Kirjoittaja Aihe: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit  (Luettu 42551 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #105 : Maaliskuu 02, 2018, 10:00:39 ap »
Lainaus
Jos haluat että se on Morgan niin tämä on turhaa lätinää ja vaatinee muita toimenpiteitä.

Asiantuntijankin mukaan "Morganin" katsastuksessa voidaan käyttää siinä olevan moottoripyörän moottorin tyyppikatsastustietoja päästöjen osalta, mikäli kolmipyörässa on myös kyseisen pyörän voimalinja eli kytkin, vaihteisto, takahaarukka ja perä, jolloin vastaavuus proseduurin mukaiseen dynolla suoritettava päästötestiin voidaan osittaa.

Kaiken muun avun lisäksi onnistuin valitsemaan hyvän katsastusmiehen/-miehet.

Homma etenee, mutta henkseleitä paukutellaan vasta, kun hyväksytty rekisteriote on kädessä. Ensi kuun lopulla palaan tämän tiimoilta asiaan...


T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #106 : Maaliskuu 02, 2018, 11:16:48 ap »
Hyvä niinkin.

Itse kun ehdotuksillani tavoittelin sitä että katsastusmieheltä haettaisiin vain leima ilman että hän päättäisi mistään sekä päästötodistuksia ei tarvittaisi ja ilman veroja. Eli tehtäisiin Moto Guzzi-merkkinen trike joka noudattaa Morganin ulkonäköä pelkillä jarrutestin (Noin 500€) ja katsastuksen (Noin 150€) hinnoilla. Niitä kun ei voi kiertää mitenkään.

Lukuun ottamatta sitä tapausta että kyseiset hyväksynnät on tehty jo aiemmin jossain muualla ja suoritetaan vain rekisteröintikatsastus jossa katsastaja laittaa leiman.

Suomessa kun ei ole moottoripyörien katsastusta lainkaan kirjattu lakiin niin maahantuodessakaan ei tarvitse tehdä katsastusta. Riittää kun katsastuskonttorilla katsotaan identiteetti. Ajoneuvon ei tarvitse olla ajokunnossa. Sieltä saadun paperin perusteella tehdään verotus ja veron maksun jälkeen mennään kuitin kanssa samalle katsastuskonttorille ja haetaan rekisterikilpi. Kilpimaksu on joitakin euroja.

Epäilen että katsastusta vaaditaan, kuten minultakin on vaadittu maahantuodessani moottoripyöriä, mutta edelleen kannattaa katsastajaa muistuttaa Suomen lakien noudattamisesta. Tulee huomattavasti halvemmaksi. On omalla vastuulla onko ajoneuvo ajokunnossa sitten kun sillä liikennöidään.

Kuten koko ketjun lukija huomaa on useita eri tapoja saada jokin laite liikenteeseen.
a) Omavalmiste ja maksaa siitä uuteen vastaavaan verrattavan veron.
b) Hankkii valmiina ja maksaa veron ja mahdollisen tullimaksun.
c) Käyttää kanta-ajoneuvoa ja maksaa testit ja katsastuksen mutta veroa ei mene.
d) Tekee ja käyttää vaan. Ei testejä, ei maksuja, ei veroja mutta sakkoja tulee jos on tullakseen mutta kilpi ei lähde. Näin toimii trikeasioissa melko suuri osa eli ajaa vain hieman eri ajoneuvoluokassa.

Mutta oli taas erinomaisen hyvä että tuli kerrattua eri tietoja joilla voi tehdä triken laillisesti. Siitä kun on aikaa kun tein viimeisimmän triken.

