Kirjoittaja Aihe: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)  (Luettu 55511 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 039
ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« : Tammikuu 26, 2015, 16:33:31 ip »
Avaan topicin, että ohjausyksikön ruiskutus-/systytyskartat löytyvät tarvittaessa yhdestä paikasta.
Tehdaskarttojen numerot eri malleihin (11/2009) löytyvät täältä -> LINKKI.

Liitteinä ensin V7/Breva/Nevada kartat  3L09BRV0 (Euro 2) sekä uusin 3L10BN22 (Euro 3)
ja sitten lambda takaisinkytkennän (automaattinen seossäätö eli itse oppiminen) poistava custom kartta.
Lambda-off kartan käyttö edellyttää, että GuzziDiag:lla asetetaan manuaalisesti CO+/- parhaiten toimivaan arvoon.

OHJE CO:n manuaaliseen säätöön:
Pyörä, jossa ei ole lambda anturia: Käytä/aja moottori lämpimäksi->kytke kaapelit ja avaa GuzziDiag ohjelma->valitse ylävalikosta CO Säätö->laita pyörä käymään tyhjäkäyntiä->aloita CO säätö arvosta -20 ja klikkaa "Valmis" ->jos tyhjäkäynti putoaa tai kone käy karkeasti valitse CO Säätö uudelleen->klikkaa "OK" moott.käynnistys kysymys laatikkoon, koska kone on jo käynnissä->nosta CO -20:sta -15:ta ja klikkaa "Valmis"->jatka näin 5:n pykälillä, kunnes kone käy tasaisesti ja vaaditulla tyhjäkäynti kierrosluvulla. Älä päästä moottoria kuumenemaan liiaksi paikallaan eli anna sen vaikka jäähtyä välillä ja jatka sitten uudestaan.
Lambda anturilla varustettu pyörä: Käytä/aja moottori lämpimäksi->kytke kaapelit ja avaa GuzziDiag ohjelma->valitse yhteen tietolaatikkoon "Lambda (V)" arvo->valitse ylävalikosta CO Säätö->laita pyörä käymään tyhjäkäyntiä->Säädä CO +/- siten, että Mv on n. ~0.750v (n.~0.850v ei Kat). Siinä on hyvä. Vältä moottorin liikakuumenemista. (Ohje ulkomaan käännös, 15RC, jos lambdaOff, niin ei näytä Lambda mV arvoakaan)

Liitteenä on myös moottorijarrutuksessa röpöttävä (decell-pop) kartta. Jotkut haluaa tällaisen "ralli-/retrokartan", kun se "kivasti varoittaa jalankulkijoita".
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2015, 18:08:16 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #1 : Tammikuu 26, 2015, 16:47:49 ip »
Sitten vuorossa Breva 1100 kartat  (pyydetty avarammalle Mistral vaimentimelle 26.1.2015).
2230ba10 on uusin (muokattu) kartta
seuraava on sama, mutta lambda pois kytkettynä
Brvsp04 on kartta, joka tulee kit 1 mukana. Siinä on avoin putki ja ilmansuodatin muokattu
2230ng19 on joku tehnyt Breva 1200:n, ja käyttänyt siihen paljon aikaa lambda mittauksilla.

Uuden kartan jälkeen tulee muistaa aina ->TPS reset ja itseoppivien arvojen reset.
p.s. Toivoisin, että tämä topicci olisi vain paikka "työkalun" eli karttojen löytämiseen ja laajempi keskustelu aiheesta käytäisiin muualla. Vaikka tekniikkapalstan puolella.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 047
  • Kotirintamamotoristi
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #2 : Tammikuu 26, 2015, 20:38:11 ip »
Breva 850 karttoja vissiin vähempi liikenteessä.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #3 : Tammikuu 26, 2015, 22:12:58 ip »
Guzzisteille oli aiemmin ohje hakea readerilla omasta ecusta kartta ja lähettää sen Paul Daytonalle (linkki) saadakseen xdf tiedoston, jolla kartan näkee TunerPro ohjelmassa. Nykyisin xdf:t löytyy mistä GuzziDiag ja reader/writer (linkki), mutta ekan linkin s-postista voi karttoja tiedustella englanniksi tai saksaksi. Tässä vielä GuzziDiagista juutuubissa (LINKKI).

