Vesi ei juuri puristu kasaan, eli onko kyse vain syövytysominaisuuksista?
Ei jarrunesteen vanheneminen, sen vesipitoisuuden kasvaessa, enää pitäisi olla kenellekään moottoripyöriä harrastavalle epäselvää.
Niin paljon asiasta jauhetaan tällä foorumilla ja jopa valtakunnallisissa tiedotusvälineissä.
Moottoripyörä- ja autolehdistä puhumattakaan.
Sitten se silikoni vastaan glykoli:
Vesi syrjäyttää silikoninesteen koska sen ominaispaino on hieman vettä pienempi.
Vesi hakeutuu silloin järjestelmän alimpiin osiin, jarrusatuloihin.
Jarrunesteen kiehumispiste on yksi sen tärkeimmistä ominaisuuksista, mitä korkeampi sen parempi.
Veden kiehumispiste on 100°C, uuden jarrunesteen reilusti yli 200°C.
Glykolipohjaisen nesteen kiehumispiste laskee hiljalleen vesipitoisuuden lisääntyessä.
Silikonipohjaisen nesteen kiehumispiste voi romahtaa heti siihen veden kiehumispisteeseen
jos vettä pääsee järjestelmään.
Kovassa jarrutuksessa tai toistuvissa jarrutuksissa jarrusatuloiden lämpötila nousee helposti siihen sataan asteeseen ja vesi kiehuu.
Silloin jarrut lakkaavat toimimasta.