Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköajoneuvoista:  (Luettu 1414 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 378
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #75 : Syyskuu 13, 2021, 10:03:20 ap »
Kyllä.

Sähköauto voi kieltäytä "starttaamasta" jos on liian kylmä.
Sitä tietoa on vaikea löytää, mutta "alan" miehet ovat sanoneet, että kun lämpötila on jossain -28 ja -32 asteen (celsius) välillä, niin voi olla, että ei ajeta sähköautolla.

Lisäksi kylmä, lumi, pakkanen ja ajo-olosuhteet saattaa lyhentää "rangea" jopa 50%. Mainosmiehet puhuu 10-30 prosentista.
Mutta talvi on aina talvi ja silloin on paljen enemmän olosuhdevaikutuksia kuin tasaisella kesäkelillä.

Esilämmitys ja hyvä pukeutuminen auttaa pitkämatlkalaista perille pääsyssä.

Lainaus:
Ajoin -12 pakkasessa kotoa Nummelaan ja takaisin. Yhteensä 60,5km, josta 47km moottoritietä (106km/h mittarinopeus). Esilämmitin auton ennen lähtöä.

Matkan keskikulutus oli 18.2kWh/100km. Kulutus jakautui seuraavasti:

    Auton liikuttaminen 78%
    Sisätilojen lämmittäminen 17%
    Akun lämmitys 3%
    Muut sähkölaitteet 2%


Jostain syystä vielä on epäselvyyttä siitä, mitä tarkoittaa esim. lataushybridin kulutus 2,1l/100km

Lainaus:
Kuluttajariitalautakunta antoi syyskuun lopussa ratkaisun kiistassa, joka koski Volkswagenia maahantuovalta K Caara Oy:ltä ostettua Volkswagen Golf GTE -pistokehybridiä. Autosta oli maksettu runsaat 43 000 euroa.

Tehokkaan, yli 200-hevosvoimaisen lataushybridin bensankulutus oli kuitenkin ollut pettymys auton omistajalle, jolle auto oli myyty pieniruokaisena.

Autoilija oli jäänyt siihen käsitykseen, että auton kulutus olisi enintään 2,1 litraa sadalla kilometrillä. Kun ilman lämpötila laski alle 10 pakkasasteeseen, ei autolla voinut ajaa lainkaan pelkällä sähköllä, jolloin kulutus pomppasi lähes 8,4 litraan satasella. Kasvua oli 460 prosenttia.
Ostajalle tuli yllätyksenä myös se, ettei auto käynnistynyt lainkaan, mikäli korkeajänniteakun lämpötila oli alle –28 celsiusastetta.


Korean pojat tekee lataushybridit niin, että sähkö kuljettaa autoa, mutta bensamoottorilal tehdään lämpö kajuuttaan.
Myöskään latauksen aikainen esilämmitys ei ole mahdollista.


Joten sähköinen autoilu vaatii vielä hieman omatoimista mielenkiintoa ja tutustumista aiheeseen.
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

  • Viestejä: 1 827
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #76 : Syyskuu 13, 2021, 21:21:27 ip »
Toisin sanoen:
Osta auto, jolla et vättämättä pääse talvella liikkeelle. Talvi Suomessa voi kestää liki puolet vuodesta.
Ratkaise asia helposti - osta toinen auto talveksi.

