Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 4162 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #30 : Tammikuu 25, 2021, 14:57:10 ip »
Olen ajanut muutaman suven myös etanolilla. Takkiinhan siitä tuli mutta oli mielenkiintoinen kokemus ja vapaastihengittävään moottoriin kun asensi ahtimen niin kulkua tuli erilailla mutta polttoainetalous ei juuri parantunut. Kolmen kesän jälkeen luovutin. Tankkauspisteitä harvassa ja kulutus suurempi. Yhtälö ei toimi.
Pyörä on minulla edelleen: California T3 alkujaan odottamassa josko jotain muutosta etanolin hintaan tulisi että kannattaisi olla vihreämpi. Pyörässä on digitaalinen ohjelmoitava moottorinohjaus.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2021, 13:04:15 ip kirjoittanut motomatti »

Henko

  • Viestejä: 264
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #31 : Tammikuu 29, 2021, 11:29:06 ap »
Menee vähän aiheen vierestä mutta linkitän tähän kuitenkin Tekniikan Maailman toimittajien teslailukokemuksia pohjoisessa, talvella. On ollut mielenkiintoista etsiä latauspisteitä: https://tekniikanmaailma.fi/tmn-team-teslan-kotimatka-alkoi-autossa-oli-kylmempi-kuin-siperian-junassa-mutta-ouluun-paastiin-takaiskujen-kautta/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR26wlTZ6cH_HRUQ7e4EXSC6TmuVSEd8s2wB0fTh6dU5FIGuxiVrgk2wtMI#Echobox=1611306199

ALi

  • Viestejä: 949
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #32 : Tammikuu 30, 2021, 14:57:08 ip »
Vähäpäästöisyys on omalla kohdalla lähinnä alkajaisiksi vaatinut hiukan viitseliäisyyttä (asiaan perehtyminen ja tarvittavat muutokset), mutta sen jälkeen mukavuustaso on ollut tuttua "fossiilista" luokkaa.
Valtion toimenpiteet aiheuttavat enemmän sekaannusta, hämmennystä ja suuttumusta, kun lisääntyvää halukkuutta ja kiinnostusta todellisia muutoksia kohti.

   Käyttöauton muutin E85:lle v.-13 kesällä (kustannus n. 250 euroa itse tehtynä), eikä tankkiin ole sen jälkeen muuta laitettu. Käytössä ei kukaan ole polttoaineen vaihdosta huomannut. Ei edes katsastuksessa, vaikka en ole sitä virallistanut apurahojen toivossa. CO2 päästöt ovat laskujeni mukaan 48g/km eli 20 vuotiaalla autolla kiitettävät ja kunnianhimoisten 2020-luvun toiveiden mukaiset.

   Itse asiaan eli Moto Guzzi Nevadan moottoriohjauksen päivitin E85:lle syksyllä v.-14 myös E85:lle (kustannus 40,- PC-MP kaapeli ja pa-letku), eikä senkään tankkiin ole sittemmin muuta polttoainetta laitettu. Useiden vuosien ja kymmenien tankillisten jälkeen toimii kuin bensiinilläkin ellei paremminkin. Kulutuksen lisäystä (vrt 95E) on 28% ja CO2 päästöä tulee 22g/km. Hernekeittoa syönyt polkypyöräilijä lienee lähin kilpailija vertailukohtaa ilmanpilaajista haettaessa.

   Puheita ja lisäveroja on harrastettu jo vuosikymmeniä, mutta siihenpä ne käytännön toimet sitten aina tuntuvat jäävänkin. Kaasuautoillekin lätkäistiin korotettu käyttövoimavero v.-13, ettei vaan olisi ollut "liian halpaa" sillä ajella. Veropeikon pelko etanoliautoilijoillakin on mielessä ja siksi parempi olla hiljaa tyytyväinen. Turhauttavaa on ollut lukea tätä nykyistä sähköauto-hypetystä ja kaikkea lillukanvarsi veivausta sen koko infran ympärillä tulevana massojen liikkumismuotona. Lähempänä on jo uskoakseni vetypolttoaineet eli ns synteettinen bensiini ja diesel, joita voidaan käyttää olemassa olevassa ajoneuvokannassa CO2 päästöjen samalla vähentyessä lähelle nollaa. Laajempaa valmistus-volyymiä pian lähellä olevat puhtaat polttoaineet kyseenalaistavat sekä sähköajoneuvojen hankinnan mielekkyyden, että polttomoottorien tappotalkoot.
 
