Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 58956 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #60 : Helmikuu 09, 2021, 23:16:30 ip »
Tästä aiheesta: "Korvaavat polttoaineet ja kokemukset" voisi aloittaa erillisen keskustelun.
TTT:n mainitsema moottorin puhtaus tuli jos selväksi kun ajoin RE85:lla pari suvea aktiivisesti. Konetta en ole avannut vielä mutta pakoaukot ja pakoventtiilit olen katsonut ja on aivan puhdas metallipinta näkyvissä.
Olen huvikseni joskus pulloharjalla vähän pakoputkia rassannut ja 50 km lenkin jälkeen kokeilin sormella, mutta siihen ei putkesta mitään tarttunut, että puhtaasti E85 kyllä palaa vaikka 15% ei sitä itseään olekkaan.

Hyvästä palamisesta motomatti on oikeilla jäljillä, mutta alle 12 puristuksilla myös toimii kun sytytysennakkoa on tarpeeksi (3-6°). Nakutusta kun ei niin tarvitse pelätä saa paineennousua olla palotilassa bensiiniä enemmän jo ennen yläkuolokohtaa. Combo moottorinohjauksessa (=sama ECU ohjaa sekä sytytystä, että ruiskutusta) lisäennakko aikaistaa myös ruiskutushetken alkua, jolloin 30% suurempi (vrt bensa) polttoainemäärä ehtii oikea-aikaisesti imuvirtauksessa palotilaan ja sillä on iso merkitys hyvässä täytössä. Joidenkin huipputehoa/-vääntöä dynossa hakevien mielestä ruiskutuksen ajoitus on jopa sytytyksen ajoitusta tärkeämpikin. Laiha seos palaa nopeammin ja rikas hitaammin, joka on ajoituksessa myös huomioitava.
Siksi vapaasti hengittävä bensiinimoottori ei ole hyötysuhteeltaan paras etanolille mutta ahdettuna hyötysuhde paranee. Ahtaminen kun auttaa sylinterin täytössä eli palavaa seosta saadaan enemmän samaan tilaan kuin ahtamattomassa.
Tähän asiaan viitataan usein kun ryhdytään muuttamaan bensiinimootttoria etanolille. Lämmöntuotto saattaa jäädä alhaisemmaksi vaikka tehoa tulisikin. Alhaisen käyntilämpötilan vuoksi voi öljyn sekaan kertyä vettä. Moottoriöljyn lämpötilan tulisi olla 85 - 120 astetta tai kuumempi niin veden kertyminen minimoituisi.
Moottorin alhainen lämpötila ei ole ongelma, kun seossuhde ja ajoitus ovat kohdallaan. Moottori (ja öljy)  lämpenee muutaman kilometrin matkalla yli 85 asteen 10 asteen ulkolämpötilassa ainakin Nevadallani, eikä maantie-ajokaan sitä laske alle 90°:een. Ei se ottomoottori sentään diesel moottorin termiseen hyötysuhteeseen kipua, vaikka palotilan seinämien lämpötila laskeekin bensiinin n.200°:sta ehken 10%:a. Autokin käynnistyy ja kulkee pakkasessa - lämpöä riittää sisällekin ja moottorin käyntilämpömittari seisoo terhakasti 90°:ssa.
Virittelijöiden virhe (käyttöajoneuvon kannalta) on liian rikas seos (lambda 0,85) , joka on haitaksi normaali arki-ajossa. Kylmällä koneella tulee sytytyskatkoja (misfire) ja öljyt "vettyvät". Muunnos-sarjojen (lisä-ruiskutus-boxit) heikkous puolestaan sytytysennakon lisäyksen puute, jolloin talviajossa bensiiniä tarvitaan lisää 70/30 tai 50/50, jottei kulutus kasva 40-60% siedettävän 25-30% sijaan. Sytytysennakon lisäys ja sopiva seos (lambda 0,95-1,1), niin voi pitää normaalit öljyn vaihtovälitkin, jolloin käyttömukavuus säilyy siinäkin mielessä.

