Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 4163 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« : Tammikuu 16, 2021, 00:27:01 ap »
Autopuolella on menossa kova vouhkaus sekä lainsäätäjien että kuluttajienkin puolella sähkökulkuneuvoista.
Varsin vähän on mp-puolella valikoimaa. Omalta osalta on sähkö-mp-proggikset noin viiden vuoden takaa. Toki sähköpyörä syntyy ja kulkeekin kohtuudella mutta ei sillä ihmeemmin matkaa tehdä. Sama vaiva pätee moniin sähköautohin. En toistaiseksi pääsisi päivän aikana edes mökille. Mielenkiinnolla odottelen koska tulee markkinoille sähkö-mp jolla pääsee 500 km kertalatauksella varman päälle. Yksi suurimmista mp-valmistajista juuri luopui sähkömoottoripyörien kehittämisestä.

Saattaa mennä polittiikkapuolelle mutta koskee mp-osastoakin: perinteisten polttoaineiden hintaa nostetaan, toistaiseksi ehkä, siksi että kansalaiset suosisivat sähköä. Taannoin tein itselleni etanolitoimisen moottoripyörän. Miten kävi: kohta talous tuli vastaan sillä etanoli kallistui sen verran että suurempaa iloa ei siitä ollut vaikka paransin moottorin hyötysuhdetta ahtimella. Meni siis rimpuiluksi.

Se mitä haluan sanoa on: kun diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen käyttämisestä saatetaan rankaista ei siinä oteta huomioon lainkaan vähemmän teitä kuluttavaa, vähemmän parkkitilaa vievää, vähäpäästöisempää ja kuljetuskyvyltään useimmiten yhtä hyvää kuin on henkilöauto. Yksin tai kaksin niilläkin useimmiten matkustetaan.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 988
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2021, 08:09:14 ap »
Energia-asioita on helpompi ymmärtää ja ehkä jopa vähän ennustaakin, jos pitää mielessä,
että liikenteestä saatavat verotulot eivät saa vähentyä. Tarkoittaa sitä, että jos sähköautojen
määrä alkaa kääntyä huomattavaan nousuun, niiden käyttöä aletaan verottaa mitä pikimmin
esimerkiksi ajosuoriteperusteisesti.

Muuten Urpo ennustaa, että akut jäävät erikoiskäyttöön ja tulevaisuuden ajoneuvot
toimivat vedyllä, myös lentokoneet.

Edit:
Joku joutilas oli laskenut, että bensatankkauksessa siirtyvä energia vastaa 38 000A verkkosähköä:

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/miksi-tankkaus-kestaa-2-minuuttia-mutta-sahkoauton-lataus-24-tuntia-syy-on-musertavan-selva-bensapistoolin-syotto-vastaa-9-megawatin-tehoa-eli-38-000-ampeerin-verkkovirtaa/844e5e72-546e-42ee-ac41-60ca2f05cf40

Jouko S

  • Viestejä: 678
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2021, 10:39:41 ap »
Kuten Urpo jo edellä mainitsi, vetyajoneuvot on tulevaisuuden ratkaisu:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7ddae2d-3b77-4d07-8554-efb69def0125

Jouko

egon

  • Viestejä: 873
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2021, 11:32:04 ap »
Oops. Jos lentsikat tankataan joskus vedyllä, niin en kyllä mene kyytiin. Jo auton vetytankin räjähdys kolaroidessa saattaa olla jo niin komea posaus, että huh.

Juu, uskon kyllä että kehitys kehittyy ja tulee turvallisia tapoja liikuttaa vetyä mukana, mutta valitettavasti reaalimaailmassa koneet rapistuu ja alkaa iltapuolella elinkaartaan tekemään jotain mitä ne eivät tee uutena. On tullut, meinaan, nähtyä vetyposahdus vetyplasma -leikkauskoneessa. Pieni vaan, mutta sekään ei pitänyt olla mitenkään mahdollinen.


Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2021, 11:43:00 ap »
Politiikkaa ja Pandoran lipas avautui... ;D

Aloitetaan pohjusatuksella, kannatta lukea.

