Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42240 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #60 : Elokuu 09, 2022, 15:23:41 ip »
Kun sytytys on nyt tasan niin keskinäinen suhde on oikein.
Tyypillisesti siirretään sytytysanturia vasten pyörimissuuntaa niin merkkiviivat tulevat kohdalleen 1200 rpm.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #61 : Elokuu 09, 2022, 15:42:49 ip »
Keskustelua sivusta seuranneena olen ymmärtänyt, että perusaennakko kuuluu olla 7 astetta ja kokonaisennakko 33 astetta. Kertomasi ohjeen mukaan tuo 7 astetta kuuluu olla 1200 kierroksella. Ajoitusmerkki kuuluu silloin olla aukon keskellä (siinä on varmaan lovikin aukossa). Jos 7 astetta on vasta 3300 kierroksella, sytytys on väistämättä myöhäisellä. Jos sinulla on asteikolla varustettu proboskooppi, eikö kannattaisi tarkistaa tuo kokonaisennakko 33 astetta kohdalleen 4500 -5000 kierroksella ja säätää siihen. Sehän se on tärkein. Samalla voi tietysti tarkastaa perusennakonkin että täsmääkö.

Minulla oli nimittäin Cali II:ssa aikoinaan Piranha kärjetön sytytys. Siinä oli katkojan kärjet korvattu pyörivällä muovilevyllä ja valokennolla. Ennakkoa säätävät painot ja jouset jäivät jakajaan paikoilleen. En tiedä mitä musta boksi vaikutti ennakon suhteen vai vaikuttiko mitään. Kuitenkin jos perusennakon sääti kohdalleen, kokonaisennakko ei sitä ilmeisesti ollut. Säädin kaynnin lopulta korvakuulolta paikallaan laulattamalla. Paras käynti löytyi jakajaa vähän kerrassaan aikasemmalle naputtamalla. Sitä se oli myös ajossa. Kun sitten myöhemmin pääsin asteikolla varustetun proboskoopin ääreen, kokonaisennakko oli just kohdallaan. Piranha mykistyi aikanaan ja palasin kärkikantaan enkä ole muuta säätänyt kuin kärkivälin ja perusennakon vauhtipyörän merkkien mukaan ja hyvin toimii.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #62 : Elokuu 09, 2022, 16:46:27 ip »
Siirsin anturin roottorirautaa/rajarautaa ja nyt merkit näkyy 4000rpm.. Joo, purkin ohjeet on vähän suurpiirteiset ja tosiaan sielunelämää ei avata sen enempää.. ajattelin huomenna soittaa tuonne ja kysellä, katotaan mitä heillä on kerrottavaa.. kovasti valmistajan sivuilla ainakin ssavutuksilla kehuskellaan ja laitteen laatua. . . Saas nähdä.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #63 : Elokuu 09, 2022, 17:50:17 ip »
Keskustelua sivusta seuranneena olen ymmärtänyt, että perusaennakko kuuluu olla 7 astetta ja kokonaisennakko 33 astetta. Kertomasi ohjeen mukaan tuo 7 astetta kuuluu olla 1200 kierroksella. Ajoitusmerkki kuuluu silloin olla aukon keskellä (siinä on varmaan lovikin aukossa). Jos 7 astetta on vasta 3300 kierroksella, sytytys on väistämättä myöhäisellä. Jos sinulla on asteikolla varustettu proboskooppi, eikö kannattaisi tarkistaa tuo kokonaisennakko 33 astetta kohdalleen 4500 -5000 kierroksella ja säätää siihen. Sehän se on tärkein. Samalla voi tietysti tarkastaa perusennakonkin että täsmääkö.


Niin sehän tästä nyt niin monimutkaisen tekee kun on amatööri asialla joka ei tajua tuosta purkistakaan mitään  ;D
Se täytyisi saada tietoon, että säätääkö tuo purkki ajoitusta kun vain saa tuohon 1200rpm merkit kohdalleen lampulla vai pitääkö säätää itse merkit halutulle kierrosalueelle..mitä laatikko ymmärtää ja mitä ei..

http://www.silent-hektik.de/Lex_PB_1.htm
Tuossa joku linkki laatikosta mutta aika ympäripyöreetä..

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #64 : Elokuu 09, 2022, 20:33:42 ip »
Mulla oli LM IV:ssä Silent Hektik. Toimi aikansa hyvin, mutta sekosi jossain vaiheessa. Nyt on Motomatin suosittelema Ignitec paikallaan. Toiminut yli kymmenen vuotta moitteetomasti. Silent Hektikiin oli silloin vaikea saada yhteyttä, toivottavasti nykyään helpompaa.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #65 : Elokuu 09, 2022, 20:38:15 ip »
Kyllähän sen purkin kuuluu säätää ennakko kohdalleen koko kierroslukualueelle kunhan ohjeen mukaisen perusennakon saa kohdalleen ohjeen mukaisella 1200 kierroksella. Tarkoitin että asteikolla varustetulla proboskoopilla saa tarkistettua, että niin on myös käytännössä. Elektroniikasta en sinänsä mitään ymmärrä.

Antiikkisessa Piranhassa näin ei jostain syystä ollut ja oli parempi että kokonaisennakko oli kohdallaan. Varmaankin kokonaisennakko ja sitä vastaava kierrosluku oli pyörän ohjekirjassa (joka on nyt parvekeremontin takia käyttökiellossa olevassa autotallissa) annettu. 

