Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköajoneuvoista:  (Luettu 28495 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #75 : Syyskuu 13, 2021, 10:03:20 ap »
Kyllä.

Sähköauto voi kieltäytä "starttaamasta" jos on liian kylmä.
Sitä tietoa on vaikea löytää, mutta "alan" miehet ovat sanoneet, että kun lämpötila on jossain -28 ja -32 asteen (celsius) välillä, niin voi olla, että ei ajeta sähköautolla.

Lisäksi kylmä, lumi, pakkanen ja ajo-olosuhteet saattaa lyhentää "rangea" jopa 50%. Mainosmiehet puhuu 10-30 prosentista.
Mutta talvi on aina talvi ja silloin on paljen enemmän olosuhdevaikutuksia kuin tasaisella kesäkelillä.

Esilämmitys ja hyvä pukeutuminen auttaa pitkämatlkalaista perille pääsyssä.

Lainaus:
Ajoin -12 pakkasessa kotoa Nummelaan ja takaisin. Yhteensä 60,5km, josta 47km moottoritietä (106km/h mittarinopeus). Esilämmitin auton ennen lähtöä.

Matkan keskikulutus oli 18.2kWh/100km. Kulutus jakautui seuraavasti:

    Auton liikuttaminen 78%
    Sisätilojen lämmittäminen 17%
    Akun lämmitys 3%
    Muut sähkölaitteet 2%


Jostain syystä vielä on epäselvyyttä siitä, mitä tarkoittaa esim. lataushybridin kulutus 2,1l/100km

Lainaus:
Kuluttajariitalautakunta antoi syyskuun lopussa ratkaisun kiistassa, joka koski Volkswagenia maahantuovalta K Caara Oy:ltä ostettua Volkswagen Golf GTE -pistokehybridiä. Autosta oli maksettu runsaat 43 000 euroa.

Tehokkaan, yli 200-hevosvoimaisen lataushybridin bensankulutus oli kuitenkin ollut pettymys auton omistajalle, jolle auto oli myyty pieniruokaisena.

Autoilija oli jäänyt siihen käsitykseen, että auton kulutus olisi enintään 2,1 litraa sadalla kilometrillä. Kun ilman lämpötila laski alle 10 pakkasasteeseen, ei autolla voinut ajaa lainkaan pelkällä sähköllä, jolloin kulutus pomppasi lähes 8,4 litraan satasella. Kasvua oli 460 prosenttia.
Ostajalle tuli yllätyksenä myös se, ettei auto käynnistynyt lainkaan, mikäli korkeajänniteakun lämpötila oli alle –28 celsiusastetta.


Korean pojat tekee lataushybridit niin, että sähkö kuljettaa autoa, mutta bensamoottorilal tehdään lämpö kajuuttaan.
Myöskään latauksen aikainen esilämmitys ei ole mahdollista.


Joten sähköinen autoilu vaatii vielä hieman omatoimista mielenkiintoa ja tutustumista aiheeseen.
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #76 : Syyskuu 13, 2021, 21:21:27 ip »
Toisin sanoen:
Osta auto, jolla et vättämättä pääse talvella liikkeelle. Talvi Suomessa voi kestää liki puolet vuodesta.
Ratkaise asia helposti - osta toinen auto talveksi.

No eipä Moto Guzzillakaan ajeta talviaikana. Sitä ei vain tarvitse asiakkaalle erikseen mainita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #77 : Syyskuu 13, 2021, 21:37:11 ip »
Tuon pakkasrajan saa monessa merkissä ihan itse säätää. Yleensä se on tuolla 28-29 asteen tuntumassa.
Ja ihan rehellisesti; kuinka monta niin kylmää aamua mahtuu yleensä siihen puolen vuoden talveen? Olisiko viime talvena Keski-Suomessa ollut kaksi tai kolme. Nykyiset polttomoottorisetkin autot tuntuvat olevan vaikeuksissa kovilla pakkasilla.
Aika moni keskustelupalstojen (yleisesti, en nyt tarkoita tätä keskutelu) marisija ilmeisesti mitoittaa auton tarve-rangen kerran talveen tai kahteen tapahtuvan lomareissun pisimmän siirtymän mukaan. Muutoin ajetaan kotoa töihin ja marketin kautta takaisin, parikymmentä km /suunta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #78 : Syyskuu 13, 2021, 21:40:45 ip »
Muutaman ympärivuoden, olisiko noin kuusi vuotta, olen ajanut työmatka-ajot Guzzeilla. Lähinnä pikkulohkoilla onnistui varsin hyvin talvella kiitos ison akun ja startin. Mutta varoituksena muille: pikkulohko kestää ympärivuotista jokapäiväistä ajoa korkeintaan kolme talvea. Toki hauskaakin oli kun laittoi enduroon tarkoitetut piikkirenkaat alle. Kiusasin moottorikelkkailijoita silloin 80-luvun lopulla ja hieman 90-luvullakin. Asuin silloin Rautavaaralla ja myöhemmin Vilppulassa ja Mäntässä ja työmatkaa oli reilut 20 km. Pakkasellakin. Käynnistys aina valitsevassa lämpötilassa. Jos haluaa talviajaa niin vesijäähdytteinen moottori kestää paremmin. No, nämä nykytalvet on eri asia. Eläköön ilmastonmuutos!