Täytyy lisätä, että vain kokeilemalla tuon sytytysennakon merkityksen ymmärtää. Aikoinaan kun itselläni oli autossa läppäri etupenkillä ja pystyi "ajon aikana" (=pikku pysähdyksellä) näppäillä asteita suuntaan tai toiseen ja huomasi kuinka moottorin käytös ja luonne muuttui lampaasta leijonaksi, niin olin kerralla myyty (koko viina-ajelu touhulle) - ja olen sitä edelleen. Saisi Guzzissakin olla sellainen säätöpyörä (kuten joissain iskunvaimentimissa), että kuinka monta "naksua" milloinkin, että onko meno lempeää lipumista vai kiihkeää kanttailua.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #61 : Helmikuu 12, 2021, 13:17:54 ip »
Hmmm. Yön pimeinä hetkinä mietin puoliunessa, että josko olisi jo aika siirtyä eko-moottoripyöräilyyn oman pellon voimalla ilman sen kummallisempia verojuttuja.

Voisi mennä näin: Kylvetään mallasohraa hehtaarin pläntti ja varotaan ettei se lakoonnu, niin kylvetään harvaksi eikä lannoiteta mahdottomasti.
Syksyllä puidaan ja saadaan jyviä, sanotaan 4000 kg. (Aika hyvin!)

Puolen litran pullolliseen Koskenkorvaa kuluu Pekka Kuusen antaman kommentin mukaan 0.5 kg viljaa. Koska jalo juoma on 38% väkevää, saadaan siis hyvästä mallasohrakilosta 380 grammaa alkomahoolia. Kun koko sato käytetään kemiallisen reaktion raaka-aineeksi, siitä pitäisi saada 4000 x 0.38 = 1520 kg väkevää viinaa. Syksyllä idätetään jyvät ja mallastetaan ne ja tehdään sitten rankki (kiljua). Jos sen saa pullahiivalla käymään vaikka 6%:n vahvuuteen, pitää rankkia olla  1520 kg/ 0.06 = 25,3 kuutiometriä. Rankki on siis tehtävä uima-altaaseen, joka on ensin puhdistettava tarkasti kloorijämistä ettei hiiva nuupahda.

Viina keitetään hyvällä pannulla. Rankin kuumentamiseen 80 asteeseen kuluu energiaa noin 25000 kg x 80 astetta x 4.18 = 8360000 kJ = 2322 kWh.
Alkoholin höyrystämiseen menee 1520  x 850 kJ  = 1292000 kJ= 358 kWh.

Sähkölaskut on muutenkin niin isot, että pannua varmaan kannattaa lämmittää syntyneellä eko-polttoaineella, jota kuluu silloin  (8360000+1292000)/26800 = 360 kg. Pitää ottaa huomioon, että pannusta haihtuu myös vettä ja pintojen kautta menee lämpöä harakoille, joten menekki voi tosiasiassa olla kaksinkertainen laskelmaan verrattuna, eli 720 kg.

Prosessi tuottaa siis loppusyksyllä 1520-720 = 800 kg spriitä.

Jos pyörä juo tuota nestettä vaikkapa 8 litraa sataselle, tuo määrä riittää 10 000 km ajosuoritukseen. Aikamoinen matka.
Pelto, traktori, puimuri ja uima-allas kaikilla onkin jo ja keittovehkeet voi lainata vaimon velipojalta, jolla ne aina on alansa huippuluokkaa.

Seuraavan kesän ajosuoritetta saattaa pienentää tuntuvasti talven aikainen hävikki, arviolta ei kuitenkaan enempää kuin 2 litraa x 6 kuukautta x 4 viikkoa per kk= 48 litraa = 600 km.    Jos on kortti vielä tallessa.  Ja valtio nuolee näppejään, mutta maailma pelastuu. 
 

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #62 : Helmikuu 12, 2021, 13:43:15 ip »
Joku viisas oli joskus sanonut, että kun polttoaine maksaa enemmän kuin 1,5€/l, niin se kannattaa tehdä itse...
Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #63 : Helmikuu 12, 2021, 15:32:15 ip »
Onko siis asia ymmärrettävä niin, että minä ja Nevadan Anni kun molemmat vanhenemme ja huipputehoja emme enää edes tavoittele, emme tarvitse kuin kumpikin vain ohjelmistomuutoksen luopuaksemme bensiinistä? Mitään elimellistä rautaa emme tarvitse; ecu vaan saa uuden kartan, vai kui?

