Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42957 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #135 : Elokuu 24, 2022, 22:09:36 ip »
Venttiilien karstasta ei huolta. Se kyllä irtoaa mekaanisesti. Venttiilin varret, sen sijaan, pitäisi tutkia. Kuten ohjuritkin. Ei saa heilua venttiili sivuttain ohjurissa. Sylintereihin voi tehdä kevyen hoonauksen hienohkolla hoonilla muistaen että niissä on pinnoite. Huomaa että on hiottu aika jyrkästi "ristiin". Yleensä vikaa on siinä missä ylin männänrengas vaihtaa liikesuuntaansa. Toivoakseni uudet männänrenkaat ovat jämptit niiden uriin sen jälkeen kun ne on varovasti puhdistettu. Vanhojen ja uusien männärenkaiden päittäisvälys kannattaa katsoa sylinterissä yksittäin eri syvyyksissä.

Nostimissa jos on ns. pittingiä eli iskukuormituksen aiheuttamaa metallin väsymistä,  menevät vaihtoon. Nokka-akselin nokille tehdään kevyt hionta. Voit toki nitrauttaa nokka-akselin. Siinä vain on sellainen riski että murtuvat kuumuudessa nitrauksen aikana. Mutta silloin se olisi voinut/voi murtua myös käytössä.

Tuo työntötankovika on minulle outo. En ole tavannut. Onhan tiivisteet olleet oikein päin?

Keinuvivun paininkohdat voi hioa omassa "pajassa" mutta tarkka pitää olla. Siihen on oma prossessinsa. Keinuvivun akseli jos on kulunut menee vaihtoon. Keinuvivun laakerin voi vaihtaa mutta homma vaatii erikoisempia toimenpiteitä krymppäämisineen ja kalvimisineen että helpompi laittaa uusi. Tarkasta keinuvipujen laakerivälys ehyeen akseliin. Korjaamokirjassa on ohjeita.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #136 : Elokuu 24, 2022, 23:24:27 ip »

Edit. Työntötangot ovat alumiinia ja kaikissa on samassa kohdassa kulumaa.. suoria ovat, mutta keskivaiheilla on jälkeä aivan kuin hankaisi johonkin, ilmeisesti ottanut kannen tiivisteen kupariin kiinni, ja hieronut sitä vasten. kova hinta noilla..

 Keinuvipujen päissä oli ehkä hieman jotain kulumajälkeä mutta ei mitään mikä olisi herättänyt huolia, voiko noita päitä vähän hioa?

Mulla on ollut melkein jokaisessa avaamassani isolohkossa työntötangoissa tuo sama kuluma tönäreissä.

Minä olen ainakin kevyesti hionut keinuvipuja. Ei ole haittaakaan ollut.

edit: oli ihan väärä linkki...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2022, 07:37:21 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #137 : Elokuu 24, 2022, 23:44:20 ip »
Minulla on tällaiset tangot
 https://hmb-guzzi.de/Lightweight-Pushrod-all-2-valve-models-from-T3

Ovat ottaneet kansipahvissa olevaan kuparirenkaaseen kiinni ja siihen hieronut itseään, yksi oli jo aikalailla kulunut.. ilmeisesti tiivisteen toleranssit ovat olleet vähän sinnepäin.. 4x89e on melko suolanen hinta muutamasta alumiinitangosta  ::)

Kannet vien huomenna paikalliselle moottorikorjaamolle missä kansia on tehty, loput jää sitten itselle setvittäväksi.
Mistäs tuon nyt sitten tietää että mitä kannattaa ostaa, kun esimerkiksi stein dinsellä on noita samoja osia, monenkin hintaisia.. ilmeisesti on laatueroja?

Herkin sormin en sylintereissä tuntenut minkäänlaista pykälää. Oli oikein siistit. Oli myös jotkut erikoisemmat männät.. venttiilit oli isot. Imu 47mm pako 44mm

Nokka-akselissa ei ollut pittinkiä. Ainoastaan yhdessä nostimessa.

Tarkoitatko keinuvivun laakerilla sitä pronssiprikkaa? Niissä oli kaikissa pientä kulumaa jousenpuolella. Ajattelin uusia nekin.. keinuvivun toisessapäässä oli käytetty shimmiprikkoja ainoastaa muistaakseni imupuolella molemmissa sylintereissä? :o

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #138 : Elokuu 25, 2022, 09:33:40 ap »
Lainaus
Tarkoitatko keinuvivun laakerilla sitä pronssiprikkaa?
En vaan keinuvivun sisällä oleva laakeriholkki jonka varassa keinuvipu keinuu akselissaan.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #139 : Elokuu 26, 2022, 11:28:24 ap »
Asia selvä. Niin osaisitko tuosta nokasta kertoa jotain, nokissa oli sinistymää, kevyttä ovaalia jälkeä aivan nokkien kärjessä mikä ei sormella tai kynnellä tuntunut ja hivenen terävää reunaa nokkien kyljessä. Kannet on kiikutettu konepajalle

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #140 : Elokuu 26, 2022, 12:07:12 ip »
Kunnostusprosessi siis hyvässä vauhdissa.

