Kirjoittaja Aihe: Led-ajovalot & vilkut  (Luettu 42536 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #45 : Tammikuu 31, 2020, 12:20:07 ip »
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta näyttää siltä, että varsinkin sähkölaitteissa on samankin pyörämallin yksilöissä eroja. Varmaan se johtuu eri sähköosien saatavuudesta ja siksi se johdotuskin on poikkeava. Asia tulee esille kun otetaan johtosarja toisesta, vaikka saman mallin pyörästä toiseen. Kannattaa käyttää vaan järkeä ja katsoa kaikki laitteet, että ne saavat niiden tarvitsemat johtimet. Missään tapauksessa ei kannata jotain ylimääräistä johtoa kytkeä vaan summamutikassa johonkin, mihin sattuu sopimaan. Ennemmin teippaa vaan tukevasti tupelle johonkin sopivaan paikkaan odottamaan vastaista tarvetta, joka kyllä esiintyy aikanaan, jos on esiintyäkseen.

Oma hämäyksensä tulee ehkä siitä, että paksu kaapeli on jäykkä asentaa ahtaisiin paikkoihin ja siksi laitetaan mieluummin kaksi ohuempaa kaapelia kulkemaan rinnakkain. On nöyrempi taivutella ja litteämpi sijoitella ja jäähtyy ja kestää paremmin. Ne voivat olla samassa kaapelikengässä kummassakin päässä, tai toisesta tai molemmista päistä eri kaapelikengässä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #46 : Tammikuu 31, 2020, 12:31:20 ip »
Pitää katsella tosiaan noita maadoituksia. Kysymykseni koski lähinnä noita orgiskaapeleita, joita en äkkiseltään muistanut oikein kun meinasin laittaa akun paikoilleen ja alkaa vetelemään piuhoja uusiksi valoille ja digimittarille. Kävin uudelleen tallilla ja otin paremman kuvan. Käsittääkseni asia on noin kuten kuvassa. 3 kaapelia akun +napaan ja 2 kaapelia (vai yksi?) -napaan. Värikoodaus olisi auttanut eikä olisi tarvinnut arpoa. Se vaan tuntuu niin triviaalilta asialta ettei sitä koskaan viitsi tehdä vaikka olisi järkevää. Mulla on aina pyörän osat ruuveineen päivineen pitkin tallin lattioita, josta niitä potkin tieltä. Tästä pyörästänän puran pois kaiken ylimääräisen johtoja myöten.

EDIT: tuon takimmaisen (kuvassa alimmaisen) kaapelin kytkeminen on vielä epäselvää. Akun -napaan, runkoon vai akun +napaan eli onko Calissa orgiksena yksi vai kaksi kaapelia akun -navassa?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2020, 13:31:55 ip kirjoittanut @ »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #47 : Tammikuu 31, 2020, 13:34:54 ip »
Sehän selviää siitä, kun katsoo mihin se kaapeli menee toisestä päästä. Ainakin aika vahvan vinkin saanee siitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #48 : Tammikuu 31, 2020, 14:08:34 ip »
Ei selviä ilman johtosarjojen irroitusta, haarottuu lisäksi sisällä. En viitsi ryhtyä purkamaan ja tutkimaan asiaa kun kaikki on jo paikoillaan nippusiteillä. Helpommin selviää jos joku osaa kertoa asian. Tuohan on sama johtonippu, mikä menee takavaloille. Todennäköisimmin on maadoituskaapeli runkoon.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #49 : Helmikuu 11, 2020, 20:55:20 ip »
Mallailin LED-valaisinta paikalleen. Valaisin on johdotettu julman paksuilla johdoilla (5 x 2,5 mm2). Minkähän vuoksi? En käsitä. Johtosarja on liian jäykkä, jotta se toimisi. Täytyy ilmeisesti vetää piuhat poikki ja ja tehdä liitokset ohuemmille johdoille valaisimen sisään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #50 : Helmikuu 11, 2020, 23:43:57 ip »
Johdoista siitä mihin menee ja minne. Yleismittarin vastusmittauksella selviää siitä mihin menee ja useimmiten miksi. Eri kytkimiä kannattaa näpräillä samalla niin tutuksi tulee vaihtoehdotkin.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #51 : Helmikuu 12, 2020, 06:59:48 ap »
Ihmettelin siis sitä, MIKSI valaisin on johdotettu 2,5 mm2:n johdoilla, jotka soveltuvat jopa 16A sähkövirralle. Ei noin jäykkää johtokimppua voi laittaa paikkaan, jossa se on altis jatkuvalle liikkeelle. En ole löytänyt mistään valaisimen tehoa mutta mitoitettava ampeerimäärä lienee välillä 2-3. Johdot voisivat olla siis huomattavasti ohuemmat.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #52 : Helmikuu 12, 2020, 07:49:32 ap »
näin eläkeikää lähestyvänä vanhana mietiskelijänä mietisin vielä kumminkin sitä johtonippua meinaan vaan että kiinalainen ei liian paksua johtoa laita yleensä päin vastoin että mahtaako joku syy kumminkin olla, kytke se himmeli vaikka johki akkuun kiinni ja mittaa virta helppo nakki

