Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköajoneuvoista:  (Luettu 28396 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 466
Keskustelua sähköajoneuvoista:
« : Syyskuu 04, 2021, 16:23:42 ip »
Olen samaa mieltä Pekan kanssa siitä, että sähkö ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto kulkuneuvojen energialähteeksi. Nyt vain on vallalla tietynlainen akkukäyttöisten sähköajoneuvojen ja muidenkin laitteiden "markkinakiima". Saapas nähdä kauanko akkumetallivarannot riittävät. Akkumetallien kierrätyskään ei ongelmaa kokonaan ratkaise, sillä 100 prosentin kierrätysasteeseen ei hevillä päästä. Ajoneuvojen valmistajille ja myyjille nopea vanhan kaluston romuttaminen tietysti sopii, saadaanhan näin huomattavasti enemmän kysyntää uudelle kalustolle. Ympäristön kannalta nykyisen polttomoottoriajoneuvokannan polttoaineiden kehittäminen ympäristöystävällisemmäksi voisi tosiaan olla parempi vaihtoehto, sillä ilman ympäristön kuormittamista ei onnistu sen paremmin näiden sähköajoneuvojen tuotanto kuin sähköntuotanto taikka uuden kaluston vaatiman latausinfran rakentaminen. Lieneeköhän kukaan arvioinut sitäkään, tuleeko sähkönsiirtoverkkomme selviytymään kulutushuipuista, joita lisääntynyt sähkönkäyttö aiheuttaa. Pahaa pelkään, että polttomoottorikäyttöisillä pyörillä ajamisen hinta tulee lähivuosina nousemaan nopeasti erilaisten ympäristöperusteisten verojen ja maksujen myötä. Itse en kyllä tässä tilanteessa olisi valmis uuteen polttomoottorikäyttöiseen pyörään rahojani sijoittamaan.
     
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2021, 07:49:56 ap kirjoittanut Kimmo Saarelainen »

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vs: Uusi V1000
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2021, 20:29:14 ip »
Eikös tuo sähköautojen infrastruktuuri ole jo ratkaistu; Uusiutuvaa energiaa käytetään lataukseen. Lataus toimii, kun työntää töpselin seinään. Sähkö tulee kaapelia pitkin. Akku latautuu näppärästi odottaessa.
Sen jälkeen ajetaan, kunnes koittaa lataustarve. Sitten työnnetään töpseli seinään ja... Homma käy.

Liitäntätehot, sulakekoot, kaapeloinnit, latausasemaverkosto, latausaika... Sillä nyt ole niin väliä, kun sähköraitiovaunulla pääseen taidetyöpajaan päiväksi. Miksi valita ammatti, jossa täytyy käydä töissä? Paljon mukavampaa on opiskella taiteilijaksi... Ja elää valtion tuilla ja apurahoilla...

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Vs: Uusi V1000
« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2021, 22:23:19 ip »
Ihan mielenkiinnosta on tullu noihin sähköautojen systeemeihin jonku verran tutustuttua. Just tänään kuuntelin semmosen podcastin asiasta nimeltä Vehicle to Grid(V2G). Siinä puhuttiin miten ja miksi noista autoista tulee tärkeä osa sähköverkon 'säätövoimaa'. Ihan jo siitä, että sulla voi itsellä olla pienempi sähköliittymä, koska sun autosta voi ottaa kulutuspiikkeihin virtaa. Tätä kun laajennetaan, niin siitä voi olla apua suremmallakin tasolla. Nykyisin on kuulemma autojen akkuja noin gigawatin verran enemmän tai vähemmän kiinni verkossa. Tämä homma toimiikin jo mm. nissanin autojen kanssa, kun niiden lataussysteemiin (chademo) on semmoinen juttu joskus määritelty. Yksi sovellus olisi sitten esimerkiksi pörssisähkön hintavaihteluiden hyödyntäminen.

Ja noista akkumineraaleista kuuntelin yhden toisen jutun, jossa näiden akkujen kehittelijä kertoi tulevaisuuden näkymistä. Nämä nykyiset akkumateriaalit tulevat vaihtumaan johonkin muuhun. Olikos se nyt rautaoksidi tms. Jotain sellaista kuitenkin, jota on sitten olemassa 'kaikkialla'. Ja muutenkin siirrytään näistä neste-elektrolyysiin perustuvista kuiva-aineisiin. Hinnat tippuu, koska tuotantoon käytetty aika putoaa viikosta yhteen päivään, siitä kun raaka-aineet tulee tehtaalle.

