Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköajoneuvoista:  (Luettu 28448 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #45 : Syyskuu 09, 2021, 20:09:04 ip »
Liikenteessä käytetylle biokaasulle asetetaan vero. Biokaasun lämmityskäyttö on sen sijaan verotonta.
Biodiesellillä ajamisesta tulee

Ja paljon muuta, kun se, että:
Sähköistämisen edistämiseksi vapautetaan täyssähköautot autoverosta ja korotetaan sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa. Ajoneuvoveron korotus ei koske aiemmin käyttöönotettuja täyssähköautoja. Autoveron vapautus koskee 1.10. jälkeen verotettavia autoja.
https://valtioneuvosto.fi/-/10616/hallituksen-talousarvioesitys-rakentaa-tulevaisuuden-kestavaa-kasvua?fbclid=IwAR3KiwIw--xsA6AEEwCKNKPBcnLMfFOjDm0ozwbLHbu2umuOILCgtmOWayM
Tämäkin vielä! ! !

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #46 : Syyskuu 09, 2021, 21:26:14 ip »
Liikenteessä käytetylle biokaasulle asetetaan vero. Biokaasun lämmityskäyttö on sen sijaan verotonta.
Biodiesellillä ajamisesta tulee

Ja paljon muuta, kun se, että:
Sähköistämisen edistämiseksi vapautetaan täyssähköautot autoverosta ja korotetaan sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa. Ajoneuvoveron korotus ei koske aiemmin käyttöönotettuja täyssähköautoja. Autoveron vapautus koskee 1.10. jälkeen verotettavia autoja.
https://valtioneuvosto.fi/-/10616/hallituksen-talousarvioesitys-rakentaa-tulevaisuuden-kestavaa-kasvua?fbclid=IwAR3KiwIw--xsA6AEEwCKNKPBcnLMfFOjDm0ozwbLHbu2umuOILCgtmOWayM

Täyssähköautojen autoveroa on jo aiemmilla toimilla laskettu miltei olemattomiin. Se on tällä hetkellä 2,7 %. Minuun veron poistamisella kokonaan ei ole edes sitä psykologista vaikutusta, jota tässä maassa toimenpiteellä haetaan. Uskon ajoneuvokaupan kuitenkin iloitsevan. Poistamisen vaikutus tulee etupäässä katteeseen. Kenenkään ei kannata liikaa hintoja polkea, jos väki menee tähän silmänkääntötemppuun ja alkaa ostaa. Kysynnän ja tarjonnan laki.

Ajoneuvoveron perusvero siis nousee uusilla käyttöön otettavilla sähköautoilla, ja täyssähköautojen autoverosta lähtee tuo viimeinenkin jäljellä ollut 2,7%.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #47 : Syyskuu 09, 2021, 21:32:40 ip »
Mutta ajoneuvovero nousee.
Ostaminen hiukan halpenee, mutta omistaminen kallistuu, joten peitto ei pitene, kun toisen pään leikkauksella toista päätä jatketaan.

Piileekö tässä kuitenkin valtiolle tappiollinen ansa, eli tuonti ulkomailta.

Mitä hiukan puolihuolimattomasti Googlailin, niin uuden kalliimman sähköauton nouto Saksasta säästää ostajan kukkaroa helposti 10 000 eurolla. Toki uuden sähkärin ostajan pitää maksaa ALV 24%, mutta siitä voi esim. Saksassa vähentää ALV 19%

Sitten on käytetyt sähkärit.
Voi olla, että Kamuxin rekkoihin aletaan lastaamaan vuoden pari vanhaa käytettyä sähkäriä...
Tämäkin vielä! ! !

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #48 : Syyskuu 09, 2021, 22:01:06 ip »
Totta kai kannattaa hakea täyssähköauto muualta. Minusta Suomesta täyssähköauton ostaa vain täyshölmö, jos säästö on tuhansia euroja. Saksaan vain. Sitten tullaus, katsastus ja lataamaan ilmaiseksi kaupan pihaan.

Sitä ennen voi seurailla erilaisten ratkaisujen tuloa. Minusta vetyauto on kiinnostava.

Tuossa on taas yksi sähköauton toimintamatkaan liittyvä testi. Skoda on lievissä vaikeuksissa verrattuna Teslaan.

(Toisaalta muutaman vuoden käytetty Skoda Superb 4x4 TDI ei ole tässä maassa vaikeuksissa oikein missään kelissä.)

