Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98618 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #255 : Joulukuu 27, 2018, 16:17:40 ip »
Tämän mukaan PA kestäisi tenubensankin:

https://www.aikolon.fi/muovitietoa/kemikaalienkestavyys
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #256 : Joulukuu 27, 2018, 17:55:28 ip »
Joo, saa nyt nähdä että miten tuo käyttäytyy kun sitä lämmittää, että saako tehtyä ns.tehtaalaisen liitoksen.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #257 : Joulukuu 27, 2018, 19:41:29 ip »
Minkälaiset lienevät ne karat joiden päälle olet muoviletkua laittamassa?
Kuorma-autojen paineilmajärjestelmissä käytetään muovisten paineilmaputkien päissä liittimiä, joiden karat on työnnetty
muoviletkun sisään.
Asennus tapahtuu kylmiltään riittävää voimaa käyttäen. Työkalukin siihen tarvitaan, sillä saa muoviputken pysymään hallinnassa
toimenpiteen ajan. Normaalisti mekaanikon hauikset eivät tähän pelkästään riitä, avuksi tarvitaan muovivasaraa tai puristinta.
Jos liittämiseen lisää lämpöä, liitoksesta ei tule tiivis eikä turvallinen.
Toki paineilmajärjestelmässä on enempi painetta kuin bensaletkussa, veikkaan kuitenkin ettei tule kunnollista liitosta bensa-
letkuunkaan, jos muoviputken lämmittää pehmeäksi.
Sohc van Helmi.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #258 : Joulukuu 27, 2018, 20:50:22 ip »
Okei, hyvää tietoa! Kara tuossa tankin pikaliittimen naaraassa on aivan kuin jossain messinkisessä letkuliittimessä, sellainen jossa on kolme vastaväkästä. Muita en ole vielä avannut, mutta päällisin puolin näyttää että ovat kaikki samanlaisia. Kyllä se täytyy sitten käsin koittaa sinne änkeä, kylmänä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #259 : Joulukuu 27, 2018, 22:07:36 ip »
Muoviseen liittimen karaan voi olla vaikea tunkea sellaista paksuseinäistä pneumatiikkaputkea, kuin
kuorma-autoissa käytettävät ovat. Niin että muovinen kara jäisi ehjäksi tai se saisi pitävän otteen putken seinästä.
Jotain pehmeämpää laatua etsisin tai vaihtaisin muoviset jakokappaleet metallisiin. Mutta mikäänhän ei estä
kokeilemista.
Stein Dinsen varaosakuvissa liitoksissa on näköjään klemmarit lisättynä?
Sohc van Helmi.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #260 : Joulukuu 28, 2018, 06:16:24 ap »
Tottahan tuokin mutta joku ne siellä tehtaallakin on laittanut paikoilleen..
Tankin sisällä olevat letkut jotka tuli pumpulta suodattimeen ja siitä eteenpäin olivat klemmarilla, ulkopuoliset liitokset ilman klemmaria. Stein dinsellä oli kaksi eri tankki kuvaa v7 classicin alla, toisessa oli klemmarit, siinä oli myös ulkopuolinen suodatin.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #261 : Joulukuu 30, 2018, 22:28:01 ip »
Mikä on muuten tankin pohjasta lahtevä letku joka tulee pyörän alle? Tankissa on ilmausruuvintyylinen nippa josta letku lähtee.. otin nipan irti niin se oli aivan tukossa ja mielestäni sieltä tankin sisältä tuli vettä ???

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #262 : Joulukuu 30, 2018, 22:37:38 ip »
Se letku ei taida tulla tankin sisältä vaan polttoaineen täyttöaukon tietämiltä.
Yksi esimerkki sen toiminnasta: jos tankkaa huoltiksella kylmää bensiiniä tankin aivan täyteen ja se lämmössä turpoaa niin ylivuoto tulee tätä letkua myöden. Eikä kuuman moottorin päälle. Vaarallista kuitenkin.

Toinenkin tehtävä sillä voi olla, ainakin joissain malleissa: tankkauskorkin syvennyksen pitäminen tyhjänä vedestä sateen jäljiltä. Jos letku ei toimi niin täyttöaukkoa avatessa vesi lorahtaa tankkiin.
Ruiskutusmoottorissa siitä ei ole suurta haittaa. Ostaa vaikka etanolipitoista bensaa niin vesi sekoaa etanoliin.

Pidä letku avoimena.

Siellä koneen takaosan tietämillä on varmaan muitakin letkuja. Jos ne on tulpattuja niin ne avataan vain huollon yhteydessä, valutetaan tyhjäksi ja tulppa laitetaan takaisin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2018, 10:02:51 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #263 : Joulukuu 30, 2018, 22:45:48 ip »
Se tankin läpi menevä putki on rikollisen usein tukossa. Kannattaa ottaa huoltokohteeksi sen aukiolon tarkastus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #264 : Joulukuu 30, 2018, 22:52:06 ip »
Okei, kiitos tästäkin tiedosta ;) huolto etenee aina kun kerkeää pyörän lähettyville, viimeksi vaihtelin iskareitten öljyt. Tein homman niin että avasin korkit, otin muovisen holkin pois ja painon iskun pohjaan josta katsoin sitten öljyn korkeuden. Sen jälkeen otin jousen pois ja kaadoin vanhat nesteet pois samalla pumpaten iskaria. Kyllä sieltä aika tummat oljyt tuli pois.. sitten heitin jousen takaisin ja täytin vastaavalle tasolle öljyn, muoviputki sisälle ja korkki kiinni..

