Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42921 kertaa)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #90 : Elokuu 11, 2022, 13:28:17 ip »
automailmassa kun ekan kerran sai strobon käteen joskus 70 luvul ja sääteli sitten ykkösen mukaan sytkän kohalleen tuli hyvä mieli, sit kun tuli mieleen kattoo onko nelos pytty kohallaan ja heitti viisi astetta tuli tuntumaa siihen tarkkuuteen vanhoissa vehkeissä

sama kun oli ruuvisäädettävät venttiilit niin niitä tuli hierottua ajan kanssa kunnes tuli ekan kerran palasäädettävä vastaan ja tajus että paloja myydään 0,05 mm välein . . . .

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #91 : Elokuu 12, 2022, 12:28:51 ip »
Jaahas, nyt se sitten tapahtui.. veto loppui kesken matkanteon, normaalista matkanopeudesta, eikä pyörä enään käynnisty. Täytyypä alkaa tutkimaan, kunhan saan pyörän kotiin. Toivottavasti ei mitään katastroofia ole :(

Edit
Ilmeisen ylhäällä saa polttoaineen pinta olla kun jo tarvii kääntää vivut varatankki asentoon  ;D
Huhhuh
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2022, 15:25:41 ip kirjoittanut alekk »

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #92 : Elokuu 14, 2022, 12:36:05 ip »
Päivää,

Näissä mun kaasareissa, dellorto phm40 on tuo ilmaruuvi ja sitten seosruuvi, kun säädetään seosta niin päteekö tuo seosruuvi  asetus koko kierrosalueella vai vaan tyhjäkäynnillä.?
Kaasarin toimintaa katselin, kun se oli kädessä, niin täyskaasulla tuli suora suihku imukaulaan, ilmeisesti kiihdytyspumpun saattelemana..

Nyt oli tulpan kärjet vaaleat, paitsi toisessa tulpassa(vasemmassa), pieni pikipläntti kärjen keramiikassa ja toisessa nokea kierteissä

Eli jos tulpat on vaaleat, niin auttaako kun tuota seosruuvia avaa, vai tarviiko ruveta vaihtamaan suuttimia tai neulaa tai neulan asentoa?

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #93 : Elokuu 14, 2022, 20:35:08 ip »
Katso vaikka Etusvulta  -  Guzzi-info - tekniikka tutuksi :

Isolohkon kaasuttimien säätö. T Kuusinen on kirjoittanut asiasta .

 Terv Pun. Le Mans V omi . Guzzr 8)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #94 : Elokuu 15, 2022, 16:36:39 ip »
Kiitos vastauksesta, katsoin tuon infon mutta en saanut vastausta sieltä kysymykseeni. Muutenkin oli hyvinkin ympäripyöreät ohjeet. Mietityttämään jäi, nimenomaan seosruuvien toiminta ja keskinäinen asento..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #95 : Elokuu 15, 2022, 19:15:44 ip »
Kiitos vastauksesta, katsoin tuon infon mutta en saanut vastausta sieltä kysymykseeni. Muutenkin oli hyvinkin ympäripyöreät ohjeet. Mietityttämään jäi, nimenomaan seosruuvien toiminta ja keskinäinen asento..

Osittain olen samaa mieltä että ohje olisi ylimalkainen. Pitää kuitenkin paikkansa hyvin pitkään peruskäyttöä ajatellen.
Perustelen: sen verran on tullut tehtyä tekniikkajuttuja mutta ei juurikaan mp-osastolla vaikka siltä saattaisi nykysilmin vaikuttaa. On, nimittäin, erinomaisen hankalaa sanoa kaikkea sitä mitä pitäisi ilman erityistä ammattisanastoa tahi yleistää liikaa tai liian vähän.

Toinen, aika hauska juttu, on nettiin tehty video jossa näytetään ja vähän selitelläänkin mitä siinä tehdään. Niitä minultakin toivotaan. Lähinnä kokoontumisissa tai jopa oman kerhoni suhteen tai ihan sähköpostiini. Siihen minulla ei riitä kyvyt eli tehdä sellainen video testineen tai selityksineen että se olisi täysin yksiselitteinen ja ei ehkä ihan täydellinenkään. Paino viimeisellä sanalla. Lähinnä vastuu jäisi katsojalle. Välineet kyllä on mutta en tee. Tyytynette kohtuullisen suomenkieliseen kirjailuun. Keskikouluaikainen äidinkielen numeroni oli 6. Toivottavasti olen hiukan petrannut.

Jos olette katsonut brittidraamaa tai, mikä vielä kamalampaa, amerikkalaista huttua missä koneita rakennetaan tai korjataan ollaan melko kaukana siitä mitä se homma oikeasti on.

Sitten kun kaasuttimia päästään säätämään eli sytytysennakot kärkien ajoittamisen ja säädön jälkeen ja usein laiminlyöty ennakonsäädin on puhdas, voideltu kevyesti ja ennakkojouset sekä niiden tapit eivät ole kuluneet liiaksi. Tai lainkaan: jos kulumaa on runsaasti niin tehtaan ohje säätöön ei käy. Oletan, aiemmin luettujen toimien suhteen, että kärjet on säädetty tällä kertaa tyydyttävästi. Jos sytkä ei pelaa vähintäänkin tyydyttävästi niin kaasutinten säätö lienee enempi akateeminen harrastus.

Lainaus
Mietityttämään jäi, nimenomaan seosruuvien toiminta ja keskinäinen asento.

Jos kaasuttimet ovat alkuperäiset tai ainakin samaa paria niin lähtökohta on kokolailla kelvollinen ja moottori on saatu käymään ainakin jollain lailla. Jos luistit tai luistikanavat ovat kuluneet kuten myös luisti, luistineula, sen putki ja niin säätö jää kulumien vuoksi suurpiirteiseksi. Silti, kuluneillakin kaasuttimilla, saa koneen käymään kohtuullisesti. Mutta ei välttämätt vähällä bensalla.

Kaasuttimia säädetään parina. Kun toiseen kajotaan niin toiseenkin pitää, peilikuvana. Ikään kuin identtisten kaksosten suhteissa eli molemmille kanssa. Koska mihin tahansa, suuttimien kokoon, luistineulan korkeuteen, luistin korkeuden säätöruuviin eli tyhjäkäynnin säätöruuveille, varmistetaan että vaijerit eivät kanna ja niillä on keskenään sama tyhjäliike siinä säätöholkkinsa sisällä. Sama koskee myös ryypyn luistien säätöä ja niiden osalta vielä etteivät nekään vuoda. Jos falskaa tai vaijeri kantaa niin säädöt menevät taatusti pieleen. Vaijereiden alapäihin tarvitaan ne kumiholkit. Eli fasiliteetit ensin kuntoon. Korjaamokirja lienee hyvä apu ja siinä kerrotaan, jos on kunnollinen versio, mistä ruuvista milloinkin käännetään ja mitä ne ruuvit oikeasti tekevät. Ei voi verrata, täysin, Mikuniin, Keihiniin tai Bingiin. Guzzien kanssa on aina hiukan eri aurinkokunnassa.

Omat, aikanaan tarkatkin, tietoni ovat, ainakin osittain kadonneet avaruuden taustakohinaan ja sinne katovat loputkin mutta perusasioista pidän vielä kiinni. Jos on ruokaa ja juomaa, siellä olen säätämässä.

Jos arvaatte että olen käynyt tänään baarissa niin kyllä, korjaamassa.


alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #96 : Elokuu 15, 2022, 20:21:50 ip »
Kiitos vastauksesta ;D onneksi ei minullakaan tuon kummempi äidinkielen numero ollut, niin puhutaan samaa kieltä.

