Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköajoneuvoista:  (Luettu 13600 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 356
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #105 : Marraskuu 30, 2021, 16:45:10 ip »
Viitaten edelliseen koskien pieniä taloyhtiöitä meillä yhtiö koostuu useasta paritalossa ripoteltuna ympäri tonttia. Kaikkiin taloihin on aikoinaan vedetty maakaapelit yhdessä talossa olevasta sähköpääkeskuksesta, johon tietty tulee syöttökaapeli kadun reunasta. Autopaikat keskeisesti tontin keskellä talojen ympäröimänä. Niissä ei ole edes lämmitystolppia. Jos tehtäisiin sähkäsaneeraus, niin se tarkoittaa käytännössä kaikkien pihojen aukikaivamista kaapelointien uusimisen ja latauspaikkojen kaapelien lisäyksen takia. Uskoisin, että ainakaan nykyisiä osakkaita homma ei houkuta, kun ovat vaalineet pihojaan ja puutarhojaan jo vuosikymmeniä. Tyytynemme polttomoottoripeleihin vielä hyvinkin pitkään.
mosa

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #106 : Marraskuu 30, 2021, 17:21:27 ip »

Työpaikalla työnantajan edustajana uskallan väittää, että jos jollekin tarjottaisiin ilmaista auton latausta, niin sota olisi työporukassa valmis.

Ei työnantajan tarvitse ilmaista latausta järjestää.
Kyllä moni sähkärin käyttäjä lataisi töissä akun täyteen seuraavia ajoja varten, jos sähkö olisi esim. firman maksama hinta + 5% tai jotain sinne päin.
Tämäkin vielä! ! !

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista: LEV eli patterimp:t
« Vastaus #107 : Joulukuu 02, 2021, 23:14:38 ip »
Gruppo Moto-Guzzi foorumi on tietääkseni kaksipyöräisiin ajoneuvoihin keskittyvä foorumi. Tämän ketjun otsikossa lukee keskustelua sähköajoneuvoista, mutta ilmeisesti kaikki tähän mennessä tulleet 8 sivua ovat keskustelua sähköautoista. Hiukan omituista, eikö vaan.  ::)

Onhan niitä sähkömopottejakin. Vai onko se gutsiukkojen joukossa vielä sen verran tabu aihe, ettei siitä synny edes keskustelua?  :D

Meinaan että moni tänä päivänä sähköautoilua koskeva ongelma ei välttämättä ole läheskään yhtä iso ongelma kaksipyöräisten kohdalla. Ainakin puhdas matkapyöräily vielä toistaiseksi poislukien, mutta ei välttämättä enää kovin kauan. Niin tai näin, se lataushommelikin on joka tapauksessa paria astetta pienempi ongelma.

Itseäni ainakin tekisi mieli kokeilla vaikka sitä uusinta Zero-mallia, joka näyttääkin melkein 'oikealta' moottoripyörältä.
Toisaalta minusta patterimopon ei välttämäti tartte edes näyttää samalta kuin V2-, R2 tai R3-moottorinen mp. Joku perinteisestä poikkeava tyyli on ihan jees, kunhan on toteutettu tyylikkäästi. Oikeastaan parempi oliskin jos/kun tulevat sähköpyörät, ainakaan katumallit, eivät matkisi liikaa perinteisiä malleja. Lisäksi sähköpyörien kohdalla on suht helppo toteuttaa tähän asti hankalasti toteutettava ominaisuus eli 'kaksivetoinen' mp, kun moottorit sijoitetaan pyörien napoihin. Sellaisiakin on jo, ainakin tulossa. Vois olla mielenkiintoinen kokeilla moista, etenkin maastossa.

Sähköskootterikin voisi olla mielenkiintoinen, jahka sellaisia alkaa saamaan edes nykyisten satapiikkien tai 250cc mallien tasoisena. Harmi että Vespa teki ensimmäisestä mallistaan pelkän vaisun mopoversion, joka ei kiinnosta oikein ketään, ei edes mopedisteja, paitsi ehkä jotain elänäntapapiiperöitä.