Keväämmällä olisi erään tutun trike-projekti vietävä leimalle. Toistaiseksi en ole sitä suositellut sillä laite painaa aivan liikaa. Teknisesti ok mutta rakenne on tehty liian varman päälle rhs-putkesta. Pitäisi tehdä uudelleen kevyemmin (hk-putkesta) mutta kaveri ei usko että asiaan kiinnitettäisiin huomiota.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #107 : Maaliskuu 02, 2018, 12:16:31 ip »
Jos on yhtään asiaan perehtynyt katsastaja, niin määrää joka tapauksessa puntarille. Eikös se kuitenkin merkata otteenseenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #108 : Maaliskuu 02, 2018, 13:03:50 ip »
Jos on yhtään asiaan perehtynyt katsastaja, niin määrää joka tapauksessa puntarille. Eikös se kuitenkin merkata otteenseenkin.
Aivan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #109 : Maaliskuu 02, 2018, 19:22:07 ip »
Omavalmisteessa kuitenkin kannattaa hieman istua ja miettiä, miten runkorakenteita toteuttaa. Jos on tarkoitus rakentaa yliajon kestävä, niin silloin laittaa niin paljon rautaa, kun lähialueilta saa, mutta jos on tarkoitus saada aikaan jotain järkevää niin toteutus on toinen. Loppujen lopuksi aika pienellä vaivalla löytää henkilön, joka voi vähän laskeskella tarvittavia kuormia ja lujuuksia. Jos ei siis itseltä taivu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #110 : Maaliskuu 02, 2018, 20:32:06 ip »
Omavalmisteessa kuitenkin kannattaa hieman istua ja miettiä, miten runkorakenteita toteuttaa. Jos on tarkoitus rakentaa yliajon kestävä, niin silloin laittaa niin paljon rautaa, kun lähialueilta saa, mutta jos on tarkoitus saada aikaan jotain järkevää niin toteutus on toinen.
Olen ymmärtänyt keskusteluista, että nyt kuitenkin kolmepyöräistä rakennetaan siinäkin mielessä, että turvallisuuden puolesta se on yhtä hyvä, kuin kaksipyöräinenkin. Eli kuten lainauksessa, järkevästi edetään. Eikä lipsuta turvallisuudesta.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #111 : Maaliskuu 02, 2018, 21:27:03 ip »
Niin minäkin luulin muutoskatsastuksen osalta että saisi tehdä hyvää, mutta: Omamassa ei saa lisääntyä ajoneuvoluokkamuutoksessa. Jos lisääntyy niin ensin menettää matkustajan paikan sen jälkeen tulee hylkäys. Ajoneuvoa saa muokata vain saman perusluokan sisällä. Autosta ei saa trikeä eikä moottoripyörästä muuta kuin triken tai nelipyörän. Mutta ei autoa. Asiaan on selkeät perustelut.

Omavalmisteessa ei ole varsinaista painorajaa. Kas kun omavalmistetta verrataan verotuksellisesti vastaavaan uuteen tehdasvalmisteiseen ja sen mukaan peritään autoveroa tietyin harkinnanvaraisin alennuksin.

Omavalmisteen teko kiinnostaisi koska saisi tehdä melko vapaasti mutta jälkeenpäin perittävän autoveron määrää kun ei voi ennalta tarkkaan arvioida. Ohjeissa mainitaan että jos tuote on laadukas menee siitä vastaavasti enemmän autoveroa. Katsastuksessa arvioidaan turvallisuustekijät.

Suomessa on sama systeemi kuin aikanaan Neuvostoliitossa: rahalla saa rekisteriin melkein mitä vaan.

Noin yleensä ottaen näistä eri tavalla tehdyistä ja verotettavista valmisteista maailmalla kuulee kaikennäköistä olettamaa ja tehdään kaikenlaista sutta joka ei kelpaa ajoneuvoksi pykälien mukaan.

Jopa lehdistö ja mp-näyttelyt esittelevät laitteita moottoripyörinä joita ei saa toistaiseksi ajoneuvoksi liikennekäyttöön. Tyhmä kansa sitten yrittää itse vajailla tiedoilla ja mielikuvituksella.

