Kirjoittaja Aihe: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit  (Luettu 42579 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #75 : Helmikuu 21, 2018, 09:31:40 ap »
Tämmöinen oli meitin Hymyilevän Motoristin kevätpäivillä 2015.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #76 : Helmikuu 21, 2018, 09:34:56 ap »
Laitetaan kuva myös matkustajasta  :D
Emeritus-guzzisti

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #77 : Helmikuu 21, 2018, 19:51:43 ip »
Oon nähny sen Morganin, oli S&S koneella.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #78 : Helmikuu 21, 2018, 20:29:35 ip »
Lainaus
Trafin tilaston mukaan kolmipyöräinen Morgan on rekisteröitynä tänne - ilmeisesti Guzzin koneella olevan, aiemmin EU:ssa rekisteröidyn, vastaavan maahantuontikatsastus myös onnistuu?
Kyllähän se niinkin käy että jos rekisteröity jossain päin EU:ssa niin täälläkin saa rekisteriin ihan ilmoituksella. Mutta saa sen täälläkin kilpiin jos tilaa rakennussarjan ja kopistelee itse läjään. Pitää tietysti käydä kaikki tarpeelliset testit läpi. Autoveroa menee joka tapauksessa.

Jos halvemmalla aikoo päästä niin hankkii käytetyn, paperillisen ja melko vanhan Morganin joka on rekisterissä, käyttää katsastuskonttorilla (ei tarvitse olla ajokunnossa) identiteettitarkastuksessa, sen jälkeen verottajan papereiden täyttö ja odottelemaan verolautakunnan päätöstä mikäli ei ole jo ennakkopäätöstä käytettävissä. (tähän väliin voi anoa väliaikaista kilpeä jos päätös viipyy, max yksi vuosi) Veropäätöksen ja maksetun verokuitin kanssa katsatuskonttorilta noutamaan kilven.

Kun vero on maksettu niin vaihtamaan moottoria, jos ei ole jo valmiiksi Guzzin koneella, kunnostaa rakenteet ja maalipinnat. Sitten vain ajamaan.
Jos on eri moottorilla niin kannattanee käyttää muutoskatsastuksessa koneen vaihdon jälkeen.

Aiemmin totuin toimimaan Tullin kanssa mutta nyt veronperijä on vaihtunut. Mutta laki ei sinänsä ole muuttunut. Mutta käytännöt ovat voineet.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/verovelvollisuus

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #79 : Helmikuu 21, 2018, 20:42:18 ip »
www.motorcycle.com/manufacturer/morgan/morgan-3-wheeler-review.html
Aika lupsuttaja tuo X-Wedge koneena. Tosin, ei tuollaiseen laitteeseen voi kuvitellakaan tehokkaampaa moottoria.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #80 : Helmikuu 21, 2018, 23:20:49 ip »
<snip>
Jos halvemmalla aikoo päästä niin hankkii käytetyn, paperillisen ja melko vanhan Morganin joka on rekisterissä, käyttää katsastuskonttorilla (ei tarvitse olla ajokunnossa) identiteettitarkastuksessa, sen jälkeen verottajan papereiden täyttö ja odottelemaan verolautakunnan päätöstä mikäli ei ole jo ennakkopäätöstä käytettävissä.

Halvemmalla?
Vilkaisin pikaisesti mobile.de'stä ja olihan siellä 4 Morgania myynnissä: 46.000-60.000 €. Ja epäilen, että antiikkisemmat eivät ole halvempia.  ;D

Sinänsä kumma juttu, kun uuden veroton hinta olisi luokkaa päälle 30.000 € - puntahinta £31,140. Autojen toimitusajat ovat pitkiä, mikä osittain selittää käytettyjen kovia hintoja, 3 wheeleristä en tiedä. Peli on Euro 4 hyväksytty ja lähin diileri on Ruotsissa.
Emeritus-guzzisti

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #81 : Helmikuu 22, 2018, 09:50:46 ap »
Triking myy rakennussarjoja tämmösistä Morgan-tyyppisistä kolmipyöräsistä mut ne on valmiiksi ajateltu Guzzin koneelle.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #82 : Helmikuu 22, 2018, 10:30:03 ap »
Laaja kattaus: www.telegraph.co.uk/motoring/news/9675884/Three-wheelers-group-test.html
Katoa linkkien perusteella käynyt.

T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #83 : Helmikuu 22, 2018, 12:31:23 ip »
Tuo Aero Cycle Cars taitaa olla vielä voimissaan. Tekee näköjään tuosta Morganista Guzzi-koneista kitcaria. Hintaakin vähän aitoa vähemmän. Tuollaisena kiillotettuna alumiinina varsin sievän näköinen.
Olisi kyllä mielenkiintoista päästä kokeilemaan mokomaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #84 : Helmikuu 22, 2018, 19:54:11 ip »
Perhana ku on mukavan näkösiä laittehia. Kunhan ei jalka enää nouse Grison satulaan niin pulttaan sen koneen tollasen Trikingin nokkaan ;D
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #85 : Helmikuu 26, 2018, 14:17:18 ip »
Lainaus
...ilmeisesti Guzzin koneella olevan, aiemmin EU:ssa rekisteröidyn, vastaavan maahantuontikatsastus myös onnistuu?