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #64 : Helmikuu 12, 2021, 18:42:11 ip »
Lainaus
Joku viisas oli joskus sanonut, että kun polttoaine maksaa enemmän kuin 1,5€/l, niin se kannattaa tehdä itse...

Aivan. Pitäneekin maanviljeliäveljelleni mainita että sokerijuurikkaasta, perunasta, tms. tärkkelyspitoisesta käyttämällä ja tislaamalla voisi saada varsin hyvää menovettä. Ehkä jopa alle 1,50€. Toisaalta toisesta tarkoituksesta saisi vielä paremman hinnan. Jos ei mene kaikki omaan käyttöön...

Hajakentälle: aivan, Anni käy ihan iloisesti etanolilla ihan sillään. Tosin hyötysuhde ei ole paras. Pitäisi olla korkeampi puristussuhde niin tehokerroinkin olisi kohdallaan. Itsellä on usean vuoden kokemus vapaastihengittävästä sekä ahdetusta etanolikäytössä. Ahtamalla paranee...
Välttämättä ei ahdinta tarvita jos nostaa puristussuhdetta pienentämällä palotilaa. Toki venttiilliajoituksellekin pitäisi tehdä jotain kuten myös sytytksajoituksellekin. Etanoli luo hieman erilaisen toimintaympäristön.

Kun tein ensimmäisen etanolipyöräni niin epäilijät epäilivät että ei kauan kestä. Kyllä kesti, ahtamisenkin. Toki lyhensin öljynvaihtoväliä puoleen. Mutta ei siellä öljyn joukossa koskaan ollut vettä kuten epäilijät esittivät. Nyt tiedän paremmin.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #65 : Helmikuu 12, 2021, 19:02:11 ip »
Onko siis asia ymmärrettävä niin, että minä ja Nevadan Anni kun molemmat vanhenemme ja huipputehoja emme enää edes tavoittele, emme tarvitse kuin kumpikin vain ohjelmistomuutoksen luopuaksemme bensiinistä? Mitään elimellistä rautaa emme tarvitse; ecu vaan saa uuden kartan, vai kui?

Tuota samaa oon miettiny myös Vintagen osalta. Voisi tietty asennuttaa sen eFlexFuel-boxin. Tosin se kustantaa noin 500 € eli mun ajokilometreillä ei hintaansa tienaisi, mutta tietty ne pienemmät CO2-päästöt houkuttais. Mutta, jos pelkillä (ecun?) säädöillä selviää, niin mieluiten sitten vaan moinen operaatio. Voin kyllä suunnitella ajoreittini, jotta matkan varrelle osuu E85n tankkauspaikkoja. MUTTA, itellä ei oo mitään mielenkiintoa, taitoa eikä muutenkaan mahdollisuutta moisia säätöhommia tehdä. Joten kysymys kuuluukin, löytyykö joku "kaupallinen" taho, jossa säädöt vois teettää E85lle sopivaksi?
mosa

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #66 : Helmikuu 12, 2021, 19:12:43 ip »
Onko siis asia ymmärrettävä niin, että minä ja Nevadan Anni kun molemmat vanhenemme ja huipputehoja emme enää edes tavoittele, emme tarvitse kuin kumpikin vain ohjelmistomuutoksen luopuaksemme bensiinistä? Mitään elimellistä rautaa emme tarvitse; ecu vaan saa uuden kartan, vai kui?
Vain tankin sisällä olevan polttoaineletkun etanolin kestävyys tulee varmistaa. Virallinen (etanoliin upotettu) standardi on SAE30R10. Motonetistä saa 30 cm letkun (linkki). 15cm riittää.
Voi olla, että Annissa alkuperäinenkin kestäisi, mutta tuo on varma ja koeteltu E85 "päivitys", josta on vuosien BMW ja Guzzi kokemusta. Suuttimet ja pa-linjasto on Annissa sama, kuin minun Classic IE mallissani - se on täysin etanolin kestävä.
Muutoin moottori siirtyy bensiinistä viinalla käyväksi pelkällä ohjauskartan päivityksellä. (33% lisäystä polttoaineelle ja 3 asetta lisäennakkoa kipinälle).
Tuollaisella muutoksella olen itse ajanut Nevadallani 6 täyttä kesäkautta ja vain E85 polttoainetta tankkaamalla.
15RC eculle kartta olisi valmiina (linkki), mutta Annin MIUG3:lle sellainen pitäisi muokata alkuperäisestä.