EDIT:  - vastaan allaolevaan Camnin viestiin tässä, ettei tämä ketju venyisi keskusteluksi. On totta, että karttojen kysely kuormittaa "turhaan", mutta mielestäni se on omaan Guzziin sopivaa. Laitetaan ne sitten tänne saataville, ettei tarvitse samoja kunkin erikseen kysyä. En ole karttoja nähnyt missään vapaasti ladattavina, vaikka foorumien sisällä ja s-postilla ne liikkuvat kyllä esteettä kaikille halukkaille. Ennemmin olisivat yhdessä paikassa jonkinlaisen "tuoteselosteen" kanssa, kuten itsekin olen niitä koittanut kirjata. "Koko maailma" todella on tässä Paulin, Beetlen sekä Roperin varassa ja kiinnostus tähän säätämiseen on paisunut kuin pullataikina.

EDIT 2: - Liitteenä lista (2014) viimeisistä tehdaskarttojen versioista.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2015, 02:30:37 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2015, 00:59:24 ap »
Tässä Sport 1200 8V kartta Agostini Y-putkelle ja Mistral Conical vaimentimelle.
Sopii, kun vakio kokoajapönttö on korvattu y-putkella ja vakiovaimennin avoimemmalla.
"One-Lambda-Non-GRiSO" kartta, joka käy myös 1-lambda Stelvioon ja Brevaan (1200 cc).
( tämä kartta ei ole rullanokille, vaan tavallisilla tappinostajilla oleville pyörille )

Sen on tehnyt kaiketi tämänhetken osaavin "karttavelho" Beetle Australiasta.
Näin hän vastasi GRiSOGHETTO forumilla kysymykseen onko kartta, kuin kaupasta ostettava Rexxer kartta:
Lainaus käyttäjältä: Beetle
Ne ovat täysin erilaiset. Rexxer kartat on tehty dynossa muokkaamalla vain main-fuel karttaa ja sytytyskarttaa. Minun kartta on tehty tienpäällä, todellinen ajo suorituskyky mielessä. Niissä on uusi main-fuel kartta, delta ja sytytyskartta, uudet pressure-air-temp ja fuel-engine-temp korjaus taulukot. Uusi warm-up taulukko. Muutokset Torgue ja throttle korjaustaulukoihin. Jopa ruisku-ajoitus taulukko ja kierrosrajoitukset ovat erilaiset.     Ja minun kartta on halvempi.
Eiköhän tuo jo kerro tarpeeksi  ::)

EDIT lisäys: Sekä Beetle, että Roper ajaa tavallisilla nostajilla (flat tappets) ja kartta on tehty ventt.välyksille 0,15/0,20 imu/pako.
Jos on käyttänyt vanhan suosituksen 0.10/0.15, niin uusi säätö voi tuoda tuntuvan parannuksen.
Ja vielä, että meillä etanoliosuus bensassa lisää co säätöä. Luulen että toimiva asetus 95E10:lle on n. +20-+40.
Jos on käytettävissä laajakaista Lambda, niin kuumalle koneelle tavoiteltava AFR tyhjäkäynnillä 12.8-13.0.
EDIT 2:Beetlen karttatyötä voi tukea vapaaehtoisella lahjoituksella (suositus bensatankillisen hinta).
Hän on tästä "kieltäytynyt", mutta sanoo, että jos siitä huolimatta, niin lähettää osan GuzziDiag kehittäjille.
PayPal tiliosoite lahjoituksille on (ilman välilyöntejä):  mxb @ iinet (piste) net (piste) au  .
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2015, 13:02:55 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

juhizi

  • Viestejä: 30
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #5 : Huhtikuu 25, 2015, 02:14:46 ap »
Hei!
Olisiko jostain saatavilla griso 1100:seen karttaa? Itselläni on pyörässä exanin hiilikuituvaimennin ilman db killeriä. karttoihin tuskin kukaan on ikinä kajonnut, asiaa olen hieman korjannut o2 manipulaattorilla, mutta olisi kiva kokeilla oikein muokattua karttaa.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #6 : Huhtikuu 25, 2015, 13:15:00 ip »
Hei!      Olisiko jostain saatavilla *******:seen karttaa?
Lyhyt vastaus:
Toivoisin, että tämä topicci olisi vain paikka "työkalun" eli karttojen löytämiseen ja laajempi keskustelu aiheesta käytäisiin muualla.
Hyvä paikka keskustelulle ja vastaus kyselyynkin löytyy
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4127.msg44050#msg44050
Jos tässä ketjussa ryhdytään keskustelemaan, niin ajan kanssa karttojen löytäminen sen kaiken seasta käy hankalaksi. ???
Ja kyllä, ....  tiedän, että joskus (=lue usein) kiusaus keskustella ja kommentoida vaan tahtoo viedä...  ;D

Te jotka olette saaneet kyselemiänne karttoja LAITTAKAA NE TÄNNE muidenkin saataville.
Lyhyt selostus mihin pyörään ja millaisin muutoksin sekä mikä on kartan alkuperä riittää.  :-*
Pakatkaa alkuperäiset .bin tiedostot .zip muotoon. Näin ne mahtuu liitteeksi ja se suojaa kopiointivirheiltä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2016, 19:52:39 ip »
Ystävämme "beetle":n kontribuutio on täätä nykyä täällä: http://www.griso.org/
Edit 28.5: V7 mukana.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2016, 23:52:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #8 : Kesäkuu 28, 2019, 11:47:18 ap »
Paketissa on Nevada/Breva 750 IE:lle kaksi 15RC ecu karttaa:
00000.000.00_3L09BRVO_MG_BREVA_NEVADA750_EU3°   -  vakiokartta Euro3 (tasainen, ei ole laihaa "tehokuoppaa" keskialueella)
00+33.0+3.00_3L09BRVO_MG_BREVA_NEVADA750_EU3°  -  E85 kartta, vakiokartta, johon pa-syöttöä lisätty 33% ja sytytysennakkoa 3 astetta

E85 kartta on testattu sekä kylmässä, että kuumassa se on toiminut hyvin. Kuumassa pysähdyksen (5-10min) jälkeen voi hetken haparoida, kun starttaa uudelleen liikkeelle. Johtunee etanolin höyrystymisestä (78°C:ssa) suuttimissa, joka menee ohi, kun polttoaine taas virtaa. Kylmällä (alle 20 asteen) koneella startatessa: Pari 1-2 sekunnin lyhyttä starttausta. Kolmannella on aina käynnistynyt (jopa vain +3° ssa).
Syynä lienee etanolin pisaroituminen ja bensiiniä sekä vettä suurempi oma paino, ettei lähde niin verkkaisesti liikkeelle. Miinuksena on että 95E ja E85:tä ei voi käyttää sekaisin samalla kartalla -> eri kartta = eri polttoaine.
Varmista myös, että pa-tankin sisäinen letku on luokiteltu SAE30R10, joka kestää etanolia upoksissa. Muita muutoksia ei E85 käytölle ole tarvetta tehdä.
ps. ladattuasi "pdf":n nimeä se uudelleen poistamalla .pdf ---> =.zip, kun ei antanut suoraan zip:iä liittää.
edit 30.7.2019: pa-syöttö lisätty 32->33%:iin. Haluttu pehmeämpi kulku 1500-3000rpm ja vääntävämpi/helpompi liikkeellelähtö kaupunkiajossa.
Polttoaineen kulutus n.5 l/100km vrt bensiinin n.4 l/100km on merkki hyvästä toimivuudesta.
edit 16.9.2021: Lisätty Nevada_E85_s_.zip , jossa on kylmäkäynnistyksen ensi-sekunneille vähän lisä"ryyppyä".
edit 16.5.2022: Lisätty Nevada_E85_Ss_.zip , jossa startin ensimmäisille kierroksille annetaan 100% IsoHuikka.
Omassa kokeilussani yli vuorokauden seisseenä kylmässä tallissa +10° sta tällä muutoksella kone lähti napista heti laakista käyntiin.
Lisätty vielä uusi NEVADA_E85_Ss2.zip versio, jossa Iso alkuHuikka (5sek), jonka jälkeen lisärikastus laskee tasaisesti 10stä 0% iin ensi-käynti-minuuttien aikana.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2022, 15:38:47 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #9 : Kesäkuu 28, 2019, 17:51:50 ip »