Arvatkaa kuinka monta projektia on kutsuttu vilkaisemaan. Sitten kun kertoo että ei nyt mene ihan putkeen niin saa toisinaan rapaa silmilleen. No, heidänpä on rahansa ja aikansa.

Enkä minä ole mikään auktoriteetti. Mutta niitä on vaikea löytää viranomaisistakaan. Kannattaa edelleenkin kääntyä MMAF:n puoleen. Siellä se tieto on koska siellä ne pykälätkin on sorvattu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #112 : Maaliskuu 02, 2018, 21:58:11 ip »
Omavalmisteessa kuitenkin kannattaa hieman istua ja miettiä, miten runkorakenteita toteuttaa. Jos on tarkoitus rakentaa yliajon kestävä, niin silloin laittaa niin paljon rautaa, kun lähialueilta saa, mutta jos on tarkoitus saada aikaan jotain järkevää niin toteutus on toinen.
Olen ymmärtänyt keskusteluista, että nyt kuitenkin kolmepyöräistä rakennetaan siinäkin mielessä, että turvallisuuden puolesta se on yhtä hyvä, kuin kaksipyöräinenkin. Eli kuten lainauksessa, järkevästi edetään. Eikä lipsuta turvallisuudesta.

Jouko
Samalla ajatuksella tuon ylemmän kirjoitin. Ei kannata ylisuorittaa jos ei ole tarkoitus lavettia rakentaa. Yllättävän vähä riittää, ei tuotantilaitteissakaan ole liikaa mitään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #113 : Huhtikuu 23, 2018, 19:22:48 ip »
Henkseleitä paukuteltiin sitten pari tuntia sitten.

JZR 850MG three wheeler on tänään rekisteröintikatsastettu ja huomautuksitta hyväksytty.
Päätöksen jälkeen verot maksuun ja FIN-kilpi kiinni - siinä se.

Lyhyesti:
Erittäin harvoin myynnissä oleva JZR löytyi talvella Mobile.de-sivustolta yli tuhannen Guzzin valikoimasta selailemalla - mikään three wheelerin haku ei sinne johtanut.

Ensirekisteröity 1995 Hollannissa ja vajaa neljä vuotta sitten siirtynyt Tsekkeihin.

S-posti keskusteluissamme myyjän kanssa löytyi yhteinen sävel - parin kuukauden aikana hoidimme paperihommia kuntoon ja odottelimme kevättä.

Myyjän, entisen kansainvälisen tason speedway-kuskin esityksestä ostopäätös/maksu hoidettiin vasta koeajon jälkeen!

Kauppa lyötiin lukkoon Prahassa 10.4.2018.
Seuraavan päivän lastaus Niinivirralta tilattuun kuljetukseen, jonka hoiti heidän puolalainen yhteistyökumppaninsa - tosi laadukasta toimintaa.

Muutaman ajorupeaman jälkeen voi todeta, että  kannatti. Hyvä peli - toki -95:n kanssa puuhasteluakin riittää.


T,
Jukka

Ps. Apuja saatavilla vastaavaan projektiin.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #114 : Huhtikuu 23, 2018, 22:07:14 ip »
Aiai..onneksi olkoon. Pientä kateutta on täälläpäin ilmassa...taidan ottaa lohtuoluen :'(
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #115 : Huhtikuu 23, 2018, 22:22:33 ip »
Tulin juuri trikeajelulta. Kivaa sekin vaikka takapyöriä onkin kaksi.

Hieno homma että näitä kertyy erilaisia maahamme. Pitääkin käydä varta vasten kerjäämässä FOT:ilta pieni kierros three wheelerin kyytiä.

Tällä kertaa ei kuitenkaan lainsäädäntö toistaiseksi  salli tehdä trikeä niin että edessä olisi kaksi pyörää. Tai siis kukaan ei ole vielä tehnyt koska kanta-ajoneuvoa ei voi käyttää.
Pitää olla e-hyväksytty rakennussarja vähintään. Siitä menee veroa....

