Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54306 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #135 : Helmikuu 25, 2018, 18:41:41 ip »
Caliprojekti etenee ihan myötätuulessa. Jarrut on tehtynä ja jarrunesteet sisässä. Pienempiä säätöjä tuli tehtyä viikonloppuna. Jarru- ja kytkinpolkimen mekanismien klappi oli melkonen sivusuunassa, noin 6-8 mm yhteensä. Tässä oli luovien kokeilujen ja säätöjen paikka. Miten kiristää mekanismi, ettei samalla palautusmekanisimi jumita. Erinäisten kokeilijen myötä lopputulos tuntuu asettuneen nollaklappiin. Ei pitäisi nyt uutta hävetä.

Tarkoitatko vaihdepoljinta? Jos on samanlainen kaksipäinen, kuin uudemmissa, niin siihen niveleen käy laakeriliikkeestä hyllytavarana kuivalaakeri. Ei maksa paljoa, ja menee taas muutaman vuoden. En ulkoa muista kokoa, mutta eikös se ole luokkaa 16mm akseli tai jotain?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #136 : Helmikuu 25, 2018, 18:53:16 ip »
Juu, siis tosiaan vaihdepolkimesta oli kyse. Melkoinen väljyys oli mekanismeihin tullut syystä tai toisesta. Tärinä ja käyttö molemmat lienevät syynä taustalla. Vaihdepoljin on juuri sellainen kaksipäinen.  Lisätarkennuksena tuosta lämpömittariöljytikusta, että mittarinäyttö on öljytäyttöinen. Syynä lienee tärinän vaimennus. Hyvä asia on myös se, että saman mittarin voi siirtää toiseen isolohkoon kuten V11 Le Mansiin.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #137 : Helmikuu 25, 2018, 19:27:39 ip »
Juu, siis tosiaan vaihdepolkimesta oli kyse. Melkoinen väljyys oli mekanismeihin tullut syystä tai toisesta. Tärinä ja käyttö molemmat lienevät syynä taustalla. Vaihdepoljin on juuri sellainen kaksipäinen.
Tärinä on suurin syy kulumiseen sen ohella että nivel- ja laakeripaikoissa on likaa joka syö metallia. Ne siis yhteistyössä hiljalleen heikentävät vaihteensiirtoa.

Tärkein paikka tarkistaa on se pieni vipu joka on vaihdelaatikon takapäässä ura-akselissa kiinni. Siinä liitoksessa ei saa olla yhtään välystä. Jos urat kuluvat niin ainoa keino on irrottaa vaihteisto ja purkaa se ja vaihtaa kyseinen akseli. Samalla kannattaa vaihtaa myös se vipu.

Monissa pyörissä olen törmännyt kyseiseen löystyneeseen liitokseen. Valitettavasti.

Myös haarukka- ja pallonivelet ovat kuluneet väljiksi. Haarukkanivelet olen vanhemmissa pyörissä korjannut vaihtamalla yhden millimetrin paksummalla tapilla. Palloniveliä saa Motonetista ja Biltemasta. Tarkka laittaa tilalle Uniball-nivelet niin välykset vähenevät merkittävästi.

Guzzin 5-vaihteisen väitetty kömpelyys on paljolti kuluneen ja hieman monimutkaisen nivelistön perua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #138 : Helmikuu 25, 2018, 20:18:54 ip »
Noita niveliä on ihan kiusallaankin laitettu monta siihen vivustoon, niin se välyskin kertaantuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #139 : Helmikuu 25, 2018, 21:23:19 ip »
Neljä niveltä, kolme akselia ja vipusuhteet jotka edistävät syntyneiden välysten liikematkaa.
Centaurossa suunnittelin koko systeemin uusiksi mutta Californiassa on hieman työlästä tehdä uusi rakenne mutta vanhaa parantamalla olen saanut varsin kivasti toimivan vivuston.

Viimeksi korjasin Cali III:sen vaidevivuston näin: http://www.motomatti.fi/2014/01/california-kolmonen-vaihdevivun-valykset.html

Siinä oli vaihdepolkimen rungossa kiinteänä oleva akseli kulunut tosi soikeaksi. Siksi holkitus ja samalla laajempi laakeripinta.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #140 : Maaliskuu 03, 2018, 11:59:27 ap »
Mitään isoja välyksiä ei vaihdemekanismin pallonivelissä vielä ole. Ehkäpä tuon huollon siirrän seuraavalle talvikaudelle.