FOSSIILITTOMAN LIIKENTEEN TIEKARTTA - LUONNOS VALTIONEUVOSTON PERIAATEPÄÄTÖKSEKSI KOTIMAAN LIIKENTEEN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖJEN VÄHENTÄMISESTÄ
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/9996/2019


https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=c73d3be8-1bab-4878-9807-799f50e81d04&proposalLanguage=da4408c3-39e4-4f5a-84db-84481bafc744

Sieltä kohta:
Liitteet:
Fossiilittoman liikenteen tiekartta_Luonnos valtioneuvoston periaatepäätökseksi.pdf - Fossiilittoman liikenteen tiekartta - luonnos valtioneuvoston periaatepäätökseksi kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä


Kaasua edelleen tarjotaan henkilöautojen polttoaineeksi, mutta kun ei.
Kaasukäyttöiset henkilöautot on ehtoopuolella, koska niitä saa vain yhdeltä valmistajalta, joka kertoo laittavansa kaikki panokset sähköautoihin.

Biokaasu voisi olla enemmänkin raskaan kaluston polttoaine, jolloin kaasuasemia ei tarvitsis olla kuin liikenteen solmukohdissa ja terminaaleissa.
Voihan siellä toki tankata niitä kaasuhenkilöautoja, mutta ei niin pienelle automäärällä, joka on vielä pienenmään päin kannata ruveta uusia kaasuasemia rakentamaan.

2020 myytiin 14% vähemmän kaasukäyttöisiä henkilöautoja kuin vuonna 2019
(2020 rekisteröitiin 1 841 kaasukäyttöistä henkilöautoa, 62 pakettiautoa, 65 kuorma-autoa ja 10 linja-autoa.)
(2020 rekisteröitiin 129 sähköpakettiautoa)

Biobensa ja -diesel.
Ihan kiva, mutta ei riitä kaikille.
Laitetaan biolitkut sinne, mihin muut ei käy. Esim. tuskin näemme ihan kohta metsässä vety-, kaasu- tai sähkökäyttöistä metsäkonetta, kyllä ne puskee puuta nurin vielä kauan polttomoottorin voimalla.
Viime vuonan reksiteröitiin nolla (0) uutta bi-fuel-autoa.


Vety.
Vety on hyvä aine tulevaisuudessa, mutta nykytietämyksellä ei kuulu minun mielestä henkilöauton polttoaineeksi.
Vedyauto on sähköauto. Hyötysuhde sähköllä n. 95% ja vedyllä n 65%.
Miksi haaskaisimme energiaa huonompaan hyötysuhteeseen?
Vedyn tekeminen on vielä aika kallista ja vaatii paljon sähköä.
Miksi raahata sähköllä tehtyä vetyä 700barin paineisena jonnekkin tien varteenpienellä säiliöllä (säiliöauto) pieneen säiliöön (jakeluasema), josta sitä siirretään vielä pienenmpään säiliöön (auton tankkiin), kun voi tankata suoraan sähköä.

Vety olisi oiva polttoaine esim. junaan.
Juna kulkee raiteilla, joten solmukohtiin isot vetyasemat ja miettikää mikä säästö tulee, kun jatkossa ei tarvitsis rakentaa sähköratoja.
Vety on oiva tapa varastoida energiaa.
Saharan rannalle parinkymmenen neliökilometrin aurinkovoimalapuisto ja rantaan vetypannu.
Ei lopu sähkö eikä vesi.
Muutetaan se vety voimalassa sähköksi ja jaetaan se sähkö valmista jakelukanavaa pitkiin maailman joka kolkkaan.

Henkilöautopuolella mutu on, että tällä hetkellä sähkö on paras olemassa olevista vaihtoehtoista.
Mutta missään nimessä ei pidä lukittautua yhteen vaihtoehtoon.
Mutta kaikki kehittyy ja toivottavasti ihmiset, valmistajat ja ennen kaikkea poliitikot kehittyy mukana.


Lopuksi vielä pieni ote linkistä, joka löytyy jutun alussa.