Sääntö-Suomi ylettää vielä näihin. Muualla EU:ssa rekisterissä oleminen ei takaa tieliikenteeseen pääsyä tänne - ilman EU-tyyppihyväksyntää lukemattomia mutkia vastassa.

T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #86 : Helmikuu 26, 2018, 15:29:24 ip »
Lainaus
...ilmeisesti Guzzin koneella olevan, aiemmin EU:ssa rekisteröidyn, vastaavan maahantuontikatsastus myös onnistuu?

Sääntö-Suomi ylettää vielä näihin. Muualla EU:ssa rekisterissä oleminen ei takaa tieliikenteeseen pääsyä tänne - ilman EU-tyyppihyväksyntää lukemattomia mutkia vastassa.

T,
Jukka

Olet osittain oikeassa. Riippuu siitä mihin ajoneuvoryhmään laite on aiemmin rekisteröity toisessa EU-maassa. Jos laitetta ei ole tyyppihyväksytty tai sille ei ole tehty yksittäishyväksyntää tai piensarjahyväksyntää joiden pohjalta meillä ajoneuvoja rekisteröidään niin myyjän tai ostajan vastuulle jää hoitaa jokin näistä asioista kuntoon.

Itselläni on yksi ajoneuvo jolla ei ole asiaa Suomen rajojen ulkopuolelle koska se ei täytä EU-lainsäädäntöä mutta täyttää Suomen lain. Siitä on olemassa kiistämättömät paperit. Eikä se ole trike.

Tie siis voi olla pitkä. Eri EU-maissa on hieman erilaista kansallista lainsäädäntöä ja lakeja on tullut voimaan eri aikoina kuten EU:hun liittymisiäkin.

Mutta jos jossain EU-maassa on laite tyyppihyväksytty niin se kelpaa vääjäämättä täälläkin. Moottorin vaihto on muutoskatsastushomma jos laite on vanhahko. 01.07.2004 jälkeen tyyppihyväsyttyihin on hankala saada vaihdetuksi muuta kuin alkuperäisen kaltaisen moottorin.

Rakennussarja ei ole ongelma jos siihen on olemassa tyyppihyväksyntä EU:ssa. Jos tekee omavalmisteen niin se menee Suomessa läpi kunhan on autovero maksettu ja valaisimet ja muut varusteet ovat asetuksien mukaisia. Päästötestejä ei vaadita.

Helpoin on tehdä trike kanta-ajoneuvon pohjalle. Ei veroja mene lainkaan. Pitää läpäistä eräät testit sekä muutoskatsastus. Ajoneuvoluokkien yli ei saa hyppiä. Autosta ei voi tehdä trikeä. Siis vain L-luokasta L-luokkaan. Tosin kokemusta itselläni ei ole toistaiseksi kuin kolmesta triken valmistuksesta L-luokan sisällä. Alkuperäisestä pyörästä pitää jäädä jäljelle yli 50%. Omissa kikastelussa kanta-ajoneuvosta on jäänyt alkuperäistä 85 - 92%.

Jos uutta osaa tulee yli 50% voi ajoneuvolle hakea yksittäishyväksyntää ja maksaa uuden ajoneuvon autovero tietyin alennuksin. Kuka tekee ensimmäisen omavalmistetriken? Kaksipyöräisiä on jo valmistunut.
Ennen omavalmisteen valmistamista pitää Trafilta hakea valmistusnumero ja valmistaa ajoneuvo alle viidessä vuodessa. Perustellusti voi hakea lisäaikaa.

Asia on siis varsin yksinkertainen ja selkeä Suomen lainsäädännön osalta ja se sisältää melkoisia valmiuksia tehdä vaikka minkälaisia laitteita.

Suosittelen tutustumista Suomen ajoneuvolakeihin.

Tässä perustietoa:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980290
Muuttamisesta:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921703?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=moottoripy%C3%B6r%C3%A4%20L5#Lidp451801136
Trafi omavalmisteesta:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/valmistenumero_omavalmisteelle

Paljon muutakin asiaa pitää käydä läpi ennen kuin voi perustellusti tehdä omavalmisteen tai muutoskatsastaa ajoneuvoluokan sisällä joka kelpaa katsastuksessa ensiyrittämällä.

Valitettavasti tiedän useita projekteja joissa lakia ei ole noudatettu eikä siksi ole saanut rekisteröintiä valmisteelleen.

