Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98545 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #270 : Tammikuu 30, 2019, 08:24:21 ap »
Voisiko joku valaista asiaa, miksi etujarrun jarrusäiliössä on irrallinen kuminen "kuppi" ? mikä on osan funktio? Huoltomanuaalissa osaa ei ole eroteltu mitenkään vaan on kuvattu aivan kuin se olisi säiliön kiinteä osa. Jos säiliöön laittaa esim 1,5cm nestettä ja sitten laittaa tuon kumin perään ja kannen kiinni niin nestettä alkaa tulla yli äyräitten.. eli toisinsanoen säiliössä ei mahdu juurikaan olemaan nestettä.. jotenkin outo osa minunmielestä?!? ???

EDIT:
linkin kuvassa ylimmäinen osa

https://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/03661145.jpg

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #271 : Tammikuu 30, 2019, 11:02:57 ap »
Tuolla kannen alla olevalla haitarikumilla on tärkeä tehtävä.
Jarruneste (DOT3, DOT4 ja DOT5.1) ovat hygroskooppisia nesteitä. Kumin tehtävänä on estää ilmankosteuden vaikutus jarrunesteeseen. Sen tarkoituksena ei ole syrjäyttää nestettä vaan pitää ilma erossa jarrunesteestä.

Nestettä täytetään jarrunestesäiliöön tasomerkkiin saakka silloin kun säiliö on vaakasuorassa. Sen jälkeen laitataan tuo haitarikumi niin että ilmaa jää sen alapuolelle mahdollisimman vähän. Viimeksi kansi päälle.
Kannessa on aukko josta haitarikumin yläpuolelle pääsee normi ilmanpaine joten haitarikumi seuraa nestepintaa alaspäin sitä myöden kuin jarrupalat kuluvat. Näin jarruneste pääsee mahdollisimman vähän kosketuksiin ilmankosteuden kanssa.

Vesi sitoutuneena jarrunesteeseen alentaa jarrunesteen lämmönsietoa.
Tässä keskustelussa aiheesta: http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7386.0


alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #272 : Tammikuu 30, 2019, 12:35:53 ip »
Kiitos tästäKIN tiedosta :)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #273 : Huhtikuu 22, 2019, 16:44:06 ip »
Noniin, pyörä otettu talviteloilta ja heitetty muutama lenkki, hyvin tuntuu toimivan vaikka monenmoista paikkaa oli auki talven aikana, yksi asia kuitenkin ilmaantui talven jälkeen joka mietityttää..
Tankin pohjassa oleva huohotin nippa viotaa kierteensä juuresta bensaa. Tämä ei sinänsä ole mikään erikoinen ongelma mutta nyt kiinnostaakin että kuuluuko tuolla takana olla bensa? Nippa oli minulla irti huollon yhteydessä ja porasin sen auki kun oli muurautunut umpeen.. nyt vain lähinnä kartoitan että onkohan tuo tankki jotenkin vioittunut paisumisen yhteydessä. Minun käsitys on että tuolta nipasta siis pitäisi sadevesi tulla pois joka tankin korkin välistä ui??

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #274 : Huhtikuu 22, 2019, 17:33:50 ip »
Aivan oikein. Tankin korkkiaukossa on eräänlainen kaulus, mihin sadevesi valuu. Kaulukselta se menee putken kautta tankin läpi ja loppumatka putken jatkona olevaa letkua pitkin maahan, yleensä takarenkaan etupuolelle.
Samaa reittiä menee liian täyteen tankattu bensa, kun se tankissa lämmetessään turpoaa ja nousee korkissa olevan pienen reiän kautta samalle kaulukselle.
Uskoisin, että tekemäsi havainto on tätä harmitonta bensatankin tulvimista. Oman Vintageni musta tankki on omiaan keräämään auringosta lämpöä ja aiheuttamaan bensan tippumista pyörän alle. Piripintaan ei siis kannata tankata aurinkoisella ilmalla varsinkaan.
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #275 : Huhtikuu 22, 2019, 17:51:39 ip »
Kaasutin- ja ruiskupyörä käyttäytyvät tankkiin asti päässeen veden suhteen osin keskenään päinvastaisesti.
Molemmissa tapauksissa bensiinin seassa oleva pieni vesimäärä sekaantuu bensiinin alkoholiosuuteen.

Runsaampi vesimäärä kaasutinpyörässä päätyy kohokammioon eikä osaa sieltä pois. Ruiskupyörässä vesi käyttäytyy samoin kuin bensiinikin: menee suuttim(i)en kautta palotilaan ja höyrystyy. Jopa parantaa palotapahtumaa. Alkoholiabsorptiosta yli jäänyt vesi menee paineella läpi suuttimista eikä juurikaan tunnu missään.

Haittaa vedestä on myös toisella tapaa kuin välittöminä käyntihäiriöinä. Sillä on hapettava vaikutus eli syntyy korroosiota. Lähinnä kaasuttimiin. Ruiskusysteemissä vesi ei juurikaan pääse hapen kanssa tekemisiin eli vaikutus on vähäisempi ja hitaampi.

Jos tankkiin pääsee lorahtamaan enemmän vettä (Desilitroja) sen voi absorboida alkoholiin eli kaataa tenua tankkiin. Alkoholin tuottama teho on vain hieman pienempi kuin bensiinin eli vedestä johtuvaa haittaa tuskin normiajossa huomaa.

Polttoaineeseen sekaantumaton vesi voi olla käynnistämisen suhteen hankala. Ruiskupyörässä sitä pitää olla todella runsaasti aiheuttaakseen merkittävää haittaa mutta kaasutinpyörässä käynnistyminen voi estyä kokonaan.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #276 : Huhtikuu 22, 2019, 18:06:06 ip »
Kiitoksia vastauksista, laitoin nipan uudestaan, uusilla teipeillä ja nyt vuoto tuntuu olevan poissa. Tulihan siinä tankattua aika piripintaan.. ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #277 : Huhtikuu 22, 2019, 22:06:11 ip »
Tuo lienee kokonaan muovia, myös se kauluksesta tankin läpi menevä putki ja nippa? Olen kuullut joskus käyneen niin, että tämä kauluksen tankin läpi tyhjentävä putki on ruostunut ja bensa on sitä kautta päässyt alapuolelta karkuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #278 : Huhtikuu 23, 2019, 07:10:24 ap »
Olen kuullut joskus käyneen niin, että tämä kauluksen tankin läpi tyhjentävä putki on ruostunut
Vintagessa ainakin tuo putki on kuparia. Ehkäpä juuri siksi, ettei se ruostu.
Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #279 : Huhtikuu 23, 2019, 07:49:56 ap »
Jep, saman huomasin omasta, pohjan juotteesta. Hondan tankki sen sijaan, jonka muokkasin aikoinaan Larioon, piti sisällään rautaseoksisen putken.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #280 : Huhtikuu 23, 2019, 13:41:28 ip »
Ruostumisesta.
Rauta ruostuu. Raudan ja hapen liitto on nimeltä rautaoksidi eli ruoste jonka katalyyttinä eli kiihdyttimenä vesi on hyvä että veden ja eräiden suolojen seokset vielä parempia.

Suurin osa metalleista "ruostuu" kuten kupari ja alumiini ja niiden seoksetkin. Riippuu siitä kuinka on oksidoitumista nopeuttavaa happea ja kosteutta tarjolla.

Usein metallin ja hapen yhdessä aiheuttama aine voi olla suolo. Se kiihdyttää varsin tehokkaasti korroosiota. On toki metalleja jotka eivät hapetu tai hapettuma onkin itse kyseisen metallin suoja-aine ja toivottu tulos.

On metalleja ja niiden seoksia joiden molekyylirakenne torjuu useita luonnossa olevia syövyttäviä aineita. Pyrkivät vain olemaan kalliita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #281 : Huhtikuu 23, 2019, 14:26:56 ip »
Ja jos vielä enemmän haluaa besservisseröidä, on reaktio metallin palamista, yhtymistä happeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #282 : Huhtikuu 23, 2019, 15:22:00 ip »
Tuo Jouko Ässän kuvailema Vintagen tankin ylitulviminen tankkauksen jälkeen oli tuttu juttu itsellekin. Kannatti jättää poutasäällä tankkaaminen munkkipossun jälkeen ja saman tien baanalle. Varsinkin kun oli Bagsterin nahka siinä päällä.

V11 Guzzin kanssa tuli eteen viime syksynä sellainen homma, että kun ajoin sadepäivän jälkeen tankille, pyörä sivutuelle ja avasin korkin, niin siinä urassa kellotti valtava pisara pintajännityksen varassa. Sitähän piti mennä heti sormella kokeilemaan, että onko bensaa vai vettä. No se sormella kokeileminen oli tietysti takuuvarma homma saada ne vedet lirahtamaan tankkiin saman tien. Taisi käydä muuten seuraavassa tankkauksessa samat, mutta kuten motomatti tuossa aiemmin kuvaili, niin mitään kakomista ei esiintynyt. Sinne liukeni.

Tässä viime mainitussa tapauksessa oli kyseessä tietysti sen ylivuotoputken tukkeentuminen ja siimaleikkurin siima tuntui olevan oiva työkalu sen avaamiseen. Toki paineilmalla ryyditettynä. Mutta jos on tosiaankin sellainen normi mustanraudan putki missä korropeikko on viettänyt jonkun vuoden orgioitaan, niin pelkällä paineilmalla voi saada kyllä helposti reijän kylkeen.
Ennakoiva huolto on tuossakin varmasti parasta. Siimaa tai paineilmaa jo ennen tuokkoon menoa.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #283 : Huhtikuu 23, 2019, 15:25:13 ip »
Onkohan tankissa olevinansa jonkunlainen huohotus? Nimittäin jos on niin ei ainakaan toimi, tänään tilannetta seurannut, jo noin muutaman minuutin parkissa olo, pyörä sammuksissa, aiheuttaa kauhean määrän painetta tankkiin, tankki paisuu kuin ilmapallo ja kun korkin avaa niin ihan silmin nähtävästi tankki kutistuu kun paineet lähtee.?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #284 : Huhtikuu 23, 2019, 15:34:17 ip »
Korkissa yleensä se huohotus. Riippuu mallista, että onko sen pohjassa pieni reikä, josta kaasu poistuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.