...ilmeisesti Guzzin koneella olevan, aiemmin EU:ssa rekisteröidyn, vastaavan maahantuontikatsastus myös onnistuu?
Sääntö-Suomi ylettää vielä näihin. Muualla EU:ssa rekisterissä oleminen ei takaa tieliikenteeseen pääsyä tänne - ilman EU-tyyppihyväksyntää lukemattomia mutkia vastassa.
T,
Jukka
Olet osittain oikeassa. Riippuu siitä mihin ajoneuvoryhmään laite on aiemmin rekisteröity toisessa EU-maassa. Jos laitetta ei ole tyyppihyväksytty tai sille ei ole tehty yksittäishyväksyntää tai piensarjahyväksyntää joiden pohjalta meillä ajoneuvoja rekisteröidään niin myyjän tai ostajan vastuulle jää hoitaa jokin näistä asioista kuntoon.
Itselläni on yksi ajoneuvo jolla ei ole asiaa Suomen rajojen ulkopuolelle koska se ei täytä EU-lainsäädäntöä mutta täyttää Suomen lain. Siitä on olemassa kiistämättömät paperit. Eikä se ole trike.
Tie siis voi olla pitkä. Eri EU-maissa on hieman erilaista kansallista lainsäädäntöä ja lakeja on tullut voimaan eri aikoina kuten EU:hun liittymisiäkin.
Mutta jos jossain EU-maassa on laite tyyppihyväksytty niin se kelpaa vääjäämättä täälläkin. Moottorin vaihto on muutoskatsastushomma jos laite on vanhahko. 01.07.2004 jälkeen tyyppihyväsyttyihin on hankala saada vaihdetuksi muuta kuin alkuperäisen kaltaisen moottorin.
Rakennussarja ei ole ongelma jos siihen on olemassa tyyppihyväksyntä EU:ssa. Jos tekee omavalmisteen niin se menee Suomessa läpi kunhan on autovero maksettu ja valaisimet ja muut varusteet ovat asetuksien mukaisia. Päästötestejä ei vaadita.
Helpoin on tehdä trike kanta-ajoneuvon pohjalle. Ei veroja mene lainkaan. Pitää läpäistä eräät testit sekä muutoskatsastus. Ajoneuvoluokkien yli ei saa hyppiä. Autosta ei voi tehdä trikeä. Siis vain L-luokasta L-luokkaan. Tosin kokemusta itselläni ei ole toistaiseksi kuin kolmesta triken valmistuksesta L-luokan sisällä. Alkuperäisestä pyörästä pitää jäädä jäljelle yli 50%. Omissa kikastelussa kanta-ajoneuvosta on jäänyt alkuperäistä 85 - 92%. 
Jos uutta osaa tulee yli 50% voi ajoneuvolle hakea yksittäishyväksyntää ja maksaa uuden ajoneuvon autovero tietyin alennuksin. Kuka tekee ensimmäisen omavalmistetriken? Kaksipyöräisiä on jo valmistunut.
Ennen omavalmisteen valmistamista pitää Trafilta hakea valmistusnumero ja valmistaa ajoneuvo alle viidessä vuodessa. Perustellusti voi hakea lisäaikaa.
Asia on siis varsin yksinkertainen ja selkeä Suomen lainsäädännön osalta ja se sisältää melkoisia valmiuksia tehdä vaikka minkälaisia laitteita. 
Suosittelen tutustumista Suomen ajoneuvolakeihin. 
Tässä perustietoa: 
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980290Muuttamisesta:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921703?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=moottoripy%C3%B6r%C3%A4%20L5#Lidp451801136Trafi omavalmisteesta:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/valmistenumero_omavalmisteellePaljon muutakin asiaa pitää käydä läpi ennen kuin voi perustellusti tehdä omavalmisteen tai muutoskatsastaa ajoneuvoluokan sisällä joka kelpaa katsastuksessa ensiyrittämällä.
Valitettavasti tiedän useita projekteja joissa lakia ei ole noudatettu eikä siksi ole saanut rekisteröintiä valmisteelleen. 
Itse hyödynsin MMAF:n, Suomen johtavan mp-lainsäädännön tuntijan ja laatijan kokoelmia lainsäädännöstä ja heidän tietämystään siinä miten lakia pitää tulkita. Ovat kouluttaneet katsastushenkilöstöä ja ovat tiiviissä yhteistyössä Liikenneministeriöön ja Trafiin ja toimivat em instanssien asiantuntijana ja suorittavat testausta. Tilanne on siis hyvä. Mielelläni maksan kymmenyksiä heidän toimintansa tukemiseen.
https://www.mmaf.info/