Mielestäni, olen saanut pyörän käymään ja kulkemaan hyvin. Molempien kaasuttimien vaijereita on säädetty yhteensä noin 6h, se kertokoon tarkkuudesta, missä asennossa vaijerit tulevat kaasuttimille ja niiden (luistien) yhtenäisestä toiminnasta. Nestepatsas on tasan tyhjäkäynnillä, ja silloin, kun pidetään kierroksia neljässä tuhannessa tasakaasulla. Kulku maittaa ja pyörä käy todella nätisti kun on lämmin.

Nyt tuon vasemman sylinterin tilanne on mielestäni parantunut (arvio perustuu siis tulppiin/pakoputken päiden visuaaliseen ulkoasuun) ja oikean huonontunut. Vasen ei enään ollut kostean nihkeä. Oikea sylinteri on alkanut nokeamaan tulppaa ja putkenpäätä..

Seosruuvit on nyt asennossa 1,5 kierrosta auki..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #97 : Elokuu 15, 2022, 22:37:51 ip »
Seosten laittoon myös ihan tehokkaita välineitä mutta harva niitä hankkii. Itse hankin laajakaistalambdaparin mittareineen mutta varas vei. Mitään muuta ei varastettu. Uutta en ole hankkinut. Kapeakaistaiseen lambdapariin saa kohtuuhintaan näyttöjä. Niinkin onnistuu kunhan tietää että seoksen rikastaminen yhtään liiaksi tappaa kapeakaistalambdat hetkeksi ja näyttö näyttää silloin virheellisesti laihaa.

Kaasutinten ruuvien kierroksista ei ihan hurjasti voi päätellä meneekö oikein kuin kokemuksen kautta miten kyseinen kaasutinpari toimii erikseen ja keskenään. Mutta jos veto on hyvää ja nykybensalla tulpat ovat puhtaahkot mutta ei nokiset niin oikea säätö on lähellä. Nyt kun on hyvät säät niin saa Guzzikin kone kokea Italian säätilaa. Kun on vahva oletus siitä että kone saa polttoainetta koko kierroslukualueella ja sytytys on kohdillaan niin kovaa ajoa esimerkiksi moottoritiellä tai radalla. Pitkään ja ahnaasti kahva nurin. Rupeaa se kulkukin löytymään kun menneitten aikojen karstakerrokset saa poltettua pois. Niin ainakin olen tehnyt omille pyörilleni vuosittain eivätkä ole hajonneet punarajalla kierrätyksestä. Kun kone on siisti sisältä niin se käy kevyemmin ja vastaa paremmin kaasuun. Sitten uudet öljyt koneeseen.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #98 : Elokuu 15, 2022, 22:52:39 ip »
Jep, guzzi-infon ohje sanoi näin
 ”Säädä seosruuvien avulla seos sylintereille optimaaliseksi: kierrä kumpaakin ruuvia sisään- tai ulospäin,
kunnes kierrosnopeus alkaa kasvaa. Säädä tämän jälkeen tyhjäkäynti uudelleen. Tarkista lopuksi
kaasuttimien synkkaus uudelleen.”

Jätin ruuvit siihen kohtaan missä kierrokset alkoi nousta..

Tuo noki tulee ilmeisesti huonosta palotapahtumastako?

Odotetaan vielä sitä vahvaa oletusta tässä nurkissa  ;D kevyitä vetoja, kierrokset tuonne kuuden seitsemän tuhannen tienoille olen ottanut.. Josko sitä sitten pian rupeisi luottamaan pyörään ja pääsisi antamaan oikeen kunnolla happea..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #99 : Elokuu 16, 2022, 09:56:28 ap »
Lainaus
Tuo noki tulee ilmeisesti huonosta palotapahtumastako?

