Kyllä.
Sähköauto voi kieltäytä "starttaamasta" jos on liian kylmä.
Sitä tietoa on vaikea löytää, mutta "alan" miehet ovat sanoneet, että kun lämpötila on jossain -28 ja -32 asteen (celsius) välillä, niin voi olla, että ei ajeta sähköautolla.
Lisäksi kylmä, lumi, pakkanen ja ajo-olosuhteet saattaa lyhentää "rangea" jopa 50%. Mainosmiehet puhuu 10-30 prosentista.
Mutta talvi on aina talvi ja silloin on paljen enemmän olosuhdevaikutuksia kuin tasaisella kesäkelillä.
Esilämmitys ja hyvä pukeutuminen auttaa pitkämatlkalaista perille pääsyssä.
Lainaus:
Ajoin -12 pakkasessa kotoa Nummelaan ja takaisin. Yhteensä 60,5km, josta 47km moottoritietä (106km/h mittarinopeus). Esilämmitin auton ennen lähtöä.
Matkan keskikulutus oli 18.2kWh/100km. Kulutus jakautui seuraavasti:
Auton liikuttaminen 78%
Sisätilojen lämmittäminen 17%
Akun lämmitys 3%
Muut sähkölaitteet 2%
Jostain syystä vielä on epäselvyyttä siitä, mitä tarkoittaa esim. lataushybridin kulutus 2,1l/100km
Lainaus:
Kuluttajariitalautakunta antoi syyskuun lopussa ratkaisun kiistassa, joka koski Volkswagenia maahantuovalta K Caara Oy:ltä ostettua Volkswagen Golf GTE -pistokehybridiä. Autosta oli maksettu runsaat 43 000 euroa.
Tehokkaan, yli 200-hevosvoimaisen lataushybridin bensankulutus oli kuitenkin ollut pettymys auton omistajalle, jolle auto oli myyty pieniruokaisena.
Autoilija oli jäänyt siihen käsitykseen, että auton kulutus olisi enintään 2,1 litraa sadalla kilometrillä. Kun ilman lämpötila laski alle 10 pakkasasteeseen, ei autolla voinut ajaa lainkaan pelkällä sähköllä, jolloin kulutus pomppasi lähes 8,4 litraan satasella. Kasvua oli 460 prosenttia.
Ostajalle tuli yllätyksenä myös se, ettei auto käynnistynyt lainkaan, mikäli korkeajänniteakun lämpötila oli alle –28 celsiusastetta.
Korean pojat tekee lataushybridit niin, että sähkö kuljettaa autoa, mutta bensamoottorilal tehdään lämpö kajuuttaan.
Myöskään latauksen aikainen esilämmitys ei ole mahdollista.
Joten sähköinen autoilu vaatii vielä hieman omatoimista mielenkiintoa ja tutustumista aiheeseen.