Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42901 kertaa)

alekk

Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #75 : Elokuu 10, 2022, 10:29:07 ap »
Isäni vannoo myös orthoperspektan nimeen  ;) itse olen vannoutunut sony mies..
Haittarautaa siirretty, totesin että pickuppikin oli hieman kaukana johtuen epäkeskeisyydestä mikä haittaraudassa oli, ilmeisesti pultin kaulalle hieman väljä.. no kun sen passasin noin että kaikki rajaraudan neljä sakaraa on ”alueella” eli että puckuppi ne havaitsee, totesin että mulla on pakko olla vikaa tässä strobon kierroslukumittarissa.. vaikka kuinka rajaa siirtäisi niin aina tuntuu että ajoitus kohta on samassa kierrosluvussa.. no, nyt laitoin sen korvakuulolta juuri niinkuin sanoit, hieman korotetulla tyhjäkäynnillä. Ja itseasiassa tuo nokeava, eli vasen puoli on nyt paremmin merkissä, kuin tuo josta ajoitus tieto on otettu.. testiajolle—->

motomatti

« Vastaus #76 : Elokuu 10, 2022, 13:32:33 ip »
Kohta lähestyt jo hienosäätöosastoa.

Aiemmin mainittiin Ignitech. Minulla malli TCIP4 jo viidentoista vuoden takaa. https://www.ignitech.cz/en/vyrobky/tcip/tcip.htm Olen asentanut niitä muihinkin pyöriin. Siinä on yksisakarainen pyörijä. Sakaran kehäpituus riippuu asennuspaikasta eli lähinnä halkaisijasta. Silti sakara on, Guzzin vaihtovirtalaturin nokkaan asennettuna, noin 30 milliä pitkä. Olen tehnyt tasapainoitettuja ja melko massiivisia pyörijöitä. Antureita on kaksi. Siis molemmille puolille omansa. Tarkoittaa että kiinteän anturin osalta säädetään pyörijä oikeaan liipaisukohtaan ja toinen anturi on muutaman asteen verran säädettävissä että saavutataan molemmille pytyille sama ennakko. Tässä asennus Bosch-laturiin: http://www.motomatti.fi/2014/12/saaksjarvi-trike-digitaalinen-sytytys.html
Kuten voi huomata niin sytytystä säädetään kolmiulotteisella "kartalla" eli lisäämällä ja vähentämällä lukujen suuruutta että myös kierroslukualueiden painotusta. Painotus on alemmilla kierroksilla ja harvenee yläkierroksia kohti mennessä. Järjestelmä laskee myös ruutujen "väleihin" jäävän alueen automaattisesti eli kuolleita kohtia ei synny vaikka taulukossa olisi tuhansien kierrosten "hyppy".
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2022, 16:26:22 ip kirjoittanut motomatti »

alekk

« Vastaus #77 : Elokuu 10, 2022, 13:52:26 ip »
Toivottavasti tässä edes hieman edetään :D sain sähköpostiin vastauksen valmistajalta.
 ”Guten Tag
For a adjustment please flash at 1200rpm corresponding to 8°BTDC.
Please check the marking on the flywheel before.
warm regards”

Tästä voisi päätellä, että hekin ovat sitä mieltä, että Guzzin omat merkinnät eivät aina välttämättä pidä paikkaansa.. mitä mieltä motomatti on tästä?
Täytyy nyt varmaan vaihtaa takaisin nuo tuoreemmat, valkopohjaiset mittarit ja laittaa alkuperäiset takaisin laatikkoon.. syystäkin ne oli vaihdettu pois, epätarkat.. olen noita uusia alkuperäistyylisiä katsellut stein dinseltä, mahtaakohan tarkkuus olla samaa luokkaa kuin noissa alkuperäisissä?

alekk

« Vastaus #78 : Elokuu 10, 2022, 16:01:30 ip »
Jep, vaihdoin valkoiset vegliat, jotka tuntuu olevan huomattavasti tarkemmat. Nyt tyhjäkäynti on 1000rpm ja siitä kevyt nosto noin 1200rpm ja merkit ovat kohdillaan. Tuo strobo näytti silloin jo yli 2000rpm.. luotan tässä kyllä enemmän noihin mittareihin.. täytyy varmaan tuollainen strobo hommata itselle. Nyt tarvii vain tuolta laatikosta etsiä vielä oikea säätö, eli lopullinen kokonaisennakko. Se tehdään perstuntumalla.

Kurtsi

« Vastaus #79 : Elokuu 10, 2022, 16:08:53 ip »
Kyllä Guzzin vauhtipyörän merkinnät pitää paikkaansa Guzzin syttyjärjestelmille. Näin voisi ainakin olettaa. Kuten Millegt totesi, perusennakko on parin asteen luokkaa ja siis hyvin lähellä yläkuolokohdan merkkiä. Kärkivehkeissä sytytyshetken/perusennakon voi tarkistaa virtakynällä käsin konetta pyörittämällä. Keskipakosäädin hoitaa sitten homman siitä eteenpäin.