Kyllä. Ilmassa olevan hapen suhde poltettavaan polttoainemäärään vaikuttaa palamistapahtumaan joko niin että palaminen on hyvin kuumaa eli seos on laihalla mikä on vaarallista venttiileille, tulpille ja saattaa polttaa mäntään reiän. Päinvastaisessa tapahtumassa seos on liian rikasta eli polttoaine ei pala oikeassa suhteessa ilman happimäärään nähden. Silloin ylimääräinen polttoaine muuttuu noeksi ja osin poistuu pakokaasujen mukana ilmakehään. Mentiin kumpaan suuntaan tahansa säätöjen suhteen niin aina on vaara konevauriosta. Rikkaalla seoksella vaurioituminen hitaanpaa. Moottorista läpi virtaa myös ilmakehän typpi-kaasua joka reagoi tapahtuman aikana varsin vähän palamistapahtumaan. Lisäksi sitä on eniten. Liian kuumana käyvän moottorin sisällä myös typpi reagoi mutta ei bensiiniin vaan happeen. Sitä pidetään varsin haitallisena tapahtumana.

On kehitetty kaasutin, nimensä mukaan, laite joka kaasuttaa nestemäisen bensiinin lähes kaasumaiseksi herkäksi reagoimaan hapen kanssa mutta bensiini kulkee myös typen mukana ihan yhtä hyvin. Kaasuttimen lisäksi kaasut sekoavat imutahdin aikana ja, erityisesti, puristustahdin lopussa niin että palavat sen verran kovassa paineessa, typestä huolimatta, että siitä saadaan moottoria pyörittävää voimaa vaikkakin varsin heikolla hyötysuhteella ja siksi merkittäviä päästöjä tuottaen. Parempi olisi polttaa vetyä jota elinympäristössämme on eniten mutta suurelta osaltaan sekaatuneena vedeksi eli on silloin hankalasti hyödynnettävissä. Mutta tämä on jo sivuraide ja olen touhunnut ajoneuvojen vetylaitteiden kanssa lähinnä kiinnostusta osoittaen saaden siitä tuntipalkkaa. Vedyn näkökulmasta bensiinin polttaminen on hyvin alkukantaista. Mutta kiinnostavaa vaikkakaan ei ympäristötehokasta lainkaan vaan päin vastoin.

Ehkä tuli selitetyksi kaasuttimen tarkoitus säätöelimenä muille moottorin osille ja hieman asian sivustakin. Monelle kaasutin vaikuttaa olevan mystinen laite. Päinvastoin: siinä on pääasiassa kiinteitä osia ja muutama liikkuva per laite. Alan harrastajan pitää vain tietää mikä osa tekee mitäkin ja miten sen pitäisi toimia silloin kun kaikki on kunnossa. Säätäminen on helppoa silloin kun tuntee laitteen rakenteen kunnolla ja kunkin osan tehtävän laitteessa. Pitää olla tutkiva luonne ja hiukan aikaakin.

En siis halua kertoa, tässä yhteydessä, mistä ruuvista ja miksi ja mitä pitäisi säätää. Kaasutin kun on tehtaalla laitettu paikoilleen suunniteltuun toimintaympäristöönsä niin siinä on kaikki mitä tarvitaan hyvän käyntitapahtuma tulokseksi. Tehtaalla saattaa olla käytetty kymmeniä, ellei satoja, tunteja pelkkään testaamiseen että käyttäjäkokemus olisi hyvä. Tämän tyyppinen aiheena oleva DellOrto on, yksinkertainen ja kohtuu varmatoiminen laite ja säätäjälleen välitöntä palautetta antava. Ei ole mitään ruuvia johon voin sanoa että laita tämä tai tuo sillain tai tällain vaan tehtävä itselleen selväksi miksi käännän tätä ruuvia tai vaihdan tuota suutinta. En siis ole oikotie onneen vaan patistelen ottamaan itse selvää.

