Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Huhtikuu 09, 2020, 21:06:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Led-ajovalot & vilkut  (Luettu 6006 kertaa)
TunturiTT

Viestejä: 10 766



« Vastaus #60 : Helmikuu 13, 2020, 22:57:09 »

Noita ja erikois-abikoja sai ennen Jyväskylästä sähköliikkeestä y-tunnuksella. Sama liike myi kyllä tavaraa myös yksityiselle, mutta ei erikoiskamaa  Huh Silloin piti laittaa kaveri asialle, että sai pikkulohkoon sopivia liittimiä jotka passasivat digimittarin ja alkuperäisen johtoliittimen väliin. Nyt olisi pienostoille oma y-tunnus.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
@

Viestejä: 180


« Vastaus #61 : Helmikuu 14, 2020, 10:32:49 »

Täytyy kyllä hylätä tuo ajatus johtimien liittämiseksi Guzzin vanhoihin liittimiin. Pinnejä ei yksinkertaisesti ole saatavilla. Tunaroin jo yhden Teneren liittimen "lähes käypäisillä pinneillä". Nyt liitin pysyy kiinni paksulla teippikiepillä.  Hymyilee . Yritin myös "avata" vanhaa puristettua pinniä, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Otan vähän takapakkia ja suunnittelen noita sähkövetoja enemmän. Vedän myös ehkä piuhat stongan sisälle, niin eivät häiritse ulkonäköä. Ainakin muutaman noista vanhoista 10-pinnisistä liittimistä korvaan AMP Super seal-liittimillä, joita tuntuu olevan myynnissä joka paikassa. Saattaa myös olla että noiden vanhojen liittimien uros-pinnit käyvät suoraan AMP Super seal-liittimiin, ainakin pinnit ovat saman levyiset (1,5 mm).

Aika monet tuntuvat kehuvan näitä edullisia Bilteman pihtejä pinnien puristamiseen:

https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/pihdit/puristuspihdit/puristuspihdit-2000031367

Toinen vaihtoehto. Mikähän tuo "D-liitin" on?

https://www.partco.fi/fi/tyoekalut/puristuspihdit/loput-puristuspihdit/11354-ht202a.html?search_query=liitin&results=1130

Liittimien purkamiseen löytyisi myös työkalusarja:

https://www.partco.fi/fi/tyoekalut/loput-tyoekalut/19594-pin-extractor-kit.html
tallennettu
Urpo ja Turpo

Viestejä: 937



« Vastaus #62 : Helmikuu 14, 2020, 10:59:08 »

Tuossa D-liitin:
https://www.partco.fi/fi/1580-d-liittimet

Tuolta on joskus löytynyt liittimiä, joita ei ole muualta saanut:
https://fi.rsdelivers.com/

Puristuspihdithän ovat aika liitinkohtaisia ja 20€ pihdit eivät ole liitinvalmistajan omia. Voivat silti toimia.
Liitinvalmistajan nimellä olevat pihdit voivat maksaa esim. 200€.

Jos löytyy oikea pinni ja pihdit, kannattaa treenata ensin muutamalla varakappaleella.
Youtubesta löytyy aika hyvin esimerkkivideoita.



tallennettu
TimoEv

Viestejä: 1 705


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #63 : Helmikuu 14, 2020, 16:05:45 »

Täältä löytää lyhyen jutun ko. liittimistä:
'https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Kerholehdet/2014-2/IF2014joulukuu.pdf

Samalla huomaa, että käytettykin kerholehti on edelleen täyttä asiaa ja on hyvä säilyttää,
tallennettu
Hajakenttä

Viestejä: 562



« Vastaus #64 : Helmikuu 14, 2020, 20:55:54 »

Olen käyttänyt molempia, sekä aitoja suprsealeja, että Bilteman kopioita, enkä löydä niistä mitään, ainakaan laatueroa. Originaali on sillä tavalla parempi, että ne myydään yksittäiskappaleina, yhden parin rakennussarjoina, kun taas kopiot myydään 10 kpl pusseissa, joita pitää olla siis kaksi pussia kuoria ja kaksi 50 kpl pussia pinnejä. Hinta on molemmissa tapauksissa lähes sama. Kaimani on aivan oikeassa: silmälasit on oltava kaupassa mukana. Ehkä kehitys kehittyy ja saattaa hyllystä saada myös vanhaa varastoa, mutta yhtään pinniä en ole saanut poikki kummastakaan mallista, enkä sitä lukitusnokan muoviliuskaakaan. Ranskalainen ambulanssimies kyllä katakaisi sivulaukkua irroittaessaan laukkuun menevän sähköjohdon liittimen lukkoliuskan, ja se oli juuri alkuperäinen superseal, mutta palomiehillä onkin tunnetusti karkeat kourat.

Erikoispihtejä en ole ostanut vaan kärkipihdeillä olen asian hoidellut ja varmistan aina liitoksen pehmytjuotoksella. Ei ole tullut yhtään takaiskua liitoksissa.

Pinniä kuoren "putkeen" työntäessä joutuu aina uudelleen tähystämään sen pienen nipukan asennon. Sen kun on mentävä pinnin koloon jotta niksahtaa. Ei koskaan muista kuinka se on.

Joissakin tapauksissa olen tehnyt myös pielavetisen vedonpoiston liimatuppi kutistesukalla, joka tulee johtonipun ja plukin muovikuoren päälle asti. Se on joskus hyväksi kun liitin on vaikeassa paikassa; auttaa myös vesisuojaukseen, jos ei ole johdinnippu vaan vaipallinen kaapeli.

Olen käyttänyt noita pinnejä myös yksittäisten johtimien väliliitokseen ilman muovikuoria kutistemuovilla suojaten; koko liitos ja molemmat johtimet pari senttiä samaan tuppeen; sellaisessa liitoksessa, joka täytyy tarvitessa voida avata, mutta tarve on hyvin epätodennäköinen. Olen myös käyttänyt noita pinnejä piirilevyllä ulkoisten johtimien liittiminä; toinen puolisko suoraan levyyn pystyyn juotettuna ja toinen johtimen päässä; naaraspinnissä kutistemuovi päällä. GuzziDiagiin tarvittava ns. fiatkaapeli oli poikkeuksellisesti väärin kytketty ja tein sitä korvaavan proteesin kytkemällä johtimet suoraan "USB-mokkulaan" sen liittimen pinneihin näillä Bilteman pinneillä; hyvin on toiminut.

tallennettu

Sentire la forza!
Terv: Timo
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 595



« Vastaus #65 : Helmikuu 14, 2020, 20:57:29 »

Pää alkoi nyökyttelemään ilman käskyä aivan itsestään.. Järkyttynyt Luin pääni nyökytellessä Timon viestin linkistä kertauksen vuoksi noita Il Falconen sivuilla jo vuosia sitten olleita ohjeita. Vintagessa nuo superseal liittimet ovat toki vakiona, mutta lisäsin ko. liittimiä käyttäen kahvalämppärit, varoitusvilkut, ja pari muutakin johdotukseen liittyvää juttua. Kaikki tein Timon kirjoittamien ohjeiden mukaan ja ongelmitta ovat toimineet. Lisäsin alkuperäisten ja uusien liittimien sisuksiin jotain "sähkö rasvaa" Näyttää kieltä.. Eipä ole mitään kytkentähäiriöitä sieltä suunnalta ilmennyt ja tarvittaessa avatessa(esim. tankin irroitus) liittimet ovat olleet sisältä päin kuin uudet.

Jouko
tallennettu
@

Viestejä: 180


« Vastaus #66 : Helmikuu 15, 2020, 09:58:56 »

Paljon hyviä neuvoja tullut, joten eiköhän homma onnistu. Tosiaan nuo eri liittimeille käypäset puristuspihdit maksavat useita satasia kun netistä tutkii.  Vihainen. Kävin Partcolla, jossa on mukavaa ja asiantuntevaa väkeä. Siellä AMP- ja Molex-liittimille sopivat puristuspihdit maksavat 73€:

https://www.partco.fi/fi/tyoekalut/puristuspihdit/loput-puristuspihdit/11355-molex-tool-1.html

En tiedä kannattaako maksaa ylimääräiset €50 verrattuna Bilteman halpispihteihin. Todennäköisesti ei. Ostin kuitenkin työkalusetin liitinten purkamiseen ja purin kahden liittimen urospuolelta pois ne johtimet, joita tarvitsen. Ylimääräiset johtimet poistan kuten esim. hätävilkut ja bensavalon. Toisen liittimen poistin kokonaan ja toisen jätän paikalleen "tulpattuna". Kuorin pois suojamuovia ja yhdistän kahdelle eri liittimelle tulevat johtimet ja haaroitan ne uudelleen etuvalolle, virtalukolle, etuvilkuille, digimittarille ja -anturille käypäsiksi, joten kaikki komponentit on helppo irroittaa itsenäisesti jatkossa. Orgisjohdotuksessahan nuo em. komponenttien johtimet risteilevät liitinten välillä miten sattuu. Digimittarissa ja -anturissa on valmiina apiko-tyyliset liittimet liitettyinä ohuisiin 0,4 mm2:n johtimiin, joten niitä ei kannata uusia. Pitäisi vain keksiä joku kumi- tai muovisuojus, jonka sisälle saisi tehtyä johtimien liitoshässäkän vesitiiviisti. Noissa Guzzin orgisliittimissäkään ei ole minkäänlaista suojusta, vaan ovat täysin paljaana. Mistähän noita voisi metsästää?


* liitin.jpg (254.22 kilotavua, 581x1032 - tarkasteltu 103 kertaa.)
tallennettu
Urpo ja Turpo

Viestejä: 937



« Vastaus #67 : Helmikuu 15, 2020, 15:24:05 »

Lauantai-illan kevennys:
Jotkut liittimet on tosi pieniä. Näillä PicoBlade-liittimillä
kiristyy ennemmin asentajan pinna kuin itse liitin.



* Pieni liitin.jpg (34.51 kilotavua, 600x480 - tarkasteltu 119 kertaa.)
tallennettu
@

Viestejä: 180


« Vastaus #68 : Helmikuu 16, 2020, 19:25:48 »

Mistähän näitä saa ostaa (kuva)? Pitääköhän taas tilata ulkomailta.  Osaako joku sanoa, käykö tämä noihin Calin liittimiin?

https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=211083



* suojus.JPG (11.17 kilotavua, 500x375 - tarkasteltu 81 kertaa.)
tallennettu
@

Viestejä: 180


« Vastaus #69 : Helmikuu 18, 2020, 07:49:12 »

Millähän suojarasvalla nuo liitokset kannattaa suojata, jotta kestävät mahdollisimman kauan hapettumatta? Varsinkin digimittarin - ja anturan liitokset ovat tavallisia pistoketyyppisiä abikoja ja niitä on iso kimppu. Aikaisemmin tuli suihkittua tavallista CRC:tä tai mitä hyllystä nyt löytyi. Valikoimaa ainakin on nykyisin Motonetissäkin runsaasti:

https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2235/109737/Rasvat-tahnat-ja-voitelu?pagenum=1

tallennettu
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 595



« Vastaus #70 : Helmikuu 18, 2020, 08:28:54 »

Millähän suojarasvalla nuo liitokset kannattaa suojata, jotta kestävät mahdollisimman kauan hapettumatta?

https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2235/109737/Rasvat-tahnat-ja-voitelu?pagenum=1


Tuon kysymyksen heitin työmaan sähköasentajalle ja hän suositteli  Enston liitosrasvaa. Liitoksiin liitosrasvaa, tietysti.. Sitä ostin sähkötarvikeliikkeestä pikku tuubin.
Jouko
tallennettu
Urpo ja Turpo

Viestejä: 937



« Vastaus #71 : Helmikuu 18, 2020, 11:31:38 »

Tuossa CRC:n valikoimasta:

https://www.etra.fi/fi/kemikaalit-e340/aerosolit-ja-rasvat-e3407/korrosionestoaineet-e340723/crc-contact-protect-elektroniikan-suoja-aine-e34072318
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #72 : Helmikuu 18, 2020, 11:35:45 »

Itse suosin liitoksiin liitosvahaa. Se ei kerää itseensä pölyä kuten rasva tekee. Pöly sitoo rasvan nestemäiset ainekset, ryhtyy säilömään vettä ja hapettuma pääsee uudelleen alulle oikein haudutuksen kautta.
On eri asia käyttää liitosrasvaa esimerkiksi kiinteissä ja suojatuissa rakenteissa, esim. rakennuksissa, joihin ei ole koko ajan likahyökkäystä kuten moottoripyörässä.

Vahan voi ruiskuttaa liitinpuoliskoihin ennen kytkentää ja uudelleen kytkennän jälkeen pikku suhaus.
Kunnossa oleva suojattu liitin ei vahoja tai rasvoja juuri kaipaa. Paitsi mainitsemani ala-arvoiset Bilteman Supersealit jotka eivät tiiviitä ole.

Omissa, vanhoissakaan, pyörissäni ei juuri sähköhäiriöitä ole ilmennyt.
tallennettu
@

Viestejä: 180


« Vastaus #73 : Helmikuu 18, 2020, 11:55:14 »

Laiskana miehenä rasvan on löydyttävä Motonetistä. Tuolla on rasvaa ja vahaa:   https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2184/Puhdistus--ja-suojasprayt
tallennettu
@

Viestejä: 180


« Vastaus #74 : Helmikuu 18, 2020, 12:18:42 »

Noilla Matin mainitsemilla Abiko52 pihdeillä pitäisi onnistua kaikkien eristämättömien (rullaavien) liitosten teko. Liikkeessä ei kukaan, tuotepäälliikö mukaanlukien osannut sanoa mitä toiminnallisuutta noissa pihdeissä on. Oikealla on kuorintaa (avisolering), rullpressning on ilmeisesti noille eristämättömille liittimille (asetetaan selälleen nystyröiden päälle?). Mitähän nuo muut kolot ovat?  ISOL viittaa eristykseen (tiivisteille?)  ja M:t johonkin?


* abiko52.jpg (49.69 kilotavua, 1024x1024 - tarkasteltu 101 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!