Kirjoittaja Aihe: Led-ajovalot & vilkut  (Luettu 42446 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #15 : Tammikuu 21, 2020, 16:59:47 ip »
Lainaus
Ensinnäkin tuo latausjännite, josta on ollut eniten keskustelua. Perinteinen Guzzin iso lyijyakku vaatii tuon reilun 14V:n latausjännitteen toimiakseen mutta entä nykyaikaiset akut? Pateekö tuo lyijyakun latausjännite myös näihin kompakteihin huoltavapaisiin akkuihin, vai voiko olla pienempi:

Lainaus
Kertokaa jos menee vikaan mutta taitaa olla kyse perinteisestä lyijakusta johon pätee perinteiset keinot.

Periaate menee niin, että kennon nimellisjännite riippuu ainoastaan elektrodien materiaaleista. Lyijyakulla se on lyijy ja kaikilla lyijyakuilla sama n, 2 V/kenno.  Muitakin materiaaleja on, mutta ei lyijyakuilla. Vanhempi polvi muistaa, tai mieluiten unohtaa, Topi/Tyko kenttäradion lipeäakut, NiFe kennot, eli rauta-nikkeliakut. Niillä kennojännite on 1,2 V.

Kun akkua sitten ladataan riippuu latausjännite, paitsi nimellisestä napajännitteestä, myös akun sisävastuksen jännitehäviöstä. Se taas riippuu myös elektrolyytin kemiallisesta rakenteesta. Perinteisesti se on laimennettua rikkihappoa, mutta olen antanut itselleni kertoa, että siihen lisäillään muitakin apuaineita hyytelöimistä varten tai sulfatoitumisen hidastamiseksi. Myös lämpötilakerroin saatta muuttua elektrolyytin ominaisuuksien mukana.

Jotta akun läpi saadaan kulkemaan virta takaperin plussasta miinukseen (purettaessahan akun sisällä kulkee virta miinuksesta plussaan), eli ladatakseen akkua on lataavan jännitteen oltava korkeampi kuin nimellisjännite. Nimellisjännite myös nousee varaustilan kasvaessa ollen tyhjänä 11,5 ja täytenä 12,8 V. Sekään ei riitä latausvirran aikaansaamiseen, vaan on ylitettävä myös napajännitteeseen väistämättä summautuva sisävastuksen jännitehäviö. Ohminlain mukaan se on vastuksen ja virran tulo. Se siis vaihtelee akkutyypin mukaan johtuen elektrolyytin lisäaineista ja se selviää vain valmistajan spekseistä, sekä latausvirran mukaan. Jos akku on klassinen lyijyakku saadaan latausjännitteeksi 13,6 - 14,8 V. Käytännössähän akku osteaan, asennetaan ja ajetaan. Aika näyttää pysyykö täytenä vai vajaana. Siksi korostan tuota lepojännitteen mittausta ajoittain. Nimittäin, jos akku on vajaassa varauksessa, se kuolee ennen aikojaan.

Lainaus
Tuli mieleen vielä sellainen asia tuosta jännitteensäätimestä. Kun se säätää akun latausjännitettä alaspäin kun kuorma pienenee johtimessa, niin miten se selviää tilanteesta, jossa johtimessa on yhä jännite mutta kuormaa ei ole (poltin palanut) ? Entäpä jos laittaa pienemmän polttimen?

Se juuri on sen hassuttimen tarkoitus. Kun lamppu sammutetaan ja virta loppuu sille tulevan johtimen jännitehäviökin loppuu ja referenssinastaan tulee tarkalleen akun jännite, aivan kuin se olisi kytketty suoraan akkuun. Tällöin säätäjä pienetää latausjännitettä, että akkuun ei tule ylivarausta, ettei se kiehu. Kun valo taas kytketään latausjännite nousee "sopivasti" sen verran kuin suuritehoinen ajovalo saa akun jännitettä notkahtamaan ja näin akku taas saa täyden latausjännitteen.

Lainaus
onko jännitteensäätimessä kysymyksessä käytännön ongelma laisinkaan vai puhdasta teoritisointia.

Ei se ole puhdasta saivartelua. Kyse on akun eliniästä, eivät ne aivan halpoja ole. Asiaan vaikuttaa myös pienitehoinen laturi, joka pyörii hitaasti ilman remmiä vain kampiakselin päässä ja sen jännite notkuu kuormituksen mukaan, sekä tyristorisäätimen toimintaperiaatteesta. Jos akun lepojännite on aina matala,  11-12,2 V (0-60%) se pilaantuu yhdessä ajokaudessa. Jos käytetään litiumioniakkua myös ylijännite tuhoaa akun lähes heti.

Lainaus
Onko lataussäätimen referenssijännite pakko ottaa ajovalon läheltä sen johtimesta? Eikö voisi ottaa kuten tuossa Nevadassa suoraan akulta jos latausjännite tippuu liian alas.

Se riippuu säätimen "jumpituksesta", eli minkä vastuksen Luigi on tinannut korjauspiiriin Note 2 (mikäli se on tämä säädin). Nevadassa siinä on sopiva vastus, jotta jännite on korkea aina (ja liiankin korkea), mutta yleensä se ei haittaa koska ajovalolamppua ei moottorin käydessä pidetä yleensä sammutettuna, ajon aikana ei voikaan. Se siis aina yleensä kuormittaa akkua juuri sen verran, että se ei kiehu. (Jos laittaisin ledi päivä/ajovalon joutuisin avaamaan säätäjäpurkin ja vaihtamaan sen vastuksen. Voi olla, että pitäisi kysyä Matilta: millä myrkyllä liotetaan pois se valuhartsi purkin sisältä? Mieluummin ajelemme Annin kanssa sellaisina kuin meidät tehtaalla tehtiin.)

PS. Kyllä sitä jännitettä voi trimmata myös säätäjän ulkopuolelta, vastus-jännitteenjako, diodi tai kaksi 0,6 V/diodi, mutta vain ylöspäin.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #16 : Tammikuu 21, 2020, 17:49:47 ip »
Lainaus
(Jos laittaisin ledi päivä/ajovalon joutuisin avaamaan säätäjäpurkin ja vaihtamaan sen vastuksen. Voi olla, että pitäisi kysyä Matilta: millä myrkyllä liotetaan pois se valuhartsi purkin sisältä? Mieluummin ajelemme Annin kanssa sellaisina kuin meidät tehtaalla tehtiin.)

Enpä ole noita itse liotellut vaan vienyt Norsa Oy:öön Repelle. Hän on aika näppärä elektroniikan korjauksessa ja on vastaavia laitteita kunnostanut tai tehnyt kokonaan uuden sisällön samaan rasiaan. Asia ei kuitenkaan tule sen halvemmaksi kuin uuden ostaminen. Mutta silloin kun on "maailman ainoasta" osasta kysymys niin kunnostus kannattanee.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #17 : Tammikuu 21, 2020, 19:34:07 ip »
Kyllä tämä latausasia nyt selväksi tuli, kiitoksia vaan. Kun kumminkin olen edelleen itsepäisesti LED-valon kannalla, niin jäljelle jää jännitteen korottaminen vastus-jännitteenjakajalla tai diodilla. Kun en ole asiaa tutkinut, niin en osaa sanoa mistä on kysymys. Otetaanko kylmasti valon virtapiuhasta ryöstäjällä haaroitus ja kolvataan perään vastus/diodi :). Päiväajovaloa ja parkkeja varten tarvitaan ilmeisesti omat vastukset. Tuo akkuasia on myös selvä, erilaisilla mönjillä täytettyjä lyijyakkuja tuntuvat kaikki olevan, paitsi lithium-akut. Sellaista en kuitenkaan ole hankkimassa.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #18 : Tammikuu 21, 2020, 19:36:23 ip »
Olisko ihan järkevintä mitata ajonaikainen kuormitettu lataus ja kuormittamaton, ennen kuin säikähtää latauksen loppumista. Eli mittaria kiinni ja ajelulle valoin ja ilman.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #19 : Tammikuu 21, 2020, 20:07:34 ip »
Olisko ihan järkevintä mitata ajonaikainen kuormitettu lataus ja kuormittamaton, ennen kuin säikähtää latauksen loppumista. Eli mittaria kiinni ja ajelulle valoin ja ilman.

Totta. Turha pohtia liikaa kun pyörä ei ole todennäköisesti vielä ensi kesänäkään liikenteessä. Hankin ja teen siihen paljon uusia osia. Valaisimet ja vilkut menevät joka tapauksessa uusiksi, joten siksi LED-teknologia. Kiinnostaa kuitenkin tietää tuo vastus-/diodiasia jos kikkaa joutuu myöhemmin soveltamaan.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #20 : Tammikuu 21, 2020, 20:27:19 ip »
Olisko ihan järkevintä mitata ajonaikainen kuormitettu lataus ja kuormittamaton, ennen kuin säikähtää latauksen loppumista. Eli mittaria kiinni ja ajelulle valoin ja ilman.

Juuri näin se menee. Moottorin käydessä jännite on aika pulssimuotoista, mutta mittarilla saanee suuntaa-antavan arvon. Muutenhan ei voi tietää paljonko pitää korottaa. Sitten kun se korjausarvo on selvillä, valoilla ja iman, voi suunnitella sen piirin. Lepojännitteestä näkee paremmin, kun pitemmän ajon jälkeen odottaa tunnin, jääkö akku vajaaksi. Jos tulee täydeksi 12,8 V ei mitään korjauksia tarvita.

Kannattaa myös tehdä valmiiksi ja toimivaksi se ledytysremontti ja muut sähkävehkeet rauhassa ja katsoa se jännitteensäätö sitten kesällä, kyllä se ihan kohta tulee...

Korjausjännite otetaan valopiirin sijasta suoraan akusta, älä käytä mitään ryöstäjiä, sulakerasia lienee sopivin kytkentäpaikka. Siihen jännitteeseen, referenssiin, tehdään sen korjauksen suuruinen pysyvä ja valoista riippumaton alennus. Sitten se säätäjä säätää juuri sen verran korkeammalle akun itsensä jännitteen luullen, että akun jännite on se alennuksen verran alempi vaikka ei olekaan oikeasti. Sarjadiodi myötäsuuntaan, siis anodi akkuun päin ja katodi regulaattoriin päin, siihen referenssijohtimeen sarjaan siis. Jotain muoviputkea ja kutistemuovia jne. suojaksi. Diodin kynnysjännite on n. 0,6 V ja sen verran se sitten korottaa latausjännitettä, kahdella diodilla sarjassa siis 1,2 V. Diodi saa kestää mielellään ½ W tehohäviötä ja amppeerin virtaa.

Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #21 : Tammikuu 21, 2020, 20:27:26 ip »
Tuolta löytyi uusi mittari, pelkkä nopeus ja matka, kiekkamittari on turha:

https://www.caferacerwebshop.com/en/velona-60-speedometer.html

Etuna on, että siihen löytyy Guzziin suoraan adapteri vaihdelootaan:

https://www.caferacerwebshop.com/en/speed-pulse-convertera2-m12-female-thread.html

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #22 : Tammikuu 22, 2020, 09:39:23 ap »
>> TimoEV puhui edellä erillisestä virtalähteestä. <<

Tarkoitin tilannetta, jossa modifioidaan olemassa olevaan lamppuun ledit. Siis YIT eli yritetään-itse-tehdä. Kävin kurkkaamassa sitä linkin lamppua. Se vaikuttaa ihan viisaalta, jos haluaa maksaa. Ja jos sellaisen haluaa ympätä pyörään. Johonkin kettinkivetoiseen jaappanialaiseen se kyllä sopii...


Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #23 : Tammikuu 23, 2020, 14:02:20 ip »
Mää ostin ledivalon semmosesta ku ledperf.com. Liitin suoraan perään ja tais siinä pienet jäähdytysrivatkin olla. En huomannu ees kokeilla että kuumeneeko erityisesti. Latausjännite laski puolisen volttia mutta mulla onkin semmonen perinteinen vika säätimessä että valot päällä se joka tapauksessa latasi liikaa. 14V päällä aina. Siitä tuskin kannattaa murehtia jos valot päivittää, jos latausjännite on järkevä esim. ilman valoja.
Edit: tyhjäkäynnillä toki lataus heikompi, välillä vilahtaa latausvalokin. Valoteho huikea parannus.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #24 : Tammikuu 23, 2020, 19:18:15 ip »
Taisin pudota niin sanotusti hihnalta jo ensimmäistä sivua lukiessa.
Aihe kuitenkin kiinnostaa kun meinasin hommata apupitkän/t Grison oman pitkän ajovalon tueksi. Pitääkö minun tehdä siis jotain muuta kuin ostaa tuo ledillä toimiva lisäpitkä valo ja kytkeä se releen ja sulakkeen kera pyörään - laittaa se omalla erillisellä katkaisijalla toimimaan tai ryöstää heräte pyörän omilta pitkiltä?
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #25 : Tammikuu 23, 2020, 20:18:31 ip »
Kun laitoin lisäpitkät niin kytkin sillä tavoin että johdotus on akulta erikseen sulakkeen ja releen ja erillisen katkaisijan takana. Releelle heräte alkuperäisen pitkän valon kytkimen takaa. Eli kun laittaa pyörässä pitkät päälle syttyy vain alkuperäinen pitkä mutta kun erillisestä katkaisijasta kääntää niin syttyvät lisäpitkät. Siinä asennossa voi ajaa lyhyillä valoilla mutta kun painaa pyörän alkuperäisestä pitkien valojen vilautuskytkimestä niin kaikki valot huomiovaloja lukuun ottamatta keulassa palavat. Samoin tietysti jos kytkee pitkät valot päälle.

Eli kerralla saa palamaan päiväajovalot, lisäpitkät ja pitkät valot. Pitäisi riittää. Sama lisäkytkin joka kytkee ja katkaisee lisäpitkät toisessa asennossaan sytyttää kolmannessa asennossaan huomiovalot. Eli ihan kaikki valot eivät pala keulalla yhtäaikaa. Myös taakse tuli lisää valoja kuten sumuvalot ja lisäjarruvalo.

Sumuvaloja käytän myös huomiovaloina jos katson tarpeelliseksi. Sumuvalot saa myös päälle vaikka pyörässä ei ole virta päällä. Kätevä kokoontumisissa kun tarvitsee valoa vaikka teltan pystytykseen syyspimeillä.

Tein yksinkertaisen kytkentäkaavion johdotuksistani tähän juttuun: http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-lisapitkat-ja-sumuvalot.html

Lisävalojen kytkin on siinä paikassa johon sen on suunnittelija suunnitellut. Eli vasemmalla tankin edessä olevaan muotolevyyn. Myöhemmin ostin näihin kytkimiin kumisuojukset vaan ovat vieläkin asentamatta. Vesi kun ei tee hyvää kytkimien sisällä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #26 : Tammikuu 23, 2020, 20:23:08 ip »
Taisin pudota niin sanotusti hihnalta jo ensimmäistä sivua lukiessa.
Aihe kuitenkin kiinnostaa kun meinasin hommata apupitkän/t Grison oman pitkän ajovalon tueksi. Pitääkö minun tehdä siis jotain muuta kuin ostaa tuo ledillä toimiva lisäpitkä valo ja kytkeä se releen ja sulakkeen kera pyörään - laittaa se omalla erillisellä katkaisijalla toimimaan tai ryöstää heräte pyörän omilta pitkiltä?

Miksi et vain vaihda tehokkaampaa ledipolttimoa vakion tilalle? Jos sen vaihtaa esim 40w:een lediin, niin se ei lämmitä edes sen vertaa umpiota, kuin 55w H4. Ja valon määrä on jotain ihan muuta kuin halogeenilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #27 : Tammikuu 23, 2020, 21:08:16 ip »
Jos ajaa piemässä ja oikeasti halua lisää valoa, niin lisävalot on paljon parempi ratkaisu kuin ainoaan ajovaloon lisää valoa.
Lisävalot voi suunnata mieleisekseen ja onhan kolme aina enemmän kuin yksi.

Miula on matkaenskassa kaksi led-kaukovaloa kaatumaraudoissa ja yksi led-valopalkki varsinaisen ajovalon alapuolella.
Molemmille lisävaloille on oma katkaisija, niin sumussa ja sateessa voi pelata valon ja näkyvyyden suhteilla.
Tämäkin vielä! ! !

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #28 : Tammikuu 23, 2020, 21:31:40 ip »
Ensimmäisellä sivulla puhutaan latausjännitteen huomioimisesta jne. - siitäkö tässä lisävalojen asentamisen tapauksessa ei tarvitse välittää kun lisäledpitkä tulee pyörän omien valojen lisäksi eli kolme valoa palaa eteen yhtä aikaa?
Kasi vee ei vee kasi

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #29 : Tammikuu 23, 2020, 21:44:49 ip »
Kuormaa on enemmän lisäpitkän myötä, joten tilanne on erilainen. Ei LED-lisävalo paljoa tehoa syö, ehkä max 15W-20W.