Ja se, mikä on noissa sähköautoissa se juttu, on se, että per sata kilsaa kulut keskivertokuskilla on pari-kolme euroa. Lisäksi se hirveä meteli toimintamatkasta on ihan hölynpölyä. Nykyiaikaisilla autoilla homma toimii. Tavallisella kuskilla ei päivittäin tule edes sataa kilsaa päivässä. Sen pystyy lataamaan kotona ihan tavallisesta hyväkuntoisesta sukosta, eikä tarvi välttämättä mitään erikoisia vempeleitä. Tottaka oma 'latausasema' helpottaa, mutta ei sen välättämättä tarvitse antaa kuin vaikka sen 3.6Kw, minkä saa normaalisti yhdestä vaiheesta. mitään pikalatauksia, ei tarvi. Paitsi, jos sulla pyörii  vaikka taksi periaatteessa 24/7.

Niistä latausasemista. Kyllä niitä jo löytyy melko hyvin: https://latauskartta.fi/
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #3 : Syyskuu 05, 2021, 09:14:55 ap »
Kannattaa pitää mielessä, että sähköautoilu on edullista ainoastaan sen
takia, että valtiovalta haluaa kannustaa hankkimaan sähköautoja. Jossain
vaiheessa lyödään päälle ankarat ajosuoritteeseen pohjautuvat verot.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #4 : Syyskuu 05, 2021, 11:34:55 ap »
Kannattaa pitää mielessä, että sähköautoilu on edullista ainoastaan sen
takia, että valtiovalta haluaa kannustaa hankkimaan sähköautoja. Jossain
vaiheessa lyödään päälle ankarat ajosuoritteeseen pohjautuvat verot.

Ehkä asia ei ole ihan näin?

Sähköajoneuvo on edullisempi ajaa kuin polttomoottoriajoneuvo nimenomaan sen vuoksi, että sen hyötysuhde on paljon parempi. Polttomoottori tekee polttoaineen energiasta lämmöksi 3/4 ja enemmänkin, vaikka siitä pieni osa lämmittääkin kabiinia.

Valtio ei todellakaan kannusta hankkimaan sähköajoneuvoja. Joitain kosmeettisia apuja on olemassa, luokkaa 2000 € kun auto maksaa halvimmillaankin 40 000 ajoneuvoverojen takia. Siksi minäkin korjaan taas pikku-Opelin ajolyhdyt ja lykkään autovaihtoa tas vuodella. Ehkä ne hinnatkin laskevat ja laatu paranee. Hyvällä? tuurilla "kurki kuolee, ennen kuin suo sulaa".

Ajosuoritteeseen perustuvat verot ja maksut tulevat kyllä ihan käyttövoimasta riippumatta. Ne johtuvat liikenneinfran ylläpidosta. Se on totta, että valtiovalta yrittää veroilla ohjata/pakottaa meitä joukkoliikeneteeseen ja pois yksityisautoilusta. Ja sekin pitää paikkansa, että polttoaineverojen tuoton pienetessä, myynnin vähetessä, pitää se raha taikoa jostain. Kansan käsi on karttuisa – vai oliko se kärttyisä...
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #5 : Syyskuu 05, 2021, 12:02:16 ip »
Lainaus
Siinä puhuttiin miten ja miksi noista autoista tulee tärkeä osa sähköverkon 'säätövoimaa'. Ihan jo siitä, että sulla voi itsellä olla pienempi sähköliittymä, koska sun autosta voi ottaa kulutuspiikkeihin virtaa.

Asia on ollut esillä jo pitkään. Näyttäisi siltä, että kaunis ajatus ei toteudu, koska kulutushuippujen tasaus autojen akuista kuluttajilta päin on pois sähköyhtiöiden tuotannosta ja myyntituotosta.

Luin juuri uutisia sähköyhtiöiden aikomuksesta nostaa siirtohintoja juuri sähköautojen ja lämpöpumppujen kulutushuippujen vaatiman lisäinfran rakentamistarpeen takia.