Sain pyörän omille jaloilleen testatakseni mm. miten remontoidut jarrut toimivat. Tältä osin kaikki tuntuu pelaavan kuten kuuluukin. Pois on se pehmeys, mikä ennen oli leimallista jarrutustuntumassa.

Päätin myös koekäyttää pyörää, mutta joku probleema on bensapuolella? Kun kääntää avaimesta virrat päälle, on hiljaisuus. Muistini mukaan pitäisi kuulua polttoainejärjestelmän ääniä tuossa vaiheessa. SD:n kuvia katsoin, mutta niiden mukaan olisi tankissa ainoa sähkölaite tuo polttoaineen määräanturi. Se johto on kiinni ja siihen tulee virta. Kaikki sulakkeet näyttivät olevan ehjiä. Mittarivalot näyttävät toimivan kuten pitää. Pyörä starttaa, vaan ei käynnisty. Mitähän tulisi seuraavaksi tutkia? Joku pa-järjestelmän esipaineistus tms. ei nyt toimi. Tulpat tutkin ja kuivan näköisiä olivat.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #141 : Maaliskuu 03, 2018, 12:43:12 ip »
Pyörä starttaa, vaan ei käynnisty.
Onko sivuseisontatuella? Silloin ecu ei saa virtaa. Pyörittää eikä yritäkään paukuttaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #142 : Maaliskuu 03, 2018, 12:49:51 ip »
Pyörän pitää olla keskituella tai tukematta.

Niissä varhaisissa Cali3-malleissa joissa on digitaalinen moottorinohjaus pitäisi virrat kytkiessä polttoainepumpun pyöriä hetken. Tappokatkaisijalla voi tehdä lisäpumppauksia esimerkiski pitkän seisonnan jälkeen tai järjestelmän ilmaamiseksi. Muistikuvasi ovat siis oikeita.

Pitkä seisominen on joskus jumittanut pumpun. Tuskin tässä tapauksessa. Nyt taitaa olla kiinni siitä että siihen suuntaan ei tule sähköä kun virta kytketään. Sulakkeet, releet tai kytkennät pitää käydä läpi jos käynnistymistä ei edelleenkään tapahdu.
Aiheesta on olemassa erityinen vihko jossa käydään kyseinen järjestelmä läpi mutta nyt en sitä juuri löytänyt, tai siis siitä sähköistä versiota.

Pumpun toiminnan voi tarkistaa 12V loikkajohdolla. Samalla selviää onko pumpun maadoitus kunnossa. Naksahtelevatko suuttimet kun kytkee virran päälle?
 
Koska on kyseessä digitaalinen moottorinohjaus niin sen sisältöön pääsee käsiksi GuzziDiag-nimisellä ilmaisohjelmalla. Lisäksi tarvitaan välijohdot. Voi suorittaa testausta, vianetsintää ja nollata tai muuttaa joitakin perusasetuksia. Tässä perustietoa: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0

Moottorinohjausjärjestelmän erikoiskirjaa en delleenkään löytänyt mutta löytyipä tämä: http://www.guzzitek.org/utilisation/gb/1000/1000Calif3_011992_Utilisation(GB-F-D).pdf
Kahdella sivistyskielellä sekä saksaksi.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #143 : Maaliskuu 03, 2018, 14:25:08 ip »
Ruiskun P8 -manuaali, tosin aivan vanhimmissa Ruisku-Caleissa 1990-?  on P7, mutta erot eivät tällä tasolla vaikuta.
http://www.guzzitek.org/atelier/divers/InjectionP8(I_GB)MAJ02.pdf

