla olikin, kun ajoituslampulla sitä tarkistelin. Toinen kysmys, kuuluuko nokka-akselilla olla päittäisvälystä ja jos niin mikä on terve määrä?

Edit
näköjään on toisessa päässä pitkä potero nokka-akselille, eli hieman kai saa olla?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2022, 21:04:57 ip kirjoittanut alekk »

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #169 : Elokuu 30, 2022, 21:08:53 ip »
Nokka oli mallia P3. Hyvin onnistuu nokan hionta, kiitoksia taas motomatille erittäin hyvistä ohjeista :)
Öljypumppu ja sen pesä oli siistin näköinen. Kannattaako siihen uusia laakereita vai meneekö vanhoilla? Ketju ja kiristin menee tilaukseenz hieman oli kopan kylkeä ketju hieronut, ei sillä ollut kuin jonkinlainen laahain siellä, mikä ei kyllä varmaan paljoakaan ole siellä töitä tehnyt..

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #170 : Elokuu 31, 2022, 14:49:59 ip »
Uudet osat on nyt tilattu. Vaihtoon menee männänrenkaatkin kun oli 5-10 satkua yli toleranssien. Öljypumppuun tulee myös uudet laakerit, kun olivat hmb:llä laittaneet tarjoukseen ;D

Gilardoni nikasil sylinterin hoonauksesta olisi kiva kuulla vielä mielipiteitä. Toiset sanoo että älä koske ja toiset sanoo että voi hieman hoonata, olen ymmärtänyt että pinnoite on melko kovaa eikä siihen helpolla edes jälkeä saa?

Edit, niin noista renkaista vielä. Toleranssit otin korjaamokäsikirjasta ja ne olivat
RING END CAP
compression rings 0.30-0.45mm
Oil control ring 0.25-0.40mm

Minulla oli 0.50-0.55

Pitävätköhän nuo paikkaansa myös tuon gilardonin sylinterin kanssa ::) no pian sen näkee

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #171 : Elokuu 31, 2022, 22:02:59 ip »
Niin, en tunne G:n tekniikkaa. Saattaa olla parasta että ei hoonaa. Vaan hoonauksen tarkoituksena on pitää sylinterin seinämissä matalissa hooninjäljissä voiteluöljyä. Liike on silloin liukas ja ohipuhallus vähäisempää kuten kuluminenkin. Tässäpä mietittävää ja ainakin keskustelun aihe.

Uusilla männänrenkailla pitää joksikin aikaa malttaa. Pitää sisäänajaa. Männänrenkaiden on tarkoitus kulua hiljaa mutta hallitusti niin pitävät tiiveytensä. Ajoon lähtiessä ensin esilämmittely että on voitelua ja moottori hieman lämpenee. Guzzin koneet kun käyvät tarpeettoman kylminä olosuhteissamme.

Mittasitko vanhojen renkaiden välyksen männänrengasuraan? Entäpä uusilla? Asennus on tarkkaa: männänrengaspihdit kannattaa unohtaa ja käyttää välysmitan ohuemman pään liuskoja asennuksessa. Öljyrengas ensin. Top-merkintä ylöspäin. Tilasitko myös uudet männätappien lukituksen G-renkaat?

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #172 : Elokuu 31, 2022, 22:57:38 ip »
En kyllä huomannut tuota renkaiden välystä uraan mitata, mutta teen sen. Enkä huomannut noita sokkiakaan tilata. . .

Uudet renkaat vasta lähtivät tulemaan Saksasta.

Hoonauksesta, olen netistä lukenut että pallohoonilla pari työntöä ja toiset on sanonut että ei kannata muutakuin uudet renkaat laittaa.. kansikoneistamolta kysyin, meinasi että ei kannata hoonata..

Täytyyköhän nuo sokat nyt vielä hommata jostain
Mikä on sellainen oikea määrä sisäänajoa ja miten?
Onko männänrenkaiden end gappien asennus asennolla sylinterissä merkitystä? Tarkoitan että esim ylimmän renkaan aukko klo kolmeen kakkosrenkaan aukko klo kuuteen ja öljyrenkaan aukko vaikka klo ysiin?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #173 : Syyskuu 01, 2022, 08:08:03 ap »
Lainaus
kansikoneistamolta kysyin, meinasi että ei kannata hoonata..
Ei kannata.
Lainaus
Täytyyköhän nuo sokat nyt vielä hommata jostain
https://hmb-guzzi.de/Circlip-piston-V7-up-to-Cali-1100_1
Lainaus
Mikä on sellainen oikea määrä sisäänajoa ja miten?
https://www.guzzitek.org/utilisation/gb/850/850LM1_041977_Util(GB).pdf
Lainaus
Onko männänrenkaiden end gappien asennus asennolla sylinterissä merkitystä?...
http://www.crankshaftcoalition.com/wiki/Pistons_and_rings#Ring_end_gap_location