Kylän sällit toivat yhteen aikaan minulle kaasuttimia uä-pesuun kun olivat kuulleet että on sellainen vehje ja pyysivät että säätäisin ne siiheksi kun he kahvilla käyvät. Pyysin heitä purkamaan kaasuttimet että pesu onnistuisi. Heidän käsityksensä mukaan ei tarvitse purkaa jos on uä-pesuri. Kaipa sieltä jotain olisi irronnut, ainakin pintaliat, mutta ei uä-laite ole mikään ihmekone joka umpiperistä tai suuttimen rei'istä kaiken lian irti saisi jos ei pura. Siinä purkamisen ja myöhemmän kokoonpanon aikana olisivat pojat saaneet hyvää oppia mikä laite on rakenteellisesti ja miten se toimii. Oikoteitä ei ole paitsi että vie vehkeen ammatinharjoittajalle ja pyytää tuntitöinä tekemään. Halvemmaksi, ehkä, tulee käyttää maallista aikaa ja opetella.

On myös toinen tie tekniseen onneen: heivaa kaasuttimet ja virranjakajat romukoppaan ja asenna, yksinkertaisesti muutaman osan vaihtamalla, digitaaliseen järjestelmään ja sitten ohjelmoi sen toimimaan mielensä ja halujensa mukaan. Liki kaikki käyttävät nykyään tietokoneita niin kynnys lienee tähän suuntaan varsin matala. Ainakin itselläni oli. Mutta ei digihommakaan vapauta olemaan tietämättä miten ne osat moottorissa toimivat. Edelleen ovat ne paineet, seokset, ajoitukset  ja monta muutakin pikkuasiaa tiedettävä.

Mutta mikä parasta: kun ryhtyy ja paneutuu niin kohta asiat selkiävät. Logiikka ja sen seuraaminen säätötoimissa auttaa kovasti.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #100 : Elokuu 16, 2022, 11:45:56 ap »
 ;D Kyllä, olen samaa mieltä. Tutkijaluonnetta löytyy, aikaa vähemmän.. Talvella nuot palastelen ja tutkiskelen, nyt tutustutaan laitteeseen kokonaisuudessaan ja kysellään kaikki asiat mitkä askarruttaa.
Digi hommiin en aio lähteä, kun se oli tässä vähän niinkuin se juttu, että halusin mekaanisen laitteen.. tiedä vaikka heivaisin vielä tuon sähkösytkän tuolta ja laittaisin originaali marellin paikoilleen.. Välillä asiani ja kysymykseni voi ammattilaisesta tuntua hieman erikoisilta, mutta itse olen aina ollut sitä mieltä, että asiat selviää kysymällä ja kannattaa kysyä jos jokin askarruttaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #101 : Elokuu 16, 2022, 12:08:00 ip »
Ilman muuta kannattaa esittää kysymyksiä ja arvioita mutta oma sisälähtöisesti hankittu tieto on vahvinta lajia vaikkakin lyhytkestoista. Henkeä kohti muutamia vuosikymmeniä. Kirjallisuus, netti, alan kurssit, joita jotkin kerhot järjestävät, ovat myös lähtökohtia tiedolle.
Mutta usko pois, perehtymällä ja itse säätämällä, erehtyen ja oppien, tieto pysyy omassa päässä paremmin kuin vain katsellen tai kuunnellen.
Ymmärrän kyllä että nykymaailma vaatii asujaltaan aikaa monenlaiseen. Rentotumisenkin joutuu ajoittamaan saati hieman vaativamman harrastuksensa eteenpäinviemiseksi.

Niin. täältä läppärin takaa, ei pysty sanomaan montako varttikierrosta jotakin ruuvia voi säätää, suuttimen kokoa, luistinneulan asetusta vaan mittaamalla tuloksia ja vertailemalla saa varsin hyvän likiarvon, eli maksimin mitä kaasuttimilta voi ylipäätään odottaa.

