Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98325 kertaa)

alekk

Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« : Toukokuu 23, 2018, 12:57:17 ip »
Terve, tuli tuossa vuoden mietinnän ja pähkäilyn jälkeen keksittyä tarpeeksi hyviä tekosyitä hommata itselleni guzzi.
Siinä se kaunotar pihassa nyt odottelee että omistaja saisi kaikki lain pyytämät luvat kuntoon, että pääsisi ensi ajelulle.

Motoristi taustaa ei ole sen kummempaa kuin kaverin mopolla 13 vuotiaana ajamisesta ja jotain "piikkistäkin on joskus tullut ajettua. ;D

Pyörän tarkka malli on Moto Guzzi V7 classic vm-08 ajettu 8000km

Ohjekirjat ja opukset ovat luettuna mutta nyt kiinnostaisi saada tietoa hieman pintaa syvemmältä.
Tarkoituksena olisi tulevaisuudessa huollot tehdä itse.

Täällä jo muutama kaveri vastailikin edellisiin kysymyksiini (motomatti ja TunturiTT) ja teiltä erityisesti odottaisin saavan semmoista hyvää perustietoa koska sitä teillä tuntuu tästä merkistä olevan.

Kovin huonosti tuntui löytyvän tekniikkapalstalta ensimmäisten 25 sivun perusteella V7 tietoja. Tarkoittaako että vikoja on vähän vai jotain muuta?? Joitakin pikkulohko Guzzien juttuja lueskelin mutta luulisin että esim moottorinohjaus puolella on eroja verrattaessa 750 nevadaan.

motomatti

Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2018, 13:31:17 ip »
Yhtymäkohtia on Nevadaan melko paljon. Enemmän yhtymäkohtia kuin uusiin V-seiskoihin. Muunmuassa samanlainen moottorinohjaus. Pyörässäsi on vanhemman polven moottorinohjaus kahdella läppärungolla kun taas uudemmissa V7:ssa on yhden läppärungon MIUG3-zydeemi. Läppärunkojen ruuveihin ei pidä kajota jollei tiedä varman päälle mitä pitää tehdä ja on sitä varten asianmukaiset työvälineet kuten balanssimittarit.

Runko on lievä muunnelma seitsemänkymmenluvun puolivälistä. Myös moottori on sitä perua. Vasta V7 III kohdalla moottori muuttui nykyaikaisemmaksi. Asiasta ei ole haittaa sillä vanhaan tekniikkaan saa osia helposti. Huolto-osia löytyy Motonetistä, StormMotorista ja jotkut ovat löytäneet jotain jopa IKH:sta. Lähes kaikki laakerit ovat standardiosia eli edullisia ja kaikkialta saatavia. Kunhan ei käytä halpislaakereita.

Saksasta saa kokolailla kaikkia osia noeasti ja kohtuuhinnoin. Mutta kun pyöräsi on liki ajamaton niin menee aika monta vuotta ennen kuin tarvitset muita osia kuin huoltoon tarkoitettuja. Eli suodattimia ja tiivisteitä.

Mielenkiinnolla seurataan miten homma lähtee käymään uudella maahantuojalla. Tekevätkö puskurivaraston huolto-osille vai meneekö aina tilaukseen. Ja mikä on hinta.

V7 ei ole erityisen suosittu malli. Rinnakkaismallia Breva 750 on myyty jonkin verran kuten Nevadaakin. Vuotuiset myyntimäärät kaikkia Guzzeja yhteensä ei ole kovin montaa kymmentä. Siksi ei ole V7:sta paljon asiaa ja on sen verran uusi malli ettei ole voinutkaan tulla suurempia vaivoja tähän mennessä. Pikkulohkoilla ajetaan yleensä vähemmän kuin isommilla Guzzeilla.

Netissä on hyviä ja vähemmän hyviä oppaita Guzzin laittoon kuten myös pienellä lahjoituksella saatavia korjaamo-, huolto- ja varaosakirjoja. Sen kuin vain tallentelee tietokoneellensa.

V7-mallimerkintä on periaatteessa väärin. Sillä nimellä tehtiin aikanaan Guzzin merkittävimpiä malleja eikä tässä ole paljonkaan yhtymäkohtia siihen. Eri moottorikonstruktiokin. Silti nykyistä V7:kaa markkinoidaan perinteisenä Guzzina. No ei ole. Mutta muuten on hyvä pyörä.

Tiesitkin varmaan että voit säätää itse pyöräsi moottorinohjausta muutaman ohjelman avulla. Siihen on vapaa pääsy jos kiinnostaa. Joillekin se on ollut syy ostaa Guzzi tai Ducati. Tai ainakin minulle.