Tiekartan tavoitteet ja toimet vuoteen 2045
Fossiilisten polttoaineiden korvaaminen vaihtoehtoisilla käyttövoimilla
Pitemmällä aikavälillä liikenteen kaikki fossiiliset polttoaineet tulee korvata uusiutuvilla tai päästöttömillä polttoaineilla ja käyttövoimilla kuten sähköllä, biopolttoaineilla ja sähköpolttoaineilla.
Tavoitteena on, että fossiilisten liikennepolttoaineiden myynti kotimaan liikenteeseen loppuu vuonna 2045.
Jos liikenteessä vuonna 2045 edelleen käytetään fossiilisia polttoaineita, tavoite fossiilittomasta liikenteestä ei voi toteutua.

Liikenteen fossiilisten polttoaineiden korvaaminen ei tämän hetken tiedon valossa tule onnistumaan millään yksittäisellä vaihtoehtoisella polttoaineella.
Esimerkiksi kaikkien liikennepolttoaineiden korvaaminen nestemäisillä biopolttoaineilla globaalitasolla on mahdotonta, koska liikenteen vuosittain kuluttamat kokonaisenergiamäärät ovat liian suuret ja myös siksi, että bensiiniä sellaisenaan korvaavia biopolttoaineita ei vielä ole markkinoilla saatavilla.
Suomi voisi periaatteessa ostaa maailmalta riittävästi biopolttoaineita Suomessa kulutetun fossiilisen dieselöljyn korvaamiseksi, mutta tämä voi pitemmällä aikavälillä olla kallis ratkaisu, jos biopolttoaineista syntyy niukkuutta ja niiden hinta nousee.
Lisäksi biopolttoaineiden valmistamiseen ja käyttöön liittyy merkittäviä riskejä raaka-aineiden kestävyyden näkökulmasta.

Koska kestäviä raaka-aineita on saatavilla vuosittain vain rajallinen määrä, tavoitteena on, että nestemäisten biopolttoaineiden absoluuttinen määrä tieliikenteessä (noin 10 TWh) ei nouse enää vuoden 2030 jälkeen, vaikka niiden suhteellinen osuus käytetystä (nestemäisestä) polttoaineesta kasvaa.
Tämä vaatii merkittäviä panostuksia sekä liikennejärjestelmän että ajoneuvojen energiatehokkuuden parantamiseen.
Vuoden 2030 biopolttoainemäärällä on mahdollista vuonna 2045 korvata koko raskaan kaluston vaatima energiamäärä, jos liikenteen energiatehokkuus samalla paranee ja henkilöautot siirtyvät lähes kokonaan sähköön ja biokaasuun.
Vuonna 2045 tieliikenteessä käytettäisiin enää noin 7 TWh:n verran biopolttoaineita.
Jos tuotantomäärät samaan aikaan pysyvät samalla tasolla tai kasvavat, biopolttoaineita voidaan siirtää enenevässä määrin lentoliikenteen ja merenkulun käyttöön.

Sähkön käytön lisäämisellä on liikenteessä pitkällä aikavälillä erittäin tärkeä rooli.
Verrattuna erilaisiin polttoainevaihtoehtoihin, suoran sähkön käytön etuna on muita vaihtoehtoja parempi energiatehokkuus ja kokonaisenergiankulutuksen pieneneminen.
Lisäksi sähkö mahdollistaa irtautumisen polttoaineiden polttamisesta ja biomassaan perustuvien raaka-aineiden rajallisuudesta.
Tavoitteena on, että vuonna 2045 vähintään noin 35 % liikenteen jäljellä olevasta kokonaisenergiankulutuksesta hoidettaisiin sähköllä.

Myös biokaasu on tuotantotavoiltaan jo koeteltua teknologiaa, ja sen käyttöä on liikenteessä mahdollista lisätä myös vuoden 2030 jälkeen.
Vuonna 2020 valmistuneessa biokaasuohjelmassa on arvioitu, että Suomessa muodostuvien biokaasutuotantoon ja ravinteiden kierrätykseen soveltuvien biomassojen energiapotentiaali olisi noin 16 TWh vuodessa.
Tavoitteena on, että liikenteeseen saa-taisiin vuonna 2045 vähintään noin 5-6TWh vastaava määrä biokaasua.