Tässähän on menty jo pitkälle koska sytty on laitettu kohdilleen ja kaasuttimet asennettu sekä havaittu että sylinterien keskinäiset puristussuhteet, ilmeisesti, saaduista tiedoista päätellen, ovat ainakin kohtalaisesti toimintakuntoiset. Odotan mielenkiinnolla ilmoitustasi siitä että pyörä on ajokunnossa kaikin puolin. Ehkä näemme Gruppon tapahtumissa jatkossa.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #102 : Elokuu 16, 2022, 15:04:01 ip »
Joo olet oikeassa että itse tehden, erehtyen ja onnistuen oppii parhaiten, kyselemällä koitan välttää sitä pahinta pääkipua, joskus siinä onnistumatta..
 Kyllä tässä on jo päästy hyvin eteenpäin, ongelmakohtia on setvitty pyörästä pois ja pyörä on kyllä tullut tutuksi jo melko hyvin.
Siuron koskibaarilla olen joskus käynyt ja oikeastaan se on ainut meetinki mihin täältä minun asuinpaikalta on järkevä lähteä päiväajelulle, tänään en pääse kun ollaan perheen kanssa särkänniemessä mutt siellä toivottavasti vielä törmätään!

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #103 : Elokuu 16, 2022, 15:37:31 ip »

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #104 : Elokuu 16, 2022, 21:10:47 ip »
Säädin eilen Cali II:n neliskanttisilla luisteilla olevat kaasuttimet seuraavasti. Tyhjäkäyntiseosruuvista hain kummallekin kaasuttimelle parhaan (nopeimman) käynnin. Alkuasetuksena 1,5 -1 3/4 kierrosta auki on sopiva lähtökohta. En usko että tällä säädöllä on mitään merkitystä seokseen korkeimmilla kierroksilla. Sen jälkeen säädin luistien toppariruuveista alipainemittari kytkettynä joutokäynnin n. 1000 r/min (tolpat tasan) kuumalla koneella. Tänään kone kävi kylmänä n. 800 r/min tosi tasaisesti. Siinähän harrikkamiehet rallissa kilpailevat että kenen kone pysy käynnissä matalimmilla kierroksilla. Silloin on säädöt kohdallaan. Lopuksi säädin vaijerit niin että luistit nousevat yhtäaikaa ja tolpat mittarissa pysyvät tasan. Tänään Syökerissä käydessä kone kävi hyvin koko kierroslukualueella.

Kun tämä cali oli vielä varsin uusi, siinä oli ominaisuus/omituisuus, että kaasu pohjassa ajettaessa kaasukahvan viimeisellä rutistuksella ei tuntunut olevan merkitystä. Oli jopa niin, että kun kaasua täydestä asennosta vähän löysäsi, vauhti tuntui jopa kiihtyvän. Kun täyskaasuajoa silloinkaan ei kovin paljon tullut harrastettua, ei asia juuri vaivannut.  Sitten kerran Italiasta palatessa änkesin vastatuuleen kaksi päällä Saksan läpi pitkiä pätkiä täysilla; nelosella ja vitosella nopeus kutakuinkin sama. Tanskassa kone alkoi nilkuttaa. Venttiili oli palanut. Turkuun pyörä kuitenkin toi ja kävin Piikkiössä vaihtamassa irtokanteen uuden pakoventtiilin. Samalla piti selvittää syy venttilin palamiselle kun välyksetkin oli olleet kohdallaan. Ratkaisu oli pykälää suurempi pääsuutin, joka temppu olisi tietysti pitänyt tehdä jo aikaisemmin. Nyt täyskaasustakin irtosi täysi teho. Ajoseokseen ei ei kai voi siten vaikuttaa muuten kuin pääsuuttimen koolla ja vähemmässä määrin neulan asennolla.

Vuosi, pari sitten onnistuin ostamaan köntässä kasan cali II osia mukaan luettuna juuri puhdistetut ja kunnostetut ja paljon vähemmän ajetut kaasarit. Ne ruuvasin kyllä paikoileen sellaisenaan vain perussäädöt tehden enkä katsonut silloin suuttimien kokoa ja hyvin tuntuvat toimivan. Täyskaasua ei ole enää tarvetta ajaa.