[/quote]
Uusiutuvista raaka-aineista valmistettu Neste MY uusiutuva diesel -polttoaine on ainakin toistaiseksi Mercedeksen pannassa.
”Ohjekirjan mukaan dieselautoissa saa käyttää polttoainetta, joka täyttää hyväksymisnormien EN590. Neste MY -polttoaineella ei ole tuon normin mukaista hyväksymismerkintää, kertoo Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski.
Kosken mukaan Neste MY täyttää normin EN15940, mutta se ei Mersuja valmistavalle Daimlerille ole riittänyt.
[/quote]
Daimleria omistaville Lähi-Idän
öljysheikeille pitää tottakai olla kaikki
öljyjalostusnormit viimeisen päälle

Monet muut ja isotkin merkit taitaa toimia ilman ns. riskejä tällä vaihtoisella jalosteellakin, kun ovat hyväksyneet sen moottoreihinsa. Taitaa tämä puuttuva normi olla enemmänkin joku maailman öljyteollisuuden asettama rahavirran "suojanormi"..

Vaikkakin tämä My-polttoaine sisältää palmuöljyn tislausjätettä, niin nykyisten EU-normien mukaan se on sallittua. EU-rima on ylitetty kevyesti ja tällä hetkellä se on hieno innovaatio.
My-polttoaineen hinta on kynnyskysymys, eikä siitä taida tulla meillä ns. hittiä, kuten ei muistakaan vaihtoehtoisista polttoaineista nykyisellä polttoaineveroituksella.
Ainakaan harvaan asuttuun Pohjois-Suomeen, julkisten liikennevälineiden yhä harventuessa, sähkökulkuvälineistä ei ole pitkiin aikoihin työssäkäynnin kulkuvälineiksi. Näitä My-polttoaineen innovaation kaltaisia polttoaineita pitäisi kehittää ja saada yleistymään polttoaineveroa alentamalla.
Luulisin, että erilaisia vähä-ja 0-päästöisiä polttoaineita on kehitteillä, eikä mennä pelkkä sähkö edellä moottoripyöriinkään.
Jouko