Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54037 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #150 : Maaliskuu 03, 2018, 16:48:17 ip »
Lainaus
Polttoainepumpun sulakkeelle ja releelle tulee virtaa. Kun käännät virrat pois rele naksahtaa eli virta-avaimelta on joku yhteys releelle.
Ei nyt ihan vielä avautunut mikä mättää?
Koska rele naksahtaa niin releelle tulee ohjausvirta. Katso myös tuleeko releelle myös pumpulle tarkoitettu käyttöjännite. Jos se tulee niin mittaa lähteekö releeltä pumpulle jännite. Jos ei niin vaihda rele. Huomaa että releitä on erilaisia eli samanlaisella kytkennällä oleva rele on ainoa mahdollisuus. Releen kyljessä tai päässä on yleensä kuva releen toiminnnasta.

Rele voi kyllä ohjausjännitteellään naksua eli sen maadoitus on kunnossa.

Kerroit että sulakkeelle tulee jännite ja siitä myöskin lähtee ja jos se tulee myös releen kytkentänastalle mutta ei lähde toisesta nastasta niin rele on rikki. Jos virtaa tulee niin johdin pumpulle on poikki jos pumpulle saakka ei tule virtaa. Jos virtaa tulee pumpulle niin mittaa onko sen maadoitus kunnossa? Virtapiirin kun pitää olla aina umpinainen kierros että sähkö kulkisi.

Muutoin, kuvien mukaan, näyttää oikein hyvältä ja siistiltä. Johtimet eivät ole murtuneet eivätkä edes johdinsukat. Kumiset liitin- ja laitesuojat taitavat olla murentuneet. Ne voi vaihtaa uusiin kunhan purkaa liittimet ja kokoaa takaisin. Voi myös vaihtaa aivan uudet vesitiiviit liittimet avoimien tilalle. Niin olen tehnyt useissa pyörissäni ja sähköongelmilta olen säästynyt.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #151 : Maaliskuu 03, 2018, 17:15:17 ip »
P8-ecu antaa virtaa polttoainepumpulle vain n. 2 sekuntia virran kytkemisen jälkeen, joko avaimesta ja/tai tappokytkimestä.
Tämä riittää polttoainejärjestemän paineistamiseen.
Moottorin pitää käydä, että polttoainepumppu toimii jatkuvasti, eli saa jatkuvasti virtaa.
Tarkista, että ecu saa virtaa.

Lisäys:
Ecu siis antaa ohjausvirran (maapotentiaalin) polttoainepumpun releelle ja ecuun on myös kyketty kaikki anturit.
kuva sivulla 12(Page: 12/29) manuaalissa.
Jos ecu ei saa virtaa, ei mitään voi tapahtua. Moottorin pyöritys käynnistyksessä ei ole sidottu ecuun.

Ole varovainen kytkentöjen kanssa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2018, 18:16:45 ip kirjoittanut LOS »

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #152 : Maaliskuu 03, 2018, 20:44:19 ip »
Pitää nyt nukkua yön yli ja huomenna palata asiaan. Tuo ecun tilanne selvitykseen kanssa. Onneksi tuli merkittyä kaikki mikä tuli katkaistua ajonestolaitteen poiston myötä. Siellä on pari irtonaista johtoa vierekkäin.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #153 : Maaliskuu 03, 2018, 20:48:03 ip »
Kaikki johdot jotka irroitin, ajonestolaitetta poistaessa merkkasin keltaisella teipillä. Esim. Jälkimmäisessä kuvassa näkyy sellainen.