   Suurin (moraalinen ja periaatteellinen) kysymys on, että tullaanko jatkossakin tieliikenteeltä keräämään moninkertainen määrä veroeuroja, kuin mitä siihen ja sen aiheuttamiin haittoihin käytetään, jos/kun liikkuminen alkaa puhdistua sille langetetusta ilmastopaholaisen leimasta.

     ps. Edellisen talon öljypolttimen tilalle laitoin pellettipolttimen ja eikös (v.2005?) Vapo nostanut 500kg säkin hintaa 70:stä 120:een yhdessä vuodessa. Kun kauppa sitten tyssäsi Suomessa niin alkoivat papanoita viemään Norjaan, Saksaan ja Ruotsiin. Hyvä Finland. No, rakensin uuden talon kaukolämmölle, kun nykyisellä asuinpaikkakunnalla se tuotetaan sähkön ja lämmön yhtestuotannossa 100% uusiutuvalla kotimaisella hakkeella.

Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #33 : Tammikuu 30, 2021, 15:41:18 ip »

   Suurin (moraalinen ja periaatteellinen) kysymys on, että tullaanko jatkossakin tieliikenteeltä keräämään moninkertainen määrä veroeuroja, kuin mitä siihen ja sen aiheuttamiin haittoihin käytetään, jos/kun liikkuminen alkaa puhdistua sille langetetusta ilmastopaholaisen leimasta.

Kyllä.
Tuskin näemme sitä hetkeä, että tienkäyttäjät maksaisi vähemmän kuin 8 000 000 000 euroa, vaikka kaikki ajaisi polkupyörillä.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #34 : Tammikuu 30, 2021, 21:04:55 ip »
Ajoneuvoverotuksella saa aikaiseksi paljon muutakin kun välttävän liikenneympäristön.
Luettelo lienisi aika pitkä ja jos sitä kommentoisin niin tämä keskustelu katkeaisi.

ALi saa kiitokseni tahattomasta kannustuksesta. Pitänee kaivaa T3 California varaston perältä ja vaihtaa siihen ahtimen hihna ja uusia hihnan kiristin ja jatkaa etanolilla. Valitettavasti etanolin jakelu on harvassa. Jos ajelisin vain Pirkanmaalla ja siitä etelämpään ongelmaa ei olisi.
Vaikuttaa kuitenkin siltä että pitää laittaa uudet männänrenkaat että puristus olisi niidenkin osalta ok. Kilometrejä edellisillä on takan puolitoistasataatuhatta. Muutaman tunnin asennussessio. Venttiilinohjurit siinä samalla kuntoon.
T3C on parhaan näköinen mp. Omasta mielestä.

ALi

  • Viestejä: 949
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #35 : Tammikuu 30, 2021, 21:08:08 ip »
SähköMoottoripyöristä Intialainen Ultraviolette F77 on mielestäni mielenkiintoinen tulokas:
https://www.youtube.com/watch?v=C23yt9zRHLo    (voi valita tekstitys ja asetusrattaasta kieleksi suomi eli "google-suomi" )
Sen piti tulla myyntiin lokakuussa, mutta koronatilanteen vuoksi siirtyy tulevalle kesälle.
Hinta Intiassa 3500,- euroa, joten tuplaantuisi kaiketi Euroopan markkinoilla.
Silti 25kw teholla ja vaihdettavilla akuilla voisi olla nuorisoa ja kaupunkikäyttöä hyvin palveleva kapistus.
Lukuisat youtube esittelyt kehuvat ajotuntumaa ja fiilistä, jolla moni moottoripääkin on saanut sähköpyörä-kipinän.
( tässä hauska kohta yhdestä (engl.kiel.) esittelystä -> https://youtu.be/eF_1IkLmErE?t=196 )

ps. päästö-knoppina, että Intiassa rekisteröidään päivittäin (365x/vuosi) 50000 uutta motoa ja 20000 autoa.
Luvut ovat käsittämättömiä, mutta antavat kotimaiselle polttomoottori"keskustelulle" vähän perspektiiviä.