No eipä Moto Guzzillakaan ajeta talviaikana. Sitä ei vain tarvitse asiakkaalle erikseen mainita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 129
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #77 : Syyskuu 13, 2021, 21:37:11 ip »
Tuon pakkasrajan saa monessa merkissä ihan itse säätää. Yleensä se on tuolla 28-29 asteen tuntumassa.
Ja ihan rehellisesti; kuinka monta niin kylmää aamua mahtuu yleensä siihen puolen vuoden talveen? Olisiko viime talvena Keski-Suomessa ollut kaksi tai kolme. Nykyiset polttomoottorisetkin autot tuntuvat olevan vaikeuksissa kovilla pakkasilla.
Aika moni keskustelupalstojen (yleisesti, en nyt tarkoita tätä keskutelu) marisija ilmeisesti mitoittaa auton tarve-rangen kerran talveen tai kahteen tapahtuvan lomareissun pisimmän siirtymän mukaan. Muutoin ajetaan kotoa töihin ja marketin kautta takaisin, parikymmentä km /suunta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 11 832
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #78 : Syyskuu 13, 2021, 21:40:45 ip »
Muutaman ympärivuoden, olisiko noin kuusi vuotta, olen ajanut työmatka-ajot Guzzeilla. Lähinnä pikkulohkoilla onnistui varsin hyvin talvella kiitos ison akun ja startin. Mutta varoituksena muille: pikkulohko kestää ympärivuotista jokapäiväistä ajoa korkeintaan kolme talvea. Toki hauskaakin oli kun laittoi enduroon tarkoitetut piikkirenkaat alle. Kiusasin moottorikelkkailijoita silloin 80-luvun lopulla ja hieman 90-luvullakin. Asuin silloin Rautavaaralla ja myöhemmin Vilppulassa ja Mäntässä ja työmatkaa oli reilut 20 km. Pakkasellakin. Käynnistys aina valitsevassa lämpötilassa. Jos haluaa talviajaa niin vesijäähdytteinen moottori kestää paremmin. No, nämä nykytalvet on eri asia. Eläköön ilmastonmuutos!

Breeze

  • Viestejä: 1 378
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #79 : Syyskuu 13, 2021, 21:46:42 ip »
Meillä oli eräässä taloyhtiössä lämmityssysteemin vaihto ja minä ehdotin ilmavesilämpöpumppua ja muut maalämpöä (maalämpö voitti).
Eka kauhistus oli, että ilmalämpöpumppu ei toimi talvella 30 asteen pakkasella.
Niin, ei se juurikaan enää siinä lämpätilassa toimi, jolloin lämmitetään sillä samalla sähköllä, millä on ne aikaisemmatkin 30 asteen pakkaset torjuttu.
Mutta kaikki sen alle kuluttaa vähemmän sähköä kuin nyt.

Mutina jatkui kokouksessa.

Sitten kysyin, että neljä edellistä talvea. Kuinka monta kertaa pakkasta oli kolmosella alkava lukema.
Mökillä oli kuulemma ollut, mutta muuten oli hiljaista.

Summa summaarum.
Talvella on aina vähintään metri lunta ja pakkasta yli kolmekymmentä astetta, siis mielessä, mutta ulkona tilanne on ihan toinen... ;D

Tää meidän alue on Pori-Tampere viivaa pitkin itää kohti saimaalle.


Tuosta auton tarpeesta olen samaa mieltä.
Moni luulee, että lappiin mennään peräkärrin kanssa talvella joka viikonloppu, mutta totuus on toinen.
Joku menee, mutta sen ei pidäkkään ostaa sähköautoa.
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 012
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #80 : Syyskuu 14, 2021, 07:54:16 ap »
Meillä oli eräässä taloyhtiössä lämmityssysteemin vaihto ja minä ehdotin ilmavesilämpöpumppua ja muut maalämpöä (maalämpö voitti).


Saattoi olla hyväkin, ettei ehdotuksesi voittanut. Meidän 16 asunnon rivitaloyhtiöön hankittiin muutama vuosi sitten ilmavesilämpöpumppu,
öljykattila jäi rinnalle.
Lyhyesti huomioita lämmitysjärjestelmästä:
-Sisäpihalle asennetut lämmönvaihtoyksiköt pitävät aivan mieletöntä meteliä. Toimittaja rakensi kovan riitelyn ja virallisten äänimittausten
jälkeen äänieristyskopin yksiköiden ympärille. Nyt melu on siedettävä, mutta hyötysuhde arvatenkin pienempi.
-Laitteet eivät lämmitä käyttövettä riittävän kuumaksi, siihen tarvitaan edelleen öljypoltinta.
-Mututuntumalla saavutetuilla säästöillä voi kuolettaa laitteiden hankintahinnan ehkä 10 vuodessa, jos ei tule suurempaa remonttia.
Tähän mennessä ovat lykänneet kerran jäähdytysnesteet ulos (2000€).




jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #81 : Syyskuu 14, 2021, 09:15:45 ap »
Kerrostalossahan ne yksiköt saa sinne katolle huriseen, missä ei silleen oleskella. Entisessa talossa läks kans nesteet veks ja se teki sen että ulkoyksikkö jäätyi mennen paskaksi. Kuluttajariitalautakunnan jälkeen vaihdolle tuli hintaa tonni.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler