Gruppo Moto-Guzzi foorumi on tietääkseni kaksipyöräisiin ajoneuvoihin keskittyvä foorumi. Tämän ketjun otsikossa lukee keskustelua sähköajoneuvoista, mutta ilmeisesti kaikki tähän mennessä tulleet 8 sivua ovat keskustelua sähköautoista. Hiukan omituista, eikö vaan.
Onhan niitä sähkömopottejakin. Vai onko se gutsiukkojen joukossa vielä sen verran tabu aihe, ettei siitä synny edes keskustelua?
Meinaan että moni tänä päivänä sähköautoilua koskeva ongelma ei välttämättä ole läheskään yhtä iso ongelma kaksipyöräisten kohdalla. Ainakin puhdas matkapyöräily vielä toistaiseksi poislukien, mutta ei välttämättä enää kovin kauan. Niin tai näin, se lataushommelikin on joka tapauksessa paria astetta pienempi ongelma.
Itseäni ainakin tekisi mieli kokeilla vaikka sitä uusinta Zero-mallia, joka näyttääkin melkein 'oikealta' moottoripyörältä.
Toisaalta minusta patterimopon ei välttämäti tartte edes näyttää samalta kuin V2-, R2 tai R3-moottorinen mp. Joku perinteisestä poikkeava tyyli on ihan jees, kunhan on toteutettu tyylikkäästi. Oikeastaan parempi oliskin jos/kun tulevat sähköpyörät, ainakaan katumallit, eivät matkisi liikaa perinteisiä malleja. Lisäksi sähköpyörien kohdalla on suht helppo toteuttaa tähän asti hankalasti toteutettava ominaisuus eli 'kaksivetoinen' mp, kun moottorit sijoitetaan pyörien napoihin. Sellaisiakin on jo, ainakin tulossa. Vois olla mielenkiintoinen kokeilla moista, etenkin maastossa.
Sähköskootterikin voisi olla mielenkiintoinen, jahka sellaisia alkaa saamaan edes nykyisten satapiikkien tai 250cc mallien tasoisena. Harmi että Vespa teki ensimmäisestä mallistaan pelkän vaisun mopoversion, joka ei kiinnosta oikein ketään, ei edes mopedisteja, paitsi ehkä jotain elänäntapapiiperöitä.
Ohessa esimerkki ensi viikolla Kaliforniassa ensiesiteltävästä sähköpyörästä, joka on minusta piristävän erilainen ja riittävän mielenkiintoinen, vaikka patterimopo onkin. Siellä kalivieterin nimikko-osavaltiossa kun on ajokautta näin joulutonttujen juoksuaikaankin, ja piilaaksossa piisaa rikkaita uusien lelujen ostajia ympäri vuoden.
Curtiss MotorcyclesHarmi vaan että ainakaan tuohon ensimmäiseen 300 kpl One-mallin esisarjaan ei taida budjetti 'ihan' riittää, mutta koeajolle kyllä lähtisin ihan jo pelkästä uteliaisuudesta. Ehkä sitten lähivuosien seuraavat mallit olis jo 'normaalien' pyörien hintaisia.
Juuei, en ole hurahtanut ilmastouskoon enkä ole vielä vaihtamassa bensavehjettä patterisellaiseen, mutta voihan sitä olla terveen utelias. Ehkä lähivuosina molempi parempi vois olla ihan ok elämäntapa. Reissut bensalla ja paikallispörräykset suhinapyörällä...
Tai no, kassotaan nyt.
Onpahan vaan tullut sinisiä ajatuksia mieleen, varsinkin jos orastava painajainen toteutuu ja punaviherpiiperöt ehtii täälläkin tehdä vallassaoloaikanaan tuhojaan sen verran että kohta ei bensaankaan ole juuri enää varaa, tai bensavehkeet pistetään pannaan. Tai jos käy kuten Blightyssä, missä uhkaavat
kieltää polttomoottoripyörien myynnin 2030 eteenpäin. Siis ainakin uhittelevat. On melko todennäköistä, että myös EU ja tietenkin 'mallioppilas'-Suomi etunenässä on touhuamassa samanlaisia hauskuuksia tänne meillekin. Ohessa
Feman juttu samasta aiheesta.
Siinä pakkosähköistyksen alkuhäslingissä joku patterimopo olis varmaan jopa helpommin lähestyttävä ja paikallisen ilmastonkin suhteen kätevämpi kompromissi kuin patteriauto isompine latausmurheineen. Kuten ollaan todettu, Suomen oloissa sähkö-mp tai skootteri 5-7kk/v olisi käytännöllisempi ratkaisu kuin täyssähköauto, jolle pitää sitten olla huomattavasti mittavampi infrastruktuuri ympäri vuoden. Ainakin omalla kohdalla sähköinen kaksipyöräinen saattaa tulla aiemmin kuin täyssähköinen nelipyöräinen.
Joka tapauksessa nuo patterikotterot on minusta niin tylsä puheenaihe etenkin talvella, että voisi vaihteeksi porista patterimopoistakin, eikö vaan.