Ohessa esimerkki ensi viikolla Kaliforniassa ensiesiteltävästä sähköpyörästä, joka on minusta piristävän erilainen ja riittävän mielenkiintoinen, vaikka patterimopo onkin. Siellä kalivieterin nimikko-osavaltiossa kun on ajokautta näin joulutonttujen juoksuaikaankin, ja piilaaksossa piisaa rikkaita uusien lelujen ostajia ympäri vuoden.
Curtiss Motorcycles

Harmi vaan että ainakaan tuohon ensimmäiseen 300 kpl One-mallin esisarjaan ei taida budjetti 'ihan' riittää, mutta koeajolle kyllä lähtisin ihan jo pelkästä uteliaisuudesta. Ehkä sitten lähivuosien seuraavat mallit olis jo 'normaalien' pyörien hintaisia.

Juuei, en ole hurahtanut ilmastouskoon enkä ole vielä vaihtamassa bensavehjettä patterisellaiseen, mutta voihan sitä olla terveen utelias. Ehkä lähivuosina molempi parempi vois olla ihan ok elämäntapa. Reissut bensalla ja paikallispörräykset suhinapyörällä...
Tai no, kassotaan nyt.  ;D

Onpahan vaan tullut sinisiä ajatuksia mieleen, varsinkin jos orastava painajainen toteutuu ja punaviherpiiperöt ehtii täälläkin tehdä vallassaoloaikanaan tuhojaan sen verran että kohta ei bensaankaan ole juuri enää varaa, tai bensavehkeet pistetään pannaan. Tai jos käy kuten Blightyssä, missä uhkaavat kieltää polttomoottoripyörien myynnin 2030 eteenpäin. Siis ainakin uhittelevat. On melko todennäköistä, että myös EU ja tietenkin 'mallioppilas'-Suomi etunenässä on touhuamassa samanlaisia hauskuuksia tänne meillekin. Ohessa Feman juttu samasta aiheesta.

Siinä pakkosähköistyksen alkuhäslingissä joku patterimopo olis varmaan jopa helpommin lähestyttävä ja paikallisen ilmastonkin suhteen kätevämpi kompromissi kuin patteriauto isompine latausmurheineen. Kuten ollaan todettu, Suomen oloissa sähkö-mp tai skootteri 5-7kk/v olisi käytännöllisempi ratkaisu kuin täyssähköauto, jolle pitää sitten olla huomattavasti mittavampi infrastruktuuri ympäri vuoden. Ainakin omalla kohdalla sähköinen kaksipyöräinen saattaa tulla aiemmin kuin täyssähköinen nelipyöräinen.

Joka tapauksessa nuo patterikotterot on minusta niin tylsä puheenaihe etenkin talvella, että voisi vaihteeksi porista patterimopoistakin, eikö vaan.

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista: kerta oman kiellon päälle
« Vastaus #108 : Joulukuu 02, 2021, 23:29:19 ip »
P.S. Kerta (oman) kiellon päälle, eli illan/päivän meemi:  ;D

Ennenvanhaan autoissa oli takaronkin vakiovarusteena vararengas. Joissakin autoissa sille oli tehty jopa oma auton takaosassa selvästi erottuva 'muhkuransa' auton takaronkkiin, kuten vaikka 70-luvun Lincoln Continentalissa.

Jos nyt pitäisi laittaa täyssähköauto, olisi parasta etsiä semmoinen malli, jossa on riittävän iso takaronkki, semmoinen mihin mahtuu nykyisten patteiautojen oleellinen vakiovaruste eli aggregaatti. Siinä(kin) mielessä nuo sutkulamalliset Teslat sun muut näyttäisivät olevan hiukan epäkäytännöllisiä. ;)

P.P.S. Mutta joo, jos mahdollista, jatketaan vaihteeksi kaksipyöräisillä. Dänkki juu.

motomatti

  • Viestejä: 13 351
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #109 : Joulukuu 02, 2021, 23:51:39 ip »
Juu, tuossa pihalla seisoo sellainen Continental takarengastiloineen. Soma auto. Mutta siitä ei sen enempää eikä se edes ole ole oma.
Tilaustyönä olen ollut mukana kahdessa sähkömoottoripyöräjutussa mukana. Yksi johti toiseen. Motojussi voi kertoa lisää mopottimesta ja Lappeenrannan insinöörikoulusta vielä lisää toisesta proggiksesta. Blogistani löytyy senaikaista tuotantojuttua. Oma asenne on että teen kerrasta valmista eikä mitään koekappaleita.

