Samainen Teemu se on touhunnut tekemieni trikejen parissa. Käytännössä hän on korkein instanssi kun päätetään onko jokin ajoneuvo kelvollinen liikenteeseen vai ei. Teoriassa korkein instanssi on Trafin maantieliikenteen ajoneuvopuolen päällikkö Otto Lahti. 
https://www.trafi.fi/trafi/yhteystiedot/henkilohakemisto/338/otto_lahtiKannattaa ottaa Oton numero ja sähköpostiosoite talteen vastaisen varalle.
Jos tulee, vaikka katsastuksessa, erimielisyyttä insinöörin kanssa niin voi kilauttaa "kaverille".
Trike on ajoneuvoryhmä johon Trafi on osoittanut käytännön huomiota varsin vähän. Kyllä se siitä alkaa lutviutua kun tulee riittävästi erilaisia käytännön sovelluksia ja niistä päätöksiä. Kokonasimäärä katsastettuja trikejä Suomen kilvissä: 859 kpl.
Kantapyörän käyttö, kun on tarpeeksi vanha eli otettu EU-alueella liikenteeseen ennen heinäkuuta 2004 ovat päästömääräykset sen mukaiset ja soveltuu triken kanta-ajoneuvokset. Mielellään kantapyörä olisi hyvä olla ennen 90-luvun puoltaväliä rekisteröity Suomeen. Se "leikkaa kynsiä" innokkaimmaltakin asian vastustajalta.
Ongelmana, ainakin omalta kohdalla, ei ole ollut tekninen tutkimus tai ajo-ominaisuudet. Ongelma on ollut alemman asteen suoritusportaassa kun asenne on ollut kielteinen. Halutaan siis löytää virheitä sieltä missä niitä ei ole ja vaatimassa sellaisia todistuksia mitä laki ei vaadi.
Jopa ylimielisyys Virallisen Tutkimuslaitoksen, kuten Testmill Pentanovan lausunnon laillisuuden kiistäminen. Toki tein hieman erikoisemman triken mutta kun on läpäissyt testin niin on läpäissyt. Harmitti aika lailla kun sanottiin että niillä papereilla ei ole mitään virkaa. Siitä lähti koko katsastus sivuraiteelle. Tosin kävikin niin päin että ammattitaidottomuus tekikin hyödyn minulle vaikka katsastaja luuli päteneensä. Win-win-tilanne. Lisäksi turvallisuusvarusteiden tarkastaminen jäi kokonaan pois. En ryhtynyt siitä valittamaan. Se puoli oli varmasti laillinen. Jopa jarrulaitteita vähensin katsastusmiehen ohjeiden mukaisesti. Toinen etujarru oli poistettava. Nyttemmin se on palautettu ja eturengaskin on nyt oikeaa kokoa.
Myös haluni muuttaa keulan rakenne muuttuneen ajoneuvoluokan tarpeiden mukaisesti ei sopinut kuvaan. Vakiokeulalla vakio-ohjauskulmilla piti katsastaa vaikka ajettavuus oli varsin erikoinen. Olin suunnitellut California Adamantin sellaiseksi kuin se nyt on. Tekemäni muutokset ovat siis laittomia vain siksi ettei niitä voitu ennalta esitettyinä hyväksyä. Ammattitaitoni tässä asiassa asetettiin kovin kyseenalaiseksi.
Käymieni keskustelujen perusteella muuallakin on katsastuksessa ollut vastaavaa. Jopa hylkäyksiä ilman perusteita koska uudelleen yrittäessä sama ratkaisu on kelvannut.
Tästä linkistä löytyy mainittu Morgan sekä kaksi tekemääni Guzzi-trikeä ja muutama muu joiden tekemiseen olen osallistunut. 
http://www.ajoneuvotilastot.com/ Vaikka moni ajaakin L3e-statuksella kun ei halua testauttaa trikeään ja alistaa sitä katastukselle. Ymmärrän asian oikein hyvin että näin tapahtuu. Säästyy rahanmenolta ja vitutukselta. Heidän pyöränsä ei näy tässä trikeosastolla vaan kaksipyöräisten puolella.
Mercedes Benz-merkkisten trikejen määrä hämmästyttää. En ole vain yhtään nähnyt.