Vedyn liikennekäyttö on Suomessa vielä toistaiseksi ollut erittäin vähäistä, mutta esimerkiksi raskaan liikenteen osalta ajoneuvomarkkina näyttää tulevina vuosina vilkastuvan.
Suora vedyn käyttö liikenteen käyttövoimana edellyttäisi vedyn jakelu-ja kuljetusinfrastruktuuriin mittavia investointeja.
On mahdollista, että vetyä olisi järkevintä suunnata liikenteessä sellaisiin kohteisiin, joissa ei tarvita koko maan kattavaa jakeluverkostoa (esimerkiksi meriliikenteen satamat).
Uusiutuvia synteettisiä polttoaineita eli sähköpolttoaineita voidaan käyttää sellaisinaan tai seoksina nykyisissä polttomoottoreissa. Synteettisten polttoaineiden valmistuksessa käytetään vetyä sekä esimerkiksi teollisuuslaitoksista talteen otettua hiilidioksidia.
Jotta ilmastohyödyt olisivat mahdollisimman suuret, tulee vedyn valmistukseen käytetyn sähkön olla mahdollisimman vähähiilistä, kuten esimerkiksi uusiutuvalla energialla tai ydinvoimalla tuotettua.

Sekä sähköpolttoaineilla että mahdollisesti myös suoralla vedyn käytöllä nähdään liikenteessä pitemmällä aikavälillä suuri potentiaali.
Erityisesti liikennemuodoissa, joissa suora sähköistyminen ei vielä näytä olevan mahdollista (raskas liikenne sekä lento-ja meriliikenne), ovat polttoaineena hyödynnettävä vety tai siitä jatkojalostettavat sähköpolttoaineet erittäin tärkeitä vaihtoehtoja.
Sähkö-polttoaineilla ja tai suoralla vedyn käytöllä voitaisiin korvata vuonna 2045 mahdollisesti noin4TWh verran fossiilista energiaa.

Suomessa on parhaillaan käynnissä useita selvitys-ja tutkimushankkeita sekä vedyn että synteettisten polttoaineiden kehittämiseen ja käyttöön liittyen.
Erilaiset sähköpolttoaineiden valmistustekno-logiat ovat kehitysvaiheessa ja arvion mukaan laajemman kaupallisen tuotannon voisi arvioida alkavan 5-10 vuoden kuluessa.
Tällä hetkellä valmistuskustannukset ja investointitarpeet ovat merkittäviä, mutta teknologioiden kehittyessä potentiaalia on paljon.

Suomessa on myös kansainvälisesti merkittävää osaamista sekä biopolttoaineiden, vedyn että sähköpolttoaineiden osalta.
Erityisen pitkällä ollaan biopolttoaineiden jalostuksessa, mutta myös vedyn ja sähköpolttoaineiden valmistamiseen liittyy suuria odotuksia.
Pitemmällä aikavälillä olennaista on, kuinka näiden alojen osaaminen saadaan käännettyä yritystoiminnaksi ja Suomea hyödyttävään vientiin.
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2021, 11:59:04 ap »
Lainattua tekstiä päästökaupasta:
IMF on laskenut, että oletetun ilmastokriisin ratkaisisi hiilimaksu/vero, riittävän määrän ollessa 70 euroa tonni. Suomessa autoilusta kerätään veroa 10 kertaa tuon verran eli 700 euroa tonni, joten ottaisimme mallin ilolla vastaan. Autoilun verotus voitaisiin keventää ilmasto tavoitteen saavuttamiseksi meillä 90% eli keskimäärin 900 euroa vuodessa. Kun otamme huomioon tiestöön tarvittavat rahat, voisimme keventää autoilun verotusta vain 70%.

Käytännössä Suomessa pitäisi siis pienentää polttoaineveroa 40-50 senttiä litralta, jotta täyttäneille IMF:n hiiliveromallin. Emme kai halua livetä globaalista linjasta.
Tämäkin vielä! ! !

egon

  • Viestejä: 873
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2021, 13:49:08 ip »
Sähköistyvä liikenne tarvitsee nykyistä parempia akkuja, joiden valmistukseen ei käytetä harvinaisia maametalleja. Esim. litiumin tuotanto on ihan sikamaista ympäristön tärvelemistä nykyään ja käytetyille akuille ei ole kuulemma vielä kannattanut kehittää kierrätysprosessia. Voi meitä.