Samalla esiintyi pieniä murheita jarrusatulassa kun todennäkoisesti renkaan vaihdon yhteydessä olivat tunaroineet toisen satulan kiinnityspultin kierteistä, no onneksi tähän löytyi lääkettä sopivalla hinnalla, Hollannista löytyi vastaava satula 5000km ajetusta pyörästä. 70€ toimitettuna.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #265 : Joulukuu 31, 2018, 10:21:13 ap »
Keulan öljymäärä on paras tapa täyttää huoltokirjan määräämään määrään. Harvemmin on Guzzin keuloihin ilmoitettu öljyn tasoa. Toivottavasti edellinen huoltaja on tehnyt hyvää työtä.

Taannoin ihmettelin erään Guzzin keulan huonoa toimintaa. Siinä oli luettu kyllä kirjaa mutta ymmärretty väärin. Oli laitettu yhden putken öljymäärä kahteen putkeen. Eikä ole ainoa kerta se.

Näiden nykykeulojen kanssa on erilaista kuin hieman vanhempien keulojen suhteen. Nykyään keuloissa on vain yhtä öljyä kun ennen oli kahta. Erikseen vaimenninöljyt ja voiteluöljyt. Tai sitten vain erillinen purkamaton kertakäyttöinen vaimenninpatruuna. Voitelyöljy oli niissä keuloissa helppo vaihtaa kun alapäässä oli tyhjennysproput ja yläpäästä laitettiin määrältään voiteluöljyä. Partuunan öljynvaihto, jos oli avattavaa mallia, olikin sitten isompi homma.

Siirtyminen yksinkertaisempiin rakenteisiin on parantanut huollettavuutta. Huollon laatua on parantanut myös se että ei ole enää tyhjennysproppuja alpäässä vaan keulaputket joutuu irrottamaan kokonaan muusta keulasta ja valuttamaan öljyt pois yläkautta. Silloin tulee sakatkin helpommin pois.

Keulaputkien irrottamisesta on toinenkin hyöty: voi tarkistaa erittäin helposti ohjauslaakereiden toiminnan kun ei ole suurta massaa käänneltäväksi. Myös laakereiden vaihto tai voitelu, jos se on tarpeen, käy silloin varsin helposti. Alkavaa laakerivikaa ei huomaa kovin helposti kun keula on koottuna.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2019, 15:35:04 ip kirjoittanut motomatti »

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #266 : Joulukuu 31, 2018, 11:22:22 ap »
Joo tiedän että menetelmäni ei ollut aivan ohjeiden mukainen mutta tein noin koska öljyt olivat alkuperäiset joten tuskin tuo värä määrä on.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #267 : Joulukuu 31, 2018, 12:10:01 ip »
Lähinnä siksi mainitsin että kun samalla menetelmällä jos jatketaan monta öljynvaihtoa niin toleranssi voi kasvaa jyrkästi. Liikaa tai liian vähän.

Monissa pyörissä on tuo tapa laittaa, ihan ohjeen mukaan, öljyt mittaamalla liukuputken yläpäästä öljyn pintaan. Sitä varten on oikein laitekin. Tosin en ole itse tarvinnut. Mittausmenetelmä takaa että öljyä on aivan oikea määrä. Jos ei ole jäänyt ilmaa jonnekin vaimentimen sisään....

Laittamalla aina saman määrän ei sekään takaa sitä etteikö teleskooppeihin olisi jäänyt vanhaa öljyä johonkin katveeseen. Pumppaaminen toki auttaa asiassa kun teleskooppia tyhjennetään. Samoin täyttäessä saa ilman pois.

Itselläni useimmat pyörät ovat sen verran vanhoja että puran koko keulan kappaleiksi. Voin ainakin olla varma että sinne ei ole jäänyt sakkaa.

Nyt on menossa tämä homma: http://www.motomatti.fi/2018/12/v10-centauron-keulahuolto.html
Osat on vielä tilaamatta mutta kohta sekin tapahtuu. Kunhan tulee kuntoon ensi suveksi.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #268 : Joulukuu 31, 2018, 12:40:19 ip »
Kyllä kyllä, kuinka paljon sitten esimerkiksi 1-2 cm vajaus tai liikatäyttö vaikuttaa iskunvaimentimen käyttäytymiseen?
 Tämä oli sinällään helppo katsoa ihan silmällä kun se öljyn taso oli niin ylhäällä iskun ollessa  pohjassa, jousesta jäi yksi kokonainen kierros näkyviin.  Tein tuota pumppausta tyhjentäessä ja täyttäessä, juuri että öljy poistuisi ja täyttyisi joka paikkaan..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #269 : Joulukuu 31, 2018, 13:39:23 ip »
Tavallisessa katukäytössä, V7:n joustomatkalla ei huomaa eroa sentillä parilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.