Vähäpäästöisyys on omalla kohdalla lähinnä alkajaisiksi vaatinut hiukan viitseliäisyyttä (asiaan perehtyminen ja tarvittavat muutokset), mutta sen jälkeen mukavuustaso on ollut tuttua "fossiilista" luokkaa.
Valtion toimenpiteet aiheuttavat enemmän sekaannusta, hämmennystä ja suuttumusta, kun lisääntyvää halukkuutta ja kiinnostusta todellisia muutoksia kohti.
Käyttöauton muutin E85:lle v.-13 kesällä (kustannus n. 250 euroa itse tehtynä), eikä tankkiin ole sen jälkeen muuta laitettu. Käytössä ei kukaan ole polttoaineen vaihdosta huomannut. Ei edes katsastuksessa, vaikka en ole sitä virallistanut apurahojen toivossa. CO2 päästöt ovat laskujeni mukaan 48g/km eli 20 vuotiaalla autolla kiitettävät ja kunnianhimoisten 2020-luvun toiveiden mukaiset.
Itse
asiaan eli Moto Guzzi Nevadan moottoriohjauksen päivitin E85:lle syksyllä v.-14 myös E85:lle (kustannus 40,-
PC-MP kaapeli ja
pa-letku), eikä senkään tankkiin ole sittemmin muuta polttoainetta laitettu. Useiden vuosien ja kymmenien tankillisten jälkeen toimii kuin bensiinilläkin ellei paremminkin. Kulutuksen lisäystä (vrt 95E) on 28% ja CO2 päästöä tulee 22g/km. Hernekeittoa syönyt polkypyöräilijä lienee lähin kilpailija vertailukohtaa ilmanpilaajista haettaessa.
Puheita ja lisäveroja on harrastettu jo vuosikymmeniä, mutta siihenpä ne käytännön toimet sitten aina tuntuvat jäävänkin. Kaasuautoillekin lätkäistiin korotettu käyttövoimavero v.-13, ettei vaan olisi ollut "liian halpaa" sillä ajella. Veropeikon pelko etanoliautoilijoillakin on mielessä ja siksi parempi olla hiljaa tyytyväinen. Turhauttavaa on ollut lukea tätä nykyistä sähköauto-hypetystä ja kaikkea lillukanvarsi veivausta sen koko infran ympärillä tulevana massojen liikkumismuotona. Lähempänä on jo uskoakseni vetypolttoaineet eli ns synteettinen bensiini ja diesel, joita voidaan käyttää olemassa olevassa ajoneuvokannassa CO2 päästöjen samalla vähentyessä lähelle nollaa. Laajempaa valmistus-volyymiä pian lähellä olevat puhtaat polttoaineet kyseenalaistavat sekä sähköajoneuvojen hankinnan mielekkyyden, että polttomoottorien tappotalkoot.
Suurin (moraalinen ja periaatteellinen) kysymys on, että tullaanko jatkossakin tieliikenteeltä keräämään moninkertainen määrä veroeuroja, kuin mitä siihen ja sen aiheuttamiin haittoihin käytetään, jos/kun liikkuminen alkaa puhdistua sille langetetusta ilmastopaholaisen leimasta.
ps. Edellisen talon öljypolttimen tilalle laitoin pellettipolttimen ja eikös (v.2005?) Vapo nostanut 500kg säkin hintaa 70:stä 120:een yhdessä vuodessa. Kun kauppa sitten tyssäsi Suomessa niin alkoivat papanoita viemään Norjaan, Saksaan ja Ruotsiin. Hyvä Finland. No, rakensin uuden talon kaukolämmölle, kun nykyisellä asuinpaikkakunnalla se tuotetaan sähkön ja lämmön yhtestuotannossa 100% uusiutuvalla kotimaisella hakkeella.