Selvitä mihinkä nämä johdot menevät, yritetään sitten pähkäillä mitkä niistä pitäisi kytkeä ja mihin.
Jos saat piirrettyä jonkinlaisen kuvan tai kaavion johtojen kytkennästä, pähkäily voisi olla helpompaa kun ei oltaisi
vain kielikuvien varassa. Ei tarvitse olla "kaavio standardin mukaan", mutta johtojen värit, mistä tulee ja minne menee.
Siitäkin tiedosta olisi apua, miten ne oli kytketty siihen ajonestolaitteeseen jos sen asennusohje jostain löytyy.
Löytyneen huonon sähkökaavion mukaan järjestelmässä on releitä enemmänkin ja ne ovat potentiaalisia kohteita
mihin ajonesto on voitu kytkeä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #154 : Maaliskuu 04, 2018, 01:03:10 ap »
Yhtenä häiriönä on ollut että ECUn maajohto on poikki. ECUn kotelosta pitää mennä musta johdin maihin. Kyseisen johdon vioittuminen johtuu siitä että ECUn kannatinkumit ovat murtuneet ja ECU pääsee heilumaan tilassaan ja hakkautumaan rakenteisiin. Vaikka nyt vaikuttaa siltä että ECU saa virtaa ja naksauttaa pumpun relettä olisi asia sähköisesti kunnossa.

On vain säälittänyt eräiden Cali3:sen ja Cali 1100 IE:n ECUjen kiinnitys. Vaikka laite toimisi niin kohta on ongelmia tiedossa jos kiinnikkeet ovat rikki. Rasiassa kun on piirilevy ja siinä paljon komponenttejä jotka eivät tykkää tärinästä.
Viime kesänä uusin -96-malliseen 16M ECUun kiinnikkeet jo toisen kerran laitteen elämän aikana. Nämä toiset kestivät sentään kolme kertaa pidempään kuin alkuperäiset. Hankintapaikka KorjaKumi Tampere. Palvelu siellä on rauhallista ja tylyä mutta asiantuntevaa. Joskus tarvii eväät mukaan sillä homma voi kestää että tulee oma vuoro. Tekevät tilauksesta vaikka minkälaisia kumiosia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #155 : Maaliskuu 04, 2018, 09:00:51 ap »
Paitsi että eikös tässä pumpun rele naksahtanut, eli ecu antaa virtaa käynnistysyrityksessä? Silloin ecun pitäisi kaiken järjen mukaan saada sähköä
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #156 : Maaliskuu 04, 2018, 09:18:58 ap »
Paitsi että eikös tässä pumpun rele naksahtanut, eli ecu antaa virtaa käynnistysyrityksessä? Silloin ecun pitäisi kaiken järjen mukaan saada sähköä

Raksahtiko pumpun vai ecun rele?
Järjestyshän menee niin, että ensin kytkee ecun rele ihan kytkimestä/avaimesta, joka kytkee ecun ja ecu sitten pumpun releen maan pariksi sekunniksi.


Lisäys: Hämäävää on se, että pumpun releellä on positiivinen jännite koko ajan, jos virta on kytkettynä, koska vasta ecun tekemä maan kytkentä saa releen vetämään.
Asian ymmärtämiseksi voi lukea esim Transistori kytkimenä ja kuvasta ei tarvitse katsoa, kuin releen ja transistorin yhteys: http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml26.sis
Juuri näin homma tapahtuu ecussakin.

Lisäys II: Pekan ehdotus on must, jotta asiassa pääsee eteenpäin. Oma osuuteni on selvittää käynnistystapahtuman kulkua, jotta alkuperäiseksi palauttaminen on ymmärrettävää.

Jos irtojohtoja on neljä oma arvaukseni on 2 johtoa käynnistyksenestonlaitteen virroitukseen ja toinen pari on laitteen katkoma johdin. Olisiko Ecun virtajohto vai pumpun virtajohto?
Arvailla ei kannata vaan selvittää huolellisesti. Ecu on kallis ja nykyään vaikea hankkia.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2018, 11:21:31 ap kirjoittanut LOS »

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #157 : Maaliskuu 04, 2018, 11:02:50 ap »
Tää ketjuhan sopisi semmoisenaan jatkoksi tuonne "aina ei tekniikka kehity paremmaksi" -ketjuun.
Jos kyseessä olisi Cali3 kaasareilla, niin ongelma ratkeaisi avaamalla bensahanan.