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #79 : Syyskuu 13, 2021, 21:46:42 ip »
Meillä oli eräässä taloyhtiössä lämmityssysteemin vaihto ja minä ehdotin ilmavesilämpöpumppua ja muut maalämpöä (maalämpö voitti).
Eka kauhistus oli, että ilmalämpöpumppu ei toimi talvella 30 asteen pakkasella.
Niin, ei se juurikaan enää siinä lämpätilassa toimi, jolloin lämmitetään sillä samalla sähköllä, millä on ne aikaisemmatkin 30 asteen pakkaset torjuttu.
Mutta kaikki sen alle kuluttaa vähemmän sähköä kuin nyt.

Mutina jatkui kokouksessa.

Sitten kysyin, että neljä edellistä talvea. Kuinka monta kertaa pakkasta oli kolmosella alkava lukema.
Mökillä oli kuulemma ollut, mutta muuten oli hiljaista.

Summa summaarum.
Talvella on aina vähintään metri lunta ja pakkasta yli kolmekymmentä astetta, siis mielessä, mutta ulkona tilanne on ihan toinen... ;D

Tää meidän alue on Pori-Tampere viivaa pitkin itää kohti saimaalle.


Tuosta auton tarpeesta olen samaa mieltä.
Moni luulee, että lappiin mennään peräkärrin kanssa talvella joka viikonloppu, mutta totuus on toinen.
Joku menee, mutta sen ei pidäkkään ostaa sähköautoa.
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #80 : Syyskuu 14, 2021, 07:54:16 ap »
Meillä oli eräässä taloyhtiössä lämmityssysteemin vaihto ja minä ehdotin ilmavesilämpöpumppua ja muut maalämpöä (maalämpö voitti).


Saattoi olla hyväkin, ettei ehdotuksesi voittanut. Meidän 16 asunnon rivitaloyhtiöön hankittiin muutama vuosi sitten ilmavesilämpöpumppu,
öljykattila jäi rinnalle.
Lyhyesti huomioita lämmitysjärjestelmästä:
-Sisäpihalle asennetut lämmönvaihtoyksiköt pitävät aivan mieletöntä meteliä. Toimittaja rakensi kovan riitelyn ja virallisten äänimittausten
jälkeen äänieristyskopin yksiköiden ympärille. Nyt melu on siedettävä, mutta hyötysuhde arvatenkin pienempi.
-Laitteet eivät lämmitä käyttövettä riittävän kuumaksi, siihen tarvitaan edelleen öljypoltinta.
-Mututuntumalla saavutetuilla säästöillä voi kuolettaa laitteiden hankintahinnan ehkä 10 vuodessa, jos ei tule suurempaa remonttia.
Tähän mennessä ovat lykänneet kerran jäähdytysnesteet ulos (2000€).




jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #81 : Syyskuu 14, 2021, 09:15:45 ap »
Kerrostalossahan ne yksiköt saa sinne katolle huriseen, missä ei silleen oleskella. Entisessa talossa läks kans nesteet veks ja se teki sen että ulkoyksikkö jäätyi mennen paskaksi. Kuluttajariitalautakunnan jälkeen vaihdolle tuli hintaa tonni.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #82 : Lokakuu 01, 2021, 10:07:51 ap »
Olen samaa mieltä Pekan kanssa siitä, että sähkö ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto kulkuneuvojen energialähteeksi.