TunturiTT

« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2018, 14:14:11 ip »
Hieno peli! Minun mieleen kyllä valkoisena ja nimenomaan "perus" -Classicina, ei niinkään Cafena.
 Tosiaan teknisesti sama kuin muutkin pikkulohkot.
Noin vähillä kilometreillä tuskin on vielä oikeaa säätötarvetta esim synkassa tms, mutta on niin helppoja toimenpiteitä, että ihan kiva_tietää-pohjaltakin katsottavissa.
Kannattaa tilata huolto-osat euroopasta, vaikka pariinkin öljynvaihtoon kerrallaan. Tulee kuitenkin käytännössä kotiovelle esim Stein-Dinseltä.

Kyllä kai neljäkymmentävuotta samaa tekniikkaa kantanut pyörä voi jo kantaa perinteisen Guzzin arvonimeä rinnuksillaan  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2018, 14:31:57 ip »
Onhan siinä perinteitä mutta minua häiritsee kovasti kun mainostetaan 70-luvun V7 Sportin perinteenjatkajana. Se oli silloinen superpyörä mutta tämä nykyinen on vain kalpea aavistus siitä eikä edelleenkään ole tehty samoista osista. Tosin runko on saman suunnitelijan. Kone ei vaikka Tonti sitä hieman muovasikin.

Tässä on nopea historiankatsaus: https://en.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi

TunturiTT

« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2018, 14:37:30 ip »
Noh, jos pilkkua viilataan, niin eihän tuo markkinointi ihan niin mene. Asia on selitetty Guzzin omassa materiaalissa:

Lainaus
To celebrate the 50-year anniversary of the V7, which arrived in Italy in 1967, Moto Guzzi introduces the V7 III. This third-generation V7 is completely revamped to maximize owner satisfaction and riding pleasure, while leaving the motorcycle’s originality and authenticity unaltered.

Eli ihan samalla tavalla, kuin Corollakin, ei sekään ole sama kuin -67. Vaikka samalla nimellä myydäänkin.

Urpo ja Turpo

« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2018, 15:18:41 ip »
Moto-Ykkösessä 3/2018 Roland Brown toistaa V7 III Anniversario -koeajossa
täysin kritiikittä samaa mainosmiesten V7 -tarinaa.

alekk

« Vastaus #6 : Toukokuu 23, 2018, 16:47:56 ip »
Noniin täällähän on mukavasti keskustelu auennut :) Mitäs tuolla moottorinohjauksen säädöllä saavutetaan jos sitä menisi pitelemään? Penkin alla on joku erikoinen liitin missä palaa vihreä valo, mikähän liitin mahtaa olla kyseessä? Juuri se moottorinohjauksenko?
Sain mukana tälläisen suomi version omistajan käsikirjasta, jossa kerrotaan öljyistä seuraavaa;

Moottori- agip 4t racing sae 5w40 1,78litraa

Vaihteisto- agip rotra mp sae 80w90 1litra

Perä- agip rotra mp sae 85w140+molycote A öljyä 0,160litraa ja lisäainetta 0,01litraa

Ovatko nämä arvot/merkki oikeita vai onko jotain ns. Uutta parempaa tietoa?
Mites tuo öljytasojen tarkastus, pitääkö pyörän olla pystysuorassa eikä jalalla nojossa?
Entäs mimmosia vaihtovälekä ootte suosinut?

Venttiilien säädöistä, ilmeisesti myös kuuluu ns. Perushuoltoihin guzzissa, mikä määrittelee säätötarpeen, vai mennäänkö jollain tarkalla kilometrimäärällä?

Hajakenttä

« Vastaus #7 : Toukokuu 23, 2018, 20:13:14 ip »
Lieneekö joku ero Nevadaan m. -11 kun minulla ohjekirjan moottoriöljy on 10W-60. Muut öljyt ovat juuri nuo. Huoltoväli on Nevadalla 7500 km.

Moottoriöljyn pinnankorkeuden mittaus onkin oma tieteen haaransa. Tutkimusteni mukaan on saman tekevää: onko sivutuella vai pystyvatupassissa. Tikku kai menee niin keskelle öljytilaa. Joissakin ohjeissa sanotaan, että kierretään öljytikun korkin kierre pohjaan ja sitten takaisin auki ja sitten luetaan tulos. Minun alkuperäisessä käsikirjassa kyllä sanotaan, että tikku puhtaaksi, työntö reikään, ei kierretä korkin kierrettä pohjaan vaan vedetään suoraan ulos ja luetaan. Onneksi kummallakin tavalla saadaan tulos, jotka mahtuvat ylä- ja alamerkkien toleranssiin. Ennen mittausta pitää ajaa kone kuumaksi ja sitten antaa seistä n. 10 min. muuten tulee väärä tulos.

Liikaa öljyä ei myöskään pidä laittaa.