Ongelma ei ole edelleenkään voiman tuotosta vaan voimanlähteestä. Voimanlähde ei ole moottori. Sitäkin voinee kehittää mutta voima pesii akuissa. Koko ajan paranee mutta energiatiheys laahaa. Toinen puute on että että latauspaikkoja ei ole riittävästi. Olen muutaman kerran varastanut sähköä bensa-aseman jouluvalotöpselistä. Silloin hyötysuhde oli ookoo.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #110 : Joulukuu 03, 2021, 08:42:12 ap »
Jos saisin muotoilla sähköpyörän 2020-luvulle, niin tekisin muunnellun kopion.
Esim. 70-lukulainen BMW R75
Tankki, moottori ja vaihdelaatikko olisi vain kuoret, jotka kätkee sisälleen akut ja moottorin.
On sen verran tilava moottori, että sen sisään mahtuu vaikka mitä.
Kuva niille, jotka ei muista.


Nykyisessä sähköautomoottoripyöräyms. minua häiritsee eniten, että varsinkin protoautot näyttää häiriintyneiltä leivänpaahtimilta ja moottoripyörät on jostan Flash Gordonin sivuilta.
Ymmärrän, että uutta latua muotoiluun pitää hankeen avata, mutta jos katsoo moottoripyörien myyntilukuja, niin jostain kumman syystä retrohenkiset moottoripyörät pärjää myyntiluvuissa aika hyvin.
Tämäkin vielä! ! !

Junkers

  • Viestejä: 462
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #111 : Joulukuu 03, 2021, 10:20:01 ap »
Komeahan tuo olisi. Sopii paremmin myös minun silmääni kuin monet modernimmat "avaruussukkulat".

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #112 : Joulukuu 03, 2021, 11:41:38 ap »
Kävisi minullekin, mutta ongelma lienee, että jos tätä uutta tekniikkaa markkinoidaan retro-kuosissa, niin sillä vedotaan lähinnä seniori-ikäisiin.
Nuorissa on kuitenkin tulevaisuus noin isommassa kaupallisessa mielessä.
Kiinalaisethan tekee jo sähkömopoa, mikä muistuttaa ulkonäöllisesti Hondan C100-mallia. YouTubesta löytyy jenkkien koeajo.

hannujussi

  • Viestejä: 88
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #113 : Joulukuu 03, 2021, 11:54:21 ap »
Terveiset Eicmasta joka oli ns. tynkämessuna tänä vuonna, vain neljä hallia entisen kuuden sijasta. Moni iso valmistaja puuttui kokonaan, BMW, KTM, jne... Isoimmat osastot olivat Yamahan, Triumpin ja Piaggion osastot jossa Guzzikin oli hyvin esillä. Paljon oli nähtävillä sähköpyöriä, mopoja ja sähkötoimisia moottoripyöriäkin. Suomipojat esittelivät omalla osastollaan Vergeä, joka on aika erikoisen näköinen sähkömotskari. Näyttivät nuo perinteiset polttomoottorivehkeet kuitenkin keräävän eniten huomiota, jonottaa piti noiden kolmen ensimainitun osastoille johon päästettiin aina muutama kymmenen katsojaa kerrallaan. Sähkölaitteista suurin osa oli kuitenkin sähköavusteisia polkupyöriä joissa tehokkaimmissa luvattiin 100-150 km matkaa ja nopeutta jopa 80 km/h, onko enää kyseessä polkupyörä??