Myöskään sähköliittymiä ei voida sillä konstilla pienetää, koska on ne autot ladattava silti ja liittymän maksimivirta on mitoitettava teoreettisen huipun mukaan. Sinänsä autojen hidaslataus, joka kotitaloudessa on yleisin, ei isoja huippuja aiheuta. Pahat huiput tulevat lämpöpumpuista. Olen saanut siitä juuri kokemusta. Meidän yhtiön maalämpö on toiminut nyt vuoden. Energiakulut pienenivät yhteen kolmasosaan ja lasku tulee sähköyhtiöltä öljy-yhtion sijaan.

Sentire la forza!
Terv: Timo

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #6 : Syyskuu 05, 2021, 12:03:35 ip »
Autoilusta valtion kassaan kertyvästä verotuotosta menee vain murto-osa liikenneinfran ylläpitoon. Jos ja kun bensiinin ja dieselin menekki pienenee tuntuvasti, täytyy valtion menoja karsia miljardeilla tai sitten pitää keksiä jokin tapa, jolla sähköautoilua aletaan verottamaan jotenkin tasapuolisesti.  Sähkö on vaan sillä tavalla hankala tuote, ettei sen verottaminen ajoneuvokäyttöön korkeammalla tariffilla taida onnistua oikein mitenkään.

Politiikka on sellaista sekoilua, että mahdollisesti näemme piakkoin senkin, että suomalaisilta kerättyä verorahaa, mukaan lukien liikenteen verotuotto, menee tukipaketin muodossa jonnekin "köyhempään" EU-maahan subventoimaan kalliiden sähköautojen hintoja, että myös siellä maailma pelastuu.

Sähkömoottoripyörä saattaa olla hieno innovaatio ja valkopestä monta likaantunutta omaatuntoa, mutta CO2 -päästölähteenä sillä ei ole kokonaisuuden kannalta yhtään mitään merkitystä. Paljon yksinkertaisempaa on säätää laki, että mp:n polttoaineena on puhdas viina.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #7 : Syyskuu 05, 2021, 18:30:33 ip »
Valtio ei todellakaan kannusta hankkimaan sähköajoneuvoja. Joitain kosmeettisia apuja on olemassa, luokkaa 2000 € kun auto maksaa halvimmillaankin 40 000 ajoneuvoverojen takia. Siksi minäkin korjaan taas pikku-Opelin ajolyhdyt ja lykkään autovaihtoa tas vuodella. Ehkä ne hinnatkin laskevat ja laatu paranee. Hyvällä? tuurilla "kurki kuolee, ennen kuin suo sulaa".


Onhan ne hintavia, varsinkin uutena, mutta siinä vaihdossa kannattaa laskea mitä ne kuukausittaiset kulut on. Eli kuinka paljon isomman kuukausi-erän pystyy maksamaan sillä samalla kokonaismenolla, kun bensaan ja huoltoihin ei mene niin paljoa kuin bensavehkessä. Lisäksi sellaisella reilulla parilla kymppitonnilla saa vähän ajetun käytetyn, jolla 'tavallisen' perheen ajot tulevat jo ihan hienosti hoidetuksi.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #8 : Syyskuu 05, 2021, 18:36:06 ip »
Luin juuri uutisia sähköyhtiöiden aikomuksesta nostaa siirtohintoja juuri sähköautojen ja lämpöpumppujen kulutushuippujen vaatiman lisäinfran rakentamistarpeen takia.


Mun lähteet taas kertoo, että tulee säästöjä nimenomaan tuossa rakentamisessa. Tai siis siinä, kun sitä ei tarvita. Nimenomaan siksi, kun noihin latauksiin pyritään laittamaan kuormantasausautomaatiota, ettei ne muiden juttujen piikit vaadi sitä lisäinfraa. Kotilataushan on käytännössä yöllä tapahtuvaa, jolloin kuormitus on muuten hieman pienempää.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #9 : Syyskuu 05, 2021, 19:30:52 ip »
Ehkä tulevaisuuden matkailu on sitä, että rikkaat suhaavat Tesloilla latauspisteestä toiseen.
Köyhät matkaavat kuten Urpo 60-luvun alussa sukulaisiin, 150km linnuntietä:
Alkumatka linja-autolla, sitten höyryveturilla (yksi vaihto Toijalassa). Bussilla vielä
vähän matkaa ja loppumatka hevoskärryillä.


TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #10 : Syyskuu 05, 2021, 20:39:19 ip »
>>Sen pystyy lataamaan kotona ihan tavallisesta hyväkuntoisesta sukosta.<<
Tietenkin voi - samaa sähköähän sieltä tulee, kuin latausasemastakin. Latausaika voi olla esim. lähes vuorokausi. Kaikki eivät voi odottaa, eikä kaikille riitä, että akulla pääsee vajaalatauksella kauppaan...
Hiemankin vanhemmissa ok-taloissa on tyypillisesti 25A sulakkeet. Jos siihen kytkee sitten vaikka 13kW:n latausaseman, niin sitten ei pullaa paisteta tai saunaa lämmitetä samaan aikaan.

Kävin tänään Espoosta ( kotoa ) Raumalla. Ajamista kertyi liki 600km. Siinä sitten olisi pitänyt ladata 4-6 krt. Jos olisi edes ollut asemia, asemia toiminnassa ja asemia vapaana. Tavallisesta sukosta lataamalla matka olisi kestänyt viikon.
Sähköautot tulevat - haluttiin tai ei. Eikä siinä mitään. Mutta vielä tänään tai huomenna se ei ole monessakaan tapauksessa realistinen vaihtoehto.
Ei toimintamatkan tai edes sähkönjakeluverkon kannalta.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #11 : Syyskuu 05, 2021, 21:00:46 ip »
Nyt on veroetua ja tukea tarjolla sähköautoiluun. Juuri äsken ympäristöministeri lateli niitä tv-uutisissa.
Jatko tulee menemään kuten veikkauksen kohdalla. Kaikki olivat otsa syvissä huolen rypyissä suitsimassa ja paheksumassa vähäväkisen kansan pelihimoa.
Nyt on samat otsat rypyssä kun rahaa ei riitä tieteelle ja eikä vissiin taiteellekaan entiseen malliin. Ei muuta kuin arpomaan uutta veroa ja muita veroluontoisia maksuja jotka ongitaan aivan samoista kukkaroista kuin ne pelieurotkin.
Polttoaine- ja muut kansalaisten liikkumisesta syntyvät verot tuovat valtion kassaan 8 miljardia euroa vuodesta ja siitä ei luovuta. Ei vaikka ajoneuvot kulkisivat kirkon sakastista haettavalla pyhällä hengellä.

MattiK

  • Viestejä: 34
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #12 : Syyskuu 05, 2021, 21:08:55 ip »
Sähköautot tulee, koska se on EU tasolla meille keksitty. Tulee kaikenlaista uutta ostettavaksi ja pitää investoida infraan = raha lähtee kiertämään ja vältetään lama. Näin yksinkertaistettuna.
Itse olen laskeskellut, että toinen auto voisi vaihtua täyssähköön, kun bensan litrahinta on n. 2€. Silloin nykyisen bensa-auton vuosikulut alkaa vastaamaan jotakuinkin 25t€:n sähköauton hinnan vuosialenemaa ja sähkön "tankkaus kuluja". Minulle työmatkaa kertyy n. 25tkm/v. Lataus onnistunee voimavirtapistokkeesta n. 10 tunnin latauksella. Pääsulakkeen suurentaminen nostaisi liittymän kuukausimaksun 70€:n, joka taasen syö kannattavuutta. Samaten, jos sähköautoille keksitään jotain kilometrimaksuja, syö se sähköauton hankinnan kannattavuutta, ja jatkan nykyisellä bensa-autolla. Hankin nykyisen autoni 6v vanhana ja 50tkm ajettuna ja laskin sillä ajavani hyvin 10v ajot. Huollot pystyn tekemään itse ja vakuutuksiin menee n. 250€/v. Edellinen auto oli minulla 11v ja ainoa ylimääräinen remontti oli etupyörän laakeri 160tkm kohdalla. Tuo auto meni vaihtoon 270tkm ajettuna ja 16v ikäisenä, kun alkoi tehdä mieli autoa, jossa vakionopeudensäädin. Yleisesti ottaen säästämisen takia jonkun uusiminen tulee kalliimmaksi, kuin vanhan käyttö.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #13 : Syyskuu 05, 2021, 21:47:43 ip »
Varmaan tulee joskus joku sähköauto ostettua. Meidän perillinen Jussi on ollut muutaman vuoden ilman moottoripyörää perhesyiden takia. Sanoi että voisi joskus ostaa sähköpyörän. Sen verran neuvoin, että unohda se kotimainen taka-akseliton pyörä.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #14 : Syyskuu 05, 2021, 21:57:15 ip »
>>Sen pystyy lataamaan kotona ihan tavallisesta hyväkuntoisesta sukosta.<<
Tietenkin voi - samaa sähköähän sieltä tulee, kuin latausasemastakin. Latausaika voi olla esim. lähes vuorokausi. Kaikki eivät voi odottaa, eikä kaikille riitä, että akulla pääsee vajaalatauksella kauppaan...
Hiemankin vanhemmissa ok-taloissa on tyypillisesti 25A sulakkeet. Jos siihen kytkee sitten vaikka 13kW:n latausaseman, niin sitten ei pullaa paisteta tai saunaa lämmitetä samaan aikaan.

Kävin tänään Espoosta ( kotoa ) Raumalla. Ajamista kertyi liki 600km. Siinä sitten olisi pitänyt ladata 4-6 krt. Jos olisi edes ollut asemia, asemia toiminnassa ja asemia vapaana. Tavallisesta sukosta lataamalla matka olisi kestänyt viikon.
Sähköautot tulevat - haluttiin tai ei. Eikä siinä mitään. Mutta vielä tänään tai huomenna se ei ole monessakaan tapauksessa realistinen vaihtoehto.
Ei toimintamatkan tai edes sähkönjakeluverkon kannalta.

Elä ny viitti. Jos ajat autolla satakilometria päivässä kulutat noin parikymmentä kilowattia per päivä. Sen lataat kahdeksan amppeerin pistokkeesta yhdessä yössä ihan helposti. Karkeasti voi laske vajaa 10 kilsaa per tunti ja jos olet kotona 10 tuntia, niin semmonen vajaa sata kilsaa tulee siinä yöllä ladattua. Jos saat täydet 16 ampeeria sinne autolle, niin se on semmoiset parikytä kilsaa per tunti. Yössä siis parisataa kilsaa. SItä ei kyllä normaalista sukosta kannata ottaa. Mutta voi asennuttaa vaikka semmoisen sinisen asuntovaunujen siihen tilalle. Ja johtojenkin pitää se kestää. Voimavirrastahan saa sitten vielä enemmän.

Ja tuo ettei saunota on ihan höpöpuhetta. Silloin ei ladata sitä autoa täysillä, vaan saunotaan ja automatiikka hoitaa sen kuormanjaon ilman, että sitä tarvitsee ajatella.

Espoosta Raumalle ja takaisin taitaa hyvissä olosuhteissa parhaimmilla sähkäreillä hyvissä olosuhteissa ilman yhtään latausta, mutta näissä keleissä kaikki vaatii ainakin sen yhden latauksen. Laskin yhdellä reitinsuunnittelulla tuon raumalla käynnin sellaisella autolla, jonka saa nyt noin 20-25 tonnilla. Tuloksen 3 latausta tuolla matkalla. Reilun 40 tonnin autolla 2 latausta. Pitkän kantaman mallilla tuli se yksi.

Kannattaa tutustua faktoihin, eikä pelkkään mutuun. Tämä on niin nopeasti muuttuva ala, että vuosi sitten tilanne oli todella paljon heikompi. Tänä vuonna on tullut uusia autoja ja latausverkko on kasvanut tosi paljon. Se, mitä joku jossain keskustelussa halusi, eli yhdellä latauksella vene perässä Helsingistä Utsjoelle -30 asteen pakkasessa, ei ole ainakaan vielä realismia. Mutta tavallisen autonkäyttön kannalta homma rokkaa. Ainakin omakotitalossa asuvalle se on helppoa, ku voi itse päättää asioistaan. Taloyhtiöiden kohdalla tuollaiset ennakkoluulot vielä hankaloittaa asiaa. Mikäli itsellä olisi varaa hankkia yleensä joku auto, niin vaikka ei olisi mahdollisuutta kotilataukseen, niin sähköauto se olisi. Ajaisin ilmaiseksi lataamalla aina lidlissä kaydessäni.  ;)
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler