Kirjoittaja Aihe: Led-ajovalot & vilkut  (Luettu 42448 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Led-ajovalot & vilkut
« : Tammikuu 17, 2020, 20:51:37 ip »
Onkohan mitään estettä asentaa vanhaan Guzziin nykyaikaisia led-ajovaloja ja -vilkkuja? Ajovalo ja vilkkujen vastukset tuottavat lämpöä, joka pitää jotenkin huomioida. Jonkinlainen E-hyväksyntä noilla kilkkeillä kuitenkin luonnollisesti on oltava. Ajovalon kuvioissakin on paljon eroja.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2020, 21:48:41 ip »
Kerhokaverini Henko laittoi ajovalon Californiaansa. Kehui sen valotehoa mutta ei ollut puhetta onko siinä jotain kuumenevaa kohtaa. Ledejähän pidetään pienikulutuksellisina. Jos on jotain kuumenevia osia niin silloinhan energiaa menee harakoille.
Vilkkujen suhteen lämpöä synny lainkaan. Itselläni on eräitäkin led-valoja pyörässäni eikä niissä mitään jäähdyttimiä ole. Lisäjarruvalo ja sumuvalot edessä ja takana.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2020, 22:01:45 ip »
Ei vilkut lämpöä juurikaan tuota, vaan vastukset, joiden sijoittelua mietin. Esim. johtosarjassa saattavat tuottaa liikaa lämpöä. Käsittääkseni ajovalo ainakin lämpenee aika paljon mutta itse valossa lienee jonkinlainen "jäähdytysripa". Nuo viranomaissäännöt tässä myös askarruttavat jos ja kun joutuu muutoskatsastamaan pyörän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2020, 22:30:07 ip »
Vaimon autossa on nyt reilun vuoden päivät ollut ledipolttimot. Itse polttimon valopuoli ei lämpiä yhtään, umpio ei sulata jäätä pinnaltaan pakkasella. Kannan puolella on isohko jäähdytyssiili. Ei ehkä mahdu kaikkiin umpioihin, mutta tähän nyt ainakin. Plussaa se, että valo on puhdasta valkoista ja sen saa itse valita polttimon ostaessa. Siis sävyn. Miinuksena ehkä tietyissä sateisissa olosuhteissa valon aallonpituus ilmeisesti sellainen, että hukkuu ympäristöön. Tehoa noissa taisi olla yhteensä n.60w? Ilmoituksen mukaan, en tiedä mitä oikeasti. Ainakaan valojen vikavalo ei syty.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #4 : Tammikuu 17, 2020, 22:39:04 ip »
Asiastahan en mittään tiijä, mutta alako kiinnostaan, jotta mitähäntä. Setä googlen avustuksella löysin semmosen vempaimen kuin ledvilkkurele, jolla pitäisi normaali rele korvata, jotta homma toimis ilman vastuksia. On jotenki elektrooninen juttu. Ei sitten vissiin toimi kunnolla, jos on liian pienitehonen. Tai jottain semmosta. Motonetistä ainaki löytyy jottain. Ja jostain moposportista ja sen semmosista.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #5 : Tammikuu 17, 2020, 23:19:36 ip »
Kyllä. Muuten vilkut palavat jatkuvana. Joko se, tai etuvastus vilkuille ja vakiorele.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2020, 10:07:34 ap »
Led-vilkkujen ottama virta ei riitä perinteisen (vanhan) vilkkureleen toimimiseen. Sen vuoksi vilkkupiiri tarvitsee lisävastuksen, jolla virtaa saadaan lisää. Vastus tietenkin lämpenee.
Paljon helpompi ja parempi on vaihtaa rele ledeille tarkoitettuun. Ei tarvitse keksiä kytkentöjä yms.
Tällainen näyttää tarkoitukseen oikein viisaalta: https://motogadget.com/shop/en/m-stop-bremslichtsteuerung.html
Siinä on myös automaattinen vilkun sammutus asetetun parametrin mukaisesti.
EN ole nähnyt kikotinta, eikä siitä ole parempaa mielipidettä. Kytketään vanhan releen johtoihin yksinkertaisesti.

Led-ajovalot ovat ihan erilaiset, kuin ns. superkirkkaat ledit, joita käytetään mm. vilkuissa tai taskulampuissa.
Suurteholedit ovat poikkeuksetta ns. vakiovirtaledejä, jotka toimiakseen vaativat riittävän jännitteen lisäksi vakiovirran. Sovelluksesta, kohteesta yms. riippuen virtalähde voi olla kooltaan aika isokin. Tekniikasta johtuen virtalähde lämpenee jokin verran / paljon - riippuen käyttötilanteesta. Tämän vuoksi mm. MG 1400 lampussa on ne jäähdytysrivat.