Lisäsuojaa on käyttää täys-synteettistä API SN (eli E85 testattua ja luokiteltua) moottoriöljyä.
Useimmat täyssynteetiset ovat jo päivittyneet luokitukseltaan SM:stä SN:ään viime vuosien aikana.

E85:ttä pidän täydessä tankissa talviseisonnan ajan, eikä ollut kerännyt vettä kun sitäkin aikanaan tutkiskelin.
Käyttö ei siis sinällään poikkea bensiinillä ajamisesta millään tavalla. ECU-kartan mukaista ainetta vain tankkiin ja menoksi.

Tuolla "keep it simple" periaatteen kartalla kylmällä koneella, jos ei anna sen hetken aikaa (1-1½ min) lämmetä ennen liikkeelle lähtöä, niin saattaa kaasua avattaessa empiä tai nykäistä. Tämän tekee kerran-kaks ja on ns ominaisuus. Jo 200 metrin ajolla on niin lämmennyt, ettei kylmänpuistatus enää moottoria vaivaa.

ps. Voisihan tuosta E85 kartasta tehdä hienostuneemmankin version, jos sopiva tarmonpuuska sattuu kohdalle. Kylmänä startatulle koneelle pienen lisärikastuksen ja ajolämpöiselle moottorille kaasun avauksen mukaan säätyvän seos-suhteen. Pintakaasulla voisi olla lisäystä vain 25% (vrt bensiini) ja täyskaasulla jopa 35%. Sytytysennakkoa voisi samaten olla pintakaasulle vain 3 astetta ja täyskaasulle 5-6 astetta. Sellainen kartta voisi olla taloudellisuuden ja tehokkuuden nautinnollinen ristisiitos.
pps. 15RC eculla kokeilut testilenkillä ovat helppoja tehdä, kun (windows) tabletilta kartan lataaminen eculle käy alle 30 sekunnissa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #67 : Helmikuu 12, 2021, 19:21:37 ip »
Vain tankin sisällä olevan polttoaineletkun etanolin kestävyys tulee varmistaa. Virallinen (etanoliin upotettu) standardi on SAE30R10. Motonetistä saa 30 cm letkun (linkki). 15cm riittää.
Voi olla, että Annissa alkuperäinenkin kestäisi, mutta tuo on varma ja koeteltu E85 "päivitys", josta on vuosien BMW ja Guzzi kokemusta.
[/quote]

Vintageeni tuo "bemariletku" vaihdettiin jo jokunen ajokausi sitten eli oisko "vain" tarpeen nuo säädöt E85lle?
mosa

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #68 : Helmikuu 12, 2021, 20:20:40 ip »
Vintageeni tuo "bemariletku" vaihdettiin jo jokunen ajokausi sitten eli oisko "vain" tarpeen nuo säädöt E85lle?
mosa
Näin se Nevadassa on toiminut. Pelkälle E85:lle sopivan seos- ja sytytys säädön haarukointi oli varsin suoraviivaista.
Toteutus kuten kaasutinkoneessa etsiä sopiva suutin ja hyvä vetoalue sytytys ennakon saamisella sopivaksi.

Alkuun kyllä tein monenlaisia kokeiluja erilaisilla kartoilla ja säädöillä, koska tavoittelin flex-fuel ominaisuutta eli että olisin voinut tankata bensaa tai E85:ta sekaisin. Moottorinohjaus ei kuitenkaan taipunut näin laajalle +/- 17% sopeutumis-alueelle. ECU sopeutuu/oppii/joustaa jonkin verran, mutta ennemmin n. max 5-10% välillä. 31% oli liian laihaa kylmälle ja kylmässä (tehottomuutta), 35% liikaa helteellä (kuumakäynnistyksessä poksauksia pakoputkessa ja sellaista tukahtumistaipumusta). Sytytysennakko voisi olla kylmällä ilmalla ja rikkaalla seoksella 5 astetta, mutta helteellä (+28-30 ulkolämpötilassa) liikenneruuhkassa moottori ei siitä tykkää. 4 astetta voisi olla "paras", mutta muille annettavaan karttaan laitoin 3 astetta ns varmuuden vuoksi ja myös sillä öljyt lämpenevät riittävälle tasolle ja kohtuullisen matkan aikana. Se on vähän pehmeämpi ajokäytökseltään ja mukava kruisailuun alemmilla kierroksilla. 4-5 astetta lisäennakkoa ovat vähän agressiivisempia ja antavat terävyyttä kaasuun vastaavuudessa vaikkapa vauhdikkaammassa mutkatie ajossa. Peruskartta minulla on ollut koko ajan Guzzin vakiokartta, jossa ei ole päästösyistä (uudemmalle) kartalle laitettua laihennus-kuoppaa kaasukahvan ja kierroslukualueen keskivaiheilla.

Poltoaineen kulutus nousee bensiinin n.4 litrasta 30% eli n.5,2 litraan E85:llä. Se on ainoa käytössä huomioitava asia, että esim Nevadalla pääsee aiemman 300km sijaan vain 250km tankkausten välillä. Muuten ei ole eroa, jollei E85 parempaa vääntävyyttä lasketa. Minulle se on hyvin mieluisa fiilistekijä yhdessä matalamman pakoäänen kanssa. Niistä jopa maksaisi pientä lisähintaa, mutta tässä ekoilussa saa satunnaisesti bonuksena kahvikupillisen tai mansikkatuutin päälle.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #69 : Helmikuu 12, 2021, 20:41:14 ip »
Sen huomasin että vakiokuntoisella pyörällä ja etanolilla ei kovin tienaa. Mutta asiasta toiseen.

Vanhemmissa ruiskupyörissä on ulkoinen pumppu. Alkuperäisestä sanotaan että ei kestä edes nykybensiinejä joissa on mukana etanoliosuus. Ei ole kokemusta kun vaihdoin pumpun tähän: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/polttoainepumput/polttoainepumppu-2000036928
Sopii samoihin kiinnikkeisiin ja liittimiin.
Siitäkin sanottiin B:n neuvonnassa että ei ole takuuta jos käyttää minkäänlaista etanolipitoista bensiiniä. Arvelin että ei pörssi kauheasti kärsi jos sen alkuperäisen korvaisi kyseisellä laitteella. Kokeeksi. Nyt on menty sekalaisilla polttoaineilla ja on pelannut.
Periaatteessa hyvä sijoitus mutta hieman virtasyöppö. T3C sai alkuperäisen laturin tilalle remmivetoisen auton laturin. Virtaa riittää. Toki sekin on pois hyötysuhteesta. Mutta kikkaileminen on kivaa.

Nyt minulla on nurkissa sen verran monta joutilasta Guzzin konetta että voisi tehdä testejä eri ratkaisuilla. Kummat on parempi, mekaaninen ahdin, turbo vai vain korotettu puristussuhde. Venttiiliajoituksen muuttaminen olisikin jo hieman vaativampaa.
Puristussuhteen nosto ei ihmeitä vaatisi. Koneistushommia ja tarkkaa mittaamista että ei käy venttiili mäntään.

Jos laittaa ahtimen voisi mekaaninen puristussuhteen laskeminen tuoda etua. Yhden sellaisen koneen olen tehnyt tilaustyönä. Samalla avarrettiin kanavia ja laitettiin isommat venttiilit ja mäntään piti siksi kaivaa isommat lovet.

Monennäköistä voisi rakennella jos vain aikaa ja mielenkiintoa riittää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #70 : Helmikuu 12, 2021, 20:54:48 ip »
On vaan Nevadan tapauksessa hankala nostaa tehollista puristussuhdetta ilman pumppua. Heron palotilat sijaitsevat männässä, kantta madaltamalla ei puristussuhde nouse.
Ei kovin moni tee mäntiä tarvikkeena pikkulohkoon. Tonnin, puolentoista pintaan alkaa saada neljän sarjaa omaan makuun valmistettuna. Sinällään ihan houkutteleva ajatus, jos olisi useampi ottaja, niin kimpassa tilaisi mukeja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #71 : Helmikuu 12, 2021, 21:04:21 ip »


Vanhemmissa ruiskupyörissä on ulkoinen pumppu. Alkuperäisestä sanotaan että ei kestä edes nykybensiinejä joissa on mukana etanoliosuus. Ei ole kokemusta kun vaihdoin pumpun tähän: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/polttoainepumput/polttoainepumppu-2000036928
Sopii samoihin kiinnikkeisiin ja liittimiin.
Siitäkin sanottiin B:n neuvonnassa että ei ole takuuta jos käyttää minkäänlaista etanolipitoista bensiiniä.

Aika kovaa tekstiä B:eeltä.
Ainakaan minä en löytänyt mainintaa pumpun tiedoista, että ei saa käyttää suomessa myytävää E95/E98 bensaa...
Tämäkin vielä! ! !

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #72 : Helmikuu 12, 2021, 21:38:50 ip »
Kuinka lienee vaihtokelpoisia männät eri mallien välillä? Palotilahan on vanhemmissa Heron tyyppisissä koneissa niiden männissä ja sylinterikannet ovat tasaisia, kuten TT jo kerkisikin todeta. Vasta uudemmissa V malleissa V9 ja V85 on Hemi kannet eli tasainen mäntä ja puolipallo-palotila sylinterikannessa.

10:1 puristeiseen moottoriin 0,6 bar ahtoa, niin ollaan hitusen yli 15:1 puristuksella palotilassa. Tämän E85 kestää nakuttamatta. Kovimmilla ovat kiertokanget.
15:1 puristuksen tekeminen ilman ahtopainetta on hankalampi juttu, eikä starttimoottori luultavasti jaksa pyöräyttää lämmintä moottoria enää käyntiin.
Hyötysuhdetta kasvattamalla voisi vähentää polttoaineen kulutusta, mutta enemmän taitaa vaikuttaa se miten sitä voimaa otetaan käyttöön.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #73 : Helmikuu 12, 2021, 22:26:54 ip »
Lainaus
Aika kovaa tekstiä B:eeltä.
Ainakaan minä en löytänyt mainintaa pumpun tiedoista, että ei saa käyttää suomessa myytävää E95/E98 bensaa...
Asia hämmästytti jo silloin.

Tästä on jo pitkästi toistakymmentä vuotta kun Centauroon laitoin ko. pumpun ja myöhemmin California T3:seen kun sen digitalisoin. Ts. muutin ohjelmoitavaksi jossa sytkä Ignitec TCIP4 ja ruisku MegaSquirt. Centaurossa alkuperäinen moottorinohjaus ja sen rinnalla toisille suuttimille ahtopaineella ja kierrosluvulla ohjautuva Laiho-niminen ruisku. Nyt on vain niin että Centauroa en ole käynnistänyt pariin vuoteen mutta tälle keväälle sekin homma jälleen tapahtuu. Hiukan jännittää. Kerron kuinka seisonnan jälkeen kävi. Epäilen että suuttimet sekä pumppu ja mahdollisesti paineensäädin voivat olla jumissa. Niin on tapahtunut vakiopyörillekin jotka ovat seisoneet pitkään. Liotus uudella bensiinillä pitkään ja polttoaineen sekaan laitettu puhdistusaine on auttanut.

Niissä pyörissä missä paineensäädin, pumppu ja suodatin ovat tankin sisällä pitää pitää nestepinta niiden yläpuolella jos säilöö pitkään.

Lainaus
15:1 puristuksen tekeminen ilman ahtopainetta on hankalampi juttu, eikä starttimoottori luultavasti jaksa pyöräyttää lämmintä moottoria enää käyntiin.
Hyötysuhdetta kasvattamalla voisi vähentää polttoaineen kulutusta, mutta enemmän taitaa vaikuttaa se miten sitä voimaa otetaan käyttöön.

Tuskin mikään ahdin ahtaa käynnistyskierroksilla niin että etteikö moottori pyörähdä startin voimasta käyntiin. Parin puristuksen yli kun pyörähtää niin kone käy jo.

Itse olen järjestänyt Centaurossa niin että tavallisessa matka-ajossa ahdin ei ahda vaan moottori käy alkuperäisellä vakiotehollaan. Vasta sitten kun haluan ahtoa niin sitä tulee. Kaasukahvan kiertoliike astetta per millisekuntia laukaisee ahdon. Näin ei tarvitse kuluttaa tarpeettomasti rajallisia polttoainevaroja tuottamaan ahtopainetta kaasuläppää vastaan. Lisäsuuttimet aukeavat kun ahtopaineen nollaraja ylittyy. Mekaaninen ahdin toki pyörii koko ajan mutta vain välittää ilmaa, ei nosta painetta. Voi olla että sen pyöriminen tyhjää ei ole erityisen taloudellista. Ahdin on kooltaan kuin aikuinen mies laittaa kaksi nyrkkiään vastakkain. Kahdella kierteelisellä ahtosiivikolla, hammaspyöräajoitettu, kuulalaakeroitu ja öljyvoideltu. Imee päädystä, puhaltaaa sivusta, veto hammashihnalla kampiakselilta. Välitys hieman päälle neljä yhteen. Kun moottori kiertää 10.000 rpm, johon se on nyt rajoitettu, kiertää ahdin ripeät 40.000 rpm. Kiva ääni siitä syntyy. Pakopuoli on varsin avara. Muutoin moottori on vakio Guzzin "KK".

On totta inhimillisellä tasolla että jos tehoa on tarjolla sitä tulee käytetyksi. Vaan on se kivaa. Hintoihin tosin tulee. Kumia kuluu.

Noin yleensä vapaastihengittävästä moottorista: vaikka ulkoilman paine vaihtelee vain hieman on sen pääsy palotilaan ongelmallista. Siellä kaasuläpän tuolla puolen on aina pienempi paine, useita kymmenyksiä, kuin ulkoilman paine. Siksi ahtimet, puutteineenkin, ovat varsin tehokas tapa parantaa taloudellisuutta tai vain tehon ulosmittaamista ilman taloudellisia aspekteja.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #74 : Helmikuu 13, 2021, 17:02:19 ip »
Pitäisikö topicin olla jo "ilmaston ah(dis)tamisen puristuksessa"  ;D ;D
Joo, mutta tuo 15:1 puristus oli minulla ilman ahdinta eli tarkoitin että vapaastihengittävän startti olisi kovissa puristuksissa lujilla.
Renkaan kulutukseen jos 185 alle mahtuu, niin "pimeän puolella" ei paljoa lompakko laihdu (linkki:o.

Käyttöautoni VAG AEB moottori on 9,5 puristuksilla ja 0,6bar (vakio) ahdoilla, max vääntö jo 1750rpm kierroksilla.
Tuohan tykkää etanoolista :P , kun ahdoilla puristus on siellä 14:1 hujakoilla ja lisäennakkoakin voi tarjoilla 6-7 astetta.
Tietysti olen tällä vakiomoottorilla "konekiusattu", kun isot pojat tuputtaa että vasta yli 1,2 bar ahdoilla se lampun henki vapautuisi.
Vaijerikaasulla oleva AEB  kun monelle on se "unelma aihio" rullata asfalttia hurrjilla kirrmaavilla hewoswoimilla  ;D ;D

Centauron KK moottori näyttää varsin hienolta laitokselta. Toivottavasti mm:n projekti vuosiversio 2.1 saa tulilientä alleen.
Vaihtoehtoiset polttoaineet ovat (näin uskon) vasta tuloillaan ja etanoolisäätely on hyvää harjoitusta ja piristävää aivojumppaa.
Toki koko Guzzi-yhteisö odottaa tältä juhlavuodelta sitä päät räjäyttävää Sportti uutuutta, mutta kyllä nykykalustossakin on paljon tulevaisuuden potentiaalia  8)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)