Siirrytään polkupyöriin ja lopetetaan piereskely.

Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2021, 15:01:34 ip »
Paljon on asioita laskettu.
Trafin laskelman mukaan polttomoottorilla ajava maksaa 6-7 euroa enemmän veroja sataa kilometriä kohden sähköllä ajavaan verrattuna.

Jossain vaiheessa pitää veromuutoksia tehdä, että saadaan liikenteeltä se 8 000 000 000 euroa vuodessa...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2021, 15:19:29 ip »
Lainaus
Siirrytään polkupyöriin ja lopetetaan piereskely.
Molemmat asiat ovat osaltani hoidossa.
Lähiliikenteen olen jo pari vuotta hoitanut polkupyörällä. Kauppareissut eivät aina sillä onnistu kuljeuskapasiteetti kun on rajattu mutta lähiseudun baareissa käynti käy helposti.
Ravintoaineista riippuu paljon minkä verran ja mitä kaasuja tulee päästeltyä. Siitä en aio ottaa rasitetta itselleni.

Sähköpolkupyörää on useammalta taholta ehdotettu mutta ihan omin voimin suoritettu matka on ympäristöteko verrattuna sähköavusteiseen pyöräilyyn. Toki kokeillut olen useampaakin sähköpolkupyörää mutta en ole vielä niin raihnainen että avustusta tarvitsisin.

Suunnittelin aiemmin rakentaa sähköpolkupyörän itselleni. Ei tulisi edes kalliiksi. Idea on jäähyllä toistaiseksi.

Ladattava hybridimoottoripyörä voisi olla jonkinnäköinen ratkaisu matkailuun: n. 25 kW polttomoottori ja n. 10 kW avustava sähkömoottori. Miksei isompikin mutta taitaa tulla kovin painavaksi koska akkuja tarvittaisiin enemmän. Kiihtyvyyskin olisi yhteisteholla kohtalainen. (n. 47 hv hetkellisesti) Itse asiassa parempi kuin samantehoisella polttomoottorilla. Pieni akkukapasiteetti olisi helppo ladata samalla kun kuljettajaakin Shellin baarissa ladataan.
Se taas nostaisi hintaa ja tekniikan määrää mikäli akkua ladattaisiin polttomoottorilla tai pelkästään jarrutusenergialla.

Houkuttaisi laittaa sähkömoottori takapyörän napaan. Teknisesti helppo ratkaisu mutta jousittamaton massa kasvaa joten vauhdikkaan ajon saa unohtaa. Prototyyppejä aiheesta on esitelty useita. Ei vain ole teillä vielä näkynyt.

Politiikkaa en halua tehdä, enää, mutta se hiukan kismittää että kaiken muutoksen ohella ei oteta huomioon motorisoituja kaksipyöräisiä. Sitten ihmetellään kun ollaa väliinputoajia. Vuotuista moottoripyörän hyötykäyttöä on jo mitattu laajalti mutta mittausten tulosta ei ole noteerattu "korkeissa kamareissa".

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 988
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2021, 15:45:42 ip »
Erikoisempaa kulkuneuvoa haluavalle löytyy sähköavusteinen moottoripyörä.
Polkimista ei ole mekaanista yhteyttä takapyörään, mutta ei liiku, jos ei polje.

http://www.erockit.de

TimoEv

  • Viestejä: 1 756
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2021, 16:02:36 ip »
H:gin Kampin bussiterminaaliin kiellettiin jo ennen valmistumista kaasubussien sisäänajo. Pelastuslaitoksen päätös.
Kaasukäyttöisissä dieselgeneraattoreissa ei käytetä välijäähdytettyja koneita. Välijäähdyttimen kaasumäärä liian suuri, eikä riskiä voida ottaa.