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #53 : Helmikuu 12, 2020, 16:56:39 ip »
Ihmettelin siis sitä, MIKSI valaisin on johdotettu 2,5 mm2:n johdoilla, jotka soveltuvat jopa 16A sähkövirralle. Ei noin jäykkää johtokimppua voi laittaa paikkaan, jossa se on altis jatkuvalle liikkeelle. En ole löytänyt mistään valaisimen tehoa mutta mitoitettava ampeerimäärä lienee välillä 2-3. Johdot voisivat olla siis huomattavasti ohuemmat.

On siihen hyvä syy. Kun ohmin laki määrää, että johtimen jännitehäviö on sen resistanssi kertaa siinä kulkeva virta, tästä seuraa, että johtimessa aina syntyy jännitehäviö, sitä suurempi mitä ohuempi tai pitenmpi se on. Niiden johtimien tilalle voi aivan hyvin asentaa ohuemmat, mutta silloin on varauduttava valovirran/kirkkauden alenemiseen.

Käsitys, että 2,5 neliön johdin kestää 16 A lienee sisäjohtoasennuksien (240 V) varmuusmääräyksistä johtuva. Kyllä se johdin enempiä lämpenemättä kestäisi vieläkin enemmän, mutta määräys on määräys. Se määräys ei koske näitä pienoisjännitteisiä, mutta ohmin laki koskee.

Jos 240 V:n laitteelle pitkässä syöttöjohdossa syntyy 2,4 V:n jännitehäviö, joka on n, 1% syöttöjännitteestä, eikä luultavasti aiheuta käyttäjän mielstä mitään havaittavaa tehon alenemaa.

Jos 11 - 15 V:n ajovalolle virtaa syöttävässä johtimessa + paluujohtimessa + sulakkeissa ja kytkimissä yhteensä syntyy tuo sama 2,4 V:n jännitehäviö se tarkoittaa 21,8 - 16 % jännitten alenemaa. Koska lampun resistanssi pysyy vakiona, myös sen virta alenee suoraan verrannollisena jännitteeseen. Tästä seuraa, että lampun valoa tekevä teho alenee jännitteen neliössä. Se ei siis ole merkityksetön himmeneminen sillonkaan, vaikka jännitehäviö olisi pieneikin.

Koska on kyseessä LED valaisin sen diodeilla on etuvastukset. Tavallisesti yksi vastus kolmen diodin ryhmälle. Ne mitoitetaan niin, että diodin kynnysjännite ylttyy, mutta virta rajoittuu oikeaksi juuri sillä tarkoitetulla syöttöjännitteellä. Jos syöttöjännite alenee liikaa ei kynnysjännite ylity ja valo ei syty.

Jännitehäviönkin voi siitä johtimesta mitata ihan yleismittarilla kytkemällä lamppu akkuun ja mittaamalla voltit/millivoltit johtimen päistä. Tietysti kummastakin, meno- ja paluujohtimesta oikean mittaisksi lyhennettynä.

Lampun minimijännitteen, jolla se vielä syttyy, voi mitata säädettävällä ja riittävän tukevalla laboratoriovirtalähteellä, jolla tietysti näkee myös sen ottaman virran. Siis vain paksut mittajohtimet suoraan virtalähteestä llamppuun, ilman mitään kytkentäjohtoja ja vitralähteelle 14,4 V ja siitä vähitellen säätää alemmaksi ja tarkistaa, millä jänitteellä sammuu tai millä jännitteellä valo himmenee alle siedettävän. Sitten sen tietää: paljonko saa olla jännitehäviö johdoissa ym.

Tuskin on kovinkaan kankeaa tuollainen 2,5 neliön monisäikeinen kupari. Onkohan se kankeus muovieristeen syytä? Laitapa se johdinnippu seuraavalla pakkasilmalla ulos (tai pakkasen puutteessa pakastimeen) ja koita tunnin päästä varovasti taivutella. Onko jäykkä? Lohkeileeko muovi kuin pikkuleipä? Niin niille tavallisesti käy; ei laita Kiinan poika kallista muovia näihin; halvinta saatavaa laittaa. Sellainen muovi ei sovi lainkaan ajoneuvokäyttöön.

Kaupasta saa silikonieristeistä johdinta, joka on suorastaan ärsyttävän notkeaa ja kestää kuumaa ja kylmää. Muista noudattaa värikoodia niin selviät niiden kanssa myöhemminkin.


P.S. Valon kirkkauden alenemisen esim. puoleen voi todeta vain tarkalla mittarilla. Ihmisen silmä on valolle lähes logaritminen. Lisäksi silmin arviointi on ongelmallista jotakin autotallin ovea vasten, koska valo vaimenee aina etäisyyden neliössä sinne tallinoveen mennessään ja samalla tavalla aina etäisyyden neliössä takaisin tullessaan. Jotta silmä huomaa valonhettimen valokeilassa vaikkapa peuran vasta puolet entistä lähempänä lampun himmenemisen takia on sen himmennyttävä 1/16 osaan alkuperäisestä, jos muut olosuhteet säilyvät. Valon himmeneminen 1/2 osaan aiheuttaa em. peurahavainnon etäisyyden lyhenemisen n. 20%. Onhan sekin tietysti merkittävä ja havaittava, mutta ei anna mielikuvaa puolittumisesta. Kautta aikojen on valoja parannettu vaihtamalla johtimet paksummiksi, vaihtevalla menestyksellä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #54 : Helmikuu 12, 2020, 18:33:23 ip »
Saattaa olla, että tuo valaisimen johdotus johtuu siitä, että se ns. yleismalli ja sitä voidaan käyttää pienemmälläkin jännitteellä (6V), jolloin virran määräkin kasvaa. Jännitepiikkeihinkin lienee varauduttu, joita LED-valaisimissa käsittääkseni esiintyy sytyttämisen yhteydessä. Kaapelikoko taas on valittu varmuuden vuoksi yhtä kokoa suuremmaksi. Tuo valaisimen kaapelihan (5x2,5) on tarkoitettu liitettäväksi pyörän muuhun johdotukseen, joten paksummat johtimet liitetään tässä (Guzzin) tapauksessa ohuempiin joka tapauksessa. Pelkän LED-umpion asentaminen orgispyörään ja kytkeminen johdotuksiin pitäisi ainakin olla helppo homma kun johdot on H4-liittimineen jo tuotu valmiiksi valaisimen sisälle. Heittämällä pitäisi mennä paikoilleen eikä johdotuksiin kajota. Ajattelin tehdä itse vastaavanlaisen asennuksen eli tuon orgiskaapelit valaisimen sisälle ja kytken ne siellä liittimiin. Tilaakin on riittävästi.

Tuossa videossa "HIGHSIDER LED Scheinwerfer TYP 8 mit KURVENLICHT" (eka ylhäällä vasemmalla) asennetaan LED-umpio Bemariin.

https://www.highsider-germany.de/en/videos-tutorials/


Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #55 : Helmikuu 13, 2020, 15:33:23 ip »
Jos valonheittimen sisään on rakennettu oma hakkurivirtalähe ei ole paljoa väliä johtimilla, eikä paljoa syöttöjännitteelläkään. Jos syöttöjännite voi speksien mukaan olla paljon alle 14,4 V, esim. 6 V, se viittaa juuri omaan step-up virtalähteeseen, samoin maininta piikkien suodatuksesta. LED ei itsessään aiheuta mitään piikkejä, mutta hakkuri naputtaa omaa katkontataajuuttaan, mikä lieneekin, ja se vuotaa helposti myös ulos. Myös moottoripyörissä yleisen kestomagneettilaturin tyristorisäätäjä päästää puolestaan isohkoja jännitepiikkejä lamppuun päin ja LED saattaa niistä vioittua, ellei niitä suodateta.

Linkin virtalähde saattaa sopia myös tuollaiseen käyttöön, jos joku haluaa poikkeuksellisesti itse värkätä, vaikka valmiitakin saa. Ostin niitä pari kun oli tarkoitus tehdä kannettavalle tietokoneelle 20 V virtalähde pyörän tai auton akkusähköstä. Projecti on vielä vaiheessa. Siinä on myös virtarajoitus, joka on hyvä akkulaturin käytössä. Tosin nykyiset läppärit eivät lataa muilla kuin oman merkkisillä latureilla, niissä on omatunnus signaali. Nekin läppärit kyllä toimivat muunkin ulkoisen virtalähteen varassa, mutta eivä siis lataa akkuaan.

https://www.aliexpress.com/item/32828342846.html?spm=a2g0s.8153825.cb0001.5.pUOpse&scm=1007.13409.84631.0&pvid=69b94583-66f7-4fde-ab98-8d251cfd53b5&tpp=1
Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #56 : Helmikuu 13, 2020, 18:12:26 ip »
Purin valaisimen tarkoituksenani katsoa voiko tuon 5x2,5 mm2:n johtosarjan irrottaa virtalähteestä. Ei voi. Johto on lisäksi erikoisen jäykkää ja vaikuttaisi siltä ettei ole edes kunnolla säikeistä. Ilmeisesti tarkoituksena on, että liitos tehdään valaisimen sisällä H4-liittimellä ja parilla apicolla.

Ajattelin uusia samalla Guzzin valaisinjohdot liittimelle asti 2-2,5 mm2:n johtimilla. Purin jo liittimen ennen kuin muistin, että uusien pinnien löytäminen on helpommin sanottu kuin tehty. Liitinhän on jo vanha, pyörä on vm. 1996. Ilmeisesti nuo on jotain AMP-liittimiä mutta tismalleen samanlaista naaraspinniä en ole onnistunut löytämään. En tiedä onko joku viisaampi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #57 : Helmikuu 13, 2020, 20:24:18 ip »
Nyt en ehdi pöyhimään valmiiksi mutta kokolailla kaikkia, lukuun ottamatta yhtä erikoisempaa liitinrunkoa, olen tästä firmasta löytänyt ja saanut laitteet pelaamaan.
https://www.tsp.fi/suomeksi/etusivu/

Saattaisi olla yksi MCP-liittimistä. Pitäisi nähdä pinni ja tuon naarasvastakappaleen sisäänmenoreikä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #58 : Helmikuu 13, 2020, 21:04:55 ip »
Saattaa löytyä noista valikoimistakin, mutta muistuttaa kovasti Bilteman yleisliittimen pinniä. Vain nuo kaksi pientä tartuntaliuskaa päällä taitavat olla erilaiset mutta koko on ehkä lähellä. Kyllästyin etsimään sopivia entisiin plukeihin ja ostin Bilteman hyllystä pussitavarana pinnit ja niiden kuoret ja tiivisteet. Niitä on kyllä 5-piippuisiakin, mutta kun ne ovat harvoin tarvittavia niin ostin 2- ja 3-piippuisia niin käyvät moneen tarpeeseen. Ne kun ovat muistaakseni 10 kpl pusseissa joita tarvitaan kaksi pussia muovikuoria, ja pinnejä kaksi pussia, uros ja naaras, 50 kpl pusseissa. Eivät silti kalliiksi tulleet. Periaatteessa tarvitaan kyllä puristuspihdit; hyvänlaatuiset; ne on kalliit.  Plukin kokoamiseen tarvitaan hiukan opettelua, että lukituksen muoviväkänen menee oikeaan kohtaan ja naksahtaa lukkoon. Naaraspinnin sisämittaa on hankala mitata kun siinä on jousiliuskakin, mutta urospinni vastike on 0,8 x 1,5 x 10 mm.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #59 : Helmikuu 13, 2020, 21:45:05 ip »
Bilteman liittimien muovirungot ovat liian kovaa muovia. Lukituslipsut katkeilevat jo kiinnittäessä. Samoin voi käydä myös pinneille niitä puristettaessa. Olen testannut ja huonoiksi todennut. Annoin suullista palautetta mutta asialle nosteltiin hartioita ja kerrottiin että kyllä ne kaupaksi menevät.
http://www.motomatti.fi/2014/02/superseal-halpiskopio.html

Suosittelen ostamaan laadukkaampia liittimiä. Myös kosteuden kestävyys on niissä parempi.

Pinnien liittäminen vaatii omat pihtinsä. Yleensä liikkeissä tarjotaan mekaanisesti melko monimutkaista laitetta jolla kerralla pitäisi puristaa sekä johdin että sen kuoren päälle pitävä liitos. Toimii sarjatyössä mutta ei oikein kun johdinkoko vaihtelee.

Aivan tavallinen rullapuristinpihti on näppärämpi.
Pihdistä löytyy kuva alla olevasta linkistä ja siitä teksti kahdesta kohtaa "Rullpressning". Eli liittimen sähköinen liitos tulee eri leuoilla puristettavaksi kun taas johtimen kuoren päälle puristettava "vedonpoistaja" yleensä seuraavaksi isommalla leukaparilla. Ei saa hankkiessa hämääntyä ostamaan "lelupihtejä" jotka on tarkoitettu Abikoille.
Ero on leukojen muodossa.
http://www.motomatti.fi/2012/01/sahkotoihin-tyokalut.html