Nokka-akselin nokat voi hioa hienolla hiomanauhalla, nokkaa leveämmällä, hieman karheaksi niin öljy pysyy paremmin. Samoin nostimien päät, sitä vaurioitunutta lukuun ottamatta, hiotaan tason päällä olevan hienon hiomanauhan tai - pastan avulla myös harmaaksi jatkuvasti pyörittäen. Jos ei kevyellä hionalla ole joka kohta päädyssä harmaantunut niin sitten on pintavaurio kyseessä. Osat ovat vain pintakarkaistuja eli ei voi hioa kovin syvälle. Nostimien sivut saavat olla siltäänsä ja niiden pitää olla jämptejä pesiinsä ja voideltuina liikkuvat ja pyörivät kevyesti ilman nyintää.

Siellä konepajalla irrottelevat venttiilit, tutkivat kannattaako kunnostaa vanhat vai tilataanko uudet. Seetirenkaiden kulumat on myös tärkeä katselmuksen kohde. Jos on kansille ensi kerta niin seeteissä, jos ei ole sulamista tapahtunut, lienee koneistusvaraa niin että tiivistyspinnat työstettäessä tulevat sopivan levyiset. Tämä on se vaativa kohde venttiilinohjureiden ohella. Jos on väljyyttä niin uudet venttiilit ja "linerit" eli ohjureiden sisään asennettavat holkit joissa on voitelukierre.

Yleisesti käy niin että kun venttiilin varsi, pakoventtiilin, karstoittuu niin se kova karsta syö ohjurin alapään väljäksi, yleensä soikeaksi.
Ohjurit voi myös vaihtaa uusiin mutta se on kalliimpi eli työläämpi toimenpide lämpökäsittelyineen kuin sisäholkin asennus.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #141 : Elokuu 26, 2022, 12:44:07 ip »
Niin siitä hiomisesta.
Suurin virhe on se että hiottavan kohteen muoto muuttuu. Siksi hiomanauha kiinnitetään johonkin pitkulaiseen, nokkaa levempään tasalevyiseen ja -paksuiseen kappaleeseen kuten leveän viilan päälle pituussuntaan molemmin puolin. Hiontaliike, nokkaa hioessa, on itsestä poispäin ja aloituspuoli on hiojasta poispäin. Hionta suoritetaan keinahtavalla liikkeellä niin että se päättyy hiontavälineen pystyasentoon omalla puolella. Näin ei tule hiontakohteeseen suoria pintoja eikä nokkaan pitkittäissuntaista muotovirhettä.
Viilapenkissä alumiini/kuparileukojen välissä saadaan hionta yltämään akselia kääntämällä koko nokan kehälle tasapuolisesti.
Painotan vielä että hiontasuunnalla on tässä merkitystä eli sieltä kauimmaiselta puolelta aloitetaan (kahva pystyssä) ja samalla myötäillen niin että työnnön lopetus asento on viilaajan puolella. Toisin päin hioen tulee sutta.

Pelkkää hiomanauhaa käyttäen nokasta tulee kupera, ts. sivut hioontuvat matalammiksi. Kunnostettaessa pelataan millin tuhannesosissa.

Jos on nokka-akselissa isompia virheitä niin nokan voi moottorikoneistamossa hiotuttaa kuntoon ja mahdollisesti uusia karkaisu jos on tarve.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #142 : Elokuu 26, 2022, 13:29:46 ip »
Kiitoksia vastauksesta. Ketju on vielä paikallaan, ajattelin nyt vielä keskittyä yläkertaan, ettei ole liian montaa kohtaa samallakertaa auki. Pikkuhiljaa mennään eteenpäin.  :)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #143 : Elokuu 26, 2022, 15:00:40 ip »
Konepajalta saatu puhelu, kuulemma mitään ei ole rikki mutta työtä vaaditaan. Ilmeisesti venttiilit eivät koskaan ole päässeet täysin sulkeutumaan kun on ollut väärin asennettu :o mutta ensiviikoksi lupasi kannet.. Mieleen hiipi ajatus, että jättäisinkö sylinterit rauhaan, koska ovat siistin näköiset, eikä männänrenkaissakaan ole silmämääräisesti mitään vikaa. Puristuspaineet löytyvät varmaankin kun saa kannet kuntoon..

Edit
Työntötankojen kulumaankin taisi löytyä syy, kannentiivisteet on 90mm sylinterille..
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2022, 17:17:40 ip kirjoittanut alekk »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #144 : Elokuu 26, 2022, 22:16:11 ip »
Tälle kyllä haluttaisiin tarkennusta. Mitä tämä tarkoittaa?


Konepajalta saatu puhelu, kuulemma mitään ei ole rikki mutta työtä vaaditaan. Ilmeisesti venttiilit eivät koskaan ole päässeet täysin sulkeutumaan kun on ollut väärin asennettu :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #145 : Elokuu 27, 2022, 00:35:29 ap »
Kuten TTT, ei ymmärrä. Ilmoitettu viesti antaa tilaa arveluille.