OHJE CO:n manuaaliseen säätöön:
Pyörä, jossa ei ole lambda anturia: Käytä/aja moottori lämpimäksi->kytke kaapelit ja avaa GuzziDiag ohjelma->valitse ylävalikosta CO Säätö->laita pyörä käymään tyhjäkäyntiä->aloita CO säätö arvosta -20 ja klikkaa "Valmis" ->jos tyhjäkäynti putoaa tai kone käy karkeasti valitse CO Säätö uudelleen->klikkaa "OK" moott.käynnistys kysymys laatikkoon, koska kone on jo käynnissä->nosta CO -20:sta -15:ta ja klikkaa "Valmis"->jatka näin 5:n pykälillä, kunnes kone käy tasaisesti ja vaaditulla tyhjäkäynti kierrosluvulla. Älä päästä moottoria kuumenemaan liiaksi paikallaan eli anna sen vaikka jäähtyä välillä ja jatka sitten uudestaan.
Osaako joku muuten avata tuota CO-säätöä tarkemmin, että mitä se tekee tai mihin koko homma perustuu? Onko pyörissä mallikohtaisesti joku arvo, vai voiko samassa mallissa olla tehtaalta lähtiessä eri arvo?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #10 : Kesäkuu 28, 2019, 21:34:44 ip »
Co säätö ainakin japseissa säätää koko karttaa minimaalisen määrän laihemmalle tai paksummalle. Ne joita voi säätää mittariston kautta, antavat säätää turvallisen verran. Eli ei voi säätää liikaa pieleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #11 : Kesäkuu 29, 2019, 10:11:33 ap »
Mistäs tuo ohje sitten on peräisin, että jättää sen siihen missä tyhjäkäynti on paras säädön yhteydessä? Kun oman kokemuksen mukaan kone kuitenkin käy ihan normaalisti tyhjää kun sen sammuttaa ja käynnistää uudestaan, vaikka vähän kyykkäisikin kun koneelta klikkaa muutoksen koneen käydessä.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #12 : Kesäkuu 29, 2019, 14:05:38 ip »
Mistäs tuo ohje sitten on peräisin, että jättää sen siihen missä tyhjäkäynti on paras säädön yhteydessä?
Tuo ohje on Suomennokseni GrisoGhetto palstalta kirjoittajana Pete Roper. Siellä kun käyttävät paljon ns. Lambda-Off karttoja.
Normaalisti Lambda on päällä, eikä CO-säätö toimi (jää käyttöön) vaikka sitä muuttaisikin.

Osaako joku muuten avata tuota CO-säätöä tarkemmin, että mitä se tekee tai mihin koko homma perustuu?
CO-säätö lisää suuttimen aukioloaikaa kiinteästi jotain ms osia per pykälä ja vaikuttaa koko kierroslukualueella.
Vaikutus ei ole siis tasainen prosenteissa, vaan kiinteä lisäys - vaikuttaa eniten tyhjäkäynnillä ja vaikutus seokseen vähenee kierrosten lisääntyessä.

Onko pyörissä mallikohtaisesti joku arvo, vai voiko samassa mallissa olla tehtaalta lähtiessä eri arvo?
Tehtaalta CO-säätö on 0 ja säätö tapahtuu automaattisesti (=auto learning), jos on Lambda. Jos ei ole lambda-anturia, niin on ollut säädettynä alueelle 2-2,5 (=turhan laihalle "?").