Markkinoilla on usealta valmistajilta erilaisia härpäkkeitä, joilla voi ihan itse tehdä vahinkoa asennuskohteeseen, jos ei todella tiedä ja osaa asiaan liittyviä juttuja. Tässäkin vaikuttaa vanha totuus: Halpa ja hyvä ovat kaksi eri asiaa.
Pyörässä saattaa tulla ongelmaksi sen virtalähteen sijoitus, kus sitä tilaa ei kuitenkaan ole paljon ja jäähdytys on todellakin huomioitava.
Anopin vävyn vaimon mies kun ei aina ole kuitenkaan sitten paras osaaja...Vaikka onkin näppärä käsistään - jonka vaimonsakin todistaa... ;)





Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2020, 12:59:04 ip »
Kannattaa myös huomata, että Ducati lataussäätimen kyseessä ollen, eli hiilettömän generaattorin tyristorisäätimen, kuten ne useimmissa malleissa ovat, säätimen referenssijännite otetaan ajovalon läheltä sen johtimesta. Sen tarkoitus on kompensoida jännitteen heilahtelua kun valot kytketään. Kun ledivalo kuluttaa paljon vähemmän sähköä kuin hehkulamppu, tuo kompensointi säätää latausjännitettä alaspäin. Se siis tekee sen käyttämällä referenssinä ajovalon johtimen jännitehäviötä, joka vanhan kunnon ohminlain mukaan riippuu johtimen resistanssista ja virrasta. Jokainen amppeeri tekee voltin jokaista ohmia kohden.

Asiasta on juttua täällä:
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4360.60

Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2020, 22:37:02 ip »
En ole havainnut toistaiseksi muuta ongelmaa LED-ajovalon asentamisessa kuin tuon lataussäätimen toiminnan. Kai sille on jotain tehtävissä ja toisaalta paljonko se säätää latausjännitettä alaspäin jos esim. LED-valaisimen lyhyiden teho on 23,5W 55W:n halogeenin sijaan? Onko tästä empiiristä kokemusta? Eikö latausjännite voikin laskea kun virrankulutuskin laskee rajusti? LED-valaisimissahan on lisäksi erikseen päivä-ajovalo, joka ei vie tehoa kuin muutaman W:n.

TimoEV puhui edellä erillisestä virtalähteestä. Käsittääkseni noissa LED-valaisimissa kaikki on integroituna eli mitään erillisiä virtalähteitä ei tarvita.

Tuossa on yksi esimerkki:

https://www.biketeile-service.de/en/motorcycleparts/seasonalitems/highsiderledheadlamppecostype6drlblbottommount.html


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #9 : Tammikuu 20, 2020, 12:40:59 ip »
Lainaus
Eikö latausjännite voikin laskea kun virrankulutuskin laskee rajusti?
Toki noin voi ajatella mutta käytännössä perinteinen lyijyakku tykkää että siihen tuupataan jännitettä noin 14 Voltin pintaan. Merkittävästi alempi latausjännite, sen lisäksi että hidastaa latautumista, ei myöskään täytä akkua täyteen. Akkujännite voi siis jäädä vaarallisen alas akun kestävyyden ja suorituskyvyn osalta.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #10 : Tammikuu 20, 2020, 13:45:40 ip »
Lainaus
En ole havainnut toistaiseksi muuta ongelmaa LED-ajovalon asentamisessa kuin tuon lataussäätimen toiminnan. Kai sille on jotain tehtävissä ja toisaalta paljonko se säätää latausjännitettä alaspäin jos esim. LED-valaisimen lyhyiden teho on 23,5W 55W:n halogeenin sijaan? Onko tästä empiiristä kokemusta? Eikö latausjännite voikin laskea kun virrankulutuskin laskee rajusti? LED-valaisimissahan on lisäksi erikseen päivä-ajovalo, joka ei vie tehoa kuin muutaman W:n.

Matti tuossa jo vastasikin pääasian. Akku pitäisi pitää täytenä, siis lyijyakku, muitakin nykyisin on. Liitin mukaan pdf asiakirjan (se on tekijänoikeudella suojattu, mutta menköön sitaattioikeudella tänne hyvään kotiin).

Kun kesä vielä joskus tulee – tuleehan – voi sitä akun jännitettä mittailla aina joutessaan kun on enemmän ajoja. Sitä ei kannata tavallisella mittarilla mitata moottorin käydessä, jos ei varsin halua, mutta tunnin seistyään ilman latausta ja merkittävää purkausta, pl. kello, voi mitata lepojännitteen. Se on juuri se, jolla on eniten merkitystä. Jos akku pysyy hyvin täytenä on ehkä turha hötkyillä sen kanssa. Jos lepöjännite osoittautuu painuvan ajan kanssa vajaaksi voi lataussäätimelle tehdä keinokytkennän jännitekompensoinnille. Se on hyvin yksinkertainen kahdesta kiinteästä (ei pätkivää potentiometriä) vastuksesta tehty jännitteenjako, joka valehtelee säätäjälle sen kompensoinnin tarpeen. Latausjännitteillä on eri tarkoituksissa ja lämpötiloissa eri suositusarvoja. Olen käyttänyt 14,8 V talvella (autolla ulkoisella latausvärkillä). Alhaisin tehdastekoinen vastaan tullut oli 13,6 V. Nevadan Annilla on latausjännite sellainen tuhannen heiluja, että en kehtaa edes mitata. Hänellä ei ole sitäkään lampusta kompensointia vaan ko. johdin on kytketty suoraan akkuun menevään johtimeen sulakerasiassa. Hänellä on silti lepojännite melkein aina 12,8 V, joten lienee lataus kunnossa.

Kaimani Timo kertoi noista vakiovirtalähteistä jo. Selvennän asiaa parilla sanalla. Ledi on diodi. Kun sellaisesta virta kulkee vain päästösuuntaan ja estosuuntaan periaatteessa ei, sen päästösuunnan virta kulkee vain ylitettäessä kynnysjännite. Se taas riippuu puolijohteiden epäpuhtausseostuksesta, materiaaleista ja seostusasteesta, ollen muutaman voltin luokkaa. Joskus -70 luvulla joku huomasi, että dodista lähtee sopivalla seostusaineella "spontaani valoemissio". Ledit olivat aluksi aina punaisia ja suuria ihmeitä. Pian alkoi tulla myös vihreita ja oransseja. Sinistä saimme odotta yli vuosikymmenen. Kun kaikki päävärit oli saatu syntymään saatiin niiden sekoituksena myös lähes valkoinen. Suuri keksintö tuli paljon myöhemmin – kun tehdään diodin puolijohteiden rajapinta, jossa valo syntyy, verkkomaiseksi saadaan valo siitä ulos monin verroin paremmin. Loppu on historiaa.

Entä se virtalähde? Kun ledin kynnysjännite ylitetään siitä kulkee virta, jota mikään ei rajoita, ja ledi tuhoutuu. Juuri se virta määrää ledin kirkkauden, ei jännite. Siksi virran rajoitus on tehtävä toisella tavalla. Yleensä rajoitin on vastus. Koska siitä kulkee virta ja siinä syntyy jännitehäviö siinä syntyy myös tehohäviö, lämpöä. Kun ledin kynnysjännite on paljon alhaisempi kuin ajoneuvon akkujännite hukataan jännitteestä ja tehosta suurin osa lämmöksi. Se olisi epätaloudellista. Siksi kytketään ledejä srjaan niin paljon, että niiden yhteenlaskettu kynnysjännite on vain vähän alempi kuin lähdejännite. Jos valovirta ei riitä tehdään tällaisia paketteja useita rinnakkain. Nillä kaikilla on oma rajoitusvastus. Ne lämpenevät ja tarvitsevat jäähdytyksen. Hukkalämmön syntymistä opittiin pian vähentämään hakkurivirtalähteellä. Se tekee virran rajoituksen on/off periaatteella nopealla katkomisella. On-tilassa sillä ei ole vastusta, joten tehohäviötä ei synny, off-tilassa se on poikki ja virta ei kulje ja tehohäviötä ei synny. Lopputuloksen sykkiminen, rippeli, tasoitetaan induktiokelalla. Koska ledipaketin tarvitsema vakiovirta on sen rakenteesta riippuva, tämä vakiovirtalähde myydään/pitäisi myydä sen mukana. Usein se onkin rakennettu samaan kompleksiin valoelementtien kanssa. Vähän sekin lämpenee ja siksi lampun nurjalla puolelle on toisinaan jäähdytyssiili.
Sentire la forza!
Terv: Timo

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #11 : Tammikuu 20, 2020, 15:05:20 ip »
Sen verran noista vilkuista vielä että jos ajoneuvossa on polttimoiden kunnon tarkastus piiri joka ajaa kunnon tarkastukseksi niin pientä tehoa hehkulankaan että se ei tuota valoa niin sillä kuitenkin ledi palaa, eli vilkut palaa kokoajan, silloin pitää laittaa vastus rinnalle johdon ja maan väliin, esim jos laittaa peräkärryyn ledi valot.


@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #12 : Tammikuu 20, 2020, 16:28:11 ip »
Tässä on tullut aika paljon hyödyllistä tietoa LED-valaisimista. Ensinnäkin tuo latausjännite, josta on ollut eniten keskustelua. Perinteinen Guzzin iso lyijyakku vaatii tuon reilun 14V:n latausjännitteen toimiakseen mutta entä nykyaikaiset akut? Pateekö tuo lyijyakun latausjännite myös näihin kompakteihin huoltavapaisiin akkuihin, vai voiko olla pienempi:

https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/yamaha/xt1200z-super-tenere/2013/yuasa-high-performance-agm-fa-huoltovapaa-akku-yua-ytz12s/

Onko lataussäätimen referenssijännite pakko ottaa ajovalon läheltä sen johtimesta? Eikö voisi ottaa kuten tuossa Nevadassa suoraan akulta jos latausjännite tippuu liian alas.

Tuo virtalähde, jota edellisessa postauksessa ihmettelin, on tosiaankin integroitu valaisimeen, jossa on tuo jäähdytyssiili. Kun LED-valaisimen jännitteksi ilmoitetaan 12-12,5 V, niin tuskin lämpöä edes syntyy merkittävästi. Ilmeisesti parkkivalo ainakin tarvitsee toimiakseen vastuksen, sillä sen jännite lienee paljon alle tuon. Päivä-ajovalosta en tiedä, todennäköisesti sen jännite on 12V. Mitenköhän se kytketään? Vanhoissa Guzzeissahan ajovalot eivät syty kuin katkaisijasta.

EDIT: ECE-asetuksen mukaan päivä-ajovalojen on käsittääkseni sammuttava heti (tai vaihduttava parkkeihin), kun ajovalo kytkeytyy päälle. Käsittääkseni tämä logiikka on LED-valaisimissa valmiina.

Tuossa on päiväajovalojen kytkennästä:

https://www.satavalo.fi/blog/p%C3%A4iv%C3%A4ajovalojen-asennus
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2020, 19:39:30 ip kirjoittanut @ »

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #13 : Tammikuu 20, 2020, 20:54:15 ip »
Tuli mieleen vielä sellainen asia tuosta jännitteensäätimestä. Kun se säätää akun latausjännitettä alaspäin kun kuorma pienenee johtimessa, niin miten se selviää tilanteesta, jossa johtimessa on yhä jännite mutta kuormaa ei ole (poltin palanut) ? Entäpä jos laittaa pienemmän polttimen? Silloin on kysymyksessä sama asia kuin LED-valon pienemmän tehon kanssa. Toisaalta kun LED-valaisin toimii vakiojännitteellä ja vastus muuntaa ylimääräisen jännitteen lämmöksi, niin eikö se ole lataussäätimen kannalta se ja sama mihin valaisin käyttää ottamansa virran. Yritin tässä vain pohtia, onko jännitteensäätimessä kysymyksessä käytännön ongelma laisinkaan vai puhdasta teoritisointia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #14 : Tammikuu 21, 2020, 00:52:33 ap »
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/yamaha/xt1200z-super-tenere/2013/yuasa-high-performance-agm-fa-huoltovapaa-akku-yua-ytz12s/

Kertokaa jos menee vikaan mutta taitaa olla kyse perinteisestä lyijakusta johon pätee perinteiset keinot.

Tuoreempia akkutyypejä on useampia. Nyttemmin käyttöön voisi ottaa joitain toisen tyyppisiäkin.

Tässä perinteisen akun juttu joka on jo sisällöltään varsin vanhentunut: https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ynnistysakku
Kehitystä tälläkin sektorilla on tapahtunut sittemmin.

Tässä lyhyesti akuista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
Perusamisopilla pitäisi aheesta saada selvyys.

Huomatkaa lataussäännöt miten saatte eniten tehoa puhelimen akusta sen tyypin mukaan. Siellä sitä voimaa on. Jopa auton saa sillä käyntiin vaikka en olisi uskonut. Mac Gywer-hommia,