Patterikäyttöisten autojen ylistämisessä on unohtunut ( tarkoituksella? ) muutama asia; Kaikilla ei riitä ajomatka 80km edes aamupäivisin. Latausasemat ovat sen verran "alkeellisia", että työajossa ei ole aikaa odotella Esson baarissa, että patteriin saadaan virtaa. Ehtoolla pitäis myös päästä takas kotiin. Talvella  -20 pakkasella autossa on paljon muutakin sähkövehjettä käytössä kuin moottori. Patteri ei sitten riitä pitkäänkään ajoon.
Asumassani talossa ei ole edes p-paikkaa, saati, että olis jotain sähkörasioita. Siihen vain sitten ripustamaan koivunoksaan laturia...
Eikä muuallakaan moni edes ymmärrä mitä kaikkea pitää ostaa ja tehdä, jotta saadaan rivitaloon latauspaikat. Eräs esitti hyvän kysymyksen: Onko taloyhtiön toimitettava sähköautojen latauspaikka? Eihän yhtiö toimita bensaakaan asukkaille.

Patteriauto on hyvä ratkaisu, jos asuu kaupunkikeskustassa ja käy polkupyörällä "töissä" taideterapiatyöpajassa tai juomassa vaihtoehtokahvilassa vihreää teetä työssäkäynnin sijaan. Ja on vaikea ymmärtää, että toiset käyvät ihan oikeissa töissä ja tarvitsevat oikeasti autoa joka päivä. Selvitäkseen arjesta ja saadakseen perheelle leipää.

Joo...tahallani kärjistän... ;)


Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #11 : Tammikuu 16, 2021, 16:22:24 ip »
Yksi ei käy kaikille ja kaikki ei käy yhdelle.
Sen takia pitää valita oman tarpeen ja kukkaron mukaan.

Olen kolmessa taloyhtiön hallituksessa ja sähköauton lataus on tullut tutuksi.
Pari-kolme vuotta sitten vastutus oli 95 prosenttista, mutta enää vain 50 prosenttista.

Johtuu siitä, kun katsoo uusien autojen rekisteröintimääriä eri voimalähteillä.

Moni kerrostaloasukki on sanonut, että seuraava auto on lataushybridi tai sähköauto.
Koska kaupunkikeikat voi heittää sähköllä, mökille ja lapsien luo mennään sitten bensalla.

Joten ensi kevään yhtiökokouskimarassa on ainakin seuraavat asiat tapetilla.
Auton lataus
Valokuituliittymä
Aurinkopaneelit

Itse aion ehdottaa, että kun parkkipaikkaa tai piha-aluetta rempataan, niin joka paikkaan valmius lataukselle.
Sitten taloyhtiö pystyttää taloyhtiön rahoilla latausasemat ja vetää lataussähköstä sen verran välistä, että kulut katetaan.
Näin kukaan ei joudu erikseen maksumieheksi ja lataussähkön maksaa tietenkin lataaja
Niin ja lämpötolpasta lataus kielletään.
Tämäkin vielä! ! !

mosa

  • Viestejä: 279
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #12 : Tammikuu 16, 2021, 16:58:46 ip »
Entäs jo nykyisinkin saatavissa oleva vähäpäästöiseksi luokiteltu E85. Sehän suurimmalta osin teollisuusetanolia, joka valmistetaan jätteistä. Oikeeta bensaa on seassa vain "nimeks". Toki tätäkään ei riitä kaikkiin kulkupeleihin, mutta olis yks vähäpäästöinen vaihtoehto muiden joukossa ja pelittää perinteisessä polttomoottorissa. Mulla on vanhassa Focuksessa (ajettu yli 330 000 km) ollut jo jonkun aikaa se Flexfuelnuuhkija ja luultavasti asennutan semmoisen myös tuohon hybridi Aurikseen, kunhan sen takuut loppuvat. Focuksella oon ajellu 30 000 km (nuuhkijalla) eikä oo ollu huonoja kokemuksia. En oo käytössä huomannu mitään eroa E95n käyttöön verrattuna edes näin kylmillä ilmoilla (laakista käyntiin tänäänkin, seissyt koko viikon ja pakkasta -25 astetta). Keväällä valmistaja (Tampereelta) ilmoitti, että nyt olis saatavilla versio myös Vintageen. Nuuhkija asennuksineen maksaa noin 500 €. Lisäksi tällä hetkellä vm 2007 ja sitä vanhempiin autoihin saa trafilta 200 €  hyvitystä. Ei huano. Jos tuo "ikäraja" tuesta poistuu jatkossa, niin voip olla, että kaikki kulkupelit ja isäntä kulkevat etanolipohjaisilla liemillä ::) Viime vuonna halvimmillaan tankkasin E85sta hintaan 0,87 €/l. No, yleisimmin litrahinta on ollu noin 1,1 €/l.
mosa