Kun syttyjärjestelmä on vaihdettu, sen valmistaja ohjeistaa säätämään "perusennakon" tässä tapauksessa 1200 kierroksella 8 asteeseen ennen yläkuolokohtaa ja ohjeistaa merkitsemään tämän 8 astetta etukäteen vauhtipyörään. Se on syttyjärjestelmän valmistajan näkemys ja voi olettaa että sillä käyntinopeudella on jo sytty säätynyt "oikeaa" perusennakkoa aikaisemmalle ?

Jos on "asteasteikolla" varustettu stroboskooppi käsissä, sillä voi hakea säätöpyörästä yläkuolokohdan merkin kohdalleen ja lukea mittarista ennakon asteluvun joko tuolla 1200 kierroksella tai kokonaisennakon kierroksilla sen varmistamiseksi että ennakon säätö toimii.

En ole stroboa neljännesvuosisataan kädessäni pitänyt, mutta noinhan se muistini mukaan menee. Täytynee lähteä kerholle Calin ja/tai Quotan kanssa katsomaan minkälaisia vehkeitä siellä on ja kokeilla käytännössä.

motomatti

« Vastaus #80 : Elokuu 10, 2022, 16:38:09 ip »
Tästä voisi päätellä, että hekin ovat sitä mieltä, että Guzzin omat merkinnät eivät aina välttämättä pidä paikkaansa..

Itselle ei ole sattunut ettei ennakkomerkinnät pitäisi paikkaansa. Asia on myös helppo tarkistaa siten että etsii männän yläkuolokohdan puristus tahdin lopusta erittäin tarkasti ja katsoo pitääkö vauhtipyörän D ja S -merkinnät kutinsa. Tulkkina voi käyttää tulpan kierteeseen asennettua heittokelloa tai ns. sokeaa tulppaa eli tulpassa on sisäreiässä hienokierteinen kierrettävä tappi.

Olen kyllä törmännyt Guzzeihin joissa mikään merkki ei ole ollut oikein vaikka tehtaalta lähtiessä on ollut. On vain välissä otettu vauhtipyörä irti ja pultattu takaisin väärään asentoon. Silloin myös moottorin kokonaistaspaino voi järkkyä.

Niissä malleissa joissa laturi on kampiakselin päässä voi kampiakselin keskipulttiin kiinnittää astelevyn. Sitä voi käyttää myös ajoittamiseen.
Tässä siitä: http://www.motomatti.fi/2016/02/digitaalisytytyksen-asennus-california3_24.html

alekk

« Vastaus #81 : Elokuu 10, 2022, 16:58:54 ip »
Kiitos vastauksista. Tuollainen säädettävä ajoituslamppu olisi kyllä kätevä.Tuossa vielä herkin sormin ja haukan katseella tarkistin yläkuolokohtaa, ja se kyllä mielestäni on oikein. Myös tuolla lemansin manuaalissa sanotaan näin:
Initial advance (static)- 8 astetta
Automatic advance- 26 astetta
Full advance- 34 astetta

Joten täytyy kai siihen sitten luottaa.
Nyt minulla on tuolla käytössä asetus jossa täys ennakko 33 astetta, tämän oli edellinen omistaja asettanut. Ilmeisesti sen takia, kun pyörä vastaa tekniikaltaan ennemminkin LM 4:sta kuin 1:stä Täytyy varmaan koittaa tuota seuraavaa asetusta jossa on 34 astetta. Mielestäni paras maku vielä puuttuu yläkierroksilta…

Aapo

« Vastaus #82 : Elokuu 10, 2022, 20:16:13 ip »
Sitä et perstuntumalla erota, onko ennakko 32  vai 34 astetta, eikä sillä ole kyllä mitään merkitystä muutenkaan. Ollaan mittaustekniikan ja myös asennustarkkuuden toleranssien rajoilla.

alekk

« Vastaus #83 : Elokuu 10, 2022, 20:50:28 ip »
Tein 4 perättäistä ajoa aloittaen 34 asteesta ja lopettaen 31 asteeseen. Tuolla viimeisella pyörä oli todella kierrosherkkä, siitä alemmas en uskaltanut mennä  :o jätin asetuksen 32 asteeseen, siinä pyörä tuntui parhaimmalta.