Touring-matkailuun sopii huonosti nykyiset ratkaisut.

Hitto, jaksaisi edes joskus pistää tuon oman sähkökäyttöisen moottoripyöränsä kasaan. Ollut nyt monta vuotta odottamassa inspiraatiota. Akkupaketissa oli yksi mätä omena keskellä, joten hankin korvaavan Nissan Leafin kennon, purin akuston ja muun pyörän siitä ympäriltä mutta en ole ehtinyt / jaksanut pistää pyörää uudestaan nippuun, kun on noita muitakin kulkimia.

Kyllä mä tolla pari kesää työmatkoja ajelin, aiemmin: http://www.evalbum.com/2785

Kaipa jatkossakin.


Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #83 : Lokakuu 23, 2021, 08:16:33 ap »
No nyt se tuli  :

1 minuutin lataus ja 500 -600 km ajo. Australialaiset osaavat.;

https://illvet.se/teknik/energi/batterier/nytt-batteri-kan-laddas-60-gaanger-snabbare

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #84 : Lokakuu 23, 2021, 08:47:38 ap »
No nyt se tuli  :

1 minuutin lataus ja 500 -600 km ajo. Australialaiset osaavat.;

https://illvet.se/teknik/energi/batterier/nytt-batteri-kan-laddas-60-gaanger-snabbare

Sivusto pyytelee maksua.

Mutta, jos on akku, johon voi ladata minuutissa noin paljon sähköä, niin keksijän ei tarvitse ikinä tehdä töitä, eikä keksijän 100 parasta sukulaista ja kaveria.
Joten, koska voin ostaa ko. akun sähköautooni...
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #85 : Lokakuu 23, 2021, 09:01:49 ap »
Uusista vallankumouksellisista akkukeksinnöistä uutisoidaan parin viikon välein. Lähes poikkeuksetta
kyse on siitä, että tutkimusryhmä huomaa seinän tulleen työssä vastaan ja halutaan edes sitten
vähän julkisuutta vaivanpalkaksi.
Minuutin lataus vaatisi sitten myös lisäpanostusta latausasemiin. Teho pitäisi nostaa luokkaan
5 MW eli yhdellä 1000MW ydinvoimalalla voisi ladata yhtaikaa 200 autoa, jos ne töpselit olisivat
siellä voimalan parkkipaikalla.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #86 : Lokakuu 23, 2021, 09:20:24 ap »
Kyllähän siinä sutina käy piuhassa, jos tuupataan 100kWh sähköä minuutissa akkubatteriin.
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #87 : Marraskuu 29, 2021, 10:37:57 ap »
Suomalainen akkukeksintö on melkein valmiina maailmanvalloitukseen. Tehtaan rakentamisesta haaveillaan.
Yksi ongelma on vielä ratkaistavana: Akut kestävät vain 150-200 latausta, parhaat yksilöt ovat päässeet 800 lataukseen.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/df405c2f-9081-4936-a468-ab5cdec33e0f?ref=newsletter:25d4&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #88 : Marraskuu 29, 2021, 10:59:22 ap »
Tässä pelkkien akkujen sijaan vähän myös kokonaisista ajoneuvoista.
Urpo on vuosikausia seurannut Verge-moottoripyörän (entinen RMK) vähän takkuilleita vaiheita.
Ilmeisesti monet ovat pitäneet 2000€ varausmaksua kalliina ja se onkin nyt laskettu 100 euroon.
Jokohan nyt alkaa jonoa kertymään kassalle?

https://shop.vergemotorcycles.com/


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #89 : Marraskuu 30, 2021, 07:24:19 ap »
Tuo suomalainen ”suola-akku” on ollut jo monta vuotta ”valmiina maailmanvalloitukseen”. Ilmeisesti ovat törmänneet johonkin ylittämättömään tekniseen esteeseen, kun ei etene. Rahoitusta kyselevät kyllä. Silloin nostetaan otsikoihin.


Suomalainen akkukeksintö on melkein valmiina maailmanvalloitukseen. Tehtaan rakentamisesta haaveillaan.
Yksi ongelma on vielä ratkaistavana: Akut kestävät vain 150-200 latausta, parhaat yksilöt ovat päässeet 800 lataukseen.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/df405c2f-9081-4936-a468-ab5cdec33e0f?ref=newsletter:25d4&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje
Hyvä pyörä, parempi mieli.