MattiK, osta ihmeessä joku parempi auto kuin Leaf. Vaikka Hyundai Ioniq Electric. Sillä kulutus on tyypillisesti alle 15Kw/h. Akku on vähän pienempi, mutta sehän sitten täyttyy nopeammin. Niitä saa käytettynä nyt hintahaarukassa 20-25tonnia. Kilsat reippaasti alle satatuhatta. Tai jos uutta halajat, niin koska valtion tuki on alle 50tonnin hintaisille, niin siellä löytyy paljon vaihtoehtoja esimerkiksi Volkkarilta, Kialta ja Hyundailta. Katselin juutuupissa semmoisen kaverin kuin Harri Salo autonvaihdon tarinaa. Hänellä on nyt Tesla ja ennen oli ainakin joku volkkarin tila-auto. Hän laskeskeli auki sitä vaihdon kustannustakin. Hän tosin halusi uuden auton, eikä enää parin tonnin autoa. Voisit muuten tehdä nuo laskelmasi vaikka noin 35 tonnin hintaisella uudella volkkarin ID.3:lla. Sitä voisi kannattaa pitää yli sen 5 vuotta.
Ekku, tuo, että joutuisi suunnittelemaan latausverkon ehdoilla on periaatteessa oikein. Paitsi, että latausverkkoa suunnitellaan sen ehdoilla, missä ihmiset kulkee. Etelässä jos kulkee, ei paljoa joudu versinaisesti tarvi suunnitella reittiä sen latausverkon mukaan. Ei tarvi sen sen takia kierrellä. Ja ihmiset kulkee pääasiassa samoja reittejä, niin oppiihan ne latauspaikat. Toisaalta niitä tulee koko ajan lisää.
Tuo lataus on monessa paikkaa 'sisäänheittotuote'. Ihan niin kuin joku kahvi on ollut kaupoissa.
Sähköautoissa on sinällään paljon juttuja, jotka on hyvä tietää. Mitä pitää olla ja mitä tulee karttaa. Esimerkiksi Nissaneissa on vielä liittimenä Chademo, joka on katoava luonnonvara. Eurooppalainen CCS jyrää. Kauko-ohjattavuus on plussaa. Siis lämmityksen, ilmaastoinnin ja latauksen. Onhan se talvella mukava mennä lämpimään autoon. Toisaalta sähköautot lämpenee muutaman sadan metsin matkalla, koska siellä lämmitetään suoraan sitä auto, eikä ensin jäähdytysnestettä, joka sitten lämmittää jossain vaiheessa sitä sisätilaa. Lämmitykseen tulee olla lämpöpumppu, joka säästää sitä energiaa. Lataus on tietenkin tärkeää. Minkä kokoinen auton oma AC-laturi on ja kuinka paljon aito pystyy ottamaan sitten DC-latauksessa. Se mikä tekee noista uusista sähkäreistä niin kalliita, on se, että niiden varustelu on niin hyvä. Ilmastoinnit, mukautuvat vainopeudensäätimet sun muut dingeldongelit on vakiona. Pelkästään sähköautoiksi suunnitelty autoja on tullut ihan vasta muillekin kuin Teslalle. Aiemmat on suunniteltu polttisten pohjalle, mikä on aiheuttanut kompromissejä mm. tiloissa ja akkukapasiteetissa. Nämä uutuudet on jotain ihan muuta mitä vanhemmat.
Ja niinhän ne polttomoottoriautojenkin kulutukset kerrotaan sen virallisen testin mukaisina. Ei niihinkään tavallisella ajolla pääse. Nuo kantamat alkaa oikeasti olemaan uudemmilla autoilla sellaisia, että ei ne oikeasti ole mikään juttu. Kuten on tullut todettua, niin latureita on jo nyt sen verran tiheässä varsinkin etelässä. Tietysti, jos mennään enemmän pohjoiseen siellä pitää olla suunnitelmallinen.