Aapo

« Vastaus #84 : Elokuu 10, 2022, 21:06:07 ip »
Alemmas menemisessä ei ole mitään riskiä. Jossain vaiheessa vain kulku heikkenee. Taidat olla tosi herkkäperseinen.  ;)

alekk

« Vastaus #85 : Elokuu 10, 2022, 21:50:31 ip »
 ;D olenhan mä

Ihmetyttää: sama valmistaja myy myös toista satsia guzziin jossa eri boksi, sen asennusmanuaalissa suositellaan lm1 kokonaisennakoksi 30 astetta kun taas tässä mikä minulla on, suositellaan 34 astetta :o
Huomenna uudet tulpat ja heitän testiajon

motomatti

« Vastaus #86 : Elokuu 10, 2022, 23:02:50 ip »
Pyrkii kuulumaan asialliselta. Pitäkäätten päissänne että sytytysennakko on erittäin kovasti sidoksissa seokseen eli ilmavirran  kautta ilmanpaineeseen eli, käytännössä, happipitoisuuteen ja pääsuuttimen tarjoaman suhteen seokseen. Rikas seos tarvitsee menolientä (Vaan vääntöä on.) ja tuottaa vääntöä alakierroksilla vaan teho tuleee yläkierroksilla kun seos on optimaalinen jollei jopa hieman laiha. Riippuu kovasti Guzzimallista. Tavallisesti tehoa pukkaa jo yli 5000 kierroksen kohdilla vaan on malleja joissa mittarissa pitää olla reilusti yli 10.000 kierrosta. Guzzilla on ollut "monta rautaa tulessa" ja on ollut suuri kunnia omistaa kyseisenlaista ajoineuvoa. Tehtaan rajoitin tuli 12.000 kohdalla.

Seoksesta  perustietoa: rikas seos ei halua palaa alhaisella kierroluvulla kuin kylmänä. Kun kierroksia on riittävästi seos palaa ja on saavutettu käytännön tehomaksimi.
Seoksesta; Polttoaineen, sen määrä ja kierrosluku, määrittelee huonon hyötysuhteen omaavissamme ajoneuoissamme mukavasti, nykyään, rajoittavasti, joidenkin ajomäärää. Ehken ensi vuonna ei voi tavata kuin hyviä tuttuja...

alekk

« Vastaus #87 : Elokuu 11, 2022, 09:49:24 ap »
Niin, jos tuosta mun pyörän luonteesta puhutaan niin mielestäni voimaa/vääntöä on alhaalla ihan mukavasti ja tuossa 5000 kierroksen tietämillä alkaa kyllä sen sortin mylvintä ja ilmeisesti se teho tulee siellä, tuntuu kuin olisi jonkun raketin selässä  ;D mutta tätä herkkua kestää kovin vähän aikaa, rupeaa päässä olemaan ajatus ja käsissä tunne että ei kannata vanhaa kiusata ihan hirveästi. Eli hädin tuskin tuonne 7000 olen kierrättänyt..

FOT

« Vastaus #88 : Elokuu 11, 2022, 10:54:48 ap »
Ensinnä kiitokset alekkille - tämän ketjun myötä foorumi on aktivoitunut kummasti.

Muutamia huomioita oletuksena, että pyörä on muuten mekaanisesti kunnossa, ohjearvoissaan ja säädöissään.
Kaasuttajista kannattaa vielä tarkistaa, etteivät imupuolen alaosassa olevat pienet kanavat ole edes osittain tukossa.
Ennakkoon vaikuttaa myös, mikä nokka-akseli on käytössä - hienosäätöä.
Optimi löytyy penkissä https://www.youtube.com/watch?v=gjMIV4CN7Ck
Kokeilemallakin pääsee normikäyttöön riittävään hyvään tulokseen - hyvä perstuntuma, puhtaat tulpat ja harmaat putkien päät ;)

T,
Jukka

Ps. HMB on hyvä ja laadukas tukkuri. Heidän öljytikku lämpömittari ei vastaa/koske mihinkään alkuperäisessä öljypohjassa saatika kampikammiossa. Sinne tulee öljynerottimen paluu putki, joka ei ole öljytikunkaan tiellä.
Lisäksi HMB kertoo missä osa on valmistettu, mikäli ei ole alkuperäinen.
Esim -ZI, -ZD... itse en osta -ZC ;)

alekk

« Vastaus #89 : Elokuu 11, 2022, 13:16:34 ip »
No hyvä että on tullut pientä eloa :) täältä on niin hyvä kysellä, kun on tietoa, eikä sitä pidetä vain itsellään  ;D tämän foorumin kautta olen kaikki tietämykseni pyöristä saanut. Kiitos siitä kuuluu tänne useammalle nimimerkille, mutta motomatti taitaa olla kyllä sellainen, joka on aina ollut ensimmäisenä sanailemassa, joten motomatille vielä erityiskiitos  :)

Pieni kutina on, että en ole vielä saanut pyörää täysin säätöihin, eilen oli nokisuutta vielä putkien päissä, vasemmalla kosteaa ja oikealla kuivaa ::) oikean puolen nokisuus on tullut tässä minun säätöjen aikana..
Täytyykin tsekata nuo ilmareijät kaasuttimista vielä, kiitti vinkistä.
Minulla se tikku osui tuohon mainitsemaasi putkeen, ennenkuin oli edes pohjassa..  :o