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #66 : Elokuu 09, 2022, 21:39:21 ip »
mulla on millessä ohjekirjan mukaan tyhjäkäynnillä 2 astetta ja kierroksilla 32 astetta ennakko, mahtaako siellä olla merkkiä tolle 32 astetta eipä ole tullut koskaan katottua, käkipeli on ja luotto kova että keskipakosäädin toimii . . .

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #67 : Elokuu 09, 2022, 21:40:46 ip »
Niinhän minä sanoinkin: stroboskooppi

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #68 : Elokuu 09, 2022, 21:52:30 ip »
Kiitoksia keskusteluun osallistuneille.. tuolla aiemmin jo kyselinkin että mitä ovat viivat ennen ajoitus merkkejä.? Eli siis vauhtipyörässä on vielä yhdet viivat molemmille sylintereille ennen ajoitusmerkkiä.. voisiko nuo olla sitten tuon 33asteen ennakon merkit? Taidan huomenna aamusella asettaa tuon niin että 1200 kierroksella näkyy merkit ja käyn heittämässä testilenkin, katsotaan miltä tuntuu..

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #69 : Elokuu 09, 2022, 22:29:47 ip »
Hämmennetään soppaa vielä vähän, mitäs mieltä porukka on noiden merkkien oikeellisuudesta..? Ulkomaan palstoja selanneena, on siellä toiset todennut että alkuperäiset vauhtipyörän merkit on 2-5 astetta pielessä…

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #70 : Elokuu 09, 2022, 22:37:49 ip »
siis ammattikoulu peltiseppä matematiikalla jos vauhtipyörän halkaisija on vaikka 250 mm niin sen ympärysmitta on noin 800 mm
ja kun ympyrässä on 360 astetta niin toi 7 astetta on jotain 15  mm ja toi 33 astetta on 75 mm, eli toi yläkuolokohdan merkki ja 7 asteen merkkin melkeen näkyy ikkunassa yhtä aikaa  ja 33 asteen merkki tulee paljon aikasemmin, millen 2 asteen merkki ja yläkuolokohta on liki vierekkäiset viivat

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #71 : Elokuu 09, 2022, 22:44:25 ip »
Hyvin laskettu  ;D meillä oli varmaanki huonompi matematiikan opettaja samalla linjalla tai materiaali oli vain huonompaa  ;D  ulkomaan palstalta katselin niin joo, on se se. Kokonaisennakon merkki.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #72 : Elokuu 10, 2022, 08:40:28 ap »
En tunne po. "sytytyslaitetta", enkä sen toimintaa. Olettaen, että ympärillä oleva järjestelmä - siis pyörä itsessään - on kunnossa, voiskos olla, että laite on viallinen?
Elektroniikan kanssa olen temmeltänyt työkseni ja havainnut monesti laitteissa olevan "vajaatoiminta".
Esim. elektrolyyttikondensaattorien elinikä on rajallinen  ja aiheuttaa erilaisia ongelmia. Erilaiset kylmäjuotokset ja liitosten ( näkymättömissä olevat ) löysyys / hapettuma aiheuttaa vekkuleita tilanteita. Kierrosten noustessa lisääntyy tärinä => huono liitos pätkii.

Joskus löysin tutkasta vian, joka johti siihen, että kauas näki, vaan ei lähelle. Minulle jopa sanottiin, ettei sellaista vikaa voi ollakaan...

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #73 : Elokuu 10, 2022, 09:24:01 ap »
Uskoisin että laite on ok, kuitenkin se on suht tuore ja ihan hyvin tehty. Asennuskin on mielestäni toteutettu hyvin. Säätäjä vain harjoittelee ja on hukassa  :D Jonkin verran itsekkin tuota elektroniikkaa harrastanut, 70 luvun hifilaitteet on lähellä sydäntä ja niitä on tullut jonkin verran rakenneltua ja päiviteltyä tälle vuosituhannelle..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #74 : Elokuu 10, 2022, 10:06:17 ap »
Lainaus
70 luvun hifilaitteet on lähellä sydäntä ja niitä on tullut jonkin verran rakenneltua ja päiviteltyä tälle vuosituhannelle..
Juu, niistä saa mielenvirkeyttä ja ääntä. Käytössä Ortoperspekta joka toistaa hienosti kolmella kanavalla akustisesti tallennettua konserttimusiikkia. Hakkaa siinä suhteessa stereon vaan ei pärjää studiotallenteissa.
Pitäisi vielä ryhtyä korjaamaan pisara-Thorensin jousitus. Vehjettä oli säilytetty kyljellään joten nyt koneisto nojaa kotelonsa seinämään ja jyrinä vain kuluu. Toki taloudessa on muitakin vinyylilevyhöyliä.

Aiheeseen: joku keskustelijoista heitti ihan saman asian kuin jo aiemmin mainitsin eli ei hetikään kannata lähteä syntyjä syviä tonkimaan vaan koittaa laittaa strobon kanssa ajoitusta säätämällä ennakkoviiva niin että se on keskellä tarkistusaukkoa korotetulla tyhjäkäynnillä eli mainitulla 1200 kierrosta minuutissa. Ohessa voi tarkistaa myös toisenkin puolen. Toistaiseksi jättäisin epäilyt laitteen epäkuntoisuudesta vain epäilyiksi kunnes toisin voi todistaa.
Jos näin toimien tulee perusennakko kuntoon ja kone käy riittävän nätisti eikä enää mustuta/karstaa tulppiaan ollaan säädettävyydessä siedettävän ja kohtuullisen välimailla. Ainahan voi hifistellä vielä lisää. Kun asian perusteet on selvillä niin jatkossa homma käy helposti.