Sori, ei voinut olla sanomatta ...
Vielä yksi GT, kiitos.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #158 : Maaliskuu 04, 2018, 11:18:51 ap »
Nonni, uusi päivä ja entiset onglmat tai haasteet, kuten nykyään kuuluu sanoa, kun asiat ns. persiillään.

Lisää havainhtoja, molemmat (ecun ja papumpun rele) naksahtavat, kun virran kääntää pois. Tosin se voi kuulla vain ottamalla toisen pois, toisen releen jättämällä ja päin vastoin. Molemmat ovat samaa mallia R6H7. Bensapumpun maajohto toimii, mutta se virta puuttuu edelleen. Ecun puolelta en rohjennut irroitella johtoja.

Releiden välillä näyttää olevan ylipäätänsä erilaisia yhteyksiä. Alla olevassa kuvassa näkyy koko rele-ja sulakepatteri. Ecun rele on toinen oikelta ja bensapumppu oli se ensimmäinen oikealta. Välissä on niiden sulakkeet. Molemmille releille tulee siis virtaa.

https://www.dropbox.com/s/g5arbmle3f2cwdw/20180304_102516.jpg?dl=0

Kuvassa näkyy ecun releeltä katkaistu johto oikella (keltainen teippi) ja sitten vasemmalla näkyy toiselta releeltä katkaistu johto (edelleeen keltaisella merkitty). Molemmat johdot ovat samanlaisia ruskeavalkoisia. Jotenkin tulisi mieleen kokeilla niiden yhdistämistä?

Vielä toinen kuva edestä:
https://www.dropbox.com/s/6go3u8caqidecq3/20180304_102157.jpg?dl=0

Muut katkaistut johdot menivältä valoille ja ehkä yksi äänimerkille.
Sulaketaulusta sain selkoa, mutta releista ei vastaavaa tietoa löydy.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #159 : Maaliskuu 04, 2018, 11:49:51 ap »
Kytkentäkaaviossa ecun releeltä liittimestä 87 on yhteys pumpun releen liittimeen 86 ruskealla johdolla.
Ovatko johdonpätkät tällä välillä?
Onko releiden pohjassa liittimien numerot?

Releiden Mini ja micro kantakytkennät:
https://www.12voltplanet.co.uk/relay-guide.html

Micron liittimet 30-87 numeroinnilla

http://www.easyhomeview.com/wp-content/uploads/2016/11/alluring-micro-module-of-automotive-relay-wiring-diagram-normally-closed-condition-coil-ground-control-bottom-view.jpg
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2018, 13:12:27 ip kirjoittanut LOS »

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #160 : Maaliskuu 04, 2018, 13:52:25 ip »
Tää ketjuhan sopisi semmoisenaan jatkoksi tuonne "aina ei tekniikka kehity paremmaksi" -ketjuun.
Jos kyseessä olisi Cali3 kaasareilla, niin ongelma ratkeaisi avaamalla bensahanan.

Sori, ei voinut olla sanomatta ...

Tekniikan mukanaan tuomat riskit on tässä kaksipyöräisessä minimoitu!

http://www.karl-drais.de/madez01a.jpg

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #161 : Maaliskuu 04, 2018, 14:29:46 ip »
Toistan itseäni.
Lainaus
Yhtenä häiriönä on ollut että ECUn maajohto on poikki. ECUn kotelosta pitää mennä musta johdin maihin. Kyseisen johdon vioittuminen johtuu siitä että ECUn kannatinkumit ovat murtuneet ja ECU pääsee heilumaan tilassaan ja hakkautumaan rakenteisiin. Vaikka nyt vaikuttaa siltä että ECU saa virtaa ja naksauttaa pumpun relettä olisi asia sähköisesti kunnossa.