Haluttaessa ohittaa vakio automaattinen seossäätö Lambda anturilla varustetuissa malleissa -->  Kartta "imuroidaan" pyörästä reader ohjelmalla, TunePro ohjelmalla otetaan lambda täppä pois sarakkeesta, writer ohjelmalla kartta takaisin pyörään, niin CO-säätö tulee käytettäväksi. Säätö joko korvalla hyvään käyntiin tai "päästömittarilla" CO arvoon 3,5.
ps. Nuo hommassa tarvittavat ohjelmat löytyvät GuzziDiag sivustolta: https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #13 : Kesäkuu 30, 2019, 13:34:43 ip »
Osaako joku muuten avata tuota CO-säätöä tarkemmin, että mitä se tekee tai mihin koko homma perustuu?

Lainaus käyttäjältä: ALi
CO-säätö lisää suuttimen aukioloaikaa kiinteästi jotain ms osia per pykälä ja vaikuttaa koko kierroslukualueella.
Vaikutus ei ole siis tasainen prosenteissa, vaan kiinteä lisäys - vaikuttaa eniten tyhjäkäynnillä ja vaikutus seokseen vähenee kierrosten lisääntyessä.

Kiitos, tämä selvensi.

Onko pyörissä mallikohtaisesti joku arvo, vai voiko samassa mallissa olla tehtaalta lähtiessä eri arvo?

Lainaus käyttäjältä: ALi
Tehtaalta CO-säätö on 0 ja säätö tapahtuu automaattisesti (=auto learning), jos on Lambda. Jos ei ole lambda-anturia, niin on ollut säädettynä alueelle 2-2,5 (=turhan laihalle "?").

Itsellä Jackalissa, ei lambdaa, oli CO 30, mitä vähän Motomatin kanssa ensitutkailulla ihmeteltiin. Vaikea sanoa onko pyörää sitten säädelty tai karttoja muuteltu, tai jos on niin minkä takia tai kenen toimesta. Isohkolla luvulla tuo tuntuu kuitenkin parhaiten toimivan kun olen sitä vähän kokeillut. Nythän asiassa on vielä pikantti ero että pyörässä on se HD:n TPS missä on vähän eri millivolttikäyrä. Mutta eilen sekalaisessa ajossa taajamien ja 120km/h moottoriteitä muutama sata kilometriä viileähkössä kelissä kulutus oli kuitenkin vajaa 5,5l/100km eli ei siellä paljon pielessä olla.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #14 : Kesäkuu 30, 2019, 19:16:13 ip »
Ilman lambdaa (eli M15 ja M16 ECU:t) CO-säätö muuttuu riippuen TPS:n alkuasennosta eli sen lähtö mV asetuksesta. Siksi ohjelmallinen CO-säätö on tarpeen, että saadaan juuri tyhjäkäynnin CO-arvo hienosäädettyä kohdilleen katsastusta sekä tasaista käyntiä ja kylmäkäyntiä varten. Isommalla kaasunavauksella ei sillä lähtöarvon mV:lla ole niin suurta väliäkään eli Marellin ajatus suuttimien aukioloajan "justeeraamisella" on ollut tässä erittäin oivallinen.

Halutessa voisit Jackalista siis löysätä TPS:n ruuveja, pikkusen kopsauttaa sitä läpan aukemis-suuntaa vastaan (rikkaammalle) ja korjata GD:llä CO-säätöä pykäliä pienemmälle. Täysin turha toimenpide, mutta jos on perfektionistin vikaa, niin kukapa nyt hyville yöunille tuntiveloitusta laskisi ;D ;D ;D

Mistäs tuo ohje sitten on peräisin, että jättää sen siihen missä tyhjäkäynti on paras säädön yhteydessä? Kun oman kokemuksen mukaan kone kuitenkin käy ihan normaalisti tyhjää kun sen sammuttaa ja käynnistää uudestaan, vaikka vähän kyykkäisikin kun koneelta klikkaa muutoksen koneen käydessä.
Tästä tuli mieleeni, että arvoja muutettaessa GD:llä virrat sammutettaessa pitäisi muistaakseni antaa olla 30 sekuntia virrat poissa, että muutetut arvot tallentuvat. Muuten voi olla, että palaakin aiempiin arvoihin. Näin muistelisin, mutta en ole täysin varma ja että koskeeko tuo ohje myös kaikkia ecu malleja.

"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)