Harri Eronen

  • Viestejä: 375
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #114 : Joulukuu 03, 2021, 12:05:09 ip »
Pari kesää on tullut sähkärillä lähialueella kurvailtua. Koska kantama on n50-60 km ei siitä matkapyöräksi ole. Mutta kesäpäivänä tässä kaupunkialueella on oiva peli. Kerhokavereilla taitaa noita olla jo reilut puolenkymmentä. 

motomatti

  • Viestejä: 13 351
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #115 : Joulukuu 03, 2021, 15:19:21 ip »
Vielä ei ole ostopäätöstä tehty vanhasta Vespa Primaverasta vaikka se soveltuisikin hyvin sähkökäyttöiseksi kaupunkipyöräksi. Rikkinäisen 2t-moottorin tilalle passelin kokoinen tasavirtamoottori ja loppuosa voimansiirrosta entisellään. Siellä se mylly heiluisi takapyörän liikkeiden mukana. Tavaratila menetetettäisiin akuille ja jalkatilaan saa akkutilaa lisää kun korottaa "keskikonsolia". Ohjausyksiköt lienevät jo siedettävän kokoisia. Sellaista olen mietiskellyt mutta ensin pitää saada nykyinen California T3 1000 Blower ajokuntoon. Siinä taitaa mennä koko talvi ja osa kevättäkin. Säätötyökin ottaa aikaa kuten myös, mahdollinen, bifuel-konversioyksikön asennus ja ohjelmointi. Proggis etenee varsin hitaasti koska lähes kaikki osat ja muutokset pitää tehdä itse eikä joka päivä jaksa tai viitsi.
http://www.motomatti.fi/2021/11/california-t3-1000-blower-hihnojen_30.html Eli nestemäisillä liemillä olisi tarkoitus ajella vaikka asiassa onkin tietynlainen ristiriita sillä lienee kuitenkin kokonaisuudessa vähemmän saastuttavaa käyttää vanhat vehkeet loppuun samalla kun siirtyy liukumalla sähkötoimiseen liikennöintiin.

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #116 : Joulukuu 03, 2021, 17:03:25 ip »
... jos tätä uutta tekniikkaa markkinoidaan retro-kuosissa, niin sillä vedotaan lähinnä seniori-ikäisiin. Nuorissa on kuitenkin tulevaisuus noin isommassa kaupallisessa mielessä.
Uutta ja jännittävää on tarjolla kun sähkömoton käyttäjäkokemus tehdään puhuttelemaan nuoria motoristeja. Intialainen Ultraviolette F77 on sellainen ja kiinnostaa kyllä tällaista senioriakin.
Tehoa on 25 kW eli 33,5 hv, ajomatkaa luvataan 130-150 km ja latausaika on kiinteällä laturilla 1kw/5tuntia ja erillisellä 3kw/1,5 tuntia.
Huippunopeudeksi ilmoitetaan 147 kmh ja kiihtyvyydeksi 0-100kmh 7.5 sekuntia.  ( https://www.ultraviolette.com/f77.html )
1) Irralliset akut 3x8kg mahdollistavat kaupunki-/kerrostaloasukaalle akkujen latauksen kotona. Akkuja voi käyttää myös yksitellen (1:llä akulla teho rajoitettu).
    Akuissa on myös mm. gps sirut, jotta varastettu akku ei toimi kuin sen kanssa yhteen rekisteröidyssä pyörässä. Lisäakuilla voi hankkia toimintamatkaa tai vaikkapa rata-ajelussa lisää ajoaikaa pikaisesti vain akut vaihtamalla. Akkujen käyttö, varastointi, lataus ja huolto/kunnostaminen/päivittäminen on mielestäni keskeinen sähköajoneuvojen ns akilleen kantapää, jota on tässä F77:ssa ajateltu varsin fiksusti. Myös niin ettei yksi tai edes kaksi vikaantunutta akkua estä liikkumista ja ne on helppo itse myös uusia. Asioita on huolella harkittu ja mm teho siten, että passiivinen ilmajäähdytys riittää ja pyörän paino (158 kg) saadaan pidettyä aisoissa.
2) Pyörän ajo ominaisuuksia (kaasuun vastaavuus, moottorijarrutus/enrgianregenerointi) voi säätää helposti kännykkäsovelluksella. Suunnittelun innoittajana on ollut moderni hävittäjä-lentokone, joten eräänlaista historiallista sukulaisuutta löytyy monien varhaisempien moottoripyörämerkkien syntytarinoihin. Äänimaailma on myös ollut F77 suunnittelussa mukana siten, että alennusvaihteella haluttiin löytää suihkumoottorityyppinen ääni. Polttomoottorista poikkeava oma ajonautintoa innoittava turbiini-soundi. Runkomitat on kopioitu hyvin suoraviivaisesti KTM RC 390 pyörästä.
3) Ultraviolette on teknologiayhtiö, joka vastaa F77:n suunnittelusta ja tuotekehityksestä. Pyörät valmistaa TVS motor company, joka on Intian kolmanneksi suurin moottoripyörien, skoottereiden ja kolmipyörien valmistaja, joten valmistusmäärä voi nousta merkittäväksi hyvinkin nopeasti.  Myynnin piti alkaa lokakuussa 2020. Covid:n takia sitä lykättiin ensin vuodella ja nyt syksyllä uudelleen maaliskuulle 2022.
4) Hinta on Intiassa 3800 euroa/4000 usd, joka viittaisi (vrt 2800 euron Royal Enfield 650 -> 6300 verollisena saksassa)  7-8000 euron hintaan meidän markkinoillamme.
Hinta joka on puolet esim vastaavan Hero SR (F77 ja Hero liitekuvassa) n 16000:sta eurosta tekee tuollaisesta F77 mallista hyvinkin kiinnostavan "kaupunkipyörän".