Vaikka vika ei näytä olevan yllä mainitsemassani kohteessa on se hyvin tärkeä asia huomioida koska kyseisen johdon kautta toimii muunmuassa sytytys polttoainepumpun ohella. ECU maadoittaa kyseisiä kohteita eli ko laitteiden koko käyttövirta kulkee ECUn päätetransistorien kautta. Virtapiirissä ovat myös kytkentäreleet ja niiden johdotus.

Mitä siihen tulee että kaasutinmoottori olisi jotenkin varmempi en vetäisi yhtäläisyysmerkkejä.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #162 : Maaliskuu 04, 2018, 15:25:54 ip »
Yksi asia kerrallaan: ecun maajohto, ecokotelosta maihin?  ei nyt satu sellaista silmään, mistä kohtaa se lähtee?
Kuva1 ecukotelosta:
https://www.dropbox.com/s/ivzxsg2q3xjudf1/20180304_151002.jpg?dl=0

Kuva2 ecu maajohto maihin, tarkoittanee tätä, mistä lähtee akulle maajohto?
https://www.dropbox.com/s/rjvs9wc3wzbyq68/20180304_152437.jpg?dl=0

Tähän alempaan ruuviin tuli hälylaitteen maajohto, joka on poistettu?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #163 : Maaliskuu 04, 2018, 15:49:26 ip »
LOSin kysymyksiin yksi vastaus:
A. Ecun releeltä kokoruskea johto menee pumpun releelle, alla olevassa kuvassa ruuvarilla merkitty, on ihan ok
Kuva3:
https://www.dropbox.com/s/6mltcrl27oniyly/20180304_153820.jpg?dl=0

Samassa kuvassa keltaisella teipillä merkitty ruskeavalkoraitainen johto ecureleeltä on poikkastu.
Poikkastu ecureleen johto on releen pinnissä nro 85.


B. Samanlainen ruskeavalkoinen johto on poikki vasemmalta katsottuna kolmannella releeltä, mikä se sitten lieneekään
Kuva 4
https://www.dropbox.com/s/qfp283o1cl4z0pp/20180304_154923.jpg?dl=0

Rele on samaa tyyppiä. Ruskeavalkoinen johto on tuossa, keskimmäisessä pinnissä, nro 87/a.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #164 : Maaliskuu 04, 2018, 16:27:32 ip »
Mitä tuolla aiemmin kirjoitin niin käytönesto/varashälytin on ollut kytkettynä niin että käyttö yksinkertaisesti estyy. Tuo ruskea/valkoinen johto lienee juuri se katkaistu yhteys joka on korvattu käytönestolaitteella.

ECUn kotelon maadoitus: 16M alkaen on maadoitusjohto ollut ECUn oikeasta takakulmasta takarungon rakenteisiin. Uudemmissa runkotyypeissä ei takarunkoon vaan varsinaiseen runkoon. Johtuu siitä että osassa uudempia malleja takarunko on erillinen rakenne.

Nyt en löytänyt kuvaa P7,  P8 enkä 16M ECUjen maadoituksista. Mutta on hyvä kuva 15M ECUn maadoituksesta: http://www.motomatti.fi/2014/02/magnetimarelli-ecut-15m-15mcat-441-ja.html
Kuvan vasemmassa reunassa on ruuvin alta lähtevä maadoituskaapeli. Tehtaan alkuperäinen asennus.

Vanhemmissa samoin kuin 16M ECUissa voi maadoituksen laittaa samalla tavalla kuin on laittamassani kuvassa. Ihan sama mihin kohtaan rungossa tai ECUssa kunhan se on johtava eli maalia tai muuta eristettä ei ole välissä.

Olen kummastellut asiaa että kaikissa ECUissa ei ole ollut maadoituskaapelia. Olisiko vain unohtunut tai jäänyt asentamatta jonkin isomman huollon yhteydessä?