Toki omavalmisteen voi tehdä. Siitäkin menee veroa...

Meillä lainsäädäntö laahaa pahasti perässä trikeasioissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #116 : Huhtikuu 23, 2018, 22:48:49 ip »
Tämä pelihän oli hyväksytty euroopan liikenteeseen tuotantopelinä, eikä rakennussarjana? Eli pykälien mukaanhan tilanne on toinen kuin omavalmisteen kanssa. Olisiko vastaavia esim Englannissa tarjolla? Vielä kun ovat EU:ssa, niin ei pitäisi papereiden kannalta olla vaikeaa saada kaksietupyöräistä kilville. Kö?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #117 : Huhtikuu 23, 2018, 22:53:16 ip »
<snip>
Toki omavalmisteen voi tehdä. Siitäkin menee veroa...

Meillä lainsäädäntö laahaa pahasti perässä trikeasioissa.

Lainsäädäntö ei laahaa lainkaan perässä veroasioissa.  ;D
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #118 : Huhtikuu 23, 2018, 23:44:24 ip »
<snip>
Toki omavalmisteen voi tehdä. Siitäkin menee veroa...

Meillä lainsäädäntö laahaa pahasti perässä trikeasioissa.

Lainsäädäntö ei laahaa lainkaan perässä veroasioissa.  ;D
Erittäin hyvin sanottu.

Suomessa kelpaa laite joka on Suomessa tehty mutta rekisteröity toisessa EU-maassa. Sitten maahantuonti, verotus ja ajoon. Mutta yritäpä molempia Suomessa.

Suomessa ei edelleenkään ole katsastusta L-luokan ajoneuvoille. Jostain syystä alamaisia silti kyykytetään vaikka maahan tuodaan jo aiemmin toisessa EU-maassa rekisteröityä L-luokan ajoneuvoa.

Itse en ole suostunut kyseiseen menettelyyn. Katsastuskonttorilla on silti käytävä mutta ei katsastusta varten vaan ajoneuvon identiteetin toteamiseksi. Verrataan pyörän papereita pyörän rungon merkintöihin. Pyörän ei tarvitse olla ajokuntoinen. Katsuri kirjaa vertailun tuloksen ylös ja homma on hoidettu. Hinta hommasta noin 60 - 100€ paikasta riippuen.
Katsastuskonttorilla tulostetaan väliaikainen rekisteriote Trafille jonka mukaan menee verotus. Veron maksun jälkeen saa lopullisen rekisteröintitodistuksen ja kilven.

Noin se menee oikein ilman isompaa kyykytystä. Katsastusta ei siis tarvita.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #119 : Huhtikuu 24, 2018, 06:08:26 ap »
Lainaus
...hyväksytty euroopan liikenteeseen tuotantopelinä...

Kyllä vaan. Valmistaja: JZR Trikes, Darwen, Iso-Britannia.

Lainaus
Katsastuskonttorilla on silti käytävä mutta ei katsastusta varten vaan ajoneuvon identiteetin toteamiseksi. Verrataan pyörän papereita pyörän rungon merkintöihin. Pyörän ei tarvitse olla ajokuntoinen. Katsuri kirjaa vertailun tuloksen ylös ja homma on hoidettu. Hinta hommasta noin 60 - 100€ paikasta riippuen.
Katsastuskonttorilla tulostetaan väliaikainen rekisteriote Trafille jonka mukaan menee verotus. Veron maksun jälkeen saa lopullisen rekisteröintitodistuksen ja kilven.

Näin paitsi,

Veroilmoitus, jonka perusteella vero määrätään, laaditaan erikseen.
Aloitettu rekisteröintikatsastustodistus (=väliaikainen rekisteriote) yhtenä liitteenä.
www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveroilmoituspalvel/


T,
Jukka