Ultraviolette F77 :aa odotetaan Intiassa myyntiin innolla ja siitä löytyy jo useita koeajo/esittely videoita youtubesta:
https://www.youtube.com/watch?v=4bOsWvwYcQU    (tekstin saa palkista ja rattaasta voi valita auto-käännöksen suomeksi)
https://youtu.be/mMIm0Z94SMo?t=22       (tässä myös tekstitys mahdollisuus)
https://youtu.be/eF_1IkLmErE?t=199   ( ei tekstitystä, mutta hauska ja 5.30 kohdalta ajoääni kuultavissa )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #117 : Joulukuu 03, 2021, 20:40:47 ip »
Tuohan nyt edes muistuttaa ulkonäöllisesti moottoripyörää, vaikka nyt rumanpuoleistakin :)
Mopot ja kevarit nyt varmaan enimmäkseen muuttuvat sähköisiksi lähivuosina. Niiden keskimääräisen käyttöön sähkö on ihan omiaan.

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #118 : Joulukuu 03, 2021, 23:12:37 ip »
Juu, tuossa pihalla seisoo sellainen Continental takarengastiloineen. Soma auto. Mutta siitä ei sen enempää eikä se edes ole ole oma.

Aha, no eipäs sitten edes kysytä että paljollakos myyt sen.  :P

Lainaus
Ongelma ei ole edelleenkään voiman tuotosta vaan voimanlähteestä. Voimanlähde ei ole moottori. Sitäkin voinee kehittää mutta voima pesii akuissa. Koko ajan paranee mutta energiatiheys laahaa.


Siinäpä se. Eli se pahin pullonkaula on se sama mikä nelipyöräisissäkin. Mutta ilmeisesti asiaa ollaan jo kovasti korjaamassa, ja maailmalla supistaan jo innokkaasti mm. kvanttilasiakuista ja nk. Forever Battery:istä, eli paremman energiatiheyden kiinteistä akuista, joiden kapasiteetti ja lataussykli kasvaa selvästi nykysiin, ja latausaika kuulemma pienenee merkittävästi, samoin paino. Siis jos nuo supinat pitävät paikkansa. Kuulemma jotain ratkaisuja on jo patentoitu, eli saas nährä ny.

Lainaus
Toinen puute on että että latauspaikkoja ei ole riittävästi. Olen muutaman kerran varastanut sähköä bensa-aseman jouluvalotöpselistä. Silloin hyötysuhde oli ookoo.

Kuulostaa uskaliaan tuhmalta etenkin näin joulun alla kun joulutontut kurkkivat ja tarkkailevat meitä.  :-\

Mutta tuossa toisaalta tulee esille se yksi etu mikä ainakin joissakin sähköpyörissä jo on, eli akun voi joissakin malleissa irrottaa ja viedä vaikka autotalliin, työpaikan pajalle, tai vaikka asuntoon sisälle ladattavaksi, jos siellä vaan riittää sulakkeet. Jos pyörä ei ole jatkuvassa työmatka-ajossa, ei sen latauksenkaan luulisi olevan mahdoton nakki. Kunhan unohtaa pitemmät reissut, ainakin siihen asti että nuo hypetetyt uuden polven akut kehittyvät tuotantoasteelle.

