>>Sen pystyy lataamaan kotona ihan tavallisesta hyväkuntoisesta sukosta.<<
Tietenkin voi - samaa sähköähän sieltä tulee, kuin latausasemastakin. Latausaika voi olla esim. lähes vuorokausi. Kaikki eivät voi odottaa, eikä kaikille riitä, että akulla pääsee vajaalatauksella kauppaan...
Hiemankin vanhemmissa ok-taloissa on tyypillisesti 25A sulakkeet. Jos siihen kytkee sitten vaikka 13kW:n latausaseman, niin sitten ei pullaa paisteta tai saunaa lämmitetä samaan aikaan.
Kävin tänään Espoosta ( kotoa ) Raumalla. Ajamista kertyi liki 600km. Siinä sitten olisi pitänyt ladata 4-6 krt. Jos olisi edes ollut asemia, asemia toiminnassa ja asemia vapaana. Tavallisesta sukosta lataamalla matka olisi kestänyt viikon.
Sähköautot tulevat - haluttiin tai ei. Eikä siinä mitään. Mutta vielä tänään tai huomenna se ei ole monessakaan tapauksessa realistinen vaihtoehto.
Ei toimintamatkan tai edes sähkönjakeluverkon kannalta.
Elä ny viitti. Jos ajat autolla satakilometria päivässä kulutat noin parikymmentä kilowattia per päivä. Sen lataat kahdeksan amppeerin pistokkeesta yhdessä yössä ihan helposti. Karkeasti voi laske vajaa 10 kilsaa per tunti ja jos olet kotona 10 tuntia, niin semmonen vajaa sata kilsaa tulee siinä yöllä ladattua. Jos saat täydet 16 ampeeria sinne autolle, niin se on semmoiset parikytä kilsaa per tunti. Yössä siis parisataa kilsaa. SItä ei kyllä normaalista sukosta kannata ottaa. Mutta voi asennuttaa vaikka semmoisen sinisen asuntovaunujen siihen tilalle. Ja johtojenkin pitää se kestää. Voimavirrastahan saa sitten vielä enemmän.
Ja tuo ettei saunota on ihan höpöpuhetta. Silloin ei ladata sitä autoa täysillä, vaan saunotaan ja automatiikka hoitaa sen kuormanjaon ilman, että sitä tarvitsee ajatella.
Espoosta Raumalle ja takaisin taitaa hyvissä olosuhteissa parhaimmilla sähkäreillä hyvissä olosuhteissa ilman yhtään latausta, mutta näissä keleissä kaikki vaatii ainakin sen yhden latauksen. Laskin yhdellä reitinsuunnittelulla tuon raumalla käynnin sellaisella autolla, jonka saa nyt noin 20-25 tonnilla. Tuloksen 3 latausta tuolla matkalla. Reilun 40 tonnin autolla 2 latausta. Pitkän kantaman mallilla tuli se yksi.
Kannattaa tutustua faktoihin, eikä pelkkään mutuun. Tämä on niin nopeasti muuttuva ala, että vuosi sitten tilanne oli todella paljon heikompi. Tänä vuonna on tullut uusia autoja ja latausverkko on kasvanut tosi paljon. Se, mitä joku jossain keskustelussa halusi, eli yhdellä latauksella vene perässä Helsingistä Utsjoelle -30 asteen pakkasessa, ei ole ainakaan vielä realismia. Mutta tavallisen autonkäyttön kannalta homma rokkaa. Ainakin omakotitalossa asuvalle se on helppoa, ku voi itse päättää asioistaan. Taloyhtiöiden kohdalla tuollaiset ennakkoluulot vielä hankaloittaa asiaa. Mikäli itsellä olisi varaa hankkia yleensä joku auto, niin vaikka ei olisi mahdollisuutta kotilataukseen, niin sähköauto se olisi. Ajaisin ilmaiseksi lataamalla aina lidlissä kaydessäni.