Perän öljymäärästä on myös kaksi koulukuntaa. Toiset laittavat perän vatupassiin, nostamalla takarengsata, ja sitten öljyä niin, että on tarkastusaukon alareunassa. Toinen käsikirjan ohje neuvoo pitämään takapyörän normaaliasennossa, siis hiukan takaviistoon, niin kun se paikoillaan normaalisti on, ja tällöinhän öljyä menee hiukan vähemmän. Olen huomannut, että suuremmalla öljymäärällä perä kuumenee enemmän. Vatkaa kai sitä soppaa ja tekee häviöitä.

GuzziDiag on hauska lisämahdollisuus, mutta harvoin välttämätön. Sitten sitä tarvitaan kun säädetään imusynkkaa ja nollataan TPS. Tai jos on jotain häiriöitä, vikalamppu, ja halutaan lukea vikakoodit korjauksen helpottamiseksi. Lueskele se keskusteluketju täältä.

Vihreää lamppua en satulan alla tiennyt olevankaan.  :o  Kolminapainen tyhjä liitin hentojen johtimien päässä on diag-liitin. Siihen tarvitaan vielä virtuaaliporttimokkula ja tietokone ja siihen diagnostiikkaohjelma ja virtuaaliportin ohjelma. Ne kaikki kyllä on helppo järjestää.

Onnea harrastukselle.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

« Vastaus #8 : Toukokuu 23, 2018, 21:06:33 ip »
Liika öljy tulee ihan itse pois pikkulohkosta..

Moottoriöljysuositus taisi vaihtua mopolla main kaikissa malleissa tuohon kuukymppiseen. Se ei ole mikään huono asia, öljy pysyy parempana kuumana.
Ainakin ennen on kaikissa pikkulohkon (siis tehtaan) manuaaleissa laitettu perä vaateriin. Tuo 85/140 on sen verran tuhtia tavaraa, että sen määrä on helpoin todentaa valuttamalla perä vaakana.
Omassa käytän ohuempaa peräöljyä, sillä Murikka on rankankin ajosession jälkeen viileämpi, kuin paksulla. Mutta en tietenkään suosittele, jokainen laittakoon omalla vastuulla.
Perästä myös liika öljy tulee itse pois, huohottimen kautta.

motomatti

« Vastaus #9 : Toukokuu 23, 2018, 21:31:57 ip »
Varsin hyvät ohjeet on jo annettu. Se takahaarukan/perän on ohje vaakasuorassa johtuu siitä että että on myös pitkäjoustoisia enduromalleja.
Lainaus
Perästä myös liika öljy tulee itse pois, huohottimen kautta.
Juu, niin tulee. Takarenkaalle. Venttiilin toimintakin on syytä tarkastaa. Siinä ilma saa kulkea vain ulospäin.

TunturiTT

« Vastaus #10 : Toukokuu 23, 2018, 22:24:01 ip »
Joo, ei se hallitusti tule. Venttiili on onneksi oikein täytetyllä öljymäärällä huonosti vikaantuva osa. Samalla kun öljyt vaihtaa, ottaa sen kuitenkin irti ja putsaa samoin tein.

alekk

« Vastaus #11 : Toukokuu 24, 2018, 12:17:53 ip »
Kiitos hyvistä vastauksista, Voisiko tuota venttiilien säätö kysymystä joku vielä avata hieman, eli millä kyseinen säätötarve on havaittu (käyntiäänestäkö?) vai ihan vain kilometrien mukaan, jos näin, niin mikä on säätöväli?

Minua kiinnostaisi myös vaihtaa venttiilikopat semmoisiin alumiinisiin "muhkurapäisiin" missä lukee moto guzzi koska nuo classicin kopat ovat mielestäni aika mitäänsanomattomat ja saattaisi tuolla muutoksella sylinteritkin pompata vielä enemmän ulos mikä olisi minun makuun.

Niin ja mistä kaikista malleista nuo kopat sopisi minun pyörääni?

TunturiTT

« Vastaus #12 : Toukokuu 24, 2018, 12:39:21 ip »
Äänistä voi huomata, että jos on aivan äänetön koneisto, niin ei ole välystä. Muutoin lähinnä tottelee vaikka tuota aiemmin mainittua 7500 km huoltoväliä. Pikkulohko pitää kyllä hyvin välyksensä, eli tuo taitaa suurimmalta osin olla tarkastusväli.

Kaikkien kaksiventtiilisten pikkulohkojen venttiilikopat käy, eli V35, V50, V65, V7 Cafe-Classic-Stone jne.
Mulla on omassa Nevadan kiillotetut perinteiset. Voin kyllä vaihtaa päikseen (tarvitsen itsekin kopat), jos siltä tuntuu.

alekk

« Vastaus #13 : Toukokuu 24, 2018, 13:01:26 ip »
onko sinulla TunturiTT myös vastaava v7 kuin mulla? Jos ymmärsin oikein että haluat vaihtaa niin mulle käy. Laitoin yksityisviestin sulle.

TunturiTT

« Vastaus #14 : Toukokuu 24, 2018, 13:15:08 ip »
Mulla on Nevadan kone omassa. Mutta samat kopat käy ristiin.