Spekulaatiota: venttiililautasen kulma seetien suhteen väärä. Joo, tavattu jopa ihan uudessa moottorissa. Takuuseen korjattiin. Tehtaan moka. Mutta se oli pikkulohkossa 80-luvun lopulla.

Isolohkoissa on, ylipäätään, tekniikka ollut kunnossa ja samalla koneella on ajettu, ilman remonttia, helposti yli 100.000 km ja paljon enemmänkin.

Niistä kansista: kun pajalla venttilijouset irrotetaan niin niiden alla on kokoelma shimmilevyjä. Vaikea huomata ja itsekin olen aikoinaan mokannut asiassa. Ihmettelin kun pesun jälkeen altaassa oli irtorinkuloita. Tosin vaivaa ei tavan kuskille siitä synny vaan ongelma on niillä jotka vetävät radalla tuppi nurin kisaa kun kierrokset ovat 10000 tasolla. Jokaisen venttiilijousen alla on aluslevy ja sen alla on niitä hienosäätöshimmejä enemmän tai vähemmän. Todennäköisesti tässäkin koneessa joka on suunniteltu, alunperin ratakäyttöön, mutta katupäristelyssä menee tekniikka hukkaan. Onneksi nykybensa, jos sitä sillä nimellä voi edes kutsua, palaa suht puhtaasti, kiitos etanolin, mutta tehoa siitä ei ihmeemmin irtoa.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #146 : Elokuu 27, 2022, 01:36:50 ap »
 ;D Niin, kuten ehkä aiemmin olen antanut ymmärtää, tai ainakin yrittänyt, on kansi tehty joskus, ja ilmeisesti vähän sinnepäin.. itse ymmärsin, että seetit eivät olleet kunnolla tehty. Onhan tuossa nyt noita muitakin ilmennyt, esim nämä väärät kannentiivisteet ja nyt huomasin että alempia pinnapultin o-renkaitakaan ei ole käytetty kasatessa. Mutta joo, kyllä se hieman antoi toivoa josko ne kunnon puristuspaineet sieltä löytyisi..

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #147 : Elokuu 27, 2022, 13:11:57 ip »
Testi saanko nostimista kuvan laitettua

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #148 : Elokuu 27, 2022, 13:28:28 ip »
Noniiin  ;D seuraavaksi nokasta

Lisätään vielä että kaikki mikä kuvassa nokan pinnalla näkyy, on vain pölyä. Lähinnä kiinnostaa kokeneempien mielipide noista rinkuloista mitä näkyy ensimmäisessä kuvassa ja muutenkin tuo väritys..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #149 : Elokuu 27, 2022, 15:29:07 ip »
Nostimista on kolme huonoa. Neljännen kuntokin (kehäkuviot oik.ylh.) ennustaa vauriota joskus tapahtuvaksi. Laita uudet.

Nokka-akselista saa kalun kun hioo vaan yhdessä on pittingiä loven muodossa. Ei ole kovin vakavaa. Hiontakin lieventää asiaa hieman. Nokka-akselin ja nostimien kuntoon vaikuttaa kovasti venttiilivälys ja eritoten öljyn laatu. Lisäksi voi lisäaineistaa sitten kun sisäänajo on jo tehty. (1000 - 3000 km) X1-R tai RVS jo käytetyn öljyn sekaan. Öljyksi laittaisin Valvoline 20W-50 mineraalin tai vielä paremman mineraalin. (Ei, en ole markkinamies, kerron vain mikä on minun pyörissäni toiminut vuosikymmeniä.) Siksi mineraali että se pysyy paremmin vanhojen tiivisteiden takana.

Nokka-akselista kun hioo nuo "siniset alueet" tasaan harmaitten kanssa niin nokka on niin hyvä kuin hiojalta syntyy. Toinen vaihtoehto on moottorikoneistamon nokkahiomakone. Tulee yhdelle akselille hintaa...
Jos muuta vikaa ei löydy kuin kuvissa näkyy niin kyllä siitä hyvä tulee.

Jakopää, jota jo vihjeellisesti sivuttiin, on tietenkin ketju ja sen kiristin-ohjain. Niitä on useita malleja. Alkuperäinen on lähinnä viitteellinen. Ketjun vaihtoa suosittelen. Ketjupyörät ovat yleensä kunnossa. Vaihdon jälkeinen vinkuna katoaa ajon kanssa.

Mutta öljypumppu, siinä on kotiasentajalle hommaa jos on kulahtanut. Juoksupyörät ovat voineet kalvaa kampikammion alumiiniin kulumalovet. Silloin alue pitää tasohioa. Myös juoksupyörät pitää hioa samalle tasolle ollessaan pesissään. Myös juoksupyörien kotelo pitää hioa niin että juoksupyörien välys kampikammion on toleransseissaan. Korjaamokirjasta löytyvät kaikki nämä tiedot. Jos on englanninkielen taito ookoo niin suosittelen myös D. Richardsonin Guzziology-kirjaa. Tässä tapauksessa kelpaa vanhinkin painos.