Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 58987 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #165 : Maaliskuu 12, 2022, 15:47:24 ip »
Eilistä uutisentapaista siteeraan: Bensa-autot vaihtuvat sähköisiksi entistä nopeammin. Sähkön hinnan edullisuus ja saatavuus ovat kuluttajien mieleen.
Suomella on Huoltovarmuuskeskus joka ylläpitää poikkeusolosuhteita silmällä pitäen perusvarastoa muunmuassa polttoaineista. https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/

Kriisitilanteissa, kuten nyt, varastoja otetaan käyttöön.

Poikkeustilanteissa käy yleensä niin että valtion perusinfra ja välttämättömät palvelut pidetään yllä. Samaan aikaan yksityishenkilöiden oikeuksia kavennetaan.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #166 : Maaliskuu 12, 2022, 15:51:49 ip »
Sähköauton perään voidaan laittaa kärry, jossa on polttomoottorilla toimiva
sähkögeneraattori. Moottori taas saadaan pyörimään vaikka pilkkeillä.
Ongelma ratkaistu!

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #167 : Maaliskuu 12, 2022, 21:29:39 ip »
Hieman toisenlainen tulokulma aiheeseen. Mitenkäs vakavan kriisin aikana käy sähköisille kulkupeleille? Sähkönjakelussa saattaa ilmetä vakavia ja pitkäaikaisiakin häiriöitä, jolloinka kulkupelit seisovat. Polttomoottoriset kulkupelit eivät liene niin haavoittuvia polttoaineiden saatavuuden osalta. Niitä kun voidaan modata olemassa olevilla tekniikoilla saatavilla oleville polttoaineille. Pitäisköhän päättäjien ottaa kriisiaikojen mahdolliset erityistilanteet huomioon päätöksiä tehdessään?
mosa

Tuota noin.
En ole vielä nähnyt kammesta käytettäviä bensapumppuja.
Toiseksi, jos ei ole sähköä, niin millä myyjä myy ja ostaja maksaa?
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #168 : Maaliskuu 12, 2022, 22:11:09 ip »
Lainaus
Tuota noin.
En ole vielä nähnyt kammesta käytettäviä bensapumppuja.
Toiseksi, jos ei ole sähköä, niin millä myyjä myy ja ostaja maksaa?

Minä olen nähnyt useita kammesta käytettäviä bensapumppuja. Molemmilla kyläkaupoillakin oli sellaiset vielä seitsemänkymmentäluvulla ja mopon tankkiin bensaa sai silloin litran kun maksoi 72 penniä. Kirkonkylän Trustivapaalla Bensiinillä oli jo sähköiset pumput mutta bensaan piti itse laittaa 2-tahtiöljyt. Viimeksi näin käsikäyttöisen bensapumpun Kangasalla automuseolla. Oli, tosin, kuivillaan.

Oravannahoilla aikanaan maksettiin mutta nykyisin maksuvälineenä pitänee käyttää setelirahaa joita euroiksi kutsutaan. Jos ei sitten valuutta yllättäen rupliksi vaihdu. Sen verran pitää takataskussa olla käypää valuuttaa että ruo'issa ja voiteissa pysyy.

Totta puhuen on varsin huolestuttavaa kriisitilanteessa siviilihenkilölle saada kaikkea tarpeellista ja niillä maksutavoilla, joilla olemme tottuneet hyödykkeitä hankkimaan. Jos sähköä ei ole ei toimi oikein mikään. Tai jos pankkitoiminta katkeaa tai loppuu niin käteinen lienee ainoa tapa. Sen jälkeen siirrytään vaihdantatalouteen. Myös rikollisuus nousee merkittäväksi toimeentulotavaksi.

On otettava vanhat konstit käyttöön jos aiheutuu energiakriisi tai peräti sotatila. Eli palattava sinne seitsemänkymmentäluvun alkupuolelle pankki- ja kauppatoiminnoissa. Silloin oli joka kylässä vähintään yhden pankin konttori.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #169 : Maaliskuu 13, 2022, 08:33:48 ap »
Minusta on hauskaa, kun sähköautotrollit vetäsee sähkökatkokortin monessa käänteessä.
Jotenkin tuntuu, että sähköauton vastustus on himmentänyt muutakin sieltä keskusyksiköstä.

Jos sähkönjakelussa on sellainen tilanne,  että sähköautoa ei saa ladattua, niin kyllä se on sillä hetkellä aika pieni ongelma.

Kannattaa hetki huokaista ja katsella ympärille, että mitä kaikkea muuta ollaan vailla, jos pistorasia on virraton...


Ps. Ehkä muotoilin huonosti sen "En ole vielä nähnyt kammesta käytettäviä bensapumppuja."
Tarkoitin sillä sitä, että nyt ei ole ABC:llä kampea siellä bensapumpun kyljessä, mistä saisi veivaamalla bensaa auton tankkiin sähkökatkon sattuessa.
Toki niitä kampikäyttöisiä bensapumppuja on ollut Jurakauden aikaan.


Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #170 : Maaliskuu 13, 2022, 09:09:00 ap »
Tyly tosiasia on, että jos haluaa varastoida energiaa kriisitilanteen varalle, niin
50 litraa fossiilista polttoainetta vastaa suunnilleen 2500 kiloa akkuja.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #171 : Maaliskuu 13, 2022, 09:17:00 ap »
Se on totta, että tällä hetkellä paras ja tehokkain tapa varastoida energiaa on fossiilinen nestemäinen polttoaine.
Ja tulee olevaan vielä vuosia.

Biopolttoaineet on hyviä, mutta onko niiden käyttö liikennepolttoaineena paras kustannustehokkain ratkaisu...

Vety ja fuusio.
No ne on aina 10-20 vuoden päässä ;)
Tämäkin vielä! ! !

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #172 : Maaliskuu 13, 2022, 12:21:29 ip »
Hmmmm. Maailman väestökehitys on niin hurja, että jossakin vaiheessa tulee takaisin se vanha aika, että autoilla ja moottoripyörillä ajelevat ne, joilla siihen on oikeasti varaa, ihan energialähteestä riippumatta. Sitä ennen nähdään sekin, että rakkaan isänmaamme tieverkosto on ajettu siihen kuntoon, että huviajelu ei siellä kiinnosta muutenkaan. Sähköautoihin siirtyminen ei meillä ole ratkaisu kuin ehkä kaupunkiliikenteeseen, mutta siihenkin on olemassa parempia vaihtoehtoja. Huoltoasemaverkostoon tulisi rakentaa tuhansia latauspisteitä 40 kW kappale ja viereen sen verran baaritilaa, että lataukselle tulleet autoilijat voivat siellä kahvitella tunnin-pari latauksen ajan parinsadan kilometrin välein ja toivoa että valtakunnan verkossa riittää paukkuja. Raskaan liikenteen sähköistämien onnistuu vain kiskoilla, joten rautateitä, asemia ja syöttöliikennettä olisi rakennettava valtava määrä lisää. Nykyään polttoaineveron tuotot menevät suurimmaksi osaksi ns. hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitoon ja alv:stä, tuloverosta, tupakkaverosta ja alkoholiverosta huolimatta velkaa tekaistaan vuosittain lisää jotain tonnin huiteilla per sierainpari mukaan lukien vauvat ja vaarit. Jos fossiilisten polttoaineiden kulutus loppuu, leikataan verotuottoja semmoiset 8 miljardia, niin päästään pian kansainvälisen valuuttarahaston rapasarjaan. Nykymeininkiä on harrastettu historian mittakaavassa vain varsin lyhyen ajan verran eikä se tule olemaan pysyvä tila. 

Onneksi tuo oli vain pahaa unta.   

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #173 : Maaliskuu 13, 2022, 12:35:12 ip »
Mietin, että mitä tuumii sen liukuvan matkaveneen omistaja, kun laituripaikkamaksu tulee...
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #174 : Maaliskuu 13, 2022, 15:23:31 ip »
Opiskellessani sotatyönjohtajaksi, ihmettelimme niitä Neukkulan tekemiä bensakäyttöisiä maastokuormureita; Kulutus esim. 50l. Meille kerrotiin, että kriisiaikana bensaa riittää diesel on kortilla.
Eräs tuttu eversti sanoi, että internetin kaatuessa vaikkapa kuukaudeksi, loppuu marketeista ruoka. Syynä, että enää ei ole olemassa tilauslistoja, paikka mihin tilaus soitetaan, eikä automaattivarastoista saa mitään ulos ilman tietokonetta.

Sähköinfra on helppo kaataa, meillä on isot sähköasemia ihan julkisesti metsän laitamilla ja 440kV:n asemaa ei hetkessä takas rakenneta. Eikä öljykattilakaan kellarissa pöhise sähköttä.

Mutta - ei nyt maalata sarvipäitä seinälle. Ryhdyn alkavalla viikolla italiattaren keväthuollon. Ja täällä suunnalla on jo muutama kuiva katu.
Kyllä se siitä!  ;D

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #175 : Maaliskuu 14, 2022, 07:54:47 ap »
Timon ajatusta kompaten alakavaan viikkoon. Sportin ölijyjevvaihtoa ja jään hakkausta kotpihasta.
Sulakelillä sitte ajellaan tankillinen kerrallaan niin kauan ku rahat / bensiinin saatavuus antavat myöten.
Valoa kohti sano persaukinen puutarhuri.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #176 : Maaliskuu 14, 2022, 16:18:58 ip »
Tuolla Egon aiemmin viittasi teiden kuntoon. Tulipahan siitä mieleen, että jos/kun fossiilispohjaisista polttoaineista luovutaan eli niiden valmistus loppuu tai merkittävästi ainakin vähenee, niin millä korvataan noiden polttoaineiden sivutuotteena muodostuva bitumi tierakennusmateriaalina? Tuskin ainakaan sementillä, koska senkin valmistus tuottaa hiilidioksidipäästöjä runsaasti. Onkohan tätä seikkaa mietitty lainkaan, kun tehdään/on tehty päätöksiä kohti hiilineutraalia liikennettä? Toki jo muinoin roomalaiset tekivät eräänlaisia "noppakiviteitä", jotka kestivät mukavasti ajan hammasta, mutta ei taida olla paluuta moiseen tierakenteeseen?
mosa

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #177 : Maaliskuu 14, 2022, 23:10:02 ip »
Egonin edellä esittämää kompaten totean, että suomalaisten saavuttama elintaso on jo nyt niin korkea ja luonnonvaroja kuluttava, että tällaista eivät voi kaikki maailman kansat ikinä saavuttaa. Ilmastonmuutos,  luonnon köyhtyminen sekä monien raaka-aineiden rajallinen määrä tulevat väkisinkin asettamaan talouskasvulle rajat. Tähän liittyen tulee varmasti jossain vaiheessa eteen se, että kaikenlaista vähemmän tärkeää liikkumista niin kotimaassa kuin ulkomaillekin joudutaan erilaisilla taloudellisilla ohjauskeinoilla tai muuten rajoittamaan. Tätä asiaa ei vielä oikein haluta tunnustaa ja useimmat valtiot, Suomi mukaanlukien,  haluavat matkailutulojen toivossa vain lisätä turismia. En halua syyllistää ketään, nautinhan itsekin mm. moottoripyöräilystä ja matkustelusta. Somerolta lähtöisin ollut Rauli Badding Somerjoki lauloi jo vuosia sitten jotenkin tähän tapaan:"Vaikka maailma hukkuu paskaan, me vain luemme lehtiä. Pitäis kohta laulaa rastaan, jos se meinaa ehtiä".

Hyvää kevättä Guzzisteille   

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #178 : Maaliskuu 15, 2022, 09:12:46 ap »
Kovasti on vallalla kaksi ajatusta.
Muiden (kehittyvät taloudet) ei pitäisi kuluttaa niin paljon, että meille riittää.
Meillä ei taas saisi olla kaivoksia, josta kaivettaisiin niitä meidän kulutukseen tarvittavia raaka-aineita.

Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #179 : Maaliskuu 15, 2022, 12:11:56 ip »
Näköjään laaja aihe. Laajeni globaaliksi.
Mutta jos niihin vähäpäästöisiin tai peräti päästöttömiin, pitäydyttäneen ajosuorituksen tuotoissa, niin kuinka moni on jo muuttanut pyöränsä uusiutuville polttoaineille sopivaksi? Tällä palstalla on kavaltanut itsensä ainakin yksi moottorietanolilla ajava ja itsekin olen sellaisen omannut. Lisäksi 1400 California pärjäilee lämpimillä säillä etanolin kanssa varsin hyvin. Ahdettu bifuel on työn alla. Toki pitää käydä myös moottoribensiinilaadutt jos muuta ei ole tyrkyllä. Tiedän myös henkilöitä joilla on sähkömoottoripyörät mutta heidän ajosuoritteestaan ei ole paljoa kuultu.