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #119 : Joulukuu 03, 2021, 23:46:30 ip »
Kävisi minullekin, mutta ongelma lienee, että jos tätä uutta tekniikkaa markkinoidaan retro-kuosissa, niin sillä vedotaan lähinnä seniori-ikäisiin.

...joita nuo sähköpyörätehtaat pitävät kaikkein epätodennäköisimpinä sähköpyörien ostajina, ihan hyvästä syystä.  ;D

Lainaus
Nuorissa on kuitenkin tulevaisuus noin isommassa kaupallisessa mielessä.

Juuri näin, ainakin pitkällä tähtäimellä. Toki tällä hetkellä suurin osa uusien moottoripyörien ostajista on ainakin lievästi 'ikääntyneitä' miehiä, mutta on melko todennäköistä, että täysin uuden tekniikan 'helpommin ajettavat' (ei kytkintä, ei vaihteita jne.) ajokit vailla polttomoottorin saundeja ja ajoelämystä kiinnostaa enemmän nuorempaa polvea. Samalla kun koko mp-kulttuuri tullee muuttumaan entisaikojen 'glamourista' joksikin muuksi, uusien sukupolvien mukana.

Lainaus
Kiinalaisethan tekee jo sähkömopoa, mikä muistuttaa ulkonäöllisesti Hondan C100-mallia. YouTubesta löytyy jenkkien koeajo.

Eri näköisiä ja tyylisiä sähkömopoja tehdään ja lisää suunnitellaan jo nyt siellä täällä, Ameriikassa, Kiinassa, Intiassa ja Euroopassakin. Se kehityksen suurin jarru lienee edelleen tuo akkutekniikka, joka odottelee kuumeisesti uusia kehitysaskeleita.

Joka tapauksessa joissakin tapauksissa on minusta onnistuttu tekemään suht onnistunut kompromissi 'futurististen' sutkuloiden ja peräti klassikkopyörien välillä. Esimerkkinä vaikka (toistaiseksi vielä prototyyppi) kuvassa näkyvät pyörät, joissa on napamoottorit. Kun silmä vähän tottuu, noissahan on melkein kuin 70-80-luvun pyörien henkeä, osittain noiden napamoottorienkin ansiosta.
Tuo aiemmin linkittämäni Curtiss One on minusta toinen hyvä esimerkki. Siinä on melko omintakeinen design, joka ei edes yritä muistuttaa perinteistä klassista moottoripyörää, mutta onnistuu siinä minusta kohtalaisen hyvin. Kumpikin tyyli toimisi todennäköisesti paremmin myös niiden "seniori-ikäisien kohdalla, tai ainakin omalla kohdalla, kunhan itse ajokki toimii myös. Aika näyttää.

Toisaalta esim. se Vespan sähköskootterihan on muuten aivan sama kuin polttomoottoriversio, eli ulkonäössä ei ole mitään eroa. Kelpuuttaisin moisen kaupunkiajokiksi, jos siinä vaan olisi GTS:n tehot ja siedettävä akkukapasiteetti.
Toinen aika jännä ja jo myynnissä oleva laite oli joku pienen pajan sähköcrossipyörä, joka kauempaa katsottuna näytti aivan tavalliselta 250cc Hussen tmv. smoto- tai crossipyörältä, tosin sylinteriä saati pakoputkistoa ei näkynyt. En muista minkä merkkinen se oli, mutta se esiintyi yhdessä Red Bull mainosvideossa.

Mutta kuten sanottu, omalla kohdallakin kyse on toistaiseksi lähinnä uteliaisuudesta. Ei ole pienintäkään aikomusta luopua nykyisistä mopoista ja niillä leekaamisesta niin kauan kuin vaan 98-bensaa saa ja rahaa riittää sen ostoon.  :)