Kirjoittaja Aihe: Led-ajovalot & vilkut  (Luettu 42445 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #30 : Tammikuu 23, 2020, 21:57:58 ip »
Ajovalo itsessään ei taida olla se pahin virtasyöppö muutenkaan, niin sen kanssa neppailu ei latausta kaada. Eniten taitaa mehua ottaa bensapumppu. Sitten jos lisätään lisävaloja muulla kun leditekniikalla, alkaa kulutusta olla yhden laturin tarpeisiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #31 : Tammikuu 24, 2020, 08:29:40 ap »
En osaa sanoa tuleeko pimeällä paljon ajettua, mutta on se mukavampaa kun näkee hyvin. Omalla kohdalla tärkeämpää taitaa kuitenkin olla että muut näkevät minut päivänvalossa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #32 : Tammikuu 24, 2020, 12:01:39 ip »
Komppaan Henkoa.
Pimeällä ei juuri tule ajettua ja ikänäkökin hämärässä tuottaa ainakin varovaisuutta.
Näkyminen on tärkeää.
Tutkin tuon huomioliivin näkyvyyden. Edestä päin se ei pyörässäni kunnolla näy pleksin takaa. Takaa näkyy ihan pieni alue hartioiden tasolta jos takalaukku on ala-asennossaan. Sivuilta ei näy sitäkään.

Mutta liivi onkin siltä varaa mukana takalaukun pohjalla mikäli tulee häiriö matkalla ja joutuu työntö- taikka remonttihommiin tien laidassa. Silloin siitä on apua kun pyörässä välttämättä ei ole edes valoja. Vielä en ole tarvinnut. Myös autossa on heijastinliivejä pari kappaletta. Ovat vielä tehtaan paketissa.

Pyörissäni on pakolliset/sallitut heijastimet eli takana yksi punainen ja edessä sivuille päin keltaiset heijastimet.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #33 : Tammikuu 25, 2020, 14:13:57 ip »
Lainaus
Miksi et vain vaihda tehokkaampaa ledipolttimoa vakion tilalle? Jos sen vaihtaa esim 40w:een lediin, niin se ei lämmitä edes sen vertaa umpiota, kuin 55w H4. Ja valon määrä on jotain ihan muuta kuin halogeenilla.

En ole löytänyt laillista H4 led korviketta. Tehoa niistä kyllä löytyisi ja käyttötunteja. Mutta salaa pitäisi laittaa ja ajaa.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/jalkiasennettavat-philips-x-tremeultinon-led-polttimot-mahdollistavat-autoille-entista-kirkkaamman-ja-tehokkaamman-valon?publisherId=64059559&releaseId=64072827

Jos noita paljon olisi liikkeellä alkaisi kyllä tulla häikäisytapauksia. Lehtikirjoituksia asiasta alkaa tulla vasta kun tulee onnettomuuksia niien takia. Ledivaloja varten täytyy koko lyhty suunnitella sitä varten.

Lainaus
En osaa sanoa tuleeko pimeällä paljon ajettua, mutta on se mukavampaa kun näkee hyvin. Omalla kohdalla tärkeämpää taitaa kuitenkin olla että muut näkevät minut päivänvalossa.

Komppaan myös tuota. Alkuun ajoin kokomustalla varustuksella ja sivuteiltä ajettiin eteen yhtenään, jopa traktorilla kerran ja hengenlähtö oli lähellä. Yksi lamppu ei sytytä ajatusta, että sieltä tullaan kovaa. Liikehäivytys myös on selvä, mutta vähän tunnettu tosiasia. Kun lisäsin radikaalisti väriä varusteisiin, keltaista ja merioranssia, loppui eteen ajo lähes kokonaan. Keltainen kypärä kyllä herätti Italiassa hilpeyttä, mutta eipä juuri muualla. Luultavasti se on se parhaiten näkyvä osa. Monessa maassa huomioliivit on pakollinen varuste, mutta ei päällä, vaan tavaratilassa/laukussa. Näkyvyyttä kannattaa ajatella varusteita hankkiessa. Huomioliivi ei ole ajaessa käytännöllinen lepatin ja on aika erikoista laittaa "sadetakin päälle sadetakki". Se on sitä varten, että pysähdytään tielle auttamaan onnettomuudessa jne.

Lainaus
Ensimmäisellä sivulla puhutaan latausjännitteen huomioimisesta jne. - siitäkö tässä lisävalojen asentamisen tapauksessa ei tarvitse välittää kun lisäledpitkä tulee pyörän omien valojen lisäksi eli kolme valoa palaa eteen yhtä aikaa?

Lainaus
Kuormaa on enemmän lisäpitkän myötä, joten tilanne on erilainen. Ei LED-lisävalo paljoa tehoa syö, ehkä max 15W-20W.

Lainaus
Ajovalo itsessään ei taida olla se pahin virtasyöppö muutenkaan, niin sen kanssa neppailu ei latausta kaada. Eniten taitaa mehua ottaa bensapumppu. Sitten jos lisätään lisävaloja muulla kun leditekniikalla, alkaa kulutusta olla yhden laturin tarpeisiin.

Latausjännitteen huomioimisesta kirjoitin siksi, että ei tulisi yllättäen akkuongelmia.

Autoissa ja joissakin pyörissäkin vaihtovirtageneraattori on tehty siten, että energia otetaan staattorikäämiltä (se paikallaan pysyvä käämi) ja sen jännitettä säädetään roottorikäämin (sen pyörivän käämin) virtaa, ja siten magneettikentän voimakkuutta säätämällä. Sen tunnusmerkkinä onkin roottorin liukurenkaat ja harjahiilet, joiden kautta magnetointivirta tulee pyörivään roottoriin. Generaattoria myös pyöritetään hihnavedolla kierroslukua nostettuna, jotta saadaan enemmän tehoa.

Kevys ja kustannussyistä on alettu käyttää moottoripyörissä kestomagneetilla tehtyä vakiomagnetointia, jota ei siis mitenkään säädetä. Tunnusmerkkinä onkin liukurenkaiden ja harjahiilien (ja niiden huototoimien) puuttuminen. Kun keksittiin tehokkaat neodyymimagneetit, voitiin myös luopua vetohihnasta kun riittävä teho saadaan muutenkin jo moottorin kierroksilla kun magnetointi riittää. Huonona puolena on kuitenkin täysin säätämätön jännite, tyypillisesti n. 80 V ja muuttuu rajusti kuormituksen (kulutetun wattimäärän) mukaan. Se siis pitää alentaa sarjasäätäjällä. Se taas ei voi olla transistorisäätäjä, koska se säätää koko päävirtaa ja hukattu ja lämmöksi muutettava osa olisi wattimäärältään liian suuri. Käyteään siis tyristori hakkurisäätäjää, joka pätkii virtaa niin, että akku näkee keskimäärin n. 14,4 V ja hukkateho jää pieneksi.

Koko systeemi on niin epätarkka ja epästabiili, että on täytynyt kikkailla säätöjärjestelmässä tekemällä takaisinkytkentä kulutetun virran (tehon) mukaan. Siihen on käytetty päävalon johtimessa syntyvää jännitehäviötä. Se estää jännitteen putoamisen liikaa kun valoa käytetään. Tästä seuraa jännitteen muuttuminen, jos etuvalon tehoa muutetaan. Tehtaan toinen keino on kytkeä etuvalo niin kiinteäksi, että ilman sitä ei moottoria käytetä. (Bensapumun kuorma on aika vakio.) Silloin on voitu asetella latausjännite vakiokuorman mukaan. Silloinkin jännite muuttuu kuormituksen (etulampun wattimäärän) tahallisesti muuttuessa. Ajoneuvojen latausjännitteellä on kuitenkin aika suuri luvallinenkin vaihteluväli, 13,6 - 14,8 V (lyijyakulle), ja kaikki on hyvin kun sen sisällä pysytään.

Edelleen jankutan... koska pätkitty virta ja jännite ovat pulssimuotoisia ei niitä voi helposti mitata tavallsilla mittareilla. Pulssit ovat kymmeniä voltteja ja hyvin lyhyitä. Parempi on mitata akun lepojännitettä kun moottori on pysäytetty ja seissyt vähintään tunnin ja akku on ilman, tai lähes ilman, kuormaa l. sähkön kulutuslaitteita.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #34 : Tammikuu 25, 2020, 14:46:06 ip »
Itselläni on ja on ollut useita Guzzeja joissa on hihnavetoinen laturi vakiona tai sitten jälkiasennuksena. Näkyy hihnavetoisia jälkiasennuslatureita olevan muillakin Guzzeissaan.

Liitekuvassa oleva laturi saa vetonsa kampiakselin päästä ja pyörii kaksinkertaisella nopeudella kampiakseliin nähden. Veto on hihnalla. Käytännön syy oli kun muutin pyörän digitaaliseksi ja siksi sähkön kulutus kasvoi. Isoimpana tehosyöppönä voi mainita polttoainepumpun. Ruiskutuspaine 3 - 4 bar ahtopaineen mukana säätyvästi. Myös lämmitettävä(t) lambda-anturi(t) haukkaa sähköä melkoisesti kunnes pakokaasu on riittävän kuumaa eli heti ajoon lähtiessä sähkön kulutus on suurimmillaan. Liitekuvassa lambda on suojatussa paikassa sivutuen kiinnikkeen sisällä palamattoman eristeen suojaamana. Valkoinen nuoli osoittaa sitä.

Laturi on suht hyvässä suojassa kannakkeensa varassa. Sama kannake suojaa hihnaa. Hihnassa on kiristysrulla.
Laturi on vanhanaikaista mallia joka tarvitsee lataussäätimen. Nykyään sähköinen asennus olisi helpompaa sillä nykylaturi on yksi yksikkö josta lähtee yksi johdin valmiiksi tasasuunnattua ja säädettyä latausjännitettä. Ei synny kytkentäongelmia.

Mahtuu hyvin tuohon kaatumaraudan mutkaan ja sylinterin kainaloon. Sylinterin alapää ei ole erityisen kuuma paikka mutta sen verran lämpöä tuuppaa että laturi pysyy sateellakin kuivana oman lämpiämisensä ohessa.

Monissa malleissa pienikokoinen nykylaturi mahtuu myös sylinterien väliin mutta se voi aiheuttaa joitakin komponenttisiirtoja.

CARC-malleissa ja 1400-sarjassa on varsin tehokkaat hihnavetoiset laturit sylinterien välissä. Akku täyttyy hyvin lyhyellä matkalla vaikka olisi valoja enemmänkin päällä. Valot ovatkin liki ainoat komponentit joiden käyttämättä jättäminen tehostaa latausta.

Jännite- tai amppeerimittari on hyvä laite seurata virran kulutusta ja latausta. Jännitemittari on helpompi kytkeä. Amppeerimittarin kanssa tarvitaan paksut kaapelit sillä kaikki virta pitää kulkea sen kautta. Se näyttää joko miinusta tai plussaa. Jälkimmäistä mieluimmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #35 : Tammikuu 25, 2020, 15:45:54 ip »
Ei varmasti ole nuo omatkaan led-H4:t laillisia. Vähemmän häikäisee, kuin jälkiasennus xenonit tai huonot lailliset xenonit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #36 : Tammikuu 25, 2020, 17:47:36 ip »
Mennävuosina Kerhon "pojat" asentelivat teho-xenoneja japaninpyöriinsä. Nyt ei ole niitä pyöriä enää vaan on H-D:t mutta ihan tavallisilla valoilla näyttävät nykyään pärjäävän. Lieneekö kapea toleranssi sähköntuotannossa? Tai ei ole trendikästä asentaa tarvikelamppuja kyseisiin laitteisiin.

Guzzissa niukkaan sähköön olen oppinut aikanaan. GT:ssä oli hihnavetoinen tasavirtalaturi. Sen sähköntuotantoa ei voinut kehua mutta riitti kuitenkin koska akut pysyivät kunnossa vuosikausia. GT:ssä oli vain latausvalo joka hiljaa hehkui ajossa.

Laturit kampiakselin päässä, periaatteessa, ovat kyllä tehokkaita mutta pyörivät liian hiljaa. Toki ajotavalla voi siihen vaikuttaa. Runsaasti vain kierroksia kunhan kone on ensin hieman lämminnyt. Pätkäajo ja hidas kaupunkiajo ei täytä akkua tai jopa päinvastoin: mennään kulutuksen puolella.

Tässä valoasiassa on menty viranomaispuolella välinpitämättömiksi. Nuorena motoristinalkuna joutui poliisin syyniin tämän tästä. Kertaakaan ei ollut huomauttamista pyörän kunnon suhteen. Ajotavasta, sen sijaan, tuli sanomista.

Viimeksi kun olin ratsiassa moottoripyörällä tapahtui se 1996 tai -7. Centauro oli kyseessä. Äänistä olivat kiinnostuneet. Supertrapit olivat juuri asennettu. Myös äänenvaimentimien sijainnista olivat kiinnostuneita. Suuntaus oli mielestään liian ylös. Puhumalla siitäkin selvisin. Ymmärsin että sain asiasta jonkinlaisen suullisen varoituksen: Jos vielä ensi kerralla on nämä vaimentimet niin sakkoa tulee mutta nyt menköön varoituksella. Ei ole tullut seuraamuksia. Asuin silloin Mäntässä ja siellä oli jonkinäköistä vaivannäköä paikallisilla poliiseilla. Ilmeisesti ei ollut tarpeeksi töitä.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #37 : Tammikuu 27, 2020, 12:29:34 ip »
Eipä nuo poliisit nykyään pysäyttele juuri ketään eikä millään kulkuneuvoilla ilman räikeää syytä. En ees muista millon on autollakaan satunnaisesti mitään tarkastettu. Vissiin vähennetty kyseisen ammatin harjoittajia niin ei kiinnosta punaisia päin ajelijatkaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #38 : Tammikuu 27, 2020, 12:37:41 ip »
Perässä joskus poliisit ajelevat muutaman sata metriä. Oletan että katsovat tiedostoistaan onko rekisterinumeron mukaan ajoneuvo vakuutuksessa ja laillisessa ajokunnossa. Eli onko katsastus tehty. Moottoripyörästä saanevat tietysti selville vain vakuutuksen voimassaolon ja pyörän omistajan tai/ja haltijan tiedot.

Kyseinen toimintatapa helpottaa molempia osapuolia ja virkavalta voi keskittyä epäilyksenalaisempaan toimintaan jalkautumatta autostaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2020, 21:18:08 ip kirjoittanut motomatti »

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #39 : Tammikuu 30, 2020, 20:49:15 ip »
Metsästin autotallin nurkista ison kasan Californian sähköjohtoja ja laitoin ne nippusiteillä paikoilleen. Ryhdyin sitten miettimään akun + ja - navan kaapelien kytkentää enkä laittanut akkua vielä paikoilleen. Kytkentäkaavion mukaan akun +napaan tulee kaksi johtoa: toinen sulakerasialta (punainen) ja toinen startilta (musta). Kuitenkin startilta (M10-mutterin alta) näytti lähtevän vain kaksi punaista johdinta (latauksen säätimelle ja virtalukolle). Tuo startilta akulle menevä musta johto hieman askarruttaa, ilmeisesti se kulkee kulkee johtosarjassa pitkän lenkin ja reitittyy tuolta sulakerasian kautta akulle?

Mikäli kytkentäkaavioon on luottaminen, niin akun -napaan tulisi vain yksi maadoituskaapeli. Minulle näyttäisi jääneen yksi kaapeli yli. Onkohan noita maadoituskaapeleita kaksi?

Pyörä on siis Cali 1100-96.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #40 : Tammikuu 30, 2020, 20:53:32 ip »
Tässä on kytkentäkaavio kokonaisuudessaan. Löysin sen netistä, korjasin muutaman virheen ja tein siihen omat merkintäni.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #41 : Tammikuu 30, 2020, 20:56:30 ip »
Tuossa vielä kuva noista akkukaapeleista.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #42 : Tammikuu 31, 2020, 10:32:35 ap »
juuri tästä asiasta mitään tiedä mutta voisi tietysti olla moottorin maadoitus ei sitä nää mihin se menee ?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #43 : Tammikuu 31, 2020, 10:45:50 ap »
Mie laitan prätkiin aina vähintään yhden lisämaadoitusjohdon.

Riippuen siitä, miten tehtaalla on tehty, niin yksi johto moottori-runko. runko-akku tai moottori-akku.
Lisäksi alkuperäiset maapisteet on ollut tapana putsailla maalista ja muusta liasta, että maasähkö kulkee varmasti.
Myös keula saa yleensä lisämaadoitusjohdon, että kaikki sähkö ei kulje ohjauslaakerin kautta...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #44 : Tammikuu 31, 2020, 12:02:46 ip »
Breezen kanssa samoilla linjoilla.
Tosin akusta vedän maajohdon vaihteiston jonkin takakannen ruuvin alle. Siitä lyhyt maadoitusjohdin runkoon. Näin on runko ja moottori samassa potentiaalissa ja akusta lähtee vain yksi miinusjohdin. Pitää muistaa että sekä maajohdin että plusjohdin akulta startille ovat samanpaksuisia. Tätä virtapiiriä vahtii startin solenoidi. Sulakkeita tässä välissä ei ole.

Keulan ja rungon välille olen myös laittanut ohuemman maadoituskaapelin.

Akun +navasta kun lähtee paksu johdin ja yleensä muitakin johtimia ja syntyy nippu akunkenkiä akun napaan. Johdinruuhkaa voi vähentää siten että laittaa ainakin osan johtimista sinne startin solenoidin +napaan. Sitä kun harvemmin auotaan.

Värikoodauskin kannattaa tehdä: merkitään punaisella jokainen plusjohdin ja maajohtimet saavat olla mustia tai muunvärisiä. Laitteiden maadoituksia ei kannata tehdä akun -napaan vaan jo maadoitettuihin moottoriin tai runkoon. Muiden kulutuskohteiden paitsi solenoidin suojana on sulakkeita ja releitä.

Maadoitus runkoon edellyttää maalin poistoa johdinkengän pinta-alan mukaan. Kun johdinkenkä on kiinnitetty maalataan kohta yli rungon värisellä maalilla. Näin ei korroosio pääse ihan ensimmäiseksi hapettamaan liitosta.