Mikäli haluat hyvän lopputulokseen, niin vauhtipyörän (myös starttikehän) keventäminen ehdottomasti, kuten kvlm aiemmin jo mainitsikin. Samassa yhteydessä tietysti tasapainoitus.
https://hmb-guzzi.de/Flywheel-Starter-Gear-lightening-and-balancing

Ja sitten homma jatkuu V-moottorin vastapainoilla tehtävään kampiakselin tasapainotukseen. Näissä kiertokanki/mäntä-yhdistelmän massa on mitattava ja pyörivä/edestakaisin liikkuva massa määritettävä, jotta tasapainotus voidaan tehdä... ;)

T,
Jukka

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #174 : Syyskuu 01, 2022, 08:57:36 ap »
 ;D Kiitoksia kattavasta vastauksesta Jukka.
Sokat pistin vielä tilaukseen. Muistelisinkin että sinulla oli tuo vauhtipyörän kevennys tehty. Kuka ja missä se tehtiin vai ostitko suoraan uudet osat?
Tuo kampiakselin tasapainotus kuulostaa jo sellaiselta syvänpään touhulta että ei nyt ihan heti mennä sinne, mutta ehkä joskus.. ;D

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #175 : Syyskuu 01, 2022, 11:13:58 ap »
Tässä kyllä suositellaan hoonausta uusien renkaiden asennuksen yhteydessä

https://hmb-guzzi.de/Cylinder-rehoning

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #176 : Syyskuu 01, 2022, 12:28:01 ip »
HMB:llä näköjään onnistuu myös nikcasil pinnan hoonaus - mikä jottei.
Käyttämäni koneistamot eivät taanneet onnistumista pinnoitteen paksuuden (ohuuden) vuoksi.

Samalla kun lähetät sylinterit HMB:lle, niin laita samaan pakettiin myös vauhtipyörä ja starttikehä, niin tulee kokemuksella kakki samalla kertaa - taitaa olla kätevin ja edullisin vaihtoehto?

Omani on kevennetty ja tasapainoitettu ohjeella: Mahdollisimman kevyeksi luujuudesta tinkimättä.
Eli piirrustuksia niistä ei ole.
Enään ei taida onnistua Rautpohjan Hammasvaihteella eikä myöskään kaverilla Kaakonkulmalla.

T,
Jukka

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #177 : Syyskuu 01, 2022, 13:42:28 ip »
HMB:llä näköjään onnistuu myös nikcasil pinnan hoonaus - mikä jottei.
Käyttämäni koneistamot eivät taanneet onnistumista pinnoitteen paksuuden (ohuuden) vuoksi.

Samalla kun lähetät sylinterit HMB:lle, niin laita samaan pakettiin myös vauhtipyörä ja starttikehä, niin tulee kokemuksella kakki samalla kertaa - taitaa olla kätevin ja edullisin vaihtoehto?


Totta, jotenkin tuntuu, että homma paisuu paisumistaan..
Kaippa se tietysti on mukavampi että tulisi kaikki oikut samalla kertaa kuntoon. Täytyy varmaan alkaa suunnittelemaan vauhtipyörän irroitusta…

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #178 : Syyskuu 01, 2022, 22:14:55 ip »
Onko Le Mansissa (ei valu)teräksinen vauhtipyörä vai valua?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #179 : Syyskuu 01, 2022, 22:24:23 ip »
Vauhtipyörän jälkeen tulee kytkin... sitten vaihteisto... kardaani... ja perä sekä takapyörä kumisine sysäyksenvaimentimineen...

Vaihteiston sisäisen sysäyksenvaimentimen jousen kunnon tarkastus olisi hyvä tehdä sillä se takaa että vaihteisto, kardaani sekä perävaihde kestävät paljon pidempään. https://3.bp.blogspot.com/-WRLtOCKdwso/VkNz_Yr9DUI/AAAAAAAANx0/OWJZUficsGI/s640/Purkupy%25C3%25B6r%25C3%25A4_vaihteisto_kytkinakselit_jouset.jpg

Nykyään myydään myös pyöreästä langasta tehtyjä sysäyksenvaimentimen jousia. Itsellä on yksi ja vielä ehyt mutta ei voi tehdä päätelmiä. Lisäksi oli sellainen ongelma että pyöreälankaista jousta asennettaessa havaitsin että on sama vika kuin venäläisessä dildossa eli ei mahdu eikä surise. Akselia piti pikkuisen sorvata. Sitten mahtui.

Tarkastusta varten ei vaihteistoa tarvitse purkaa eikä edes irrottaa.