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #144 : Maaliskuu 03, 2018, 15:11:38 ip »
Ei ole sivujalka ollut alhaalla. Mitään ääntä ei kuulunut mistään, kun virrat kytki. Pitää tutkia sen bensapumpun kytkennät. SD sivuilta löysinkin jo mallin miltä se näyttää. Hinta oli 169 euroa :o. On varmaan kyse sähkön puuttesta tms. pikkuviasta. Jos nyt paikannan sen pumpun ja pääsen käsiksi virran syöttöön pystyn mittaamaan tuleeko sinne virtaa. Toivottavasti ajonestolaitteen poisto ei ole tässä nyt taustalla sotkemassa. Releiden osalta pitää katsoa, jos ohjekirja antaisi ymmärrystä niistä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #145 : Maaliskuu 03, 2018, 15:25:24 ip »
Onko akku ollut irti? Ruiskun kahdelle releelle, joilla ohjataan ecua ja polttoainepumppua, lähtee oma johto akulta.
Se jää helposti irti. Nimimerkillä kokemusta on.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #146 : Maaliskuu 03, 2018, 15:42:53 ip »
Saatat olla oikeassa sen ajonestolaitteen kanssa. Sieltä alkuperäisestä kytkennästähän on tarvinnut ottaa pois se yhteys joka normaalisti toimittaa käyttöjännitteen tai sen releen ohjauksen ohjausvirran. Käynnistyksenesto toimii juurikin niin että se hallinnoi käyntiä. Jokin kytkentä puuttuu tai se on muutettu.

LOS laittoi juuri tuon P8-manuaalin. Sama kirja tuli myös Quota Millen matkassa kun sellaisen pyörän ostin. Se on varsin selkeä vaikka onkin myös sivistyskielellä.
Kirjanen on varsin pätevä kuviltaan ja osoittaa missä mikin osa on ja mitä se tekee.

Itse olen käyttänyt Bilteman 65€ yleismallin ruiskutuspumppua ja se on pelannut oikein hyvin useammassa pyörässä joihin olen polttoaineen ruiskutuksen asentanut. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Ilmapolttoaine/Polttoainepumppu/Polttoainepumppu-2000031349/

Mutta kun Bilteman tuotteita ei pidetä hyvinä niin Motonetissakin on samaa pumppua tarjolla ja korkeampi hinta takaa laadun.
Mutta todennäköisesti alkuperäinen pumppu on ihan ok kunhan saa sähköä.

Onko polttoainehana(t) kunnossa?  

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #147 : Maaliskuu 03, 2018, 15:45:07 ip »
Toivottavasti ajonestolaitteen poisto ei ole tässä nyt taustalla sotkemassa.

Ajonestolaite kytketään tyypillisesti polttoainepumpun, sytytysjärjestelmän tai käynnistinmoottorin virtapiireihin.
Johonkin noista tai kaikkiin. Mahdollisesti myös ohjainlaite on virrattomana, ettei aiheuttaisi vikakoodeja.
Testerillä ei silloin ole sisäänpääsyä.
Jos vain irrotit ajonestolaitteen, etkä liittänyt mitään irrottamiasi johtimia yhteen, on nyt joku välttämätön
sähkölinja poikki. Ajonestolaitteen ja pyörän sähkökaavioita vertaamalla selvinnee, mitkä johtimet on katkaistu
pyörän johtosarjasta ja kierrätetty ajonestolaitteen kautta.
Ajonestolaite hoitaa tehtäväänsä vielä tallin hyllylle/roskikseen nostetteunakin.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #148 : Maaliskuu 03, 2018, 16:21:02 ip »
Eikös tässä ollut se hälytin, joka nyt poistettu? Varmaan sen aiheuttamat muutokset kytkennöissä kannattaa silmätä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #149 : Maaliskuu 03, 2018, 16:32:33 ip »
Kävin läpi sulakkeet ja releen. Poltto-ainepumpulle ei tule virtaa, kun virrat on kytketty.
Kuvassa keskellä näkyy vaalea bensapumpun virtaliitin, josta ei kipinää löydy:

https://www.dropbox.com/s/x7ub0opqy6t49ny/20180303_160530.jpg?dl=0

Olettamuksella siis, että tuon kuvan yläoikealla oleva putkimainen vaakasuuntainen kapistus on bensapumppu

Em. Liittimestä, violetti johto menee toisessa kuvassa näkyvälle, oikessa reunassa olevalle ensimmäiselle releelle ja vieressä on sen sulake:
https://www.dropbox.com/s/4gi3uzkbumjli1x/20180303_160717%280%29.jpg?dl=0

Polttoainepumpun sulakkeelle ja releelle tulee virtaa. Kun käännän virrat pois, rele naksahtaa eli virta-avaimelta on joku yhteys releelle.
Ei nyt ihan vielä avautunut mikä mättää?

Kaikki johdot jotka irroitin, ajonestolaitetta poistaessa merkkasin keltaisella teipillä. Esim. Jälkimmäisessä kuvassa näkyy sellainen.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.