Hajakenttä

  • Viestejä: 646
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #13 : Tammikuu 16, 2021, 20:02:33 ip »
Luin jostain, että vetytalous ainakin moottoripolttoaineena jakaantuu kahteen ideaan. Polttokenno tekee vedystä sähköä akkuun ja sähköauto sitten ajaa sillä akulla. Se on siis sähköauto, joka syö vetykaasua. Toinen idea on ympätä vetykaasuun hiilidioksidikaasua ja näin saadaan hiilivetyä, joka tässä tapauksessa on alkoholia, joka empiirisesti koettuna lienee nestetavaraa. Sitä alkoholia sitten käyttää moderni polttomoottori ja kuljettaa autoa joko sellaisenaan, tai yhdessä patterin kanssa hybridinä.

Vetyä sitten pitää tuottaa suuria määriä sähköllä. Sekin johtuu vain siitä, että sähkön varastoinnissa on edelleen ongelmia. Hiilidioksidia on kuuleman mukaan meillä kotimaassakin teollisuuden hukkatuotantona niin paljon, että kaikki liikennepolttoaineet voitaisuiin näin valmistaa ja vielä riittäisi vientiinkin.

Jos tuo idea pitää ja litku palaa, niin uutinenhan on sikäli hyvä, että ei kaikki sovi kaikille ja vaihtoehtoja pitää olla.

Siitä olen samaa mieltä, että jostain on sitten saatava ne verotulot. Kai ne hiljalleen ryömivät liikennesähkön hintoihin. Miteköhän se valvotaan, että liikennesähkönä ei käytetä pieniveroista taloussähköä? Tehdäänkö erilaiset töpselit?

Meidänkin taloyhtiö kohta keskustelee parkkipaikan latauspaikkojen sähköjen putkituksista. Johtojahan sinne ei ole vielä velvoitettu asentamaan. Oman hiilijalanjälkeni painoin jo tähän yhtiöön ajamalla läpi maalämpö projektin joulun alla. Nyt meillä on maalämpö ja hyvin lämpiää näilläkin pakkasilla ja vielä näyttäisi olevan värkeissä varaakin.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #14 : Tammikuu 16, 2021, 21:05:32 ip »
Entäs jo nykyisinkin saatavissa oleva vähäpäästöiseksi luokiteltu E85. Sehän suurimmalta osin teollisuusetanolia, joka valmistetaan jätteistä. Oikeeta bensaa on seassa vain "nimeks". Toki tätäkään ei riitä kaikkiin kulkupeleihin, mutta olis yks vähäpäästöinen vaihtoehto muiden joukossa ja pelittää perinteisessä polttomoottorissa. Mulla on vanhassa Focuksessa (ajettu yli 330 000 km) ollut jo jonkun aikaa se Flexfuelnuuhkija ja luultavasti asennutan semmoisen myös tuohon hybridi Aurikseen, kunhan sen takuut loppuvat. Focuksella oon ajellu 30 000 km (nuuhkijalla) eikä oo ollu huonoja kokemuksia. En oo käytössä huomannu mitään eroa E95n käyttöön verrattuna edes näin kylmillä ilmoilla (laakista käyntiin tänäänkin, seissyt koko viikon ja pakkasta -25 astetta). Keväällä valmistaja (Tampereelta) ilmoitti, että nyt olis saatavilla versio myös Vintageen. Nuuhkija asennuksineen maksaa noin 500 €. Lisäksi tällä hetkellä vm 2007 ja sitä vanhempiin autoihin saa trafilta 200 €  hyvitystä. Ei huano. Jos tuo "ikäraja" tuesta poistuu jatkossa, niin voip olla, että kaikki kulkupelit ja isäntä kulkevat etanolipohjaisilla liemillä ::) Viime vuonna halvimmillaan tankkasin E85sta hintaan 0,87 €/l. No, yleisimmin litrahinta on ollu noin 1,1 €/l.
mosa

Yritäppäs ostaa uusi auto, jolle kelpaa sellaisenaan E85...
Tämäkin vielä! ! !