Itse hyödynsin MMAF:n, Suomen johtavan mp-lainsäädännön tuntijan ja laatijan kokoelmia lainsäädännöstä ja heidän tietämystään siinä miten lakia pitää tulkita. Ovat kouluttaneet katsastushenkilöstöä ja ovat tiiviissä yhteistyössä Liikenneministeriöön ja Trafiin ja toimivat em instanssien asiantuntijana ja suorittavat testausta. Tilanne on siis hyvä. Mielelläni maksan kymmenyksiä heidän toimintansa tukemiseen.

https://www.mmaf.info/
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2018, 17:01:37 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #87 : Helmikuu 26, 2018, 16:11:00 ip »
Lienee vähintään hankalaa osoittaa ulkomailta tulleen kitcarin luovuttaja-mopoa/autoa. Monasti kun esim Englannissa ei tarvita kuin esim tekniikka. Tällöin tunnisteita ei edes seuraa, kun ei sitä runkoa ole käytetty. Niinhän olisi Guzzi-koneisen "Morganin" tapauksessa.
Tietenkin jos toisi tuollaisen hyväksytyn aihion briteistä, ja käyttäisi täällä paperillisen Guzzin osia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #88 : Helmikuu 26, 2018, 17:23:17 ip »
Sain juuri asialliselta katsastusinssiltä tietoa Guzzi-koneisen "Morganin" rekisteröinninstä Suomeen.

Voimassa oleva EU-rekisteröinnin perusteella on rekisteröitävissä. Moottorilla kuitenkin tulee olla ajoneuvon valmistusvuoden mukaiset päästö- ja melutodistukset, mutta koska moottori 15 vuotta vanhempi, niin ne tulee todennäköisesti hankittavaksi. 

On kuitenkin mahdollista, että todistukset vielä löytyvät, koska moottori uudistettiin täydellisesti valmistusvuonnaan ennen ensirekisteröintiä Hollantiin, vaikkakin ennen EU:ta.

MMAF:n kautta saanee tietoa mittauspaikoista/-mahdollisuuksista.

T,
Jukka

Ps. Huonoin kommentti JKL:n ympäristössä oli erään inssin kehoitus unohtaa koko homma ja vielä sen päälle jatkoi ivallisesti, että nyt oletkin kansallisen lainsäädännön alla, vaikka yhtään vastaavaa en ole katsastanut, niin vaikeuksia tulee - meitä on moneen ja monella asenteella???



motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #89 : Helmikuu 26, 2018, 17:41:58 ip »
Ehkei kannata ostaa sikaa säkissä vaan rekisteröity alkuperämaassaan tai ainakin tyyppihyväksytty rakennussarja johon saa laittaa tietyn moottorin johon on tyyppihyväksynnässä tiedot. Hiukan menee veroja Suomessa.

Tuskin aiheesta tulee minkäänlaista ongelmaa. Jos on britti niin valolaitteet ja ohjauspuoli kuntoon että käy paremmin mannermaalla.

Toki rakennussarjankin voi tehdä. Kuten tuolla edellä mainitsin niin sen voi tehdä myös omavalmisteena. Itse tehtyä osaa pitää olla yli 50%. Verot menee uuden sarjavalmisteisen mukaan miinus viranomaisten katsoma alennus jos ei ole hyvin tehty.
Ai niin: oman työn osuutta ei lasketa. Vain rakenteen osie määrä. Ajoneuluokkien osakokonaisuudet on jyvitetty prosenttien mukaan.

Ei siis ole minkäänlaista estettä, jos oikeasti haluaa. Korkeintaan se jos ei halua maksaa autoveroa. Siitä ei ole ihan vielä päästy eroon....

Tässä on tarkat rajat prosenteille: https://lomake.fi/c/ec/lomakepalvelu/download?s=I8JMorNDTQEpWpV&id=13505%2FE2D878C2F8F41D8EF00E86D8C97B6F02&type=statics

Ohessa on myös lomake johon tiedot kirjataan.
Kannattaa pitää tarkkaan lukua ja yrittää pitää prosenttiluku alle 40 - 45 jos on ajoneuvoluokan muutos kyseessä. Jos omavalmiste niin omaa osuutta mieluimmin enemmän kuin on tarve. Ei tarvitse kinata katsastuksessa ja saa maksaa omasta työstä kunnon veron.

Verosuunnittelua kannattaa käyttää osien valinnassa.

Lainaus
Tietenkin jos toisi tuollaisen hyväksytyn aihion briteistä, ja käyttäisi täällä paperillisen Guzzin osia.
Siinä ja siinä. Tulisi ehkä näkökohtaeroja katsastuksessa.
Pelkkä vaihteisto ja moottori olisi 24%, pyöristä saisi 16% lisää. Takahaarukka 8% eli alkaa jo olla liki. Tankki 4% ja jo ollaan voiton puolella. Vielä pakoputkisto 2% ja pisteosia 2% kuten sähkölaitteet. Yhteensä 56 prosenttia kantapyörää. Lähinnä alkuperäinen runko jäisi käyttämättä sekä keula ja satula.

Jäänee siis viranomaisen mielipiteen varaan sillä runko on se osa joka säilyttää ajoneuvon identiteetin. Tästä pitäisi saada suht pitävä ennakkoarvio, joka ei sido virkamiestä eikä verottajaa, jolla osoittaa projektin osasuhteen.

Ennen on riittänyt kolarirungon korvaaminen toisella että runko on tuhoutunut ja siitä on todiste. Olisiko tämä verrattavissa siihen?