Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköajoneuvoista:  (Luettu 28458 kertaa)

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #30 : Syyskuu 06, 2021, 13:52:54 ip »
Paria poikkeusta lukuunottamatta patterikäyttöisillä autoilla akut riittävät alle 100km ajoon.

Paria poikkeusta lukuunottamatta patterikäyttöisillä autoilla akut riittävät yli 100km ajoon. Normaalit toimintamatkat noilla uudemmilla on parista sadasta aina reiluun neljään sataan. Siis ihan elävässä elämässä. Ei vain teoriassa. Parhaiden teoreettiset matkat taitaa olla lähempänä kuuttasataa, mutta ne on sitten reilusti kalliimpia vekottimia. Teslalta on kuulemma tulossa piakkoin semmoinen, jossa se on jotain 800kilometria. Tietosi taitavat tarvita päivittämistä.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #31 : Syyskuu 06, 2021, 14:02:59 ip »
Kymmenen vuotta vanha Nissan Leaf 24kW akulla pääsee talvella ehkä jopa 100km, joten siinä suhteessa tieto on oikea... ;D
Tämäkin vielä! ! !

MattiK

  • Viestejä: 34
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #32 : Syyskuu 06, 2021, 14:56:12 ip »
MattiK, osta ihmeessä joku parempi auto kuin Leaf. Vaikka Hyundai Ioniq Electric. Sillä kulutus on tyypillisesti alle 15Kw/h.
Oletan, että bensan 2€ litrahintaa ei vielä hetkeen tavoiteta. Itsellä on hakusessa perusauto ilman sähköisiä tingeltangeleita. Vakionopeudensäädin on pakollinen, hyvät lähivalot sitten seuraavana listalla ja ratin lämmitin. Tärkeää olisi myös, että autolla olisi toimintasädettä talvellakin vielä se n. 200km, vaikka akun soh alittaisi sen 70% rajan, mitä ymmärtääkseni pidetään akkutakuussa rajana.
Ehkä vaihtoon sitten kun Zoe z.e. 50- mallin saa alta 15t€. Onhan se susiruma, mutta muut kriteerit täyttyvät.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #33 : Syyskuu 06, 2021, 21:32:55 ip »
Kymmenen vuotta vanha Nissan Leaf 24kW akulla pääsee talvella ehkä jopa 100km, joten siinä suhteessa tieto on oikea... ;D

Poikkeus vahvistaa säännön...
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #34 : Syyskuu 06, 2021, 22:12:56 ip »
Nythän jo meinaa mieli muuttua, sähköautokin voi saastuttaa mutta biokaasu olisi nyt hyvä jos olisi ottajia.

https://yle.fi/uutiset/3-12086568
Sohc van Helmi.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #35 : Syyskuu 07, 2021, 08:33:24 ap »
Dieselillä päästään Suomen oloissa jo hyvinkin korkeaan hyötysuhteeseen, kun laskuissa otetaan huomioon sisätilojen lämmitykseen tarvittava energia:

Sähköauto ei tykkää pakkasista – lämmittäminen haukkaa osan ajomatkasta
Mutta. Sisätilatkin pitäisi saada lämpimiksi. Ja siihen kuluu energiaa – usein jopa sama määrä tehoa kuin ajamiseen eli 4–5 kW. Tämä on pois ajomatkaan käytettävästä energiasta eli ajomatka lyhenee entisestään.

Jos käytetään sisälämmitystä verkkovirralla ennen liikkeellelähtöä, on ongelma pienempi. Mutta pidemmille matkoille tästä ei ole apua.

https://yle.fi/uutiset/3-8603777


Vielä yksi GT, kiitos.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #36 : Syyskuu 07, 2021, 10:21:52 ap »
Nythän jo meinaa mieli muuttua, sähköautokin voi saastuttaa mutta biokaasu olisi nyt hyvä jos olisi ottajia.

https://yle.fi/uutiset/3-12086568

Biokaasu on henkilöautokäytössä auringonlaskun ala.
Älkää ostako uutta kaasuautoa, koska siitä eroon pääseminen muutaman vuoden päästä voi olla aika kallista.

Kesäkuu 2021 rekisteröintejä
Henkilöauto
Bensa 2 949
Hybridi bensa 2 861
Lataushybridi bensa 1 909
Sähkö 1 055
Diesel 881
Hybridi diesel 148
Kaasu 105
Lataushybridi diesel 33

Heinäkuu 2021 rekisteröintejä
Henkilöauto
Bensa 2 312
Hybridi bensa 2 166
Lataushybridi bensa 1 324
Sähkö 752
Diesel 644
Hybridi diesel 175
Kaasu 82
Lataushybridi diesel 31

Elokuun numerot

Bensiini 2446   
Diesel 777   
Sähkö 802   
Kaasu 61   
PHEV bensiini 1392   
PHEV diesel 24   
Ei-ladattava hybridi, bensiin 2224   
Ei-ladattava hybridi, diesel 174   
Etanoli 4   
Yhteensä 7904

Elokuun etanoliautoissa on joku juttu, koska kaikki neljä tänä vuonna rekisteröityjä etanoliautoja on rekisteröity juurikin elokuussa.
Tämäkin vielä! ! !

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #37 : Syyskuu 07, 2021, 11:55:33 ap »
Biokaasuauton hankkimiseen paras tapa olisi luultavasti laitteiston asentaminen tavalliseen bensa-autoon.
Saksassa noita muutoksia on tehty paljonkin.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #38 : Syyskuu 07, 2021, 12:22:17 ip »
Biokaasuauton hankkimiseen paras tapa olisi luultavasti laitteiston asentaminen tavalliseen bensa-autoon.
Saksassa noita muutoksia on tehty paljonkin.

Olisi joo, mutta onko sen investoinnin väärti?

Toiseksi, kun uusia kaasuautoja ei juurikaan enää rekisteröidä, niin mitä miettii aiheesta kaasujakelufirmat.
Perustetaanko kaasuasemia uusille paikkakunnille...

Kuva 02-2021 uutisesta

 
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #39 : Syyskuu 07, 2021, 12:45:21 ip »
Biokaasu auringonlaskun ala, tätähän tuossa ylen jutussa asiantuntujat ja poliitikot harmittelevat. Kun pääsivät sähköautot lipsahtamaan edelle?
Pitkälti sama tilanne muidenkin vaihtoehtoisten polttoaineiden osalta.

Puolalaiselle ja sakasalaisellekin sähköautoilijalle täytyy kohta tarjota suomalaisen autoilijan tukea. Kuten Ylen jutussa todetaan, Puolassa hiilellä tuotettu sähkö tekee sähköautosta saastuttavamman kuin diesel. Eikä se kaukana ole Saksassakaan. Todennäköisesti noilla rajoilla mennään ympäri
maapallon.

On muuten ollut sähkön hinta viimeaikoina rajussa nousussa. Eikä se johdu Loviisan huollosta. Sähköstä on tällä hetkellä, jos ei pulaa niin ainakin niukkuutta. Eilenkin Fingridin mittarit kävivät lähellä 160€/MWh. Viimetalvena hinta pyöri jossain 40€/MWh.

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
Sohc van Helmi.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #40 : Syyskuu 07, 2021, 13:15:38 ip »
Jyväskylässä biokaasua saa kohtuullisen hyvin. Jos nyt menisi taksi vaihtoon pikaisella aikataululla, niin kyllä se varmaan diesel pitää vielä muutamaksi vuodeksi hankkia. Sähkö ei ole vielä kilpailukykyinen vaihtoehto. Vähän hirvittäisi maksaa ikakulusta Teslasta 50 tuhatta, kun käyttökelpoisen dieselin saa kahteen kymppiin.
Jälleenmyyntiarvoa ei välttämättä tarvitse olla juuri lainkaan, kun hankintahinta on sopiva ja käyttöaika riittävän pitkä.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #41 : Syyskuu 07, 2021, 13:47:48 ip »
Vähäsen kokeilin haarukoida noiden sähkömoottoripyörien toimintamatkoja. Aika kovia lukemiahan noille ainakin myyntimiehet ilmoittavat.
Bike World lupaa Zeroille toimintasädettä n.180 km. Erikoisvarustein jopa 323km. Tuossahan jää Teslatkin toiseksi jos Zeron akun voi käydä
lataamassa 646km:n päässä? Tai vakiolaitteen 360 km:n päässä?
Onkohan painovirhe?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #42 : Syyskuu 07, 2021, 15:08:05 ip »
Olen huomannut että sana toimintasäde on vuosikymmenien kuluessa menettänyt mitastaan puolet.
Itse käytän vanhaa ilmoitustapaa. Tässä uudessa ilmoitustavassa on ns. puolet petäjäistä.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #43 : Syyskuu 07, 2021, 21:37:43 ip »
Jyväskylässä biokaasua saa kohtuullisen hyvin. Jos nyt menisi taksi vaihtoon pikaisella aikataululla, niin kyllä se varmaan diesel pitää vielä muutamaksi vuodeksi hankkia. Sähkö ei ole vielä kilpailukykyinen vaihtoehto. Vähän hirvittäisi maksaa ikakulusta Teslasta 50 tuhatta, kun käyttökelpoisen dieselin saa kahteen kymppiin.
Jälleenmyyntiarvoa ei välttämättä tarvitse olla juuri lainkaan, kun hankintahinta on sopiva ja käyttöaika riittävän pitkä.

Sillä teslallahan sä voit ajaa 'ilmaiseksi'. Käyt vaan hirvaskankaalla superchargerissa lataamassa. Jotain ennen 2015 tai silleen tilatut teslat saa ladata niillä ilmaiseksi. Ootko muuten kuullut siitä lahden jussin pussin mersusta juttuu? Sehän pyörii vissiin periaatteessa 24/7 liikenteessä. Sillä onkin kotona/tallilla sitten oma pikalaturi.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #44 : Syyskuu 09, 2021, 20:04:07 ip »
Jos minulla olisi varaa uuteen tai uudehkoon Teslaan, saattaisin hyvinkin nauttia ajatuksesta, että saan vielä vaurauteni bonuksena "tankata" ilmaiseksi ja lueskella vaikka Hesaria Lidlin pihassa, kun proletariaatti kantaa neljän tontun Nissaniinsa viikon ostokset nälkäisille lapsille ja miettii, millä laskut maksetaan.

Juuri nyt sähköauto olisi toki oikein hyvä kilometrien hinnan puolesta, kuka vain yltää sellaiseen autoon, jolla on jo toimintamatkaa kunnolla ja jossa pärjää tammikuussa vaikka Lapin matkan. Kymmenen vuotta vanhaa akkua ja vuosikymmenen suolaa nuuskinutta kehikkoa en kuitenkaan ole ajatellut ostaa eikä tarpeisiini valitettavasti sovi mikään kovin pieni sähköinen koppimopo. Vaikka työajoni ovatkin kaupungissa, jossa sellainen riittäisi, joudun liikkumaan kauempanakin melko kiireisellä rytmillä.

Kehitystä tapahtuu, ja uskoisin hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan tarpeisiini sopivan uuden teknologian auton olevan ulottuvillani vielä joskus.

Mitä asian moraaliin tulee, Tekniikan Maailman mukaan (eräässä esimerkkitapauksessa) sähköauton ja polttomoottoriauton päästöt kohtaavat 146 000 kilometrin kohdalla. Sen jälkeen sähköauto on puhtaampi. Keveämmillä ja pienemmillä tulisi vielä enemmän kaulaa ja nopeammin.

https://tekniikanmaailma.fi/onko-sahkoauto-oikeasti-polttomoottoriautoa-puhtaampi-volvon-elinkaaritutkimus-paljastaa-erot-xc40-mallien-kokonaispaastoissa/

Helpotukset ovat toki mukavia, mutta ne ovat siirtymäkauden herkkuja ja porkkanoita, sillä valtio jatkossakin halunnee kerätä miljardinsa liikenteestä. Näin on tehtävä myös sitten, kun autokanta on muuttunut. Kaikille uusille energiamuodoille tulee veroluonteisia maksuja. Emme voi tehdä tulonsiirtoja velaksi loputtomiin, vaan on maksettava laulujen lunnaat.

Kun aikanaan pääsen mukaan junaan lompakkoni puolesta, olen jälleen maksumies. Tästä ei ole sanan sijaa.

Toinen miettimäni aspekti liittyy energian uusjakoon, joka on jättimäinen bisnes, ja siihen, mitä hevosta maailma lopulta veikkaa. En ole vielä sulkenut vetyautoa (sähköauto sekin on) pois, vaikka Elon Musk on ollut taitava lobbari.

Fortum on ollut aktiivinen sähköautoajattelun suhteen, ja syy on selvä.

Mikäli vuosikymmenen päästä meillä on enemmän vain sähkön latausinfraa, valintaa ei ole syytä epäillä.