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/78365add-3ae1-4420-8e0c-71e7b4571946


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #49 : Syyskuu 09, 2021, 22:13:20 ip »
Vety on hyvä, mutta nykytietämyksellä siinä on pari ongelmaa...
Miksi tehdä sähköllä vetyä, siirtää se johonkin, tankata se autoon, jossa siitä tehdään sähköä.
vetyauto kun on kuitenkin sähköauto.
Tämäkin vielä! ! !

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #50 : Syyskuu 09, 2021, 23:24:13 ip »
Kyllä, vetyauto on sähköauto, kuten tuolla edellisellä sivulla kirjoitinkin. Se on kiinnostava. Emme me silti tiedä vielä, mikä hevonen on paras vaikkapa vuonna 2040. Tosin minua asia ei enää takuulla koske, ellen sitten saa viimeisen kyydin vetyautossa tai sähköautossa.  :D

Sähköauto ei valitettavasti ole ratkaisu siihen asiaan, mihin ratkaisua haetaan. Maailman liikakasvu on syvin ongelma, ja se on kaiken pohjalla. Ihmisille se ruoantuotanto ja kulutus tehdään. Heidän majojaan lämmitetään, ja he liikkuvat. Linkola sen tiesikin.

Hyvä silti, että jotain yritetään.

Isossa kuvassa suurin ongelma ainakin suomalaisen motivaation kannalta on se, että globaaleihin ongelmiin pitäisi olla globaaleja ratkaisuja. Siihen emme Suomessa kykene oikeastaan puuttumaan. Emme kykene tuottamaan Suomessa globaaleja ison kuvan ratkaisuja, vaan teemme omassa maassamme oman performanssin. Kuluttaminen silti jatkuu. Se, että kehittyvissä maissa tai Kiinassa avataan hiilivoimala päivässä tuottamaan länsimaihin kulutustarvikkeemme, ei kuulu ajatteluumme lainkaan. Meillä on oma vuotuisten päästöjen tavoitteemme, ja olemmepa tekemässä melkoisen performanssin, mutta nykymaailmassa kaikki liittyy kaikkeen, eivätkä maailman päästöt vähene toimistamme yhtään. Tietyillä ostoilla ne voivat jossain jopa kasvaa.

Ei ole mitään Suomen omaa ilmakehää. On maailman ilmakehä.

Maailman mittakaavassa energiantuotantoon, liikenteeseen ja teollisuuteen menevä fossiilinen energia on ongelman ydin. Sen osuus energiasta maailmassa on 85 prosenttia. Lähteinä ovat kivihiili, öljy ja maakaasu. Maailmassa 15 prosenttia tulee ydinvoimasta, vedestä ja uusiutuvasta energiasta, kuten tuulesta ja auringosta. Yhtälö pitäisi muuttaa eli tuota 15 prosenttia kasvattaa, mikäli halutaan se hiilisuunta muuttaa. Tämä lienee selvä.

Voimme olla ylpeitä. Suomen päästöt ovat laskeneet 32 prosenttia vertailuvuodesta 1990 ja 44 prosenttia vuodesta 2003, jolloin päästöt olivat korkeimmillaan aikasarjan 1990–2020 aikana. Samalla suurten kehittyvien maiden ja Venäjän päästöt ovat kasvaneet. Ja niillä on sitten oikeasti merkitystä. Ja ne kasvavat koko ajan. Yhdysvaltain pysyvät ennallaan. Euroopassa laskevat.

Me katsomme Ylen uutisia, jossa puhutaan "liikenteestä" ja "sähköautoista", jotka eivät ole ratkaisu globaaliin ongelmaan. Ihmiskunta lisää kaiken aikaa ilmakehän kasvihuonekaasujen määrää. Maailmanlaajuiset kasvihuonekaasupäästöt ovat 2010-luvulta alkaen nousseet vuosittain noin 1,5 prosenttia.

Kaava menee näin: Jos suljemme terästehtaan (teoreettinen esimerkki), ostamme saman teräksen viisinkertaisella hiilellä, mutta omat päästömme vähenivät. Kelpaisi siinä puhua tavoitteista ja hööpöttää nuoria vaaliuurnilla.

Sama hauska kaava paikallistasolla: Jos betoni Helsingin rakennushankkeisiin tehdään Lappeenrannassa, ne eivät ole Helsingin hiiliä. Näin eräs poliitikko sanoi, kun hänelle esitettiin kysymys Malmin kentän paalutuksen hiilijalanjäljestä.

Ilmakehään ne menevät, pöllyteltiin jotain sitten Suomessa, Lappeenrannassa, Helsingissä tai Kiinassa. Se on ihan yhteinen ilmakehä.

Ja tässä me mietimme sitten jotain sähkömopoja maassa, jonka päästöt maailmassa ovat 0% (promilleja) ja jonka kaikista tieliikenteen päästöistä moottoripyörien päästöt ovat 1%. On mennyt aritmetiikan tunnit aivan hukkaan.

Olen silti mukana tarkalla korvalla kaikissa uusissa jutuissa. Perheeni sitoo vuosittain noin 400 suomalaisen kaikki vuotuiset hiilipäästöt. Ajatelkaapas, jos päästökauppa olisikin henkilökohtaista. Saisinko nyt oikein porsastella hiilineutraaliuden nimissä?  8) Jos olisin valtio, eikö se olisi ihan jees?

Älkää käsittäkö väärin. Minussa on annos askeettista korpijoonasta ja pieni annos Linkolaa. On vain välillä vähän Kummeli-valmentajan olo, että me on hävitty tää peli, kun hallituksen performansseja seuraa, mutta luotan ihmisen oveluuteen tiukan paikan tullen. Erityisesti liike-elämän.

Fortum myy sähköä. Verot ja tulevaisuuden polttoaineiden ostot menevät valtionyhtiöön. Jos sähkö on päästötöntä, kaikki ok alueellisesti. Globaaliksi ratkaisuksi tästä ei ole.

Nesteellä on tulossa skaalautuvia raaka-aineita: metsäteollisuuden ja maatalouden jätevirtoihin pohjautuvasta lignoselluloosasta valmistetut polttoaineet, kemikaalit ja materiaalit; uusiutuvien lentopolttoaineiden skaalautuvat raaka-aineet, kuten levät ja yhdyskuntajäte; uusiutuva vety ja power-to-X, jossa käytetään uusiutuvaa sähköä muuntamaan hiilidioksidi polttoaineiksi ja kemikaaleiksi. Hyvin kiinnostavaa.










Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #51 : Syyskuu 09, 2021, 23:33:03 ip »
Vety on hieman hankala varastoitava ajoneuvokäytössä. Vety voisi olla kuitenkin käyttökelpoinen välivarasto silloin kun ylimääräistä
sähköä on tarjolla. Tälläkin hetkellä tuulivoimaa on rakennettu niin paljon että, se vaikuttaa sähkön hintaan voimakkaasti. Ja lisää rakennetaan kokoajan. Jos sähkön hinta on 0€ tai miinusmerkkinen ,niinkuin jo nykyäänkin tapatuu kun kaikkialla tuulee, miksei tehtäisi sillä vetyä ja käytetään  se sitten kun on tyyntä.
Sähköllä tehdyllä vedyllä jos kannattaisi korvata ns. fossiilisen vedyn tuotantoa, kait sekin olisi hyvä.
Jos haluttaisiin, vedystä ja hiilidioksidista voisi tehdä bensaa.
Ite olisin sitä mieltä että, paljon lähes ilmaista sähköä antaisi mahdollisuuden jatkaa moottoripyöräilyäkin ilman tarvetta siirtyä sähkömoottoripyöriin.
Kuluttajalle se sähkö tuskin halpenee kuitenkaan.
Sohc van Helmi.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #52 : Syyskuu 09, 2021, 23:34:15 ip »
Miksi tehdä sähköllä vetyä, siirtää se johonkin, tankata se autoon, jossa siitä tehdään sähköä.

Koska se on todennäköisesti pitkällä aikavälillä sähköautoa ympäristöystävällisempi, ja toimintamatkaa riittää.

Akut ovat pienemmät. Akkumateriaalia vähemmän.

Jos vetypolttoaine tuotetaan uusiutuvalla energialla, tuulivoimalla tai aurinkoenergialla, siihen kannattaa suhtautua vakavasti. Etenkin jos se tulee muualle, siihen sijoitetaan.

Pakko pitää silmänaloissa tämäkin. Emme me varmuudella tiedä, mitä hevosta kannattaa veikata.

Raskas liikenne on oleellinen tässä ensin. Jos autovalmistajat kääntyvät tähän, meillä on vielä mahdollisesti väärä latausinfra.