Motomatille terveisiä, että sytytysennakot vaan kuntoon, että moottori ja öljyt lämpenevät, niin saat sinäkin hauskaa ja iloista meininkiä jälleen etanolin kanssa  :P .
Ainetta ei ole moittiminen vaikka päänsärky ja huimaus jälkikäteen puuttuvatkin  ;D


edit lisäys:  E85 saatavuus on jo aikas hyvä. Asemat löytyy mm -> https://eflexfuel.fi/e85-asemat
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2021, 12:40:25 ip kirjoittanut ALi »

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #36 : Tammikuu 30, 2021, 21:28:31 ip »
Ainetta ei ole moittiminen vaikka päänsärky ja huimaus jälkikäteen puuttuvatkin  ;D
Hyvin lievinä seoksina kerrallaan henkilökohtaisessa käytössä.

Pekka

  • Viestejä: 2 022
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #37 : Tammikuu 31, 2021, 13:18:20 ip »
Hinta Intiassa 3500,- euroa, joten tuplaantuisi kaiketi Euroopan markkinoilla.
Silti 25kw teholla ja vaihdettavilla akuilla voisi olla nuorisoa ja kaupunkikäyttöä hyvin palveleva kapistus.
Lukuisat youtube esittelyt kehuvat ajotuntumaa ja fiilistä, jolla moni moottoripääkin on saanut sähköpyörä-kipinän.
Ei tullut vielä ratkaisevaa sähkömoottoripyöräkipinää. Jos tuohon olisi laitettu kiinteä akku, käyttäen vaihdettavuuden aiheuttama hukkatila hyödyksi,
olisi toimintamatkaa tullut runsaasti lisää. Isompi akku on toki painavampi ja paljon kalliimpi. Pyörän hinta olisi tuplaantunut?
Ratapyörä tuo periaatteessa olisi jos akkuja on paljon vaihdettavissa. Vaihto aina 3-5 kierroksen välein noillakin tehoilla.
Työmatkaa ajaisin kyllä hyvin, voisin jopa selviytyä pelkistä viikon työmatkoista yhdellä latauksella. Kaupassa ei paranisi poiketa.
Ja laturia pitäisi ilmeisesti kuljettaa mukana yli 50km matkoilla?
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

TimoEv

  • Viestejä: 1 756
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #38 : Helmikuu 03, 2021, 10:02:33 ap »
Noita patterikäyttöisiä hehkutetaan, kun ne eivät aiheuta päästöjä - niissähän on akut, jotka ladataan pistorasiasta...

Sattuneesta syystä olen seurannut Itämeren laivaliikennettä. Suuria suomalaisia irtolastialuksia ajaa "vuorotta" hiiltä Ust-Lugasta ja Pietarista eri satamiin, mm. Tanskan voimalaitokselle. Ilmeisesti hiiltä on saatavana halvalla ja rajoituksetta. Hiljattain kävi laivoja purkamassa H:gissä kahdessa paikassa.
Siinä sinänsä mitään, energiaa ja lämpöä tarvitaan. Muttakotimainen turve kiellettiin päästöjen takia ja koneyrittäjät sanoivat työntekijät irti.
Tähän pystyy putkinäköinen yhdenasianliike osaamatta ottaa huolta ja vastuuta laaja-alaisesti koko yhteiskunnasta.

Juuri nyt, 3.2.2021 klo 09:55, on Suomen energiatilanne: Kulutus 10199MW, energiavaje -2728MW, tuulivoimaa 811MW, aurinkovoima 5MW. Pakkasta on esim. Espoossa 7,1ast. Kovasti hehkutetaan uusiutuvia energialähteitä. Niitä on kehuttu jo liki 20v, mutta vieläkään niitä ei ole tehotuotannossa. Sen sijaan Satu Hassi piti taannoin puheen, jossa hän tuomitsi ydinvoiman "..."ydinvoimahan on vaarallista ja vanhanaikaista tekniikkaa." Poliitikkohan voi heittää vastuuttomasti mitä vain tarvitsematta perustella asiaa.

No, eihän tämä tänne kuulu, mutku noista patteriautoista jutellaan...  Jätän asian tähän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 056
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #39 : Helmikuu 03, 2021, 10:20:50 ap »
... Sen sijaan Satu Hassi piti taannoin puheen, jossa hän tuomitsi ydinvoiman "..."ydinvoimahan on vaarallista ja vanhanaikaista tekniikkaa." Poliitikkohan voi heittää vastuuttomasti mitä vain tarvitsematta perustella asiaa..

Ei tarvi olla edes poliitikko, kun asialla on isot seuraukset. Elon Musk tviittasi 7.1, että "Käyttäkää Signalia". Viittasi Signal-nimiseen pikaviestinpalveluun. Tämän lukiessaan pörssissä kauppaa tekevät säntäsivät ostotoimiin ja Signal Advance yhtiön kurssi nousi 1100%. Yrityksellä ei ole mitään tekemistä viestisovelluksen kanssa, paitsi nimi Signal.
No tämäkään ei liittynyt patteriautoihin, kuin Elon Muskin kohdalta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 873
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #40 : Helmikuu 03, 2021, 11:28:40 ap »
"Monet autonvalmistajat lopettavat polttomoottoreiden valmistuksen vuoden 2030 jälkeen".

Veikkaan, että tuo pitää paikkansa. Esim. vuosi 2070 on selvästi 2030:n jälkeen.


Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #41 : Helmikuu 03, 2021, 14:05:03 ip »
"Monet autonvalmistajat lopettavat polttomoottoreiden valmistuksen vuoden 2030 jälkeen".

Veikkaan, että tuo pitää paikkansa. Esim. vuosi 2070 on selvästi 2030:n jälkeen.

Mutta muutosta on tapahtunut aika rivakstikin.
Esim. tojotalla ei ole yhtään diesel-moottorista henkilöautoa suomen myyntiohjelmassa.

Volvo kertoo
Vuoteen 2025 mennessä 50 prosenttia Volvo Car Groupin myynnistä on täyssähköautoja.
Tämäkin vielä! ! !

Pulmu

  • Viestejä: 188
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #42 : Helmikuu 03, 2021, 14:47:57 ip »

Volvo kertoo
Vuoteen 2025 mennessä 50 prosenttia Volvo Car Groupin myynnistä on täyssähköautoja.

Volvon sivuilta: "Noin 50 prosenttia Volvon valmistamista ja myymistä autoista on sähköisiä vuoteen 2025 mennessä."
Ei tuossa täyssähköautoista puhuta mitään. Hybridejä varmaankin on puolet tuohon mennessä kyllä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Jouko S

  • Viestejä: 678
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #43 : Helmikuu 03, 2021, 16:28:09 ip »
"Monet autonvalmistajat lopettavat polttomoottoreiden valmistuksen vuoden 2030 jälkeen".

Veikkaan, että tuo pitää paikkansa. Esim. vuosi 2070 on selvästi 2030:n jälkeen.

Mutta muutosta on tapahtunut aika rivakstikin.
Esim. tojotalla ei ole yhtään diesel-moottorista henkilöautoa suomen myyntiohjelmassa.

Volvo kertoo
Vuoteen 2025 mennessä 50 prosenttia Volvo Car Groupin myynnistä on täyssähköautoja.
Toyota on tainnut lopettaa dieselien valmistuksen, mutta Volkkari kehittää edelleen dieseliä:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-diesel-on-jatkossakin-tarkea-uusi-versio-2-0-tdista-ja-lisaa-tulossa/

Ja tässä yksi innovaatio:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomesta-loytyy-polttoaine-joka-voisi-ratkaista-koko-maan-diesel-paastojen-ongelman-ja-olisi-jopa-sahkoautoja-puhtaampaa/61ff15ba-0d24-4fb3-8064-43f6a779c8e8&ved=2ahUKEwjj_IeNks7uAhXEHXcKHRltBAUQFjAGegQIFxAB&usg=AOvVaw3kPNRm6HO6wcBrun6kxX7H&cshid=1612370404421
Jouko
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2021, 18:46:07 ip kirjoittanut Jouko S »

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #44 : Helmikuu 03, 2021, 23:01:43 ip »
Miksi en aja Mydieselillä?
Ehkä korkeamman hinnankin sietäisi mutta kun voimanlähteenä on dieselöljy ja sen käyttämisestä  maksettava vuotuinen rahallinen rangaistus niin en ole motivoitunut. Jos Mydieseliä sitoontuneesti käyttäen saa veron pois niin mikä ettei. Tankillisella tavan dieseliä käyttäen pääsee 1200 km. Viimeksi olen tankannut viime vuonna ja vieläkin on puoli tankillista. Moottori on Renault 1,5 Tdi 90 hv.

Matkamoottoripyörässä voisi pienikokoinen ja tehokas noin 80 hv nykydiesel olla hyvä peli ja halvat kilometrit. Lainsäädäntö vain ei suvaitse.
En tiedä kuin kaksi maassamme laillisesti liikenteessä olevaa dieselmoottoripyörää. Niiden vuoksi kiellettiin, tai käytännöllisemmin sanottuna, kustannusvastaannutettiin niiden käyttö.