Omalla kohdallani intomieli vaihtoehtoisia polttoaineita kohtaan tullee nuoruudesta, jolloin mökillä 15 hv Yamaha perämoottorimme oli bensa-petroli kone. Vanhempaa vuosimallia, jossa polttoaineen vaihto tehtiin nuppia vetämällä/työntämällä. Sammuttaa piti aina bensalla, että kylmänä käynnistyi myös sillä. Lämmettyään toimi (halvalla) petroolilla ja oli vieläpä kaasuttimin + suoralla ruiskutuksella kampikammioon tehtaalta tehty. Lysti edullisuudesta loppui sitten kun petrolia ei enään myyty, kun valtio "korjasi verotuksesta porsaanreiän". Tämä siis joskus 70 luvulla, mutta valtion toiminta on ollut aina hyvin samanlaista ja yhtä vähän kuluttaja-ystävällistä

.
Sittemmin kiinnosti häkäpönttö-autot (teoriassa), mutta niistä ei ole mitään kokemusta, kun liikkumisen toteuttaminen vaikutti melkoisen työläältä. Omakotitalon öljykattilassa kokeilin pellettipoltinta, kunnes sen mielekkyys tuli Vapon hinnan nostojen (vuodessa 65€:stä 120€:n / 500 kg) ja homman vaatiman omatoimis-työn myötä lopetettua. Uuden talon rakennettuani toiseen kuntakeskukseen valitsin kaukolämmön, joka tehdään 100% uusiutuvilla sähkön yhteistuotannossa. Guzzi ja auto ovat hörppineet E85:ttä 8/9 vuotta. Diesel veneestä luovuttiin jokunen kesä sitten. Perätuuppari kippoja on pari, mutta niissä bensaa palaa kovin vähän kesässä - se "synti" sallittakoon

.
Aika näyttää josko vaikka kakkosautoksi olisi jokin (leasing) VW eUp tai vastaava. Kaksipyöräisissä kovin kiinnostaa Intialaisten ultraviolette F77 sähkömoto. Se on myyntiin tulostaan jo yli vuoden myöhässä (koronan takia). Pitäisi tulla maaliskuun loppuun mennessä, mutta vain Intian markkinoille (15 000 kpl). Ensi vuonna 2023 valmistuskapasiteetti nousee tavoitetasolle (120 000 vuodessa), jolloin myös myynti Eurooppaan on suunnitelmissa. Mielenkiintoinen laite ja nuorten miesten innokkaan suunnittelun sekä toteutuksen tuote. Kuukauden takainen maastotestaus (luistonrajoitin ym) vaikka katupyörä onkin, niin tuo omaa "kevari-aikaa" mieleen ->
LINKKI . Hinta 3500 € tuplaantunee Suomeen kilvitettäessä

.
Ekologisuus on tavallaan siis sellainen hyödyllinen sivutuote ollut itselleni E85:n kanssa, kun alkuaan kiinnostus oli autoon (turbon kanssa tulikin kivasti lisä-vääntöä) ja "tauti" levisi siitä Guzziin (vääntöä kun saa helpolla -
DynoMalli autolla)

. Vasta tässä viimevuosina -18 ? -> on alkanut hiljalleen nostattaa ärtymystä Suuret Puheet Päästö Vähennyksistä, joiden takana ei ole mitään nopeavaikutteisia/realistisia toimia, vaan enemmän uskomuksia, odotuksia ja idealistisia toiveita. Selvähän se on, että jos E85 maksaisi puolet 95:n hinnasta ja MyDiesel 5 senttiä litralta fossiilista vähemmän, niin Suomen ajoneuvoliikenteen päästövähennykset olisivat useita kymmeniä prosentteja helposti jo parissa vuodessa.
Sähkö-kulkineissa ei sinällään ole vikaa, mutta ei se ole mikään nopea "siirtymä" ja akkuihin liittyy vielä isot ongelmat (
LINKKI ja
LINKKI)

.
Onhan tässä jo itsellekin kertynyt pöytälaatikkoon kymmenkunta vanhaa (heikkoakkuista) kännykkää ja puolenkymmentä vanhaa (heikkoakkuista) yhä toimivaa kannetavaa tietokonetta sekä tabletteja. Elektroniikkaa on kovin kallista päivittää, kun sen laskettu/suunniteltu (autoissa 10v ja 200 000 km) käyttöikä saavuttaa päätöksensä

.
Moottoripyöristä ei tähän vielä löydy mitään esimerkkiä, mutta autoista sellaisia on jo saatavissa esim. Nettiautosta:
Vuosimallin 2014 Volkswagen eUp hinta 11900 €. Ajettu 61tkm. Sähköauto akultaan jo riski iässä. (
LINKKI)
Saman vuoden VW Up 1.0 hinta 7900 €. Ajettu 70tkm hinta 7900 €. Yllätyksetön laite 4,5L kulutuksella. (
LINKKI)
Sähköautolla on 50% kalliimpi vakuutusmaksu (näyttäisi olevan tavanomainen käytäntö) 663e / 440e , L-kaskolla Pop-vakuutus.
Akultaan riski-ikäisen auton hinta on siis myös tuon 50% (4000 €) enemmän, kuin polttomoottorillisen auton.
Uusi akku maksaisi arviolta noin 7000 euroa (
LINKKI ). Käytetty ehkä ? puolet siitä

.
Joka tapauksessa hintatietoiselle ei kovin houkuttelevalta akku-auto vaikuta, ellei todella ole valmis liikkumisen puhtauteen investoimaan.
Oma veikkaukseni on, ettei käytettyjen sähköajoneuvojen markkina niiden yleistyessä tule olemaan kovin ostajia houkutteleva.
ps. Intia teki mielenkiintoisen ratkaisun, kun liikenneministeri ilmoitti tammikuussa, että kaikilta ajoneuvovalmistajilta VAADITAAN (Euro 6 normit alittava) Flex Fuel malli 6kk kuluessa. Tahtotila on vähentää fossiilista tuonti-öljyä ja lisätä kotimaisen etanolin valmistusta ja käyttöä. Tällä arvioidaan olevan suuri vaikutus sekä päästöjen vähentämisessä sekä samalla naispuolisen (saakohan näin nykyisin ilmaista?) väestön palkkatyön (viljely/biotalous) edistämisessä. Intiassa rekisteröitiin (ennen koronaa) JOKA VIIKKO 70 tuhatta uutta autoa ja 400 tuhatta moottoripyörää. 3.8 ja 21 miljoonaa kpl siis 2019. Tuollaisten lukujen rinnalla ei meidän pikku tupruttelut maailman keuhkoissa isosti kutittele