Tässä on asiasta:

https://yle.fi/uutiset/3-12079587


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #53 : Syyskuu 10, 2021, 07:48:47 ap »
En näe vetyä vielä kovin potenttiaalisena henkilöauton polttoaineena, koska hyötysuhde on yhtä surkea kuin nelitahtisella bensiinimoottorilla.
Sitten, kun vetyn kokonaisketjun hyötysuhde saadaan reilusti 50% paremmalle puolelle, niin ehkä sitten.
Jakeluketjun pienuus ja hajanaisuus syö hyötysuhdetta todella paljon.
Sähköautot on tällä hetkellä hyvässä nosteessa aika isolle osalle suomalaisista löytyy jo nyt sopiva sähköauto, jos unohdetaan hankintakustannukset. Tuskin ne vetyautot on sen halvempia, joten köyhää suomalaista ei auta vety- eikä sähköauto...
Jos olisi halua sijoittaa 40 000€ autoon, niin ostaisin heti sähköauton, mutta kun ei ole koskaan ollut halua kuluttaa rahojani auton arvon alenemiseen. Josta syystä uuden sähköauton ostaminen vaatisi koko summan, kun se vaihdokki puuttuu.
Mutta nythän sen voi hakea euroopasta halvalla... ;)

Vety on loistava mahdollisuus ja kuten mainittu raskaalle maa- ja meriliikenteelle tulevaisuuden varteenotettava vaihtoehto.
Iso osa maamme kuorma-autoista (sisältää kaikkii C ja D luokat) kulkee tiettyä väliä.
Näin ollen vedyn tankkaus voidaan keskittää terminaaleihin ja risteyskohtiin.
Kymmenen pienen vetytankkausaseman sijaan pärjätään yhdellä isommalla, jolloin vedystä saatu hyöty ei häviä liikaa jakelukustannuksiin.

Sama homma meriliikenteessä.

Biokaasulla toimivat maitoautot on Valion suunnitelmissa ja biokaasu tuotettaisiin niillä maitotiloilla.
Homma on vielä hakusessa, koska näennäisen ilmaisesta syötteestä huolimatta kaasuntuotantoa on vaikea saada taloudellisesti kannattavaksi. Valio odottelee suurempaa valtion tukea.


Euroopassa on mietitty ja tutkittu, että kumpi on parempi.
Sähköistää rataosuus, joka on kallis ja vaatii huoltoa vai rakentaa vetykäyttöinen veturi.
Junat on jo valmiiksi sähkökäyttöisiä.
Lisätään vain akku, polttokenno ja vetysäiliö.


Jos saisin olla koko maailman diktaattori.
Määräisin esim. Afrikkaan Saharan rantaan 100 neliökilometrin aurinkopaneelipuiston, tuulisähköpuiston ja  meren rantaan aaltovoimalan.
Niiden tuottamalla "vihreällä" sähköllä sitten vetyä ja puhdasta vettä.
Aurinkosähköllä pullottaisin vetyä kulutukseen ja puhdasta vettä pumppaisin Saharaan, jossa kasvattaisin metsää.
Näin määräisin tehtäväksi jokaisessa paikassa, jossa on auringonpaistetta ja vettä.
Aavikon metsittäminen olisi se kirsikka.

Nyt se ei onnistu, koska nationalismi, maiden rajat ja taloudellinen hyöty.


Edittiä:
Biokaasun riittävyydestä lyhyt oppimäärä
”Kiertotaloutta parhaimmillaan”

”Lantapohjainen biokaasu on kiertotaloutta parhaimmillaan”, sanoo tutkimusprofessori (emeritus) Nils-Olof Nylund teknologian tutkimuskeskus VTT:stä.

Lantapohjainen on biokaasuista ainoa, jonka hiilijalanjälki on negatiivinen. Raskaissa ajoneuvoissa tarvittavia kaasumoottoreita on lisäksi tarjolla monella valmistajalla.

”Siinä mielessä ymmärrän hyvin, että Valio on tähän ryhtymässä.”

Entä missä määrin Suomen tieliikenne ylipäätään voisi käydä biokaasulla?

Suomen tieliikenteessä käytetään nyt biometaania määrä, joka vastaa 0,1 prosenttia koko polttoainetarpeesta. Jos kaikki Suomessa nyt tuotettava biokaasu (1 TWh) ohjattaisiin tieliikenteen käyttöön, määrä kattaisi 2 prosenttia tarpeesta. Jos koko nykyinen teknis-taloudellinen biokaasupotentiaali (16 TWh, haarukkana esitetty 9–16 TWh) otetaan käyttöön ja ohjataan tieliikenteelle, se kattaisi 35 prosenttia kotimaan tieliikenteen polttoainetarpeesta.

”Nykyisestä 1 TWh:n tuotannosta on kuitenkin pitkä matka 16 TWh:iin. Eikä kaikki biokaasu varmaankaan voi mennä liikenteeseen”, Nylund sanoo.
Tämäkin vielä! ! !

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #54 : Syyskuu 10, 2021, 09:00:00 ap »

Voimme olla ylpeitä. Suomen päästöt ovat laskeneet 32 prosenttia vertailuvuodesta 1990 ja 44 prosenttia vuodesta 2003, jolloin päästöt olivat korkeimmillaan aikasarjan 1990–2020 aikana. Samalla suurten kehittyvien maiden ja Venäjän päästöt ovat kasvaneet. Ja niillä on sitten oikeasti merkitystä. Ja ne kasvavat koko ajan. Yhdysvaltain pysyvät ennallaan. Euroopassa laskevat.

Tosin tuo päästöjen aleneminen on suurelta osin syntynyt kymmenien paperikoneiden ja kokonaisten paperitehtaiden sulkemisella (Voikkaa, Myllykoski, Kajaani, Summa, Kangas, Veitsiluoto, Kaipola) Siitä taas on johtunut Suomen velkaantuminen; aina ennen historiassa Suomi on noussut metsäteollisuuden avulla. Nyt rakennetaan sellutehtaita, mutta sellu on matalan jalostusasteen bulkkitavaraa. Eli Suomi on ostanut päästöjen vähenemisen ulkomaisella velalla.

Kokonaiskuvassa sähkö- tai vetyauto on pienehkö yksityiskohta. Kokonaisuutta hahmoteltiin jo 40-50 vuotta sitten, esim.
Eero Paloheimo: Suomi - mahdollinen maa. Esim. mitä vaadittaisiin kaiken energian tuottamiseen uusiutuvilla.
https://www.goodreads.com/book/show/44425322-suomi---mahdollinen-maa
Pekka Kuusi: Tämä ihmisen maailma. Kuusi uskoi jo tuolloin fuusioenergiaan, ja sehän on ihan juuri ollut tulollaan jo ainakin 50 vuotta. Siirtymäaikana ydinvoimaa ja maakaasua.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tämä_ihmisen_maailma
Vielä yksi GT, kiitos.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #55 : Syyskuu 10, 2021, 14:58:59 ip »
Woikoskesta tuli mieleeni, että kaasupatruunan ja takavuosien rallikuskin Clas Palmbergin mielestä vety on joka tapauksessa tuleva autosi. Hänen mielestään kaikki muut ovat pelkkiä hätätilaratkaisuja. Saa nyt nähdä, miten menee.

BMW julkisti juuri uuden iX5-mallinsa polttokennoversion. 368 kaakkia pellin alla. Sen ympärillä riitti sutinaa ainakin näyttelyssä. BMW kutsuu sitä teknologialippulaivakseen.

Tankkaus kestää 3-4 minuuttia. Pakkaskestävyys -30 on myös kova juttu.

Ilmeisesti yksi harvoista kehittyneenä itseään pitävä maa, jolla ei ole lainkaan infraa etenevään polttokennoautoiluun, on Suomi, joka on lyönyt lukkoon sähkölatauspistepolitiikan. Ainakaan alkuvuodesta ei ollut yhtään jakeluasemaa polttokennoautoille.  Saksassa, Hollannissa ja Belgiassa on jo laaja vedyn jakeluverkosto.

Tänään polttokennoauto ei ole vielä ratkaisu ilmastonmuutokseen, se on selvä. Jakelujärjestelmän kehittäminen on kallista, eikä riittävää primäärienergianlähdettä ole silläkään. Mitä teknologia on tulevaisuudessa, siinä kannattaa silti olla tarkalla silmällä ja valmius nopeaan reagointiin olisi hyvä olla. Ei sähköautokaan ole oikeasti ratkaisu.

Autovalmistajat jakaantuvat asiassa. Volkswagen lyö kaikki munat täyssähköautokoriin eikä sen mielestä kehitystyö ole ympäristölle hyväksi (kuten ei täyssähköautonkaan kehitystyö ollut). Monet muut pitävät tärkeänä, että vetyauto kehitetään ja katsotaan, mihin asti mennään. Raskaan liikenteen kehitystyössä tulee väistämättä sovellettavia ratkaisuja, jotka voivat muuttaa kaiken.

Hyundai Motor Finland, Iveco Finland, Veho, Scania Suomi ja Toyota Auto Finland haluaisivat valtiovallan mukaan näihinkin hankkeisiin.


Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #56 : Syyskuu 10, 2021, 15:03:06 ip »
Tosin tuo päästöjen aleneminen on suurelta osin syntynyt kymmenien paperikoneiden ja kokonaisten paperitehtaiden sulkemisella (Voikkaa, Myllykoski, Kajaani, Summa, Kangas, Veitsiluoto, Kaipola)

Näinhän se on. Ja sitten jossain muualla sademetsää kaatuu senkin edestä.

MattiK

  • Viestejä: 34
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #57 : Syyskuu 10, 2021, 16:27:32 ip »
Vety on hyvä, mutta nykytietämyksellä siinä on pari ongelmaa...
Miksi tehdä sähköllä vetyä, siirtää se johonkin, tankata se autoon, jossa siitä tehdään sähköä.
vetyauto kun on kuitenkin sähköauto.
Itse muistelen tankanneeni virtuaalivetyä Toyotan Tokion showroomissa jo vuonna 2014. Silloin, sähkön ongelma oli huono akkujen energiatiheys ja vety nähtiin tuohon ongelmaan ratkaisuna. Vedyn ongelma taasen on sen hankala säilöminen. Niin tiivistä tankkia ei vielä pystytä tekemään, ettei vety sieltä haihtuisi. Nyt akkuteknologia on kehittynyt niin, että saman kokoisiin akkuihin saadaan jo varastoitua tuplamäärä energiaa. Vedyn osalta uutisia ei ole kuulunut. Ajatus kai oli, että haihtumista kompensoisi mahdollisuus valmistaa vety miltei "ilmaiseksi" uusiutuvien energiamuotojen kautta. No, ilmaisuus ei ainakaan ole hyvää bisnestä, jolla silläkin voi olla vaikutusta vedyn menestykseen.

MattiK

  • Viestejä: 34
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #58 : Syyskuu 10, 2021, 16:55:07 ip »
Jos saisin olla koko maailman diktaattori.
Määräisin esim. Afrikkaan Saharan rantaan 100 neliökilometrin aurinkopaneelipuiston, tuulisähköpuiston ja  meren rantaan aaltovoimalan.
Niiden tuottamalla "vihreällä" sähköllä sitten vetyä ja puhdasta vettä.
Aurinkosähköllä pullottaisin vetyä kulutukseen ja puhdasta vettä pumppaisin Saharaan, jossa kasvattaisin metsää.
Näin määräisin tehtäväksi jokaisessa paikassa, jossa on auringonpaistetta ja vettä.
Aavikon metsittäminen olisi se kirsikka.

Nyt se ei onnistu, koska nationalismi, maiden rajat ja taloudellinen hyöty.
Muistaakseni saksalaisten bisnesmiesten piti jo rakentaa aurinkopaneeleja Saharaan Saksan ydinvoiman korvaamiseksi. Mikä siihen sitten tuli ongelmaksi, hiekkamyrskyt, siirtohäviöt, politiikka vai terrorismi, tiedä häntä.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #59 : Syyskuu 11, 2021, 09:56:48 ap »
Miksi tehdä sähköllä vetyä, siirtää se johonkin, tankata se autoon, jossa siitä tehdään sähköä.

Koska se on todennäköisesti pitkällä aikavälillä sähköautoa ympäristöystävällisempi, ja toimintamatkaa riittää.

Akut ovat pienemmät. Akkumateriaalia vähemmän.

Jos vetypolttoaine tuotetaan uusiutuvalla energialla, tuulivoimalla tai aurinkoenergialla, siihen kannattaa suhtautua vakavasti. Etenkin jos se tulee muualle, siihen sijoitetaan.

Pakko pitää silmänaloissa tämäkin. Emme me varmuudella tiedä, mitä hevosta kannattaa veikata.

Raskas liikenne on oleellinen tässä ensin. Jos autovalmistajat kääntyvät tähän, meillä on vielä mahdollisesti väärä latausinfra.

Tässä on asiasta:

https://yle.fi/uutiset/3-12079587

Joku on eri mieltä kuin yle: https://www.laturille.com/ylen-virheellinen-vetyauto-uutisointi-9-9-2021/ Tuossa